Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Men Låt oss vara ärliga så om Ligan eller någon annan hade släppt ett Sin city spel med andra regler hade du med största sannolikhet inte använt de reglerna heller utan istället använd dig av ditt eget regelsystem krank,
True. Men med Ligans produkt hade jag sannolikt fått betala för färre regelsidor jag inte vill använda! =)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Jag är lite tveksam kring om Ligan bör ta sig an någon ny IP överhuvudtaget. De har på gränsen till för många rollspel redan som det är. Jag kollade just på deras hemsida och lite beroende på hur man räknar så har de i detta nu redan ett tiotal produktlinjer. Klarar de av att supporta så många? (Det är alltså en genuin fråga. Jag har ingen ingen koll. Det kanske är lika krångligt att ge ut tio supplement till ett spel som att ge ut ett till tio olika.)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Jag är lite tveksam kring om Ligan bör ta sig an någon ny IP överhuvudtaget. De har på gränsen till för många rollspel redan som det är. Jag kollade just på deras hemsida och lite beroende på hur man räknar så har de i detta nu redan ett tiotal produktlinjer. Klarar de av att supporta så många? (Det är alltså en genuin fråga. Jag har ingen ingen koll. Det kanske är lika krångligt att ge ut tio supplement till ett spel som att ge ut ett till tio olika.)
Jag tror att lockelsen att införskaffa nya IP:n är lite för stor för att man inte ska göra det. Det är ju en metod för att kunna skära guld med morakniv. Det är ju också ett par IP som är vilande/uträknade skulle jag säga. Tror till exempel inte att vi kommer se mer material till Ur Varselklotet/Flodskörden om inte Stålenhag släpper mer konst i 80/90-tals stil. Mutant: År Noll är ju typ "klart" bortsett från Ad Astra och en ansenlig del av produkterna finns inte att få tag i tryckt version.

Sen kan man ju också ha längre mellan släppen och fortfarande ha ett levande spelcommunity tack vare de frikostiga Free League Workshop-verktyget. Det var ju ett glapp på 2 år med officiella produkter till Coriolis här innan sista delen av Ikonerna nåd släpptes, men det har ju kommit mycket community-content under den tiden som hållit intresset uppe.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Nu när jag har funderat och funderat och läst olika tankar om detta, och med lite inspiration från tråden om huruvida det spelar roll vem som gör spelet, så har jag kommit fram till att det IP jag vill att Fria Ligan tar sig an härnäst är deras eget.

Det spelar inte någon roll vad detta är, men jag vill att de ägnar mer kraft och resurser på att skapa ett eget IP (och bygger vidare på de som de redan har) så att de får kreativ frihet att skapa något som de sedan kan ha oändligt med frihet att utveckla. Det skulle också förstärka Ligans framtidsutsikter genom att de skapar något som andra sedan kanske kan licensiera till exempel för en tv-serie eller en serie eller nått sånt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Nu när jag har funderat och funderat och läst olika tankar om detta, och med lite inspiration från tråden om huruvida det spelar roll vem som gör spelet, så har jag kommit fram till att det IP jag vill att Fria Ligan tar sig an härnäst är deras eget.
Det är vad jag också skulle vilja. Alla ligans spel bygger på en film, en bok eller ett tidigare spel. (Förutom Svärdets sång, som är en ny värld, men bygger på Nils Gulliksons bilder.) Nu borde de vara så etablerade att många är beredda att backa deras framtida spel oavsett vad de handlar om.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Det är vad jag också skulle vilja. Alla ligans spel bygger på en film, en bok eller ett tidigare spel. (Förutom Svärdets sång, som är en ny värld, men bygger på Nils Gulliksons bilder.) Nu borde de vara så etablerade att många är beredda att backa deras framtida spel oavsett vad de handlar om.
Det hade varit guld! Men samtidigt så gissar jag att det är relativt orealistiskt. Ligan har som sagt en väldigt bred produktlinje och väldigt fullt upp.

Nu har jag själv aldrig släppt en hel setting, men det kreativa arbetet med att ta fram en värld och dess komponenter är ju kanske den mest tidskrävande av rollspelsaktiviteter. Om man jämför med att ta en existerande värld och sedan spelifiera den (där Ligan också har lång erfarenhet samt ett gediget bibliotek av mekaniker som man gärna lånar från) så är det ju ett "snabbare" jobb. Man behöver inte mecka lika mycket kring tematik, illustratörer och utformning när det redan finns en färdig känsla som man ska förmedla.

