Nekromanti Vilket datorspel vill ni rollspela?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Crossovers mellan datorspel och rollspelär vanliga nuförtiden. D&D har ju fått otaliga datorspelskonverteringar och bland datorspelen såg jag senast att man gjort både en rollspelsversion och en brädspelsversion av det gamla fina Warcraft.

Så, vilket datorspel skulle just du vilja se som rollspel?

Själv tycker jag att världen/stämningen i Doom 1 och 2 (och förhoppningsvis även trean) är riktigt skön. De spelen skulle kunna erbjuda störtskön Sci-Fi/Kult-dungeon crawling.

Ni då?

/Vulf
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Öhmmm, min favorit i datorspelssammanhang är ju Fallout, så jag får väl säga "Fallout".

Sen ser jag gärna en rollspelsversion av Super Mario Bros 3.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Bra fråga!

Min lista:

Freelancer (fast det kör jag redan som rollspel)
Crimson skies
Operation Flashpoint Resistance
Freedom
Dictator (någon som kommer ihåg det gamla Spectrumspelet?)
Något av spelen Mike Singleton skrev (spelar ingen större roll vilket, bara det inte är LotR)
Elite
Silent Hill-serien
Parasite Eve och/eller Resident Evil
Battlezone 2
Leasure Suit Larry (hela serien)
Space Quest (hela serien)
Phantasmagoria (bara ettan)
Martian Gothic
Odium
XCom-serien (bara 1-3)
Heavy Metal FAKK2
WWF Smackdown 2 eller 4 (skojar bara, men de är kul som konsol/datorspel, även om datorvarianten är svårstyrd)
Interstate '76
GTA
Duke Nukem (ni trodde väl inte på fullt allvar att jag skulle glömma honom?)

Resten av listorna är oseriösa, slå på ironifiltret.

D&D-fans:

Ghosts & Goblins
Pac Man
Lode Runner
Tekken
Scramble (mer grottröj än så blir det inte)
Gauntlet (allihopa, helst samtidigt)

För de som gillar rälsade spel så finns ju tex:

Locomotion

För de som gillar fisktankar så får man ju inte glömma:

Scuba diver
Eco the dolphin (om någon vet hur fan man kommer ut första rummet, tala om det!)
James Pond

För de som bara vill ha kul:

Marble madness
PinMAME
Bubble Bobble

För de som gillar ångest:

Slösa bort pengar på Battlefield 1942
Godtyckligt nytt spel utan den obligatoriska första patchen som får skiten att funka
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Jag fortsätter mitt propagerande...

...för Little Big Adventure-spelen. De är helmysiga. Världen är helt underbar, figurerna är kalascoola och såhär kan jag hålla på i all oändlighet. Jag tror det skulle passa bra i rollspel faktiskt.

Så ni vet vad jag menar för spel...

<center>
</center>

Vad finns det mer för spel som skulle passa? Känns dumt att de favoritspel jag har redan är "datorrollspel" så jag inte kan säga Planescape: Torment och Baldur's Gate. Men något mer ska jag väl komma på? Diablo och Starcraft finns ju de också... Jobbigt.

The Sims såklart! :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
the Sims

Skulle gjärna vilja se the Sims eller varför inte CS som rollspel.
Det är de dataspel som jag typ kommer på som kan bli cioola att spela.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
The Sims?

The Sims? hahaha, snacka om grisodling! :gremooo:

Counter Strike? Har du provat Skymningsläge då?

/Vulf
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: The Sims?

The Sims? hahaha, snacka om grisodling!
Yepp, visst vore det coolt !! Bara dra omkring & inte göra nått... Det är ju så meningslöst så det nästan är häftigt.. :gremtongue:

Counter Strike? Har du provat Skymningsläge då?
Nope, det har jag inte. Men ska ta en titt på det !!
Tackar för tippset !!

/ Johan K, som längtar till dagens spelande av D&D
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Thief?

Borde inte Thief-spelen lämpa sig rätt väl att bygga en mindre kampanj-värld på? Lite skitig fantasy på gränsen till större teknologiska genombrott, med diverse faktioner som som kämpar om hur människans framtid bör se ut. Som spelen är så kanske det är lite begränsat, men man borde ju kunna bygga ut det hela relativt enkelt. Å andra sidan kanske den "världen" inte är originell nog iofs... ger bra stämning i spelen ialf :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Re: the Sims

Skulle gjärna vilja se the Sims eller varför inte CS som rollspel.
Låt mig gissa, du har hittat nude-patchen till Sims?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag kan inte direkt komma på några datorspel som jag skulle vilja spela som rollspel, utom möjligen två stycken efter rätt schysst utbyggnad och anpassning: Elite och Starglider 1+2.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Jag kan inte direkt komma på några datorspel som jag skulle vilja spela som rollspel, utom möjligen två stycken efter rätt schysst utbyggnad och anpassning: Elite och Starglider 1+2.
Aldrig hört talas om. Upplys mig!

