Nekromanti Vilken var den första fantasyboken du läste?

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Litteraturen kan vara en möjlig inkörsport till rollspelandet, och särskilt då fantasyliteraturen. Men för alla SF-diggare där ute kan jag också ställa frågan: Vilken var den första SF boken du läste? Sf lär väl faktiskt också vara en sådan möjlig inkörsport.

Min första Fantasybok (eller serie, detta gäller väl sådan också) var Narnia. Jag föll pladask! Varje bok tog en eller mindre än en dag att läsa. Jag hade nyss fyllt år och fått böckerna i present, fast jag var också sjuk så jag låg hemma. Jag plockade upp första boken i Narnia och började läsa, och då blev sjukdomen min räddare! Eftersom jag kunde ligga hemma och läsa alla böckerna. Jag var nog nyss fyllda tolv eller tretton, vilket jag tror var en lyckosam ålder att läsa dem i. I rummet intill låg min bror samtidigt och läste Sagan om Ringen... En bok jag inte skulle läsa förän ett till två år efter Narnia.

Hade jag inte fastnat så för Narnia vet jag inte om jag skulle vara så intresserad av Fantasy och rollspel som jag är idag...

Förresten, om ni vill får ni gärna berätta lite om själva upplevelsen, hur gammla ni var och om ni tror att det påverkade ert framtida läsande på något sätt...

/Herr Balderk, Har fått inläggs mani, tre nya trådar på bara ett par dar! personligt rekord (har nog inte startat mer än tio trådar över huvud taget.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Mio min Mio (ant)

...skulle jag tro att det var. Jag borde ha varit ungefär 7 år, men är långt ifrån säker. De författare som påstår att de har tydliga minnen av sin barndom ljuger så att de tror sig själva.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Mio min Mio (ant)

Förvisso är många barnböcker fantasy... Men det kanske inte var sånna jag hade i åtanke... Mio Min Mio klarar nog gränsen med nödochnäppe... Hade den någon inverkan på din framtida literatursmak?

/Herr Balderk, lästa i sådan fall säker sin första fantasybok på dagis
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Jag har läst sedan jag var fyra år, och har ingen koll på i vilken ordning jag läste mina första böcker. Men det började förstås med fantasy-aktiga barnböcker och sagor. Under tiden hittade jag själv på berättelser av samma slag, och så har det bara rullat på. Jag kan helt enkelt inte minnas hur det var att *inte* läsa fantasy (eller att inte kunna läsa, för den delen).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Låt mig säga såhär...

Den första fantasybok jag fick läst för mig var nog Min Morbror Trollkarlen, eller möjligtvis Bilbo.

Den första jag läste var Första delen i Sagan om Belgarion.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Mio min Mio (ant)

Förvisso är många barnböcker fantasy... Men det kanske inte var sånna jag hade i åtanke... Mio Min Mio klarar nog gränsen med nödochnäppe... Hade den någon inverkan på din framtida literatursmak?
Det tror jag inte. När jag var i den åldern hade jag glatt läst telefonkatalogen bara för att den innehöll bokstäver på rad som jag kunde forma till ord.
Den första "riktiga" fantasyboken jag läste var nog faktiskt Sagan om Ringen. Sedan läste jag allt i genren jag kunde hitta på svenska (och eftersom det här var ca 1987 betyder det hela trilogin och i princip inget mer). Sedan började jag läsa science fiction istället. De återfall jag får till fantasyträsket brukar sluta i att jag blir förbannad för att jag har slösat bort pengar och tid på minst tre böcker a 600 sidor, som bara var samma dynga som den förra serien. (Hurra, nu fick jag det sagt en gång till!)
Slutsats: Om någon föfattare har påverkat min nuvarande litteratursmak är det antagligen Asimov.

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Narnia-böckerna bör vara de första fantasy-böcker som jag har läst, någon gång när jag var 8-9 år. Jag var hemskt förtjust i dem. Sedan avancerade jag till Eddings när jag var 9 och Tolkien när jag var 10. Sedan blev det inte så förfärligt mycket fantasy-läsning förrän jag började i åttan. Såhär i efterhand har jag fått en ganska negativ inställning till framförallt Eddings även om jag älskade honom när jag var liten.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Minnet är kort...

...men av de första fantasyserier jag läste var böckerna om John Carter skrivna av Edgar Rice Burroughs.

En blandning av Sci/Fi och Fantasy då vår hjälte befinner sig på Mars men är en stor fighter med svärdet i hand.

Kan helt klart rekommenderas till er som inte ännu upptäckt denna karaktär.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
John Carter

Gah! Jag läste serietidningar om John Carter för många år sedan. Visste inte att det fanns böcker O_O
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tolkien..

