Nekromanti Vilket datorspel vill ni rollspela?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bara lite [ANT]

Traveller är väl det enda rollspel som jag känner till som har ett tillräckligt öppet universum för Elite. Möjligen Star Wars också, men det är ju lite väl hårt koncentrerat på att smiska ondingar.

Men Starglider? Jag kan nog inte komma på något spel alls.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: WTF ??

HuH ???
Finns det en sådan åxå ?? Det var som fasen...
Du har uppenbarligen inte förstått hur internet funkar. Inom tio minuter efter att någon släppt ett spel med en kvinna i så finns det en nude patch.

Gjorde bara på kul en snabbsökning nu och utan att ens anstränga mig hittade jag till följande spel:

Sims
Unreal
Tomb Raider
Heavy Metal FAKK2
GTA3
Drakan
Morrowind
Daggerfall (varför bryr de sig, hälften av alla är ju näck i alla fall i det spelet)
Duke Nukem
Gothic
DOA Xtreme Beach Volleyball
Britney's Dance Beat
F1 2002
Vampire The Masquerade
Nocturne
Jedi Knight 2
Arx Fatalsi
Elite Force 2
Giants
Blair Witch

Personligen förstår jag inte lockelsen i att glo på några få pixlar kantig nakenhet som inte ens ser trovärdig ut...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Juppjupp

Eftersom det stirras argt på "Håller med [NT]"-inlägg, så skriver jag lite dumheter här :gremsmirk:
Jag gillade särskilt ettan, även om det finns ett luftskepp i tvåan, och bägge borde funka fint som rollspelsvärldar.
Och nippro nämnde Thief, det vore också coolt. Spela i en stad; kugghjul och Keepers. Återigen tycker jag första spelet passar bäst.


/Feliath - spenderade åratal på att lista ut hur fan man tog sig upp på museets tak
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
Bara för att jag är så snäll

För er som vill testa spelen:
<FONT SIZE=2>
Elite (betyg: 7.15 av 225 röstande)
Elite plus (betyg: 9.14 av 249 röstande)
Frontier: First Encounters (a.k.a. Elite 3 - betyg: 9.01 av 337 röstande)

Starglider (betyg: 8.13 av 22 röstande)
Starglider 2 (betyg: 8.76 av 34 röstande)
</FONT>

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som köpte Elite plus för 10 spänn för lite mindre än ett år sedan (mest för att ha)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
Re: WTF ??

"nude patch.

Gjorde bara på kul en snabbsökning nu och utan att ens anstränga mig hittade jag till följande spel:
"
Var gjorde du sökningen? På din dator? :gremwink: *retorisk fråga*

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som läste wtf med versaler ungefär som WTC och kom att fundera över vad F:et betydde
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Bara för att jag är så snäll

Elite (betyg: 7.15 av 225 röstande)
Elite plus (betyg: 9.14 av 249 röstande)
Frontier: First Encounters (a.k.a. Elite 3 - betyg: 9.01 av 337 röstande)
Skit, jag betalade fullpris för dem (fast då var de nya...).

De rekommenderas starkt, speciellt trean. Köp inte största skeppet (Gryphon?) och sätt stora kanoner i kanontornen på det. Det är en bugg så att man träffar sig själv när man skjuter med tornen. Köp näst största istället, nästan lika bra, men ser inte riktigt lika coolt ut.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
De datorspel, vars världar jag skulle rollspela i...

Oni
Cyberpunk och fungerande karateregler.. Kan det bli bättre? Ska visserligen spela det då jag ska använda Feng Shui-reglerna i min egenkomponerade cyberpunkvärld..

Fallout
Behövs verkligen en vidareutveckling? Visserligen så kan Mutant vara ett bra substitut.. Fast Fallout är ju ett lapptäcke med en infödingsby på en plats och värsta teknologistaden på ett annat.. Och alla som spelat DoD vet ju att lapptäcken går ju inte att spela med.. *host, host*

Sanitarium
Bästa storyn i något datorspel jag spelat.. Skulle endast funka som ett skönt scenario, men grundkonceptet är otroligt ballt..

