Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Alltså jag kräver en historia.
Sommarlovsprogramen Vintergatan 5a och 5b var så viktiga för min kulturella utveckling att jag måste få veta.
Jag växte upp i Växjö och gick teaterlinjen på gymnasiet. Vintergatan 5B spelades in i Växjö med omnejd så vi elever fick vara med som statister när det behövdes. Jag spelade bland annat en fifun som blir skadad/dödad av en köttätande växt, en fifun som får munnen igenklistrad och sen blir fastlimmad på en vägg och en mutant som fläktar den elaka taxichauffören med ett rabarberblad 🙂
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Jag växte upp i Växjö och gick teaterlinjen på gymnasiet. Vintergatan 5B spelades in i Växjö med omnejd så vi elever fick vara med som statister när det behövdes. Jag spelade bland annat en fifun som blir skadad/dödad av en köttätande växt, en fifun som får munnen igenklistrad och sen blir fastlimmad på en vägg och en mutant som fläktar den elaka taxichauffören med ett rabarberblad 🙂
Det säger kanske något att jag mentalt kan se två av de scenerna i mitt mentala minne direkt.
Just i detta nu är du den coolaste på forumet i mina ögon (och ja jag räknar in Simon J berger som brukade vara aktiv här)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Eftersom det släpps ett nytt Marvel-superhjälte spel nu, som inte verkar något vidare rent spelmekaniskt, så borde Ligan givetvis släppa ett DC-spel som är superbra!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Eftersom det släpps ett nytt Marvel-superhjälte spel nu, som inte verkar något vidare rent spelmekaniskt, så borde Ligan givetvis släppa ett DC-spel som är superbra!
Eftersom de redan har ett Walking Dead-rollspel på gång så kanske Invincible ligger närmare till hands?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Eftersom de redan har ett Walking Dead-rollspel på gång så kanske Invincible ligger närmare till hands?
Sant! Det verkar dessutom inte finnas något officiellt Invincible RPG, och TV-serien är högaktuell just nu. Perfekt! Bara det görs generellt nog så att man lätt kan konvertera hjältar/skurkar från andra universum.
Då var det bestämt! 😄
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Eftersom de redan har ett Walking Dead-rollspel på gång så kanske Invincible ligger närmare till hands?
Instämmer! Ett superhjälterollspel känns som en riktig lågoddsare, och min misstanke är att Invincible är billigare än MCU-licensen. Sedan kan man göra lite vad man vill i det universat utan lika strikt kanon som det är i just MCU eller liknande.

Annars är jag nog också inne på Star Wars, Star Trek eller någon annan sån stor "ut i rymden och åk runt"-SF.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Instämmer! Ett superhjälterollspel känns som en riktig lågoddsare, och min misstanke är att Invincible är billigare än MCU-licensen. Sedan kan man göra lite vad man vill i det universat utan lika strikt kanon som det är i just MCU eller liknande.
Det kanske är dags för Supergänget 2.0?
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
198
Annars är jag nog också inne på Star Wars, Star Trek eller någon annan sån stor "ut i rymden och åk runt"-SF.
Yeah! Det är därför jag gapar om Mass Effect!

Flyga rymdskepp! Massor av lore! Men samtidigt tillräckligt mycket plats för att kunna stoppa in nytt, vad som helst! Snabba strider med funky specialattacker! Genderbending aliens!
ME checkar alla boxar!
Who's with me?!?
Någon?
...någon?

Ok.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
När det gäller rymd så finns det en del populära IPs de skulle kunna göra ett bra jobb med men helst ser jag nog att de gör ett omtag med Coriolis v3.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag vet inte om Coriolis behöver så mycket omtag… Kanske kan man behöva patcha eller byta ut något relativt oviktigt, typ regelsystemet kanske, men själva spelvärlden och vad-man-gör är väl rätt solida ändå? Även om jag absolut skulle vilja se mer och fler konkreta spelledar-tekniker, men det säger jag ju om alla spel.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Jag vet inte om Coriolis behöver så mycket omtag… Kanske kan man behöva patcha eller byta ut något relativt oviktigt, typ regelsystemet kanske, men själva spelvärlden och vad-man-gör är väl rätt solida ändå? Även om jag absolut skulle vilja se mer och fler konkreta spelledar-tekniker, men det säger jag ju om alla spel.
Vad jag förstått så verkar Ligan vara sugna på att göra ett relativt stort omtag med settingen eventuellt med ett större tidshopp eller omstart.

Av det jag kunnat läsa mellan raderna så verkar det som man vill skära ned antalet fraktioner, göra settingen lite mindre och/eller lösare med fler vita fläckar på kartan och mer svart-vithet istället för gråskalan. Samt göra det vanligare med karaktärer med övernaturliga förmågor. Så den ska bli typ lite mindre komplex och lite mer Star wars skulle man väl kunna säga. (Liga-medlemmar får hemskt gärna verifiera eller dementera detta!)
 
Top