Nekromanti vilken är er hat bok/genre?

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
bara för att få lite färg på det här och inte bara ha böcker som vi gillar utan även sådana vi hatar, så tycker jag att vi skapar en hata böcker tråd

vilken är din hat bok?

min e allt tolkien skrivit :gremwink:
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Jag tror inte jag riktigt hatar någon bok. Elle jo... En vet jag faktsikt: "Låt isbjörnarna dansa" av någon författare. Riktigt tråkig bok. Inget nytt bjöd den på, dålig humor och karaktärer som inte alls bjuder på någonting intressant. En dussinbok fast något sämre.

Största besvikelse kommer Tolkien som etta.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: vilken är er hatbok/genre?

Allt av Pratchett och Eddings, alltså gubbhumor och plagiatfjantasy - vilket även inkluderar fler liknande författare... :gremtongue:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
vilken är din hat bok?

Sagan om Ringen är irriterande, eftersom alla verkar tro att fantasygenren inte skulle varit lika utvecklad utan den. Prfff, I say.

min e allt tolkien skrivit

Hur kan du säga så om Herr Salig? ^_^
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag nöjer mig med att inte tycka om vissa böcker, antingen är de tråkigt skrivna eller har en tråkig berättelse.

Dragon Wing
Soul music
Darkwalker on Moonshae
Blood Hostages
Abyssal warriors
The verdant passage
Tapestry of Dark Souls
Lords and Ladies
The Irda
Svärd mot trollkonst
Elric av Melniboné

Fast några böcker hatar jag faktiskt, de inkluderar mina tyskaböcker och matteböcker.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vänd den andra kinden till

Eddings gillar jag inte. För simpelt, för sockersött, för rälsat och för förutsägbart. Sedan hatar jag också Andreas Romans otroligt löjliga Drakväktartrilogi. Jag blev nästan arg när jag närmast tvingade mig igenom böckerna. Maken till märkliga hopp i handling har jag aldrig skådat. Han kan tydligen lägga in vilka osannolikheter som helst bara för att på krokiga vägar driva handlingen dit han själv vill. Han nya bok verkar inte mycket bättre den heller. Fast fördelen med att läsa hans alster är att man omedelbart inser att man själv skulle kunna skriva oändligt mycket bättre.
Annars så hatar jag inga böcker. De som jag tycker är tråkiga brukar jag antingen glömma bort namnen på eller läsa i omvänd ordning.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: vilken är er hatbok/genre?

"Allt av Pratchett och Eddings, alltså gubbhumor och plagiatfjantasy - vilket även inkluderar fler liknande författare... "

Jaha... Inte visste jag att jag gillade gubbhumor :gremwink:

Själv älskar jag Pratchetts humor.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag har som jag nämnde nedan (om någon orkade läsa det) en hatkärlek till fantasy. Jag vill läsa det och tycka att det är bra, men till slut är det bara samma smörja som den förra boken jag läste.
Det innebär att de böcker jag läst som vart de största besvikelserna är skrivna av populära fantasy-föfattare.
Raymond E Feist: Har bara läst "Magician": [sarkasm] Wow! Karaktärerna har problem att passera över bergen eftersom det är vinter. Istället väljer de att gå genom en övergiven dvärggruva där det finns otäckheter. [jättesarkasm] Originellt! [/jättesarkasm][/sarkasm]
Tad Williams: På exakt noll (0) ställen i "Memory, Sorrow and Thorn" löser sig en situation på bästa tänkbara sätt för att de kompetenta huvudpersonerna använder sina färdigheter och sin intelligens på bästa tänkbara sätt. Istället så är det alltid någon som snubblar och råkar kasta sitt svärd rakt i hjärnan på fienden. Det blev lite tröttsamt.
David Eddings: Har endast läst "Belgarath, the Sorcerer". Storyn i den rör sig om världens sämsta profetia! Om en profetia för att gå i uppfyllelse kräver att en mäktig trollkarl springer runt som en skållad råtta och ser till att en person som heter Bengt står i skogsbrynet en söndag vid fullmåne är det ingen profetia! det är en projektplan. En bok om en projektplan är inte speciellt rolig.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: vilken är er hatbok/genre?

