DoD Vilka raser och monster ska (inte) finnas med i nya DoD?

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Skippa orker, hober och annat som är från Tolkien snarare än traditionellt allmängods.
Skippa dinosaurer.

Ha med ljusalfer och svartalfer (de kan ersätta alver respektive orker!), vättar, troll, hamnskiftare (till varg, svan m.m.).
Ha gärna med onaqui, kalydon och andra lite udda men intressanta monster.
Och – viktigast av allt – ha med ankor!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Alltså det här med andra raser, monster och magi känns såååå förra fredagen, lika bra att skippa det. Bara människor, ingen magi och varför inte ändå passa på att lägga det i en modernare tidsålder när vi ändå håller på, kanske nutid?

Skämt och sido så tycker jag att den stora charmen med DoD var att det fanns hur mycket som helst och att det var upp till SL att välja vad som fanns just i deras version av världen. Det främjade en känsla av att det var fritt fram att skapa egna saker, även bland de som var nybörjare. Så jag säger förbjud INGET, men däremot behöver det som faktiskt hamnar i böckerna kvalitetssäkras så att det håller en bra regelmässig standard.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Alltså det här med andra raser, monster och magi känns såååå förra fredagen, lika bra att skippa det. Bara människor, ingen magi och varför inte ändå passa på att lägga det i en modernare tidsålder när vi ändå håller på, kanske nutid?
Kebab och kontorister?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Så jag säger förbjud INGET, men däremot behöver det som faktiskt hamnar i böckerna kvalitetssäkras så att det håller en bra regelmässig standard.
Lite så tänker jag med. Grundspelet bör ha ett ganska snävt urval av de mest arketypiska folken och en uppsättning monster av klassiskt fantasysnitt - svartfolk, drakar och demoner...! Bygg sedan ut varsamt med små tillägg i olika expansioner utan att sätta ned foten om vad som finns på andra ställen. (För min del är det helt ok om spelet aldrig får en monsterbok.)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Jag skulle vilja se lite mer diversifierade raser/folkslag än typisk standard fantasy 1A Orcher är onda och alver är goda .

Tex alla Orcher behöver inte vara jätteonda och destruktiva och alla alver är inte goda och så äckligt sockersöta så du får diabetes bara genom att titta på dom utan att det finns gråskalor så som neutrala och rentav goda Orcher och att det finns onda och korrupta alver.

Jag ser hellre att helt vanliga alver har möjligheten att vara onda än att skapa en ond alvras så som svart/blodsalver bara för att kunna klämma in onda alver.

Sedan har jag inget direkt emot en ond alvras
Eons alver och särskilt ”orcher” (tiraker) är föredömliga i detta avseende.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Eons alver och särskilt ”orcher” (tiraker) är föredömliga i detta avseende.
Nä väll ? Eon har väll precis som dom flesta rollspel olika alvraser ist för endast en alvras som täcker hela spektrat ?

Jag har inte spelat Eon sen Eon 1 men jag vill minnas att dom hade learam och thism alver (dom jag kommer ihåg namnet på) där några alver är flum esteter och några är aggressiva och mer krigiska och rider på drakar och några är skogs infödingar .

Tiraker minns jag inte mer än att det fanns olika tiraker så som nån liten fjant tirak och nån mer krigisk och om det fanns nån mer diplomatisk också sedan minns jag ej om alla var samma ras eller om det var olika raser samlade under namnet tiraker .

Om det är så är det ju snarare ett exempel på precis det jag inte är ute efter...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Min erfarenhet från de flesta rollspel (inte bara DoD) är att första monsterboken är OK, sedan misslyckas spellskaparna mer och mer, så monsterna blir meningslösare ju fler monsterböcker som släpps.
Den enkla lösningen till att slippa oanvändbara monster är att förbjuda fler monsterböcker än den första. :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Nä väll ? Eon har väll precis som dom flesta rollspel olika alvraser ist för endast en alvras som täcker hela spektrat ?

Jag har inte spelat Eon sen Eon 1 men jag vill minnas att dom hade learam och thism alver (dom jag kommer ihåg namnet på) där några alver är flum esteter och några är aggressiva och mer krigiska och rider på drakar och några är skogs infödingar .

Tiraker minns jag inte mer än att det fanns olika tiraker så som nån liten fjant tirak och nån mer krigisk och om det fanns nån mer diplomatisk också sedan minns jag ej om alla var samma ras eller om det var olika raser samlade under namnet tiraker .

Om det är så är det ju snarare ett exempel på precis det jag inte är ute efter...
Jag syftade på att dem var exemplariska gällande godhet/ondhet.

Tirakerna är våldsamma och besvärliga men egentligen inte direkt onda.

Alverna inte godare än några andra.

Alvernas rasindelning är jag inte så förtjust i. Därom håller jag med.

Tirakerna kommer i tre raser med tre olika storlekar à la orcher, svartalfer och resar. Men har sen en intressant stamindelning i klassiska rövarorcher, pirater och dem som bor bland människor.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Måste finnas MASSOR av hybridmonster från klassisk mytologi. Samt skitmånga olika elementarer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Måste finnas MASSOR av hybridmonster från klassisk mytologi. Samt skitmånga olika elementarer.
Lösa boliner, men för hybdridmonster (och onda tyranner med ormar på axlarna) känns persisk/iranisk mytologi som bästa källan. Serafer, keruber o dyl änglar var väl ursprungligen persiska hybdridmonster.

Vad gäller elementarer i strikt mening, alltså personifikationer av de klassiska elementen, blir jag osäker på om de finns alla innan Paracelsus. Är det inte han som uppfinner dem?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Lösa boliner, men för hybdridmonster (och onda tyranner med ormar på axlarna) känns persisk/iranisk mytologi som bästa källan. Serafer, keruber o dyl änglar var väl ursprungligen persiska hybdridmonster.

Vad gäller elementarer i strikt mening, alltså personifikationer av de klassiska elementen, blir jag osäker på om de finns alla innan Paracelsus. Är det inte han som uppfinner dem?
Vet inte om du håller med mig eller säger emot mig, men eftersom det här är internet så antar jag att det är någon sorts subtil diss. ;-)
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Dinosaurier tycker jag passar illa i en traditionell fantasyvärld. Annars ser jag ingen orsak till att vara exkluderande. Jättar, resar, troll, mantikoror, gripar, demoner, kattfolk, vargfolk, råttfolk och karkioner är välkomna. Ofta tycker jag att "less is more" men här måste jag säga som Yngwie, "more is more".
Skämt och sido så tycker jag att den stora charmen med DoD var att det fanns hur mycket som helst och att det var upp till SL att välja vad som fanns just i deras version av världen.
En sak jag verkligen gillade med jurassic DoD var avsaknaden av begränsningar för vilka raser som var spelbara. Om du ville spela jätte eller dödsgast eller onaqui och SL var OK med det så var det bara att rulla och köra.

Skippa dinosaurer.
Vad är den egentliga skillnaden mellan en reptilman och en dinosaurid?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Vad är den egentliga skillnaden mellan en reptilman och en dinosaurid?
Vad är en dinosaurid? Menar du sådana där spekulativa "dinosaur-humanoider"?

Mer allmänt tycker jag att man gott kan inspireras av olika dinosaurier och ur-krokodiler för att göra fantasy-monster, men att det är en tematisk och stilistisk skillnad om de uttryckligen är dinosaurier eller om det rör sig om mer fantasy-betonade jättereptiler
 

Benax

Veteran
Joined
19 Jul 2017
Messages
25
För att spara lite tid för alla har jag gjort ett facit:

Skall finnas med:
  • LAGOM mycket alver (skogs-, grå- och frost- typ)
  • EN dvärgras
  • Svartnissar, svartalver, orcher, resar och troll
  • Hober
  • Ankor (inkl. strypar-anka)
  • Svanmöer
  • Halvalver
  • De flesta fabeldjur som inte uppenbart är något annat (Basilisk, Enhörning, Fenix, Flygödla, Gargoyl, Gorgon, Grip, Harpya, Hippogriff, Hydr, Jätteamöba, Jättespindel, Kimera, Kockatris, Mantikora, Pegas, Rock, Sfinx, Siren, Skogsrå, Tunnelmask, Vädur)
  • Drakar
  • Demoner
  • Alla klassiska odöda (skelett, zombies, mumier, kummel/mörker/dödsgastar, dödsriddare)
  • Irrbloss
  • Tomtar
  • Jättar
  • Kentaurer
  • Minotaurer
  • Reptilmän
  • Varulvar / Vampyrer
Skall inte finnas med:
  • ONÖDIGA alver (ljus-, hög-, indir, mörker-, grott-, blods-, havs-, silver-, trä-)
  • OLIKA dvärgraser
  • Alla andra svartfolk än de ovan
  • Alla onödiga drakar (dvs allt förutom "vanlig drake")
  • Högmän
  • Raggmän
  • Skogsmän
  • Karkioner
  • Kattmän
  • Hjortid / Örnmän
  • Alla halv- förutom halvalver
  • Orchtroll
  • Dinosaurier
  • Onaqui (gränsfall men vi fick spö av en för 20 år sedan och den sitter djupt)
  • Svart Hämnare
  • Alla Kaos-<militär titel>
  • Pyssling (använd tomtar)
  • Gigant (använd jätte)
  • Cyclop (använd enögd jätte)
  • Titan (använd två jättar)
  • Stenbit
  • Troglodyt (varje spelargrupp har ändå alltid en)
  • Illvätte
  • Lindskiarn
  • Serpent
  • Alla växt-monster förutom strypar-ankor.
  • Ambiorm
  • Dödsuggla
  • Demonkatt
  • Ghertûm
  • Grå mareskunk
  • Härskartiger (bergis AB som smög in den här i monsterboxen)
  • Kalydon
  • Mördargam
  • Ormklot
  • Rostmonster
  • Sanddemon
  • Urmonster
  • Ögonbest
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
För att spara lite tid för alla har jag gjort ett facit:

Skall finnas med:
  • LAGOM mycket alver (skogs-, grå- och frost- typ)
  • EN dvärgras
  • Svartnissar, svartalver, orcher, resar och troll
  • Hober
  • Ankor (inkl. strypar-anka)
  • Svanmöer
  • Halvalver
  • De flesta fabeldjur som inte uppenbart är något annat (Basilisk, Enhörning, Fenix, Flygödla, Gargoyl, Gorgon, Grip, Harpya, Hippogriff, Hydr, Jätteamöba, Jättespindel, Kimera, Kockatris, Mantikora, Pegas, Rock, Sfinx, Siren, Skogsrå, Tunnelmask, Vädur)
  • Drakar
  • Demoner
  • Alla klassiska odöda (skelett, zombies, mumier, kummel/mörker/dödsgastar, dödsriddare)
  • Irrbloss
  • Tomtar
  • Jättar
  • Kentaurer
  • Minotaurer
  • Reptilmän
  • Varulvar / Vampyrer
Skall inte finnas med:
  • ONÖDIGA alver (ljus-, hög-, indir, mörker-, grott-, blods-, havs-, silver-, trä-)
  • OLIKA dvärgraser
  • Alla andra svartfolk än de ovan
  • Alla onödiga drakar (dvs allt förutom "vanlig drake")
  • Högmän
  • Raggmän
  • Skogsmän
  • Karkioner
  • Kattmän
  • Hjortid / Örnmän
  • Alla halv- förutom halvalver
  • Orchtroll
  • Dinosaurier
  • Onaqui (gränsfall men vi fick spö av en för 20 år sedan och den sitter djupt)
  • Svart Hämnare
  • Alla Kaos-<militär titel>
  • Pyssling (använd tomtar)
  • Gigant (använd jätte)
  • Cyclop (använd enögd jätte)
  • Titan (använd två jättar)
  • Stenbit
  • Troglodyt (varje spelargrupp har ändå alltid en)
  • Illvätte
  • Lindskiarn
  • Serpent
  • Alla växt-monster förutom strypar-ankor.
  • Ambiorm
  • Dödsuggla
  • Demonkatt
  • Ghertûm
  • Grå mareskunk
  • Härskartiger (bergis AB som smög in den här i monsterboxen)
  • Kalydon
  • Mördargam
  • Ormklot
  • Rostmonster
  • Sanddemon
  • Urmonster
  • Ögonbest
Men var är vargmännen!!?? (jag antar att de inte klassas under varulvar, eftersom det är objektivt jättefel)
 
Top