Nekromanti Vilket datorspel vill ni rollspela?

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Jag slår ett slag för 2 äventyrsspel/spelserier

1. Overseer (eller valfritt annat spel med privatdeckaren Tex Murphy i huvudrollen, t ex "The Pandora Directive")

Utspelar sig i San Fransisco runt år 2040. Bilar har ersatts av svävare, och pga strålning som finns kvar sedan 3:e världskriget har en del människor muterats. Mutanter behandlas i allmänhet sämre än andra människor, de är utstötta. Samhället genomsyras av korrumption och brottslighet. Noir-känslan i dessa äventyr är överhängande (Tex är en typisk Noir-PI).

2. Gabriel Knight 3: Blood of the sacred (eller annat GK-spel)

Spännande äventyr med okulta och övernaturliga inslag. Skulle kunna utgöra grunden till ett bra rollspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Wasteland"

Mutant?

"Tropico"

Junta?

"Close combat"

ASL?

Eh, jag vet att de två sista inte är rollspel, men vafaen...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
"Wasteland"

Mutant?
Dessutom fanns det väl ett svenskt rollspel som hette Wastelands? Jag tror t.o.m. att jag har spelat det, fast det var länge sedan så jag kommer inte ihåg om det var bra.

Edit; jopp, det fanns det. Det var Lancelot som gav ut det.

/Vulf
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Låter som ett CoC-äventyr... [nt]

NT = No Text (Ingen text)
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Unreal
Den spelvärlden är ju rätt påbyggd, vapnen är ju redan klara och underhållningsformen är ju Unreal Tournament.

Soldier of Fortune
Egntligen är det väll bara modifiera skadesystemet i adrenlind med regler för vilka kroppsdelar som flyger av och SL behöver bara berätta om skadorna lite mer detaljerat...

Diablo 2
Rätt häftig värld med mycke kul grottröj.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Eco the dolphin (om någon vet hur fan man kommer ut första rummet, tala om det!)

Är det samma version jag hade på mitt Sega så ska man hoppa utav bara fan upp i luften så att det kommer en storm (enklast genom att hålla in simma-snabbt-knappen ända från botten och sen snärta/spurta en eller två gånger precis innan ytan), sen är det bara att tumla över ön som ligger ut till höger, det räcker oftast med att man hoppar upp på den så tar man lite stryk men rullar ner på andra sidan och kan smaska på småfisk för hälsan.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det spel som jag hällt överlägset mest speltimmar i - FALLOUT 2! Jag vet att det redan finns ett rollspel, men jag skulle vilja spela det också. Jag har utan problem spenderat 250+ timmar på att spela igenom det fyra gånger, varav en gång utan att döda en enda person (sista bossen räknas inte..).

I övrigt är Starcraftuniversat rätt trevligt, tillsammans med Warcraft. Om någon minns Sim City-"klonen" med de absurda och bisarra inslagen (typ en clown med ett "nöjesfält" som kunde eliminera motståndarnas hyresgäster eller en hippie som kunde demonstrera utanför motståndarnas fabriker och få dem att avbryta produktionen) Constructor skulle det vara kul som one-off, typ att spela nån av tokarna och gå lös på villaförortsidyllen (yeah right) eller en av de senila förmännen som desperat försöker fylla kartan med hus.

Sen som tidigare nämnts, typ Elite eller Freelancer eller Earth and Beyond (eller Homeworlduniversat) skulle också vara trevligt. Och Blade Runner!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Är det samma version jag hade på mitt Sega så ska man hoppa utav bara fan upp i luften så att det kommer en storm (enklast genom att hålla in simma-snabbt-knappen ända från botten och sen snärta/spurta en eller två gånger precis innan ytan), sen är det bara att tumla över ön som ligger ut till höger, det räcker oftast med att man hoppar upp på den så tar man lite stryk men rullar ner på andra sidan och kan smaska på småfisk för hälsan.
Näpp, man börjar inuti något runt undervattniskt bygge med konstiga tentakler på väggarna och en glasgrej i mitten. Det är möjligt att det är tvåan, delfinen har något slags cybernetik på sig och jag kan ha fått fel omslag när jag köpte det.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Eh, okej, det är nog tvåan, det skaffade jag aldrig dock...

Antar att du har försökt det mesta redan, som att kolla kartan och ultraljuda på glasgrejen (är det en s.k. glyf(liknar en kristall eller d8 till formen) ska nånting hända när du ultraljudar den, det gjorde det i ettan). Det lär ju finnas nått fuffens i cybernetiken som jag inte känner till eftersom han var naturlig i ettan. :gremsmile:
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
revolution tovaristj

junta är väl i allra högsta grad rollspel? kanske inte papper och penna rollspel men likväl fullt av rollspelande.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Thief?

Ingen dum idé alls! Jag har visserligen bara spelat Thief II, men världen var intressant och ångfantasyn en kul variant.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Homeworld

Efter mycket funderande så kom jag på att Homeworld nog ligger strax efter Elite och Starglider i min inofficiella "vill ha som rollspel"-lista.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: WTF ??

Du har uppenbarligen inte förstått hur internet funkar. Inom tio minuter efter att någon släppt ett spel med en kvinna i så finns det en nude patch.
Egentligen så borde jag väll ha förstått att nått sådant borde ha släppts sompatch ja... MenMen, man blir väll aldrig förvånad antar jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Något bakvänt, men...

I begynnelsen var JMS. Och JMS ande svävade över TVn. Och JMS skapade Babylon 5, och han såg att det var gott, och det vart afton och det vart morgon den Första dagen.

Och JMS sade, "låt människan föröka varumärket och uppfylla Babylon 5". Och så skedde, och Wireframe Productions och Chameleon Eclectic släppte ett rollspel baserat på Babylon 5. Och JMS såg att det var gott, och det vart afton och det vart morgon den Andra dagen.

Och människan sade "låt oss uppfylla jorden med Babylon 5". Och Andy LaRubin skapade I've Found Her Freeware enligt JMS heliga skrift, och han fyllde det invändigt med handknackad kod och klädde dess utsida med handmålade polygoner. Och det vetefaen om JMS såg det, men gott var det, och det vart afton och det vart morgon den Tredje dagen.

Så nu är jag lycklig. Nu finns datorspelet som bygger på samma TV-serie som ett av mina favoritrollspel bygger på. Och Krille såg att det var gott, och drog igång IFH igen och svor heliga eder över tröghetens förbannelser!
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Trust Noone

Åhhhh!!!

Visst är det ett grymt spel? hatar mig själv för att jag gjort av med mitt ex.

/Johan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Hur kunde jag glömma det!

Det är ju bara så läckert. När man skickar ut hela sin flotta mot slemmingarnas moderskepp för att ge igen för att de pangat på mig i tjugo uppdrag, pangat mina allierade, pangat min planet. Hela flottan i formation, med de där underbara raketspåren och bakgrundsmusiken som en kombination av Ennio Morricone och arabisk musik.

Kan det bli bättre?
 
Top