Nekromanti Vilken var den första fantasyboken du läste?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Eddings

Ni kan ju inte få något för ingenting. Hur skulle det se ut? Nä, fram med resurserna grabbar - bättre kan ni!

Okej, jag är tvungen att dra fram det riktigt grova artilleriet: Eddings är en äckelbob, han satte sitt namn på sin hustrus produkter, han har inget bordsskick, hans familj är ful, hans personliga hygien lämnar mycket att önska och hans näshår förväxlas på tok för ofta med en mustasch för att vara stiligt.

Ha!


Storuggla, sen skriver han som en get också
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Äh, vad ska man med principer till, egentligen? Här ska diskuteras religion!

Jag anser att i dagens moderna samhälle kan alla ha en individuell tro

Jag håller med, men hävdar att det inte har någonting med saken att göra.

en skrift kan vara religiös för dig men inte för mig

Det beror på vad du menar med 'religiös'. Om du menar 'har religiös betydelse' så håller jag med. En skrift har religiös betydelse för den som tror på den, men inte för andra. Om du menar 'har med religion att göra' håller jag inte med. Jag anser att det är fråga om en religiös skrift om den har betydelse för en religion, oberoende av vad jag tycker om reigionen i fråga.

Bibeln är för mig litteratur, för en kristen är det en helig skrift.

Där tycker jag att du lägger in ett onödigt motsatsförhållande mellan litteratur och helig skrift. Bibeln är en helig skrift som kristna tror på och som du inte tror på. Ni kan båda anse att den är litteratur, det har ingenting med saken att göra. Jag anser dock att ingen av er borde kalla den skönlitteratur, och eftersom fantasy är en skönlitterär genre borde man alltså inte kalla bibeln fantasy, vilket var vad diskussionen gällde.

Jag anser för övrigt att både 'religiös skrift' och 'helig skrift' är neutrala begrepp som anger att skriften i fråga anses helig av en religion, inte att den som använder begreppen tror på religionen i fråga. Egentligen borde 'mytologi' också vara ett neutralt begrepp, men det har med tiden fått en lite annan betydelse, nämligen att det man talar om inte är sant. Om man använder 'litteratur' eller 'fantasy' för att visa att det är ett verk som man inte tror på tycker jag att man använder de termerna felaktigt -- om man så gärna vill klargöra att man inte tror på det som står i bibeln är det mycket enklare om man säger "jag tror inte på det som står i bibeln". Problemet med att kalla bibeln fantasy (vilket du inte gjorde, men vilket var det jag argumenterade mot från början) är att då får 'fantasy' en betydelse för dem som inte tror på bibeln och en annan för de som inte gör det, och för båda grupperna får 'fantasy' en värdeladdning som inte har någonting med själva genren att göra.

-JPS-
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag var ingen läsare när jag va mindre, försökte en gång läsa en bok av Tolkien när jag va mindre, kommer inte ihåg vilken de va nu, men ingen av de kändare, men misslyckades totalt, men första boken som jag läste ut och fick mig å börja läsa på riktigt står David Eddings för, och sen fortsatte det med Katherine Kerr och Robert Jordan och en sjuhelvetes massa andra, även Tolkein...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
-JPS- hänvisar till mitt inlägg om mytologi här nedanför, som jag trodde att Herr Balderk hade läst.

Det hade jag inte. När jag svarade där ovanför så hade jag brottom, jag såg ditt inlägg men det var för långt. ska göra det nu istället.

/Herr Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Mytologi är väl inte fantasy?

Jaha, där ser man! Det lär faktiskt vettigt också... Jag skulle gärna argumentera emot dig lite, men jag vet inte hur det skulle gå till. Tack för den utläggningen... Den måste jag spara! Går det att spara inlägg eller måste man spara hela tråden?

/Stavros, som tog till sig det där
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag håller med, men hävdar att det inte har någonting med saken att göra.

Det tycker jag det gör. Om du nu verkligen tror på Tolkiens skapelse, blir det då inte Tolkiens böcker heliga skrifter? Det var det jag menade med individuell tro. De blir heliga för dig, men inte nödvändigtvis för någon annan. De stämmer ju in på alla de kriterier du nämner, förutom att du missar förstaläget, för att någonting skall kunna vara en religion så måste det först tillkomma en helig skrift som religionen bygger kring, annars skulle vi inte ha några religioner över huvud taget.

En bok är religiös för de som själva tror på vad som står i den. Det innebär också att denna bok blir en helig skrift för de som tror på det som står i boken. Gör man det inte så förblir boken en bok.

Där tycker jag att du lägger in ett onödigt motsatsförhållande mellan litteratur och helig skrift.

Ja, det verkar som om jag gjorde det ja... Låt mig förtydliga. Bibeln är för mig enbart en litterär skapelse, men för en kristen är det dessutom en helig skrift, som mycket väl kan läsas som en litterär upplevelse.

Sedan är vi överens, jag vill absolut inte säga att bibeln är fantasy. Vissa delar skulle kunna vara skönlitteratur, men inte alla. Det blir lätt så när man sätter samman olika småberättelser till en slags helhet.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Hmm... det verkar ju som om vi skulle tycka mer eller mindre samma sak i den här frågan, förutom i fråga om helt irrelevanta detaljer -- om vi faktiskt skulle lyckas komma fram till hur många som egentligen måste tro på Sagan om ringen för att den ska bli en religiös skrift så skulle vi ändå inte ha så stor nytta av det...