Nej Pratchett är verkligen inte gubb humor! varför säger någon sådant! :gremsmile:
jag har inte läst mycket av honom men alla böcker jag läst (förutom häxor i faggorna) är jättebra och roliga!

/Balderk, håller verkligen inte med Plutonium
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Hatbok: Allt om Shannara, Ett tag tyckte jag de var väldigt bra. Nu hatar jag dom! Fråga mig inte varför... För likt tolkien på vissa ställen möjligtvis...

Hatgenre: Har ingen tror jag... Inte för att jag har läst någon men sådana där sliskiga kärleksromaner (á la Harlequin) vill jag inte komma i närheten av...

/Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: vilken är er hatbok/genre?

alla böcker jag läst (förutom häxor i faggorna) är jättebra och roliga!
Den är ju en underbar slakt på MacBeth! Älskar den!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eon-litteratur

Drakväktar-trilogin och 'Svärdsspel i Hadarlon', Neogames romaner i mitt favoritrollspel Eons spelvärld utgör, tragiskt nog, det sämsta skit jag läst. Att det överhuvudtaget finns folk som gillar Andreas Romans verk övergår mitt förstånd.

...märkligt att ett underbart rollspel som Eon kan ge upphov till så totalt värdelös 'litteratur'. Men det är väl bara jag som återigen överskattar Neogames och co:s förmåga...

- Ymir, orolig över Eons utveckling
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Aningen OT, men...

...jag tänkte i stället diskutera ett fenomen som jag hatar: när bra författare sänker sig till att ge ut skräp för att det säljer. Just nu kommer jag bara på två namn (Fritz Leiber och Moorcock), vilka båda har gjort en del nyskapande och kreativa verk, men blivit kända för sitt massproducerande dravel.

Litterär prostitution, det är vad det är!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Vänd den andra kinden till

Läs När Änglar Dör.
Det är den enda bok av honom jag läst, så jag vet inte hur de andra är, men den boken är bra. Mycket bra.

chrull
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Dumt att hata böcker...

Inte för att jag hatar på böcker på det sättet, men den MINST läsvärda bok jag nog har läst är Robert Jordans Wheel of Time. Kunde för mitt liv inte överhuvudtaget få nått samanhang i dessa böker.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Isch, hat är ett så starkt ord, men det närmaste jag har kommit (och ändå läst klart) är Guillios Arn-serie.

Historiskt är den säkert väldigt korrekt eftersom Jan G är noga med källorna, men Arn är så präktig och duktig att jag vill kräkas på honom. Hamilton ger mig samma känsla - jag föredrar huvudpersoner som inte är fullt så bra.

Arn är bara en variant av Ayla i Grottbjörnens folk-serien. Synd att elden redan var uppfunnen, annars hade Arn säkert lyckats med det också... Dessutom tycker jag att kärlekshistorien i Arn är kväljande sliskig och sentimental.

Ajdå vad uppretad jag blev vid blotta tanken på superriddaren!

Någon särskild genre jag ogillar, nej, det kan jag inte säga. Böcker som är så djupa att de blir konstiga kanske?
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
instämmer...

i att robert jordans böcker är dåliga, lite för mycket såpopera och så skulle det räckt med 3 böcker, inte som nu femtioelva, där det inte händer så hemskt mycket i, läst fyra eller fem, kom inte ihåg(svenska).
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: vilken är er hatbok/genre?

Jag har varken läst eller sett pjäsen MacBeth! Så det kanske inte är så underligt att jag inte gillar den :gremwink:

Personligen tycker jag nog att Rinswindböckerna är bäst... :gremsmile:

/Herr balderk, ska på stan nu
 
Top