Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vad jag förstått så verkar Ligan vara sugna på att göra ett relativt stort omtag med settingen eventuellt med ett större tidshopp eller omstart.
Spännande! Jag har noll koll på Coriolis, men det är flera av de som poddar som jag lyssnar på som alltid framhåller det som Ligans bästa spel. Det känns dock som att det oförtjänt hamnar lite i skymundan från andra, större "properties". Vilket är rätt förståeligt om man tänker att de andra är Alien, Walking Dead och Blade Runner, bland annat.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Vad jag förstått så verkar Ligan vara sugna på att göra ett relativt stort omtag med settingen eventuellt med ett större tidshopp eller omstart.

Av det jag kunnat läsa mellan raderna så verkar det som man vill skära ned antalet fraktioner, göra settingen lite mindre och/eller lösare med fler vita fläckar på kartan och mer svart-vithet istället för gråskalan. Samt göra det vanligare med karaktärer med övernaturliga förmågor. Så den ska bli typ lite mindre komplex och lite mer Star wars skulle man väl kunna säga. (Liga-medlemmar får hemskt gärna verifiera eller dementera detta!)
Intressant, det låter som exakt motsatsen till vad jag hade gjort om jag fått göra om settingen.

Men jag skulle inte säga nej till ett nytt regelsystem till coriolis. Då jag tycker det är Ligans sämsta spel rent regelmässigt.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Tror det är läge att köpa Dungeons & Dragons från Hasbro nu. Det är på tiden att D&D blir lite Neo-Trad, och lyckas man klämma in en M0/D20 motor med DoDs monsterfilosofi, så borde man vara hemma. Licensiera det som DoD, plocka upp de uppsagda nyckelspelarna från Hasbro, och kör lite crossover med ToR, så kommer det snöbolla vidare i all oändlighet. Med D&D och DoD så kommer man vara sinnebilden för allt rollspel.

Kör bara kör!
//EvilSpook
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Tror det är läge att köpa Dungeons & Dragons från Hasbro nu. Det är på tiden att D&D blir lite Neo-Trad, och lyckas man klämma in en M0/D20 motor med DoDs monsterfilosofi, så borde man vara hemma. Licensiera det som DoD, plocka upp de uppsagda nyckelspelarna från Hasbro, och kör lite crossover med ToR, så kommer det snöbolla vidare i all oändlighet. Med D&D och DoD så kommer man vara sinnebilden för allt rollspel.

Kör bara kör!
//EvilSpook
One League to rule them all.

And in The Zone bind them.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Tror det är läge att köpa Dungeons & Dragons från Hasbro nu. Det är på tiden att D&D blir lite Neo-Trad, och lyckas man klämma in en M0/D20 motor med DoDs monsterfilosofi, så borde man vara hemma. Licensiera det som DoD, plocka upp de uppsagda nyckelspelarna från Hasbro, och kör lite crossover med ToR, så kommer det snöbolla vidare i all oändlighet. Med D&D och DoD så kommer man vara sinnebilden för allt rollspel.

Kör bara kör!
//EvilSpook
Truth is stranger than fiction.
 

Attachments

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Spännande! Jag har noll koll på Coriolis, men det är flera av de som poddar som jag lyssnar på som alltid framhåller det som Ligans bästa spel.
Det är det öppnaste och där åtminstone jag har enklast att komma på handlingar. Som en person som inte spelleder färdiga äventyr känns det sådär att allt krut i spelvärlden läggs på Ikon-kampanjen (för att inte tala om att förpassa världshemligheter dit och även göra hälften av grundboken oanvändbar efter sagda kampanj är över...)

När de lanserade Twilight 2000 så hade de en gissa-vilket-spel-postning på Facebook. Jag vidhåller att min gissning Stand Still Stay Silent fortfarande skulle göra sig riktigt bra i YZE.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Tekniskt sett om man börjar med "I was just watching an RPGPundit video" så kommer det automatiskt vara mycket närmare fiktion oavsett vad man än säger. Det är lite "jag har inte pissat ner mig men—"
Haha, jag vill förtydliga jag inte säger något om innehållet i posten. Mer ett humoristiskt svar till föregående talare, och hyfsat obetalbart timing.

