Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Wow, någon som testat?
Har inte testat det men vad jag förstått så använder det sig av cortex system eller en version av cortex system så har man spelat Firefly eller smallville eller Marvel heroic roleplaying eller nått annat Cortex spel så borde systemet kännas bekant kan man anta 🤔
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Wow, någon som testat?
Nix. Jag och barnen har pratat om det sen vi såg första säsongen men kör styrt upp spel än. Men då hade det blivit något annat än det utgivna. I mitt huvud har Solar System varit tight kopplat till Drakprinsen, inte analyserat varför men tror det skulle vara en bra matchning. Började peta på regler för magin i det när jag kollade på serien men lät dem vila sen. Men nu funderar jag på om en skulle peta på det igen eller kasta över till Hero Wars för det istället…
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Nix. Jag och barnen har pratat om det sen vi såg första säsongen men kör styrt upp spel än. Men då hade det blivit något annat än det utgivna. I mitt huvud har Solar System varit tight kopplat till Drakprinsen, inte analyserat varför men tror det skulle vara en bra matchning. Började peta på regler för magin i det när jag kollade på serien men lät dem vila sen. Men nu funderar jag på om en skulle peta på det igen eller kasta över till Hero Wars för det istället…
Säg till om du gör mer med Solar. Skulle gärna vilja testa det. Mina barn är supersugna också, men tror både spelet som det är och Solar blir för komplicerat.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Wow, någon som testat?
Nej, men smart mekanism med att din "stress/skada" ger motståndaren en extra tärning. Iofs hade väl Svavelvinter ngt liknande - att elände gav en fördel (extra tärning) till motståndaren?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag satt tidigare idag och grubblade över varför Matrix aldrig blivit ett officiellt rollspel. Det känns som en setting gjord för att spela i! Hemligheter bakom kulisserna, förrädiska program, agenter i förklädnad, spioner bland dina egna! Snabb action och spännande mysterier! Och långa svarta rockar och solglasögon nattetid!
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Ursäkta en obildad, men vad är "The Walking Dead Universe" egentligen? Lämnar de nånsin jorden? Och är det inte bara en massa zombies och människor, eller finns det annat oknytt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Ursäkta en obildad, men vad är "The Walking Dead Universe" egentligen? Lämnar de nånsin jorden? Och är det inte bara en massa zombies och människor, eller finns det annat oknytt?
Jag tänker att The Walking Dead varit lite olika saker (serietidning, tv-serier, tv-spel, romaner). Och att man använder "Universe" för att signalera att man inte bara spelar personerna i TV-serien (eller vad man nu kan associera till beroende på var man först mötte franchisen) utan att spelet helt enkelt utspelar sig i det universat / den världen som alla de olika sakerna utspelar sig i.

Men ja, nä, vad jag vet är det bara människor och vandöda människor som gäller.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Den detaljen, och Ligans utveckling i största allmänhet, analyseras helt kort här:

Mmm, jo jag såg det där. AMC verkar inte riktigt ha samma taktkänsla som de som styr Alien- och Bladerunner-IP:na.

Måste säga det: Zombies är så satans tråkiga monster. Kan inte fatta att somliga fascineras så otroligt av dem.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Måste säga det: Zombies är så satans tråkiga monster. Kan inte fatta att somliga fascineras så otroligt av dem.
Plus att det bara finns två zombie-settings - snabba zombier och långsamma zombier. Allt inom dem kunde sedan utspela sig i samma värld vad mig anbelangar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Plus att det bara finns två zombie-settings - snabba zombier och långsamma zombier. Allt inom dem kunde sedan utspela sig i samma värld vad mig anbelangar.
Nejdå, det finns ett gäng andra variationer också. Smarta/dumma. Vetenskapligt framställda/ockulta. Sprids via bett, sprids via luftburet virus sprids på annat sätt. Last of us lade vad jag förstår till en skön cordyceps-twist.

Med det sagt är de inte mina favoritmonster heller, även om de absolut använts för att göra en och annan intressant samhällskommentar och schysst actionrulle.
 
Top