Det vore dumt att ta den ekonomiska risken som ett eget IP innebär, både i sig själv och att det innebär att man riskerar hamna efter på andra produktlinjer till följd av resursfördelningen.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag tror att lockelsen att införskaffa nya IP:n är lite för stor för att man inte ska göra det. Det är ju en metod för att kunna skära guld med morakniv.
Det här kanske har kommit upp innan och jag har ingen som helst aning, men något jag har funderat på är att FLs IP-släpp har potentialen att få rollspelshobbyn att växa. Istället för att betrakta dem som "rollspel i (exempelvis) Alien-världen", kan de betraktas som (exempelvis) "Alien som rollspel". Förutom att vända sig till rollspelare, vänder sig alltså produkterna till personer som tycker om IPna. Även om det så klart är en linje som har ekonomiska vinster, tycker jag om idén om att bredda hobbyn och bjuda in fler att delta.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Det här kanske har kommit upp innan och jag har ingen som helst aning, men något jag har funderat på är att FLs IP-släpp har potentialen att få rollspelshobbyn att växa. Istället för att betrakta dem som "rollspel i (exempelvis) Alien-världen", kan de betraktas som (exempelvis) "Alien som rollspel". Förutom att vända sig till rollspelare, vänder sig alltså produkterna till personer som tycker om IPna. Även om det så klart är en linje som har ekonomiska vinster, tycker jag om idén om att bredda hobbyn och bjuda in fler att delta.
Det ligger ju väldigt mycket i det. Tittar man på det lilla vi vet om TWD så känns det nästan mer som att de riktar in sig till fansen av tv-serien än kategorin "generell rollspelare". Bland annat så ska ju det finnas en koppling till tv-serien genom att skådisarna därifrån kommer att spela karaktärer, vars handlingar kommer påverka settingens utveckling. Alltså typ en spirituell förlängning av TV-serien. Det är väl också ett av skälen varför de jobbar så starkt med lättillgänglighet och startboxar etc.
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Nu när jag har funderat och funderat och läst olika tankar om detta, och med lite inspiration från tråden om huruvida det spelar roll vem som gör spelet, så har jag kommit fram till att det IP jag vill att Fria Ligan tar sig an härnäst är deras eget.

Det spelar inte någon roll vad detta är, men jag vill att de ägnar mer kraft och resurser på att skapa ett eget IP (och bygger vidare på de som de redan har) så att de får kreativ frihet att skapa något som de sedan kan ha oändligt med frihet att utveckla. Det skulle också förstärka Ligans framtidsutsikter genom att de skapar något som andra sedan kanske kan licensiera till exempel för en tv-serie eller en serie eller nått sånt.
De har ju ett par helt egna IPn. Dels Forbidden Lands, men även Symbaroum, som ju förvisso har ett visst arv från Drakar och Demoner, men ju är helt och hållet sitt eget spel och värld. Och även om Coriolis funnits i en tidigare version så är det ju delvis av samma skapare som idag, och även den världen har de ju full frihet att göra vad de vill med.

Det spel som jag tycker hade varit spännande att se från Ligan är ett fullfjädrat superhjältespel med eller utan existerande IP kopplat till sig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Nu har jag själv aldrig släppt en hel setting, men det kreativa arbetet med att ta fram en värld och dess komponenter är ju kanske den mest tidskrävande av rollspelsaktiviteter.
Det är en bra poäng, men motargumentet är att det kan vara det absolut roligaste att göra också, och Ligan vill säkert ha så kul de kan ha när de nu ändå har lyckats skapa förutsättningarna för att driva rollspelsförlag.

Men det är ju en avvägning som måste göras, förstås. Resurserna är inte oändliga.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag tycker att det här är en märklig diskussion. Finns det verkligen ett rimligt antal varumärken som ett förlag bör jobba med? Förläggare som har resurser kan ju alltid anlita nya skribenter. Ungefär som när Bonniers antar manus av nya författare. De kan anta hur många manus de vill. Genererar deras utgivning vinst kan de ge ut ännu fler.

