Nekromanti Vilket datorspel vill ni rollspela?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Det tycker inte jag

Noone är bara ytterligare en Lokomotiv-inkarnation.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: revolution tovaristj

junta är väl i allra högsta grad rollspel? kanske inte papper och penna rollspel men likväl fullt av rollspelande.
Håller med, det står med en fot på brädspelsplanen och en fot i rollspelsvärlden.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Alla spel som man har inolerat sig i.

Måste bara nämna Deus Ex. Skulle passa bäst som scenario eller kanske en kortare (längre) kampanj där man spelar en Denton. Dvs en typ genmodifierad person med nano-tech implant som är hemligagent i en corumperad värld. Jag skrev Dentons för att det finns fler än dom två man får veta av om i ettan om man sen spelar tvåan.
Det skulle bli typ i stilen: Du är här, så här bra är du och så får du ett uppdrag av din chef. (Ettan: Rensa Liberty Iland Från Terorister) "Skurken" Ger dig information om att saker kanske inte riktigt är som man kanske tror. Man börjar tvivla på att man är på rätt väg i livet och börjar sakta men säkert nysta upp globala konspirationer mellan ett otal fraktioner. Bland dem Illuminati, templar knights och ett själv med vetet AI kallat Helios(eller Icarus och ummm... nått till var det... Dom mergar i alla fall till Helios i spelet...).
Desu Ex världen är ganska skön... Lite åt cyber-punk hållet fast med mindre punk och mer... hi-tech? (Jag har nu när jag skrivit hit bestämtmig för att koncentrera mig på ettan då det var det bättre av de två) Världen är orolig då en sjukdom drar över värden kallad för Grådöden (the Gray Death). Eller... ah typ så. Spela spelet istället. Det är bra. Nämnde jag att det inte är "dungeon crawl". Man går om kring och blir bättre faktiskt. Pratar med folk och så. Och när du är på uppdrag så blir det nog oftare "airduckt crawl". :gremwink:

Nån nämnde också Oni villket jag också tyckte var kul att spela... Men som rollspel vet jag inte hur man skulle göra... Skulle man vara huvudpersonen (som jag typiskt nog har glömt vad hon hette) eller ska man vara nån annan? Finns Oni för övrigt som anime/manga?

Om man spelar en kampanj i HOMM4 och bestämmer sig för att faktiskt läsa alla medelanden som kommer upp så har man där en anledning till varför det skulle passa som rollspel. Nog för att det nog skulle duga med DoD regler med en hel del modar vad gäller klasser och sånt men typ. Man över tygar folk i städerna att dom vill följa en så gör dom det sen. Och man tar inte bara över en stad och så utan en stad man tar över i spelet får bli en riktig stad i rollspelet. Ni vet... med gator och invånare... :gremtongue:

Finns det ett AvP Rollspel? Det hade ju annars varit roligt också...

Att spela Comand and Counquer som rollspel skulle bara vara kul om man fick möta Tanya... Annars så tror jag att det kan vara svårt att få in nån riktig känsla i det.

Resident Evil hade inte varit så illa... Ja om man kanske kunde komma på logiska lösningar på pusslen annat än "gå till det rummer, ta medaljongen, plasera på fontänen, inkassera nyckel och öppna tidigare låst dörr." Men som skrcäk rollspel skulle det i min mening vara kul att diskutera vad en Zombie är _egentligen_.

Gentemot Troberg så tror jag nästan att ett tekken rollspel skulle kuna vara rolig. Tja till en viss mån kankse. Tekken är ju inte bara fighting, eller jo det är det visst men i alla fall, det finns ju också personlighet i slagskämparna. Problemet skulle nog vara det att det fortfarande inte finns nått annat att göra än att slåss... Och hur fungerar den där turneringen egentligen? (Om du verkligen undrar så kan man kolla på "Tekken the motion picture" som är lite av en blandning mellan första och andra spelet så som jag ser det.)

Justja! Koudelka! Eller i Koudelka universomet i alla fall... Som spelet Shadow Hearts. Typ sent 1800-tal + demoner + magi + mystik + mörka ensliga slott/herrgårdar + onda herrar som vill förstöra/ta lver världen. Kan det bli bättre?
Koudelka (första spelet) utspelar sig i en gamal kloster ruin som byggts om till herrgård. Klostret var egentligen inte riktigt ett kloster utan mer ett 1200-tals koncentrations läger för folk som satte sig upp mot kungen. Så alla spöken som far omkring är inte vänligt sinnade.
Shadow Hearts (andra spelet) utspelar sig lite mer spritt och är har en koncpiratorisk onda herrn som vill ta över/förstöra världen anda. Typ.
Roliga spel som skulle vara kul i ett rollspel där magi endast beskrivs löst så man kan hitta på egna vägar till hur det egentligen ska fungera. Sen så blir nog målet att antingen fördriva eller mana fram onda andar.

Ööömmmm.... det var nog allt jag kunde komma på just nu... Slit det med hälsan. Och komentera gärna om ni har några funderingar.

/Hartland - orkar inte ta upp FF7 untan låter Arvidos göra det som han gör bäst...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Alla spel som man har inolerat sig i.