/Vulf
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Elite

Elite hette väl i senare versioner Frontier - First encounter, låter det bekant?

Jag skulle tro att rollspelet Traveller ligger ganska nära.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
WTF ??

Låt mig gissa, du har hittat nude-patchen till Sims?
HuH ???
Finns det en sådan åxå ?? Det var som fasen... :gremtongue: :gremtongue:

/ Johan K, som tydligen misst nått... :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Halo och AoE

Det saknas ett bra kuta-och-skjuta-sci-fi-spel tycker jag. Age of Empires tycker jag vore coolt, med samma uppskruvade tempo, där man rollspelar en civilisation. Kunde bli kul.

M.

(dyker du upp idag?)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Nej, faktiskt inte. [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tja, Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball vore väl underhållande. Med utrustningslistor som till 100% är badkläder och en separat grundegenskap för jiggle.
Jag skulle inte vilja spela det men det vore kul att se, helt klart.


Storuggla, knapra piller
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Starglider är en gammal klassiker, en vektorbaserad 3D-flygshooter. Det stora egronska imperiet hade anfallit en liten oskyldig planet, och nu var det upp till huvudpersonen Jaysan att göra upp med Egron-imperiets stjärnglidare.

Fast det spelet var inte så skoj, egentligen. Det var nytt för att det var en 3D-shooter och för att man skaffade mer energi till sitt skepp genom ett hiskligt idiotiskt stunt (flyga över blixtrande kraftledningar och få mer energi genom induktion). Det som verkligen inspirerade mig var Starglider 2, uppföljaren, nu med fylld vektorgrafik! Kraftledningsstuntet var kvar, Egron-imperiet likaså, men man hade nu ett bättre skepp och en hel klase med olika planeter att ränna runt på, var och en med sina speciella egenskaper. Dessutom fanns det en riktigt intelligent ståry bakom spelet och skjutandet av Egron-trupper var egentligen bara en bisak. Målet i spelet var nämligen att sluta kontakter med folk i systemet som kunde bygga en neutronbomb, och sedan skaffa alla prylar som behövdes, för att få bomben byggd och kunna släppa den rakt ner i pipan på Egron-imperiets stora dödsstjärneliknande vapen som hotade ens hemplanet. Det var ett kul och intelligent spel, helt enkelt.

Starglider 1 fanns till en uppsjö olika maskiner, inklusive Amiga, Atari och C-64. Starglider 2 fanns dock bara på Amiga och Atari ST, dessutom i form av en lurig dubbelformatterad diskett som kunde köras både i Atarin och Amigan.

Elite är ännu äldre. Det dök upp på BBC Micro nittonhundraåttikallt, och portades till i princip allt med mer än 32k minne, inklusive ZX Spectrum, C-64, Amiga, PC och gud vet vad. Ståryn var enkelt: här är ett rymdskepp, en klase krediter och en galax. Varsågod och förkovra sig! Detta gjorde man genom att köpa billigt, sälja dyrt, skjuta pirater som försökte sno din last och utföra hemliga uppdrag på vägen.

Det finns en klase med uppföljare också, inklusive Elite II, First Contact med flera. Det fascinerande är att spelen trots deras enorma världar aldrig varit stora rent fysiskt - man behövde aldrig ladda i C-64an, utan hela spelet fick plats i 64k minne, till exempel. Och hela Elite II fick plats på två 720k-disketter, och det trots att det var miljooooooner världar att besöka.

---

Både Elite och Starglider 2 utmärks av att de var intelligenta spel med öppen struktur och fria världar, tekniskt mycket nyskapande, men trots det med oerhört mycket spelkänsla (idag känns det som att spel antingen har spelkänsla eller är tekniskt nyskapande, men aldrig båda samtidigt). De var också spel med mycket speltid inbyggt - jag vet inte hur många timmar som jag har lagt ner på Elite och Starglider 2, och jag har aldrig lagt ner lika mycket tid på singelplayerspel sedan dess. Bara nerlagd tid i Elite toppar väl åtskilliga hundra speltimmar för mig, vilket ska jämföras med de kanske 50 speltimmar man får i singelplayer i ett normalt spel idag.

Så det kanske inte är helt förvånande att jag låter dessa båda spel vara en del av det som inspirerar mig i Skymningshem: Andra Imperiet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Tja, Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball vore väl underhållande. Med utrustningslistor som till 100% är badkläder och en separat grundegenskap för jiggle.
Låter som en modul till MWWG...

Jag tror dock inte att grundegenskapen jiggle skulle passa i ett spel baserat på SSX-serien. Där kan en välförsedd kvinnlig åkare göra ett hopp där det är sådär hundra meter fallhöjd och landa på plattmark utan att det guppar alls...
 
Top