Nekromanti Vilken var den första fantasyboken du läste?

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Trollkarlen har jag hemma i bokhyllan (eller rättare sagt har min far den) men jag har inte läst den än ( ännu en gång har jag för mycket att läsa för mitt eget bästa!).. :gremsmile:

Har hört att den ska vara bra i alla fall, så en dag smäller det!

/Gammelgnun, som vill läsa så otroligt många böcker, men kommer aldrig att ha tid!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo, jag tror att det är en av de vanligaste böckerna att börja med... Det var ett av skälen jag gjorde inlägget, skulle se hur många som svarade just Narnia. Sedan började folk snacka om massa barnböcker, vilket jag inte hade tänkt mig.

/Stavros, varierar sitt signerande
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Tolkien..

Tänk hur bra ens liv hade kunnat vara utan de där första trevande stegen mot rollspelsträsket! :gremsmirk:

/Herr Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Eddings är något jag faktiskt aldrig läst! Och jag kommer aldrig att läsa något av honom heller! Tror jag i alla fall... Har hört så mycket negativt om honom, även om de lite yngre tenderar att älska honom...

/Gammelgnun
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jo. Jag vet inte, går Nalle Puh som fantasy? Det är talande djur och äventyr...


Storuggla, tänker på Ernest Stravros Blofeldt
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo. Jag vet inte, går Nalle Puh som fantasy? Det är talande djur och äventyr...

Det gör det säkert, enligt vissa verkar nästan allt som inte är hundraprocent verkligt fantasy, jag tycker det är att gå över gränsen

Storuggla, tänker på Ernest Stravros Blofeldt

Ja, Stavros är ett fint namn! Fick förslaget av Walium...

/Stavros
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mmm !

Men tänk va´underbart det är !!!!!!!!!!
Det har ju avrit 16 klart trevliga år, så man har ju inte direkt lidigt... :gremwink: Skulle för mitt liv inte vilja vara utan det !!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Mmm !

Faktiskt inte jag heller... även fast man typ är beroende, men det är väl possitivt i det här fallet?

/Stavros, tänkte mer på hur ens liv hade sett ut utan rollspelet, helt anorlunda förmodligen!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det tycker jag !!

Jajamen, det är ju klart possitivt att vara fast i det här "träsket". Det kunde ju vara värre..... :gremgrin:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
"De trennes bok" fast egentligen Alverfolket/EQ

Den först riktiga fantasy bok jag läste var "De trennes bok" (och restan av serien med får den delen) av Alexander Lloyd någon gång vid 8-9 års ålder (borträknat astrid lindgren mende böckena har alldrig någonsin blivit klassifiserade i mitt mentala biblotek som fantasy utan som sagor eller helt enkelt Astrid Lindgern (egen undreavdelning) och de påverkade mig hur som helst inte i min utveckling som fantasyälskare).

Men enga anledningen till att jag läste Lloyds böcker var att jag redan långt (5-6års ålder) hade bestämt mig att jag älskade fantasy allt beronde på att det skolbibloteket som förskolan då och då besökte hade en liten serielåda vari det fann ett nött exemplar av albumet Alverfolket nr 2 ("Sorgens ände"). *Ler och får något drömskt och svävande över sig*

Den första riktiga "vuxna" fantsybok, även om alverfolket/elfquest är vuxenserier (såg faktiskt en engelsk 18 gräns på serien i en seriebutikskedja, inte på grund av det rikliga våldskildringarna utan att den innehåller för mycket naket, nå vad kan man göra åt den engelska prydheten (den innehåller en extremt smakfullt gjord sexorgie i ett nummer)) men tillbaka till ämnet nu, var "Mördarens lärling" av Robin Hobb och bad som fick mig in på det här med rollspel (även omjag misstänker att jag hursom helst skulle ha hammnat här förr eller senare) var att mina föräldrar var så dum att de Baldyrs Gate som fördelsedahs pesent till deras lilla 11 åriga fantasyfrälsta dotter.