Egentligen finns det inte heller något som säger att ett grundspel måste följas upp med många supplement (att många kunder vill ha det är en annan sak). Som de flesta vet är ju grundspelen det som säljer. Äventyr och annat genererar betydligt mindre vinst. Kanske kan man istället tänka sig ett grundspel och sedan resten mest eller enbart tredjepartsmaterial? Jag tycker inte heller att det är självklart att ett grundspel följs av en lång produktlinje av tryckt material. Att det ofta har sett ut så behöver inte betyda att det måste se ut så de kommande åren. Det finns all anledning att tänka nytt.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag tycker inte heller att det är självklart att ett grundspel följs av en lång produktlinje av tryckt material. Att det ofta har sett ut så behöver inte betyda att det måste se ut så de kommande åren. Det finns all anledning att tänka nytt.
Japp!

Huruvida ett grundspel behöver ytterligare utgivning beror ju helt på spelets upplägg. Vissa spel kan må bra av ytterligare äventyr- och kampanjmaterial, andra är betydligt mer självständiga i grundutförande (jfr t.ex. FLs Svavelvinter eller MY0).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Japp!

Huruvida ett grundspel behöver ytterligare utgivning beror ju helt på spelets upplägg. Vissa spel kan må bra av ytterligare äventyr- och kampanjmaterial, andra är betydligt mer självständiga i grundutförande (jfr t.ex. FLs Svavelvinter eller MY0).
Ja, spelens utformning är definitivt en aspekt av detta. Jag tänker också mer praktiskt. Tryckt material kostar och är meckigare att hantera för ett förlag (tryckeri, distribution, butikskontakter, lager och nytryck). Att publicera enbart digitala produkter (eller print on demand) är ett sätt att komma runt det för att istället lägga mer tid på skapandet. Många (även jag) vill säkert ha tryckta produkter, men för dem som producerar är det mer jobb. Numera finns det ju en del rollspelsskapare som säljer digitalt material (oftast zines, antar jag) löpande via exempelvis Patreon. Tryckt material blir då premiumprodukter, som ofta säljs vid sidan av (via Kickstarter). Jag gillar det upplägget och tror att vi får se mer av det de kommande åren.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Nordiska Väsen får väl sägas vara en egen IP? Visserligen baserad på en bildbok, men spelet/settingen i sig hade precis lika gärna kunna skrivits utan just dessa bilder.

Tycker Ligan har en bra balans och nog en hög "konverteringsgrad" av nya spelare till vår märkliga hobby (radioteater med halvfri improvisation).

Tryckta produkter känns "mer" kvalitetsgranskade än digital-only diton IMO. Jag vill dock ha båda även fortsättningsvis.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Skulle gärna se ett portalsagofantasyspel (Astrid Lindgren-värld) som instegsprodukt med Ligan som kreatör, med YZ-motorn i dess enklaste form. Fast den känns det som om Eloso har första tjing på pga Mio min Mio-brädspelslicensen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Nordiska Väsen får väl sägas vara en egen IP? Visserligen baserad på en bildbok, men spelet/settingen i sig hade precis lika gärna kunna skrivits utan just dessa bilder. Tycker Ligan har en bra balans och nog en hög "konverteringsgrad" av nya spelare till vår märkliga hobby (radioteater med halvfri improvisation).

Tryckta produkter känns "mer" kvalitetsgranskade än digital-only diton IMO. Jag vill dock ha båda även fortsättningsvis.
Precis. Jag tror att de flesta vill ha tryckta premiumprodukter med grymt snygga illustrationer. Men grejen är att de också är besvärligare att producera (och dyra att ha i lager om det är stora upplagor). En allt större del av marknaden för rollspel är numera digital. Mycket av det som ges ut är dessutom tredjepartsmaterial. Jag ser det som ett bra sätt att hålla spel vid liv. Dessutom innebär det att fler får ta del av den ekonomiska kakan. Bra, tycker jag.
 
Last edited:

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Nu när jag har funderat och funderat och läst olika tankar om detta, och med lite inspiration från tråden om huruvida det spelar roll vem som gör spelet, så har jag kommit fram till att det IP jag vill att Fria Ligan tar sig an härnäst är deras eget.

Det spelar inte någon roll vad detta är, men jag vill att de ägnar mer kraft och resurser på att skapa ett eget IP (och bygger vidare på de som de redan har) så att de får kreativ frihet att skapa något som de sedan kan ha oändligt med frihet att utveckla. Det skulle också förstärka Ligans framtidsutsikter genom att de skapar något som andra sedan kanske kan licensiera till exempel för en tv-serie eller en serie eller nått sånt.
Ett spel där vi spelar rollspelsmakare? 😱
 
Top