Började med Sagan om ringen-trilogin.. & efter det så blev jag fast i fantasy/rollspels-träsket & det var för 16 år sedan...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: John Carter

Jodå!

Jag hittade följande lista över de böcker som gamle Edgar skrev.

Mars series

A PRINCESS OF MARS, 1917
THE GODS OF MARS, 1918
THE WARLORD OF MARS, 1919
THUVIA, MAID OF MARS, 1920
THE CHESSMEN OF MARS, 1922
THE MASTER MIND OF MARS, 1928
A FIGHTING MAN OF MARS, 1931
SWORDS OF MARS, 1936
SYNTHETIC MEN OF MARS, 1940
LLANA OF GATHOL, 1948
JOHN CARTER OF MARS, 1964
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror det var antingen Narnia eller "Trollkarlen från Övärlden" av Ursula K LeGuin. "Trollkarlen från Övärlden" och de efterföljande böckerna var i alla fall en favorit...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag har funderat på det ett tag (sedan jag läste ditt inlägg, för att vara exakt) och måste erkänna att jag inte vet.

För det första visste jag inte vad fantasy var innan jag var i tolv-trettonårsåldern. Då jag läste Narniaböckerna och Sagan om ringen visste jag inte att de var fantasy, eftersom jag inte visste att det fanns något sånt som fantasy. Jag tyckte helt enkelt att de var bra böcker (det är för övrigt en indelning som jag fortfarande tycker att är vettigare. Problemet är bara att bibliotek och bokhandlar oftast inte har någon avdelning för "bra böcker"). Så här i efterhand anser jag att de är fantasy, men jag vet inte om det räknas.

För det andra minns jag inte när jag läst olika böcker för första gången. Jag vet att jag hade läst Sagan om ringen när jag började högstadiet, och jag minns också att jag inte hade läst Narniaböckerna när jag gick i trean, men jag minns inte vilket av verken jag läste först. Men någondera av dem var det nog. Tror jag.

När jag väl insett att det fanns något som hette fantasy, och att Narnia och Sagan om ringen var fantasy, så påverkade det nog mina läsvanor en hel del. Mitt bibliotek (jodå, det var mitt bibliotek) hade en sf- och fantasyhylla och under en ganska lång tid var det dit jag gick först när jag sökte efter böcker.

Däremot skulle jag inte vilja påstå att fantasy var en inkörsport till rollspel för mig.

-JPS-
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varför rockar du?

"Däremot skulle jag inte vilja påstå att fantasy var en inkörsport till rollspel för mig. "

Vad var det som fick dig att börja spela då?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Fantasy: Sagan om Elenien av David Eddings
och
Science-Fiction: Stiftelse-trilogin av Isaac Asimov.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Varför rockar du?

Okej, så här var det:

När jag var barn (tänk dig en sån där billig-tv-serie-flashback-effekt här, du vet; det går liksom vågor genom bilden och så hörs det ett ackord på harpa i bakgrunden) ägnade jag det mesta av min tid åt att gå omkring och hitta på saker. När jag lekte med andra barn hittade vi på saker tillsammans; vi var andra personer som gjorde ... andra saker.... på ... ehhh.... andra ställen. Fast det var mycket roligare än det låter...

Vi hade aldrig hört talas om rollspel (inte jag i alla fall. Nu när jag tnker efter var det tydligen massor med saker jag aldrig hört talas om när jag var barn...), men så här i efterhand skulle jag nog kalla det rolspel i alla fall. Spontan friform, kanske?

Vi slutade så småningom av någon orsak, och min första kontakt med rollspel med regler, tärningar och så vidare kom nog via dataspel. Jag ock några vänner (för övrigt inte samma vänner som i det tidigare stycket, tror jag åtminstone) köpte vårt första rollspel (en introduktionsbox till Dungeons&Dragons. Skriv upp det, det blir prov efteråt) efter att ha spelat Diablo och vi började spela på allvar efter att jag köpt Baldur's Gate. Det var alltså inte alltför länge sedan.

-JPS- ska nog börja skriva min självbiografi snart. "En spontan friformares memoarer" låter ju inte så dumt...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Bröderna Lejonhjärta

Som för övrigt var den första riktiga bok jag läste.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
ouch vad var det första jag läste?
kan det vara Spöket på perrong 13? eller Narnia eller Belgarion?
jag har nog ingen anning alls´, har läst så mkt böcker att jag glömt vad de heter coh när jag läste dem men kommer ihåg innehållet
 
Top