Nekromanti vilken är er hat bok/genre?

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Eon-litteratur

Ja jag läste inledningen till första boken (vad den heter har jag förträngt), höll på att spy av det dåliga språket och klichéerna och lade ned. En sak jag lade märke till är att alla som säger något säger det på ett speciellt sätt: "yadayadayada", sade Fingal med en kråka i halsen... Ungefär... Visst många författare skriver så... men ingen lika mycket som Andreas Roman (I alla fall inte i början av boken, som är det enda jag har läst)...

Att folk ger ut sådant skräp övergår mitt förstånd

/Balderk, är iofs inte jätte intresserad av svenska litteratur över huvud taget
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: vilken är er hatbok/genre?

Jag har varken läst eller sett pjäsen MacBeth!
Åh, då har du missat något. Mörka profetior, oundvikligt öde och outplånlig skuld när den är som bäst!

Ge den en chans och läs sedan om "Häxor i faggorna", så kommer du att omvärdera den!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Aningen OT, men...

Haha, just Fritz Leiber och Moorcock är två av mina favoritförfattare av just den anledningen att fantasy är som bäst när det ÄR massproducerat dravel :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hata böcker? Näää...

Nä. Nej. Nix. Jag hatar inga böcker. Det finns författare som jag undviker, men jag skulle aldrig kunna "hata" en bok eller genre. Alla litteratur har något värde och uppmuntrar till fortsatt läsning. Och bara folk läser så är jag glad, sen om de läser Tolkien, Clancy, Eddings, Ludlum, Stringberg eller Turtledove spelar ingen roll för mig, bara de läser.

Böcker är bra.


Storuggla, som får rysningar av bokbål
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Re: Dumt att hata böcker...jordan

Själv tycker jag att jordans Wheel of time är en av de bästa fantasy serierna sen sagan om ringen. Världen är lyssande beskriven och karaktärerna är även de lysande.
Men allt faller tyvärr lite på, att det är så för JÄVLIGT många böcker i serien. :gremfrown:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Smaken är som baken...

Oki, men so msagt blev mest frustrerad av ökerna. & en av andledningarna var just att det var så föbenat massa böker som tog od tid på sig att komma hit till sverige.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Hata böcker? Näää...

Jo det är alldeles för få som läser idag... Många verkar tycka det är tråkigt och tar för lång tid :gremfrown:
En väldigt sorglig utveckling! regeringen borde ge massor med pengar till nått projekt som uppmuntrar mer läsande... Gärna till barn på låg och mellanstadiet och kanske högstadiet också.

/Balderk, ryser när han hör ordet bokbål
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: vilken är er hatbok/genre?

Aha... Det kanske jag får lov att göra... Men det får nog vänta ett lång tag! Har ca tio böcker att läsa, minst... och de är inte tunna! Sedan har jag en hel del till jag är sugen på att köpa och fortsättningar i olika serier osv.

/Balderk, köper för mycket böcker!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Starta ett projekt då!

Staten kan väl inte göra allt? (Det behövs ett projekt att ge pengar till, alltså.) Bli lite liberal! :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Starta ett projekt då!

Ska jag starta ett projekt? Och liberal tänker jag inte bli...
Sedan tror jag att det finns liknande projekt faktiskt...

/Balderk, fattig student
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Starta ett projekt då!

Jag kanske borde starta kampanjen för att införa rollspel på bibliotek.. Trots allt så är det bara att sticka och tjata på stadsbiblioteket, och sedan uppmana rollspelare i andra städer att göra det samma, med Göteborg som predikat..

/Arvidos, kom på att om han skjuter på universitet i ett år så kanske han kan göra klart alla häftiga projekt?
.[color:\\"yellow\\"]![/color].
:gremlaugh: -Tingeling! Idé!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Aningen OT, men...

Haha, just Fritz Leiber och Moorcock är två av mina favoritförfattare av just den anledningen att fantasy är som bäst när det ÄR massproducerat dravel
Har du läst några av deras mer seriösa verk?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: vilken är er hatbok/genre?

"Häxor i faggorna" är väl den svenska titeln på "Witches abroad", alltså den med folksagorna. Den som parodierar Macbeth är Wyrd sisters.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag hatar inga böcker jag hånar dem bara

Elins hånlista

1. Allt av Willbur Smith och likande författare.
Massproducerat skit helt klart jämförbart med Kittyböckerr för män över 35. Handligen i dessa böcker kan i samtligafall reduceras till "Matchoman snygg kvinna och ett gäng übermäktiga rika skurkar sen blir det en massa eldstrider m.m. med skurkarana och en massa sex mellan Matchomannen och kvinnan samt en massa logiska kullerbyttor, felaktigheter och taskigtspråk inklämt däremellan.

2. Allt av Maggie Furey (Aurian serien) Värre än både Eddings och Brooks.

3. Kitty och Tvillinböcker och likanade Handligen till dessa böcker behöver genereras med hjälp av datorprogram för att det ska finnas en viss skilland från de föregånde böckerna förutom att tala om den syn på könsroller och kvinnosyn böckerna förmedlar

4. Sagan om Belgarion, Shanarra serien m.m. de är helt enkelt dåliga (essutom är übergoda hjältar m.m. verkligt tråkiga)

5. Ayla böckerna Dåliga och dessutom fåniga

/Elin fyller ett år på forumet idag
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Starta ett projekt då!

Ha! Här i Umeå finns redan rollspel på biblioteket! :gremsmile:

Så det så! Och det verkar vara en bra grej för de är nästan alltid utlånade!

/Balderk, tänker inte heller börja på universitetet direkt
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag skall läsa om minne sorg och törne för jag sluta i mitten av den svenska versionen för att jag tröttna på alla böcker :gremwink:

feist är kung, basta!

belgarath och polgara är nog meningen att läsa _efter_ man har läst de andra böckerna om belgarion :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: vilken är er hatbok/genre?

"Häxor i faggorna" är väl den svenska titeln på "Witches abroad", alltså den med folksagorna. Den som parodierar Macbeth är Wyrd sisters.
Sorry, dålig koll på det, läste den på engelska. Nåja, Wyrd sisters är bra.
 
Top