Justja! Koudelka! Eller i Koudelka universomet i alla fall... Som spelet Shadow Hearts. Typ sent 1800-tal + demoner + magi + mystik + mörka ensliga slott/herrgårdar + onda herrar som vill förstöra/ta lver världen. Kan det bli bättre?
Självklart! Jag störtgillade det, även om jag fastnade efter ett tag och kom ifrån det. Kanske dags att ge det ett nytt försök?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Det mysiga datorspelet Rune. Men det är ju iofs fusk, för det har redan kommit som rollspel, och som sådant så är det rätt nyskapande.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
GTA3: Vice City

Om man fimpar "GTA3" i titeln och hänger på nån käck undertitel så har man ju en helgjuten d20 Modern-bok i mina ögon. :gremwink:

I boken återfinner man förstås en stadsöversikt, information om intressanta ställen och personer (med mer eller mindre kompletta stats), uppdragsidéer, lite bra och spelbara biljaktsregler och ett par nya klasser samt de obligatoriska nya featsen.

Självklart hittar man även en massa schyssta illustrationer och förslag på schysst musik att spela till. :gremcool:
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: GTA3: Vice City

låter som om du ska kolla in Solid! D20 som kommer ut snart med tanke på att du vill ha lite streetsmart D20-urban.

Annars är ju Pimps, Players and Private Eyes också ett alternativ :gremsmile: (även om både Solid! och PPaPE är 10 år tidigare och i svarta slummen)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Nej, för fulla muppars återtåg - Mutant och Wasteland har inget gemensamt, stämningsmässigt. Faktum är att jag har Wasteland (originalet) på min PC här. Fungerar asbra.

Rollspel i en Tropico/Junta-setting vore kul. Väldigt kul. Hela tanken på storebror ser dig är med ens som bortblåst.

Close Combat... ASL... Naje. Finns det inget bra WWII rollspel som fokuserar på story och dramatik? Borde vara hur hjälteepikst som helst. Typ Biggles fast bättre, doh.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Trust Noone

Visst är det ett grymt spel?

Yes. :gremlaugh:

hatar mig själv för att jag gjort av med mitt ex.

Jag har det på skiva, om du är skraj för piratkopiering kan jag kanske skicka den eller nånting?

Mogz
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nej, för fulla muppars återtåg - Mutant och Wasteland har inget gemensamt, stämningsmässigt. Faktum är att jag har Wasteland (originalet) på min PC här. Fungerar asbra."

Tja, egentligen borde jag inte uttala mig, men efter katastrofen som efter katastrofen, liksom. :gremwink:

"Close Combat... ASL... Naje."

Varför inte? Elaka rykten gör ju gällande att CC1 skulle ha hetat ASL om inte AH vore så förbenat jobbiga med TM. Ehrm... blev mycket förkortningar där... :gremwink:

"Finns det inget bra WWII rollspel som fokuserar på story och dramatik? Borde vara hur hjälteepikst som helst. Typ Biggles fast bättre, doh."

Om du inte tänker titta på GURPS WW2 så kan du ju alltid fundera på att hoppa in i projektet Valkyria: Västmark 1940. Jag har nämnt lite om mina funderingar på rollspelsmakarforumet, så sök lite, vetja.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
" Nej, för fulla muppars återtåg - Mutant och Wasteland har inget gemensamt, stämningsmässigt. Faktum är att jag har Wasteland (originalet) på min PC här. Fungerar asbra."

Wasteland? Alltså, det med Vegas och två andra städer som man knatar runt mellan och blir anfallen av slumpmässiga monster? Som är snorgammalt?

"Close Combat... ASL... Naje. Finns det inget bra WWII rollspel som fokuserar på story och dramatik? Borde vara hur hjälteepikst som helst. Typ Biggles fast bättre, doh."

Tja, om du inte moddar GURPS WWII så finns ju Gear Krieg från Dream Pod 9. Det är Bigglesigt värre.


Storuggla, hjälmar
 

fattigjon

Veteran
Joined
5 Mar 2002
Messages
34
Fallout finns redan som rollspel........ kommer dock inte ihåg vilka det är som gjort det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Spelat Cataclysm, då...?

Började på det, men fastnade inte.

Hur är tvåan då? Har inte fått min version att gå på min maskin, är det värt att leta efter problemet?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Jo, Arcanum hade nog blivit ett riktigt trevligt bordsrollspel.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Freelancer!

Ett relativt okänt rymdskeppsspel av Microsoft, vars intro gör en något otroligt spelsugen! Kampanjen är rätt skojig, men den klarar man inom några dagar. Sen drar man runt på nätet och skaffar sig det största skeppet med de fetaste kanonerna och plötsligt inser hur mycket tid man har slösat bort. Spelet liknar väldigt mycket ett kanonspel som bara kom till mac, dock kommer jag inte ihåg vad det hette. Det var 2D, och utspelade sig i StarWarsvärlden tror jag. Om någon har det: snälla skicka! Men åter till Freelancer, jag skulle gärna se detta som rollspel, även om korta äventyr antagligen inte skulle lämpa sig för detta system. Det bästa skulle nog bli långa, väldigt fria kampanjer, vilket tyvärr skulle bli svårt för oerfarna spelledare.

Mvh Victor Palm
 
Top