Så vi kan ju lägga ner diskussionen och hoppas att den här tråden fortfarande kan återhämta sig (jag insåg nyss att det här inte ens med lite god vilja kan sägas passa in i en tråd som heter "Vilken var den första fantasyboken du läste?", och hur skulle det se ut om man inte höll sig till ämnet?)

-JPS-
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag är en born provokatör [NT]

Blodigel på ögat? Låter som en elak variant av TV-peklingen...


Storuggla, le uggle grande
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jag är en born provokatör [NT]

Ja om det var någon som hade kunnat få henne att utfärda sin ohyggliga hämnd var det nog du! Och du lyckades ju också! Bra gjort...

Gillade extra mycket den här: hans personliga hygien lämnar mycket att önska och hans näshår förväxlas på tok för ofta med en mustasch för att vara stiligt. delen av ditt inlägg.... Resten var inte så tokigt det heller....

Blodigel på ögat? Låter som en elak variant av TV-peklingen...

Ja, det är nog en väldigt grym form av tortyr...



/Herr Balderk, skrattade lite för sig själv när han lästa storugglans inlägg :gremsmile:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Blodigel på ögat

"Låter som en elak variant av TV-peklingen"

Visst gör det? Men jag såg det i en amerikansk film - Dracula 2000, tror jag. Det var ganska äckligt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Eddings

Jag som såg framemot att bevittna vilken sorts gruvlig hämnd Insignia hade i tankarna. Det är verkligen elakt att blåsa upp folks förväntningar och sedan bara dra sig ur. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Och vad får jag då?

Varför ska jag skonas? Jag vill också ha en blodigel! Jag kräver en blodigel!
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Och vad får jag då?

"Jag vill också ha en blodigel! Jag kräver en blodigel!"

Tja, jag råkade ha en extra, så varför inte? *släpper en igel på Walle* ^_^
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Myten om att myter är fantasy...

Bara för att ett flertal personer har fel blir inte åsikten rätt.

Man kan mycket väl läsa mytologi av samma anledning som man läser fantasy - för att man fascineras av berättelser av det omöjliga och övernaturliga. Men myter och sagor skapades inte under samma omständigheter och av samma skäl som modern fantasy.Som sagt, det hindrar inte att man kan läsa biblen och spekulera över vilken level som cleric Elijah hade, men det är inte fantasy. OK, som övertygad ateist av en mer dumdryg typ än mig själv kan man hävda att biblen är fantasier, men det är något helt annat än fantasy.

Eftersom elementen är TAGNA från myterna från början är de ursprungligen mytologiska element, inte fantasyelement. Återigen: Det fanns en tid när det bland vanligt folk betraktades som fullständigt normalt att tro på troll, spöken och magi. Det betyder inte att deras berättelser om dem var fantasy. Man kan som Quantalis säger möjligtvis hävda att den litteratur, muntlig och skriftlig, som utnyttjade dessa berättelser var fantasy, men om vi nu pratar 'klassiska' mytologiska verk, så skapades sådant som Odysséen när ALLA litterära verk såg ut på det sättet.

Nuförtiden är det främst den speciella genren (eller genrerna) fantasy som använder 'övernaturligheter' och det i ett samhälle där de flesta inte tror på dem (eller på betydligt 'softare' varianter av dem). Ju fler som tror att något är möjligt, desto vanligare är det i mainstream-litteraturen.

För att föra det vidare: Jag läser äventyrsromaner av klassiskt snitt - De Tre Musketörerna, Kapten Blod, En Världsomsegling Under Havet, Ivanhoe, Fribytaren på Östersjön, osv. - av samma skäl som de flesta barn jag har att göra med på arbetet (jag är bibliotekarie) läser fantasy: det är spänning, det är fantastiska äventyr på en annan tid och plats, osv.

Är de romanerna 'fantasy'? OK, Världsomseglingen är väl någon sorts SF innan det fanns SF (jag ser den hellre som eb slags technothriller), och Fribytaren har en tvättäkta alkemist (ja, en alkemist som är en bedragare, men i alla fall). Men jag tror inte många skulle kalla dem 'fantasy'.

En enkle lösning är givetvis att ge faen i genrer över huvud taget. Då slipper man definiera böckerna - man kan beskriva dem istället.

Nightowl
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Myten om att myter är fantasy...

OK, Världsomseglingen är väl någon sorts SF innan det fanns SF

Jo, visst är det SF! Många skulle nog till och med kalla den den första SF boken... En bok kan mycket väl tillhöra en genre som inte har blivit uttalad än (alltså i det här fallet före första gången någon kallade en bok science fiction)... Det finns till och med de som går ännu längre och kallar Frankenstein för den första SF boken, det du!

Men jag vet att det inte var det här du ville ha som svar... Jag kan bara hänvisa till det här svaret på kvantes inlägg... lite rörigt och vimsigt... men ändå...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Myten om att myter är fantasy...

Bara för att ett flertal personer har fel blir inte åsikten rätt.

Det i mitt tycke kanske bästa som någonsin sagts i www.rollspel.nus historia. Så sant som det kan bli...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Myten om att myter är fantasy...

"Det i mitt tycke kanske bästa som någonsin sagts i www.rollspel.nus historia. Så sant som det kan bli..."

Det är bra, men inte det bästa. :gremlaugh:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hurra!!![NT]

Jag har en blodigel på ögat!!!! Tralalalalej!!
*dansar runt i vild extas*
 
Top