Thief
Jag har inte spelat det så mycket.. Tröttnade på den "fula" grafiken och tillvägagångssättet för att komma förbi de hinder som fanns.. Det kändes klumpigt och inte alls "sneakigt".. Själva "sneak"-känslan uppkom faktiskt aldrig i Thief, för mig.. Skön värld dock.. Skulle kunna bli en spännande kampanj.. Fast å andra sidan så spinner jag lite på en gycklartjuvkampanj.. Fast de idéer jag har lämpar sig tyvärr bäst för solospel..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är skitsäker på att han har missat ett datorspel, då han "vet" att han snackat med en kompis att det skulle bli ett klockrent rollspel men som säkerligen blandar ihop allting och att snarare var en film (Dark City) än ett datorspel

<font size="1">[edit] Lade till Thief</font> [color:"green"]
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
Re: På Google, snuskhummer! [OT-myra]

Snuskhummer? Jag? Jag är ju allergisk mot skaldjur..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ändå tycker det var lite lustigt att troberg använde Google (kikare) för att leta efter nude-patchar
 

Hoel

Veteran
Joined
28 Nov 2003
Messages
67
Location
Skövde, Skaraborg, Sverige
Outcast

För er som inte vet vad det är
http://www.outcast-thegame.com/
riktigt jävla trevligt spel om ett dimensionshopp som går snett. Hjältarna strandas på en planet i ett paralelluniversum, här finns allt mystiskt man kan tänka sig och teknologinivån är mycket varierande. Alla vapen är på ganska hög nivå och dom har en det riktiga jävla häftiga prylar (teleportationsportas osv) men ändå så går invånarna dubbelvikta och plockar lera eller nått.
Kan bli en riktigt grym rollspelsvärld
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Final Fantasy 6 och Final Fantasy 7, för att jag älskar stämningen. Jag går igång på det obegränsade i vackra saker, och både äventyrarnas relationer och deras värld och deras äventyr är obegränsade så att säga, på ett avslappnat sätt som lyckas röra mig djupt. Jag har en Staden-kampanj på gång med inspiration från dessa spel, iallafall en företeelse som finns i bägge, som kanske kan fånga den här känslan.

Age of Wonders, för att det är så DÖDLIGT mysigt. men egentligen så är det bara vanlig fantasy, så det behöver man inget nytt rollspel för. Fast visst kan det vara kul att spela i en värld av krig med två stora fraktioner som bråkar och någorlunda svajande relationer mellan folken.

Natural Selection har jag faktiskt funderat på att göra ett scenario till, insatsstyrkekänsla och taktik i form av att man får avgöra hur man vill fördela dom nanotechresurser man har. Kanske skulle bli ett bra diorama?
http://www.natural-selection.org/


Sådant som folk redan nämnt:
Doom
First Encounters
XCOM-spelen och UFO: Aftermath, speciellt Aftermath hade kunnat bli suveränt.
http://www.xcomufo.com/ och http://www.ufo-aftermath.com/pages/headquarters.html.
GTA: Vice City, har jag också funderat på att göra något av.

Arcanum tycker många av mina polare är läckert som rollspel, men jag håller mig till Staden, och fortsätter fundera på mekanikregler.
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
Final Fantasy 7
Coolaste grejen måste vara att man kan föda upp dom där sjuka kycklingarna "chicobos" eller vad dom nu hette, sedan kan man delta i typ någon form av "trav" ... så fullständigt vrickat att det inte är sant ...

Arcanum
Undertiteln "of steamworks & magick obscura" ger en tämligen god vink om "världen" för Er som inte provat det.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Pac Man: The Labyrinth!

Pac Man: The Labyrinth!
Hitta pillren, ät pillren, undvik spöken.

It is a labyrinth of death!

Only ONE MAN can challenge it's powers!

But there is something lurking inside it's glowing walls.

Something ancient...

Something evil...

...and it is not alone!

Pac Man: the Labyrinth!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
DOAX = Världens bästa spel!

Utmärkt förslag till rollspel. Faktum är att det skulle funka riktigt bra som datorrollspel också, bara man tar bort de löjlig tävlingsmomenten och koncentrerar sig på sol, bad och shopping! :gremlaugh:

Hmm, borde skaffa X-Box snart... :gremsmile:
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Marathon ett, två och infinity. Det finns för övrigt på nätet till GURPS-regler.
Fast jag skulle aldrig klara av att spela det, prestationsångesten skulle vara total med tanke på att det omöjligen kan bli lika kul att rollspela i världen som att spela spelen.

/Johan
 
Top