DoD Vilka raser och monster ska (inte) finnas med i nya DoD?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,078
Om vi lämnar ankor och andra medvetet provokativa excesser därhän tycker jag ändå att man kan fundera på vilka raser som ska ingå eller inte i nya DoD.

Några spontana tankar.

Svartfolk:
Ska man ha med resar, svartalfer och vättar? Dem senare tycker jag är häftiga men dem förra har jag aldrig riktigt begripit mig på? Helst ser jag en genomtänkt samling svartfolk a la Eons tiraker, trukher, troll och gurder.

Monster:
Är väl ändå dags att göra sig av med alla aparta kombinationsmonster från grekisk mytologi såsom mantikoror och dyl? Ska det finnas jättar? Kan man göra något intressant med drakarna och särskilt demonerna?

Hober:
Är det någon som någonsin spelar eller använder sig av dessa?

etc.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Jag vill ha med de vanliga folkslagen: människor, alver (men bara en sort, inte massa silveralver och gråalver), dvärgar och halvlängdsmän. Sedan är jag även för ankor, vargmän och karkioner, för de känns klassiska. (Andra djurfolk kan vi skippa.) Resar och orcher ska vara med. Antingen svartalfer eller vättar ska finnas med, men inte båda, för de är ju i princip samma sak.

När det gäller monster tycker jag att man kan skippa de flesta blandvarianter som är hälften lejon, hälften örn, hälften orm och hälften skorpion. Istället ska det finnas en verktygslåda för att bygga egna såna monster.

(Och mantikoran är inte från grekisk mytologi, utan från persisk. :))
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Lätt tråd det här, här är en lista på några saker jag inte vill ska finnas med i spelet.

  • Smurfar
  • Robotar
  • Jedis
  • Gremlings
  • Levande leksaker
  • Heartless
  • Ryska soldater ifrån andre världskriget
  • Levande datorvirus
  • Aliens
  • Musse pigg
  • Lovecraft (inte heller hans monster)
  • Carl Bildt.
  • Clowner
  • Stålmannen
  • Pokemons
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Kattmän och Råttmän är coola de ska vara med.
Håller med om att 14 olika alver känns overkill, samma sak med högmän, skogsmän osv, än värre med ereboser, ransarder osv.
När det kommer till monser är jag mer av släng med allt, om jag inte vill spela med struts och ap-hybrider så struntar jag helt enkelt i dem.
(Lukas lista faller dock utanför detta, möjligtvis med undantag för Carl Bildt)


Ps. Inga svanmöer eller hajmän, i alla fall inte som spelbara raser
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Lätt tråd det här, här är en lista på några saker jag inte vill ska finnas med i spelet.
  • [Jättebra Lista]
Ser ju kanon ut!? Släng med så mycket som möjligt och låt tredjepartarna fribejsa.
Det går alltid att retconna bort det senare när man bygger världen.

//EvilSpook
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Lätt tråd det här, här är en lista på några saker jag inte vill ska finnas med i spelet.

  • Smurfar
  • Robotar
  • Jedis
  • Gremlings
  • Levande leksaker
  • Heartless
  • Ryska soldater ifrån andre världskriget
  • Levande datorvirus
  • Aliens
  • Musse pigg
  • Lovecraft (inte heller hans monster)
  • Carl Bildt.
  • Clowner
  • Stålmannen
  • Pokemons
Såatte… =)

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Jag tycker att man ska köra med det mesta, men inte det mest korkade från Monsterboken 2 (just say no to Perytoner, t.ex.).

Det är en del av poängen och charmen att DoD är maximalt generisk fantasy på samma vis som D&D. Det är fel ställe för ett genomtänkt och sammanhängande världsbygge och monsterpopulation!

Sedan tycker jag för all del att man behöver lägga mer fokus på såväl drakarna som demonerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Jag måste erkänna att jag spelat med en del kul halvlängdsmän till DoD, men de är kanske egentligen lite väl mycket Tolkien för att de ska passa helt. Och ankorna fyller ju funktionen om