Förresten varför är det ingen som har nämt Merdith Ann Price (en ennan milstolpe i mitt läsande dock efter att jag nästen helt hade gått över till vuxenfantasy) nu när vi mer eller mindra talar om barnfantasy hennes mörkängelserie är juh det mörkste och bland de bästa som finns i genren?

/Elin som tycker alla som inte läst Alverfolket/Elfquest eller har något ont att säga om det förtjänar ett besök av henne och hennes andra jujutsuvänner som en extermt inbiten samlare av Alverfolket/Elfquest seriena
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Eddings är något jag faktiskt aldrig läst! Och jag kommer aldrig att läsa något av honom heller! Tror jag i alla fall... Har hört så mycket negativt om honom, även om de lite yngre tenderar att älska honom..."

Du ska veta att jag tar alla negativa kommentarer om Eddings som personliga förolämpningar, värdiga en gruvlig hämnd.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Det tycker jag !!

Jo, det kunde vara mycket värre! Som att vara fast i drog eller alkoholträsket (och nu menar i den formen att man missbrukar det, alltså är alkoholist, jag är ingen extrem person som tycker alkohol ska förbjudas :gremwink: )...

/Gammelgnun, är bara beroende av två saker och det är rollspel och rollspel.nu! För är man inne i snitt fyra timmar per dag på en site får man nog kala det ett beroende!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej, jag ska ha det i åtanke nästa gång! :gremsmile:
Jag har ju ingen rätt att kritisera något jag inte har läst...

/Stavros
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
De trennes bok/Shannaras ättlingar/Universums öde

Den första fantasybok jag läst (om man bortser från Astrid Lindgren) var Lloyd Alexanders "De trennes bok". Jag hade läst den som seriealbum (Disney) med namnet Taran tidigare, men jag visste inte att de hade med varandra att göra förrän jag började läsa boken. Jag lånade den i skolan, tror det var i 3:e eller 4:e klass. Jag tyckte den var underbar och lånade resten av serien på bibblan.

Men trots allt så visste jag inte att det var fantasy, jag visste inte att det fanns en genre som hette så öht... Min riktiga inkörsport var Bokias rea, jag såg en bok med riktigt snyggt omslag (jag gillar (snarare avgudar) snygg grafik/teckningar) och med en baksidetext som verkade väldigt intressant. Boken var Terry Brooks "Shannaras Ättlingar". Jag älskade den, och hängde på låset (nåja nästan..) till bokaffären när dom resterande delarna släpptes. Efter Shannara blev det Eddings, och sen lite blandat, jag läste inget annat än fantasy i ca två år efteråt :gremsmile:

Men SF var en tidigare besatthet. När jag gått över från barn- till ungdomsböcker så läste jag en hel del SF, första boken var George Johanssons Universums öde-serie. Den tillhör fortfarande det bästa jag läst i genren och jag har läst om den ett par gånger som vuxen. Första vuxenboken jag läste var Jurassic Park, den andra var 2001, så SF kom före fantasy för mej.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Eddings skriver vad man kan kalla för "popcornfantasy" - det är inget större djup i böckerna, men de slinker ner utan större problem, och det smakar gott under tiden. Mitt stora problem med Eddings är att han har skrivit i princip samma story fyra gånger vid det här laget (i Malloreon påpekar till och med en av karaktärerna hur likt det är händelserna i Belgariad). Dessutom lider Malloreon och Tamuli lite av uppföljarsyndromet - vi har redan räddat världen och dödat den onde guden en gång, så hur toppar vi det?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Tackar! [ANT]

En del av böckerna i fråga går att hitta i ascii-format på Project Gutenberg (stoppa in i lämplig sökmotor).
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
öööö.....säkert Mio Min Mio, men det vet jag inte. Läste Sagan om Ringen när jag var 9....(o igen när jag var 10..o 11..o 12...gah!!)
 
Top