Nekromanti Vilken var den första fantasyboken du läste?

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Definitioner

"Michael Endes "Momo - eller kampen om tiden", som jag nästan är beredd att klassificera som fantasy, även om den inte riktigt har de rätta elementen."

Jag tycker Momo är väldigt mycket fantasy... Vilka element anser du att den saknar?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Eddings

"Och...? *förstår inte problemet*"

Jomen....

"Allt du säger är i princip sant, förutom att jag inte skulle beskriva någon som klämkäck. Jag fattar inte denna allmänna besatthet vid "djup". Seriöst, alltså. Jag blir lika förvånad varje gång."

Alltså....

"Så var det där det värsta du hade att komma med? I så fall är du långt ifrån en riktig förolämpning"

Jamen så här ska det ju inte gå till! Du svarar ju helt fel! Du ska säga: Eddings har bäst! Du har helt fel! och sedan ska jag säga: Nä! Du har fel! Eddings är en tönt! osv, osv. Försöker du underminera hela diskussionen med din listiga likgiltighet eller? :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Astrid-gränsen

Att Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta kan kalals för något slags fantasy kan väl en del gå med på, men varför utreder ingen annan den viktigare frågan:

Är Karlsson på taket science fiction?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Med standard-definitionen av fantasy var det väl Narnia för mig också. Om man använder en mer vettig definition var det Trollkarlens Hatt.

Jag kom dock inte alls in i rollspel via fantasy. Jag tyckte den mesta ungdoms-fantasyn av standardsnitt som fanns på svenska i den grå stenåldern på 80- och tidigt 90-tal var bläh. Jag läste en hel del 'seriös' SF utgiven av allas vår hr Lundwall. Jag är en av de få människorna som är född 1971 och inte hade en video hemma innan jag var 28, så jag konsumerade väldigt lite film också.

Min inkörsport till rollspelsvärlden var Robinson Crusoe.

Va?


Ja, den boken samlar jag inte bara på, jag älskade den som barn. Jag kom att älska 'Robinsonader', berättelser om hur folk klarar sig under desperata villkor... och därmed kom jag in på efter-katastrofen-genren.

Läs Mutant, alltså.

'Fantasy' blev jag intresserad av via ett intresse för myter, som startade med en artikel om vikingarnas myter i en gammal läsebok som farsan hade någon gång i Första Åldern eller så, och späddes på av Asasagan. Hjältar och monster på Himlavalvet, Hexikon, Asken Yggdrasil... en massa fetare böcker egentligen skrivna för vuxna.

När jag sedan började läsa 'egentlig' fantasy var det efter att ha spelat rollspel ett tag, åsså¨fastnade jag för sword n' sorcery - Fritz Leiber, Robert E Howard, Edgar Rice Burroughs, etc. Det var första gången jag läste fantasy för fantasyns skull, och då var jag typ 20+.

Nightowl
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Definitioner

Jag tycker Momo är väldigt mycket fantasy... Vilka element anser du att den saknar?
Tjaa, uhmm... *tänker*.... Magi?
Fast jag vet inte. Åtminstone är det inte standardfantasy. Men som jag så så är jag beredd att klassificera den som fantasy, och istället för att komma med fina motargument för varför jag inte skulle göra det (vilket i princip blir att motsäga mej själv) kan jag bara vara glad att nån håller med mig. Boken är underbar iallafall!

/Black Dwarf, som blev lite förvirrad av den frågan :gremcrazy:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Du behöver inte använda standard definitionen, men om man börjar säga att man läst mio min mio vid fyra års ålder (Läs: fått läst för sig) och säger: Det var min första fantasy bok! Tror jag det knappast tillför något till tråden. Om inte den läsningen av boken fick dig att konsumera mer fantasy eller börja spela rollspel. Trollkarlens Hatt vet jag inte vad det var för bok, men påverkade den dig på något sätt? Eller var det bara den första boken? Sedan läste du kanske andra böcker som inte hade med fantasy att göra?

Mytologi är ju i alla fall fantasy...

/Herr Balderk, som tycker att man får använda t ex bröderna lejonhjärta om det har påverkat ens framtida fantasy läsning på något sätt (t ex genom att få en att börja läsa mer fantasy...)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Mytologi är väl inte fantasy?

Det tycker inte jag åtminstone.

För det första är fantasy ett ganska nytt begrepp (The Oxford English Dictionary säger att 'fantasy' i betydelsen litterär genre förekom första gången i titeln på 'The Magazine of Fantasy and Science Fiction' 1949. Det kan vara bra att veta om du också vill leka besserwisser nån gång). Frågan är om det är vettigt att kalla någonting fantasy om själva begreppet inte fanns när boken skrevs (fast jag är nog beredd att gå längre tillbaka än 1949. 1849 kanske, men inte så mycket längre). Det som skrevs innan kan likna fantasy, men då beror det egentligen på att det är tvärtom -- fantasy liknar det som skrevs tidigare. Att tala om Beowulf (anglosaxiskt epos från 6-700-talet som åtminstone jag kallat fantasy ett par gånger här på forumet) som fantasy är ungefär lika vettigt som att säga att den som skrev Beowulf var inspirerad av Tolkien...

