DoD Vilka raser och monster ska (inte) finnas med i nya DoD?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Även om man kan tjäna på att ha en brett register av monster så tror jag inte man har något att vinna på att ha med en massa trams och struntmonster samt sådant ingen någonsin spelat.

Vore kul om man kunde göra jättar spelbara och intressanta. Lite som i GoT.

Franz har rätt i att hober känns väldigt Tolkien och inte så mycket DoD.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Vore kul om man kunde göra jättar spelbara och intressanta. Lite som i GoT.
Är jättar spelbara i GoT? Tänker nog snarare Malazan Book of the Fallen isf.

Men för spelbara jättar behöver man ju inte gå längre än de utmärkta Tolgulderna i Trakorien.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Jag var och är stor fan av Borges berättelser. Det finns referenser till hans noveller på fler ställen i mina Ä-spelsverk..
Det som alltid har förvirrat mig är varför Perytonen är odöd ovanpå allt annat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Valross och helt vanlig bäver är... kanske inte det man ska lägga utrymme på heller i första hand? :)

(Säger jag medan jag bygger intelligenta jättebävrar till RuneQuest...)
 
Last edited:

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Spelbara raser: Människa, Alv, Dvärg, Halvlängdsman och så Djurfolk. Med Djurfolk så vill jag att man helt enkelt rullar sin karaktär och väljer djur. Man behöver inte ha specifika djurraser.

Monster: Allt! Ju mer, ju roligare.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Spelbara raser:
Leprechaun
Puttefnaskar/pysslingar
-son-namn-på-taket
Vildingar
Muppet Monsters
Rumpnissar
Krampus
Krympling
Luddvig och andropomorf Hackspett (från Flåklypa GP)

Monster:
Hundar med ögon stora som tallrikar
Talande renar
Vita valar
Dalmasar
Dunderklumpen (Geografiskt troll)

//EvilSpook
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle vilja se lite mer diversifierade raser/folkslag än typisk standard fantasy 1A Orcher är onda och alver är goda .

Tex alla Orcher behöver inte vara jätteonda och destruktiva och alla alver är inte goda och så äckligt sockersöta så du får diabetes bara genom att titta på dom utan att det finns gråskalor så som neutrala och rentav goda Orcher och att det finns onda och korrupta alver.

Jag ser hellre att helt vanliga alver har möjligheten att vara onda än att skapa en ond alvras så som svart/blodsalver bara för att kunna klämma in onda alver.

Sedan har jag inget direkt emot en ond alvras
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag ser hellre att helt vanliga alver har möjligheten att vara onda än att skapa en ond alvras så som svart/blodsalver bara för att kunna klämma in onda alver.
Ja, det här med onda alvraser tycker jag också är lite meh. Läser man Tolkiens Simarillion blir det ju rätt tydligt att även hans alver var allt annat än sockersöta.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag tycker man bör undvika att skapa olika mänskliga raser. Annars är det väl mest att ta det som är kul.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
När vi var mycket yngre och spelade DoD så var det utmärkt med monster som Mantikora, Sfinx, Kimera, Grip och Minataur. Men alla missfoster med stora tänder, klor, och som ser ut som blandningar av olika djur kanske inte behöver ett eget namn.

Jag håller med andra i tråden om Svanmöer, Hajmän och Dinasaurier (Monsterboken II var inte så användbar).

Jag vill ha våldsamma, aggressiva och primitiva Svartalfer, Orcher och Resar. Svartnissarna känns som rena förlorare, de skulle jag inte sakna. Vi behöver inte kalla dem onda eller svarta.

Det kan gärna pekas ut att alver och dvärgar (ankor och halvlingar om ni vill) också har olika kulturer, precis som människor. Jag ser inte heller något behov av olika raser.

Jag kan tycka att det ibland finns för mycket fokus på alltför mäktiga/farliga monster. Både Drakar och Demoner tenderar att vara nästan oanvändbara. Jag har lite blandade känslor för sådana här "gör-ditt-eget-monster-tabeller" (ofta för Demoner, i S&S för odöda).

De behöver inte heta häxor, men semi-humanoida avarter, kanske något en människa blivit av en förbannelse eller (halvmagisk)sjukdom. Lite som Gollum. Fördelen med att de kommer från människor är att de liksom inte behöver ett ekosystem.

Många vanliga djur tycker jag är bra att ha i tabellform, men det behövs inte en hel artikel om kronhjort.

Jag kan också gilla "urdjur". Stora sköldpaddor, ormar, krokodilliknande varelser, spindlar... varelser som liksom skulle kunna ha vilat i många år i botten av en sjö eller i en grott. De behöver liksom inte vara så majestätiska som en Sfinx eller Kimera.

Skelett och Gastar är utmärkta monster. Här kanske jag kan gilla S&S-varianten: alla vandöda behöver inte vara sin egen "art". De är bara döda som inte fått dö, och de kan var "allt möjligt".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Svanmöer är ju urklassiska, särskilt i keltisk och nordisk mytologi. Se tex Völund.

Kanske inte som folkslag iofs
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,550
Location
Fallen Umber
Reptilfolk, råttfolk och något slags odöd (gengångare är lite färglös, men verkar ändå vara bästa alternativet) skulle jag vilja ha, förutom de vanliga.
 
Top