Och för att återknyta till ämnet för inte riskera gå OT - så hoppas jag ju personligen på en retouch av Symbaroum i någon form.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Det är det öppnaste och där åtminstone jag har enklast att komma på handlingar. Som en person som inte spelleder färdiga äventyr känns det sådär att allt krut i spelvärlden läggs på Ikon-kampanjen (för att inte tala om att förpassa världshemligheter dit och även göra hälften av grundboken oanvändbar efter sagda kampanj är över...)
Även om Ikon-kampanjen tyvärr lämnar en hel del att önska, så skulle jag säga att det ändå finns en del bra material utanför kampanjen. Atlas över Tredje Horisonten är nog på min topp-10-lista för rollspelsböcker!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Det är det öppnaste och där åtminstone jag har enklast att komma på handlingar. Som en person som inte spelleder färdiga äventyr känns det sådär att allt krut i spelvärlden läggs på Ikon-kampanjen (för att inte tala om att förpassa världshemligheter dit och även göra hälften av grundboken oanvändbar efter sagda kampanj är över...)
Jag tycker att Coriolis är mysigt. Gillar världsbygget och den visuella stilen. Däremot ogillar jag mörkerpoängen. De gör att det saknas direkt koppling mellan pressande och konsekvens, samt att spelledaren blir en motspelare. Det jag hört om Ikon-kampanjen lockar inte heller. Tydlig räls och episkt anslag vilket för mig är två dåliga ting. Om jag skulle spelleda Coriolis skulle jag därför knycka en annan press-mekanik, kanske Aliens stress-mekanik, samt helt enkelt strunta i kampanjen. Spelvärlden har ändå så mycket att inspireras av. Och med det sagt: Jag ser gärna att Ligan gör ett omtag med Coriolis men är tveksam till att det kommer att ske inom överskådlig tid. Gissar att de hellre prioriterar sina andra, mer namnkunniga spel.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Jag tycker att Coriolis är mysigt. Gillar världsbygget och den visuella stilen. Däremot ogillar jag mörkerpoängen. De gör att det saknas direkt koppling mellan pressande och konsekvens, samt att spelledaren blir en motspelare. Det jag hört om Ikon-kampanjen lockar inte heller. Tydlig räls och episkt anslag vilket för mig är två dåliga ting. Om jag skulle spelleda Coriolis skulle jag därför knycka en annan press-mekanik, kanske Aliens stress-mekanik, samt helt enkelt strunta i kampanjen. Spelvärlden har ändå så mycket att inspireras av. Och med det sagt: Jag ser gärna att Ligan gör ett omtag med Coriolis men är tveksam till att det kommer att ske inom överskådlig tid. Gissar att de hellre prioriterar sina andra, mer namnkunniga spel.
Jag gillar typ allt med Coriolis utom mörkerpoängen. Just i färdigskrivna äventyr fungerar de väl däremot lite bättre. Alien har nog min favorit bland pressmekanikerna, tillsammans med original-Mutant År Noll, men vet inte hur bra den skulle passa här. Jag skulle nog välja något lite annat.

Det har sagts att det kommer någon fortsättning på Coriolis efter Ikonernas nåd, men vilken form det tar eller när det kommer har inte offentliggjorts. Mitt intryck är i alla fall att det nog kommer inom överskådlig tid. Beronede på hur bra man är på överskådande kanske.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Jag vidhåller att min gissning Stand Still Stay Silent fortfarande skulle göra sig riktigt bra i YZE.
Har två kompisar som vidhålligt den åsikten i flera år, en gång började de till och med med att skapa det själva.

Tror det rann ut i sanden som saker så ofta gör, men de kommer nog tycka det är jättekul när jag nämner att fler håller med dem om att det skulle passa perfekt.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Det har sagts att det kommer någon fortsättning på Coriolis efter Ikonernas nåd, men vilken form det tar eller när det kommer har inte offentliggjorts. Mitt intryck är i alla fall att det nog kommer inom överskådlig tid. Beronede på hur bra man är på överskådande kanske.
Personligen känner jag en viss oro för Coriolis framtid, inte så mycket för att jag är orolig för att det inte ska komma något mer som att jag får intrycket att man vill styra om kursen i en annan riktning.

Det är ju mycket i Ikon-kampanjen som tyder på att man vill skära ned på fraktioner i settingen och göra den mindre komplex/grundare/mer lätttillgänglig. Även ett mycket större fokus på öppna fantasy-inslag med regler för flera olika "magi-skolor" etc, istället för att det övernaturliga hålls mystiskt och dunkelt. Jag förstår att det kan vara ett bra sätt att locka nytt folk och särskilja spelet från Alien/bladerunner, men det tappar en hel del charm av det. Samtidigt förstår jag att man inte kan finansiera smala, komplexa rollspel lika lätt som stora och folkliga produkter.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
... jag får intrycket att man vill styra om kursen i en annan riktning.
Låter som en dålig riktning, särskilt när det gäller
... det övernaturliga. Jag tycker att mystiken är central för känslan i spelet. Om det övernaturliga blir för framträdande eller förklarat faller allt som ett korthus.
 
Top