Om man börjar kalla allt som innehåller "orealistiska" element för fantasy så var i princip allt som skrevs före 1700-talet (inklusive många historiska krönikor, geografiska verk o.s.v) fantasy, och då är frågan vad man alls har för nytta av begreppet. Realism (eller verklighetsefterhärmning, om ni så vill. Mimesis låter ju också väldigt fint) var överhuvudtaget inget man eftersträvade i litteraturen före upplysningstiden (fast här kan jag ha fel. 1700-talet är inte ett århundrade jag är så bekant med).

När det gäller just myter finns det ännu ett problem. De som ursprungligen berättade myterna betraktade dem nämligen inte som 'berättelser' eller 'sagor', utan de hade en helt annan funktion. Ända tills ganska nyligen brukade etnologer och annat löst folk säga att myter kom till för att förklara naturfenomen och liknande saker i omvärlden som man inte kunde förklara, men det är nog betydligt mer invecklat än så (se till exempel någon av essäerna i Ursula Leguins bok The Language of the Night. Minns inte vilken). Man kan dessutom skilja på mytologi och gammal litteratur med mytologiska motiv -- till exempel är gamla grekiska gudasagor mytologi, medan Odyssén eller Ovidius 'Metamorfoser' är litteratur som använder myterna. Den sortens litteratur kan man kanske kalla fantasy om man riktigt vill.

Hur som helst så är myter inte litteratur utan sanning, även om det inte råkar vara just den sorts sanning som är på modet just nu. Kallar man myter fantasy blandar man bort båda begreppen -- 'myt' används redan i stor utsträckning som synonym till 'lögn' eller 'missuppfattning' (tänk till exempel på veckotidningsartiklar om "de tio vanligaste myterna" om sexlivet, klimakteriet, banktjänstemän och så vidare). Använder man dessutom fantasy för att beteckna myter (som när folk här på forumet skriver "jag tror inte på det som står i bibeln, alltså betraktar jag den som fantasy". Ta inte illa upp chrull, du kan få felcitera mig nån gång så är vi kvitt sen) kan det bli väldigt oklart vad man egentligen pratar om.

Däremot är det ju mycket möjligt att just mytologi påverkat folks eventuella fantasyläsning och/eller rollspelande en hel del, men det är en annan sak.

Trollkarlens hatt är för övrigt en av Tove Janssons muminböcker, och de bör man läsa vare sig man tycker att de är fantasy eller inte.

Och detta, mina vänner, var dagens lektion. Som vanligt blir det skriftligt förhör i morgon.

-JPS- helt normal för det mesta
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Du behöver inte använda standard definitionen, men om man börjar säga att man läst mio min mio vid fyra års ålder (Läs: fått läst för sig) och säger: Det var min första fantasy bok! Tror jag det knappast tillför något till tråden. Om inte den läsningen av boken fick dig att konsumera mer fantasy eller börja spela rollspel."

Jag försöker undvika att 'konsumera' böcker... :gremwink:
Och varför skulle inte det tillföra något till tråden om någon tycker att Mio min Mio var den första fantasybok han läst? På VILKET sätt skulle det tillföra mer om han sade 'Shanarras Skalbolagsdirektörer' när han var femton?
(Dessutom är det ett jävla sätt att kräva att man skall TILLFÖRA något till trådarna... :gremgrin:)

Trollkarlens Hatt är den tredje i ordningen av Tove Janssons böcker om mumindalen, efter Kometen kommer och Småtrollen och den stora översvämningen. Muminböckerna var det första fantasyböcker jag läste, och jag läste den tredje först, som åttaåringar gör ibland. Det är en av de fantasyserier för barn som jag faktiskt uppskattat.

Jag läste som sagt väldigt lite fantasy som liten knodd och fram tills jag börjat rollspela; jag tyckte det mesta, inklusive Tolkien, var ganska trist. En av poängerna med min tråd var att fantasy på intet vis ledde mig in på rollspelande; hade det bara varit Drakar som funnits och inte Mutant är det mycket möjligt jag aldrig börjat rollspela över huvud taget.

Min favoritlitteratur var dels 'litterär SF', som det så snobbigt heter - Clifford D. Simak, Philip José Farmer, Ray Bradbury - dels historiska äventyrsböcker - Jules Verne, Alexandre Dumas, Walter Scott, etc.

Och nej, mytologi är definitivt inte fantasy. I motsats till Mumindalen, Middle-Earth eller Mundana har faktiskt folk funnits som tror att Asgård, Olympen och Tir-nan-og existerat. Även om folksägner (som folk tror på, i motsats till folksagor, som man drar för skojs skull) innehåller troll och drakar så berättades de av folk som trodde på troll och drakar. Den som skriver fantasy idag gör det ofta (men inte alltid) utifrån en västerländsk världsbild där sådant inte existerar eller ens kan existera.

Den närmaste uråldriga motsvarigheten till fantasy är sådant som John De Mandeville's reseberättelser (som var medvetet hopljugna, vad man vet, även om folk trodde på vad han sade) eller Lukianos av Samosatas satirer eller nåt, där han berättar om månvarelser som rider på jätteloppor och slåss med sparrisar med kålblad som sköldar, etc.

Innan det finns en modern, rationell världsbild att avvika ifrån får man inte fantasy i min mening.

Nightowl
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Mytologi är väl inte fantasy?

Du din jävel, kommer du och håller en längre och mer konstruktiv utläggning än mig som bättre förklarar vad som gäller här?! Va! Va! :gremcrazy:

Nightowl, borde läsa alla inlägg innan han svarar (och han som är moderator och allt!)

PS: Quan, är inte din avatar ett Jansson-knytt eller någe dylikt? :gremshocked:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Mytologi är väl inte fantasy?

Du din jävel, kommer du och håller en längre och mer konstruktiv utläggning än mig som bättre förklarar vad som gäller här?! Va! Va

Du behöver inte tacka mig, det var så lite så :gremlaugh:

PS: Quan, är inte din avatar ett Jansson-knytt eller någe dylikt?

Lite dylikt kanske, men det är nog en ren tillfällighet i så fall

-JPS- ritar mina avatarer själv, det blir så mycket problem med copyright och royalties och sånt annars...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Eddings

"Försöker du underminera hela diskussionen med din listiga likgiltighet eller?"

Ja ^_^
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Definitioner

Om man kan manipulera tiden så tror jag inte man behöver magi för att vara fantasy... :gremcrazy:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Eddings

Men så kan du väl inte göra? Först säger du att du tar alla negativa kommentarer om Eddings som personliga förolämpningar, värda en gruvlig hämnd, sen bryr du dig inte ens om waliums tappra försök. Tycker du det går för sig att ge oss falska förhoppningar på det där sättet?

-JPS-
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo du har nog rätt... på alla punkter... det där var lumpigt av mig...

Självklart får man säga att trollkarlens hatt var fantasy, ville inte vara otrevlig eller så... Sorry

Mytologi kanske inte fantasy, men det har i alla fall fantasy element. Det finns många forumiter som hävdar att religionanknytna böcker (till exempel bibeln, eller i alla fall vissa delar av bibeln) är fantasy... Jag tror jag är en av dem... Men du har en poäng du också...

/Herr Balderk, börjar bli lite osäker...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Mytologi kanske inte fantasy, men det har i alla fall fantasy element.

Nej. Fantasy har mytologiska element.

Det finns många forumiter som hävdar att religionanknytna böcker (till exempel bibeln, eller i alla fall vissa delar av bibeln) är fantasy...Jag tror jag är en av dem...

Ni har fel. För att det ska kunna vara fantasy måste det vara skönlitteratur. Det spelar ingen roll vad just du tror -- om jag tror att varenda ord i Sgan om ringen är sant, blir det religion då?

-JPS- börjar känna mig tjatig
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...om jag tror att varenda ord i Sgan om ringen är sant, blir det religion då?

Ehm, ja? Men det gör du väl inte?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Ehm, ja?

Nej, det tycker jag inte. Och även om man tycker det så funkar det inte andra vägen -- en religiös skrift slutar inte vara en religiös skrift bara för att ingen tror på den längre, och framförallt inte (som när det gäller bibeln) för att en del människor inte tror på den längre.

Men det gör du väl inte?

Jag diskuterar i princip inte mina egna religiösa ställningstaganden på internet. :gremcrazy:

-JPS- hänvisar till mitt inlägg om mytologi här nedanför, som jag trodde att Herr Balderk hade läst.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Där delar vi inte åsikt. Jag anser att i dagens moderna samhälle kan alla ha en individuell tro, en skrift kan vara religiös för dig men inte för mig. Bibeln är för mig litteratur, för en kristen är det en helig skrift. Alltså tycker jag också att det går att gå andra vägen, om ingen längre tror på en skrift så är det inte längre en religiös eller helig sådan.

Jag diskuterar i princip inte mina egna religiösa ställningstaganden på internet.

Jag skall inte tvinga dig...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Eddings

"Först säger du att du tar alla negativa kommentarer om Eddings som personliga förolämpningar, värda en gruvlig hämnd, sen bryr du dig inte ens om waliums tappra försök."

Som sagt så tyckte jag inte att hans kommentarer var negativa. Så de räknas liksom inte ^_^

"Tycker du det går för sig att ge oss falska förhoppningar på det där sättet?"

Ni kan ju inte få något för ingenting. Hur skulle det se ut? Nä, fram med resurserna grabbar - bättre kan ni!
 
Top