DoD Vilka raser och monster ska (inte) finnas med i nya DoD?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Finns det några genomgoda alver i standardfantsy nu för tiden? Mer eller mindre vare setting jag ser som har alver har dem som någon typ av dekonstruktion, otrevlig och/eller motsatsversion variant. Att faktiskt ha ett setting med överlag goda alver känns ovanligt.
Vad jag menar att jag inte vill ha är skogsalver = goda , svartalver = med onda .

Jag vill ha följande ---- skrota skogsalver och skrota svartalver och ha bara ha en alvras som kort och gott heter alver som kan vara både onda och goda.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Jag förstår vad du menar, samtidigt tror jag det är bra att lyfta blicken lite. Varför skall man öh ha uttalat onda och goda folkslag? Du får ju mycket mer konflikt och äventyrsstoff om du problematiserar. Och om du går tillbaka till källan, till Tolkiens alver, så är de ju mörkare och mer konfliktfyllda än senare fantasyalver.
Jag sa aldrig att jag ville ha goda eller ond folkslag, bara att det känns som konceptet med alver som en överlag genom god ras inte egentligen verkar vara en del av standard fantasy senttinget.

Jag är ett stort fan av Carl Wanglöfs klassiska råttmän från monsterböckerna. Varför skall de öh vara tjuvaktiga?
Det kommer troligen från att råttor har en tendens att ta mat o liknande från vår skafferier. Men är de antropomorfa kan de ju lika gärna vara hedersamma ninjamästare som tjuvaktiga skojare som mäster detektiver.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag gillar när dvärgarna är sura, hantverkare som bor tusentals meter under jorden och smider lömska artefakter åt Gudarna som de lurar för de är falska små as.

Det hade varit coolt att låta alverna bli lite mer som Älvkungen och hans hov. Typ lite kvasionda naturandar som spöar knektar som kommit vilse i vildmarken.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Det hade varit coolt att låta alverna bli lite mer som Älvkungen och hans hov. Typ lite kvasionda naturandar som spöar knektar som kommit vilse i vildmarken.
Om vi ska gå den vägen ser jag hellre den här typen av älvor:
1637523843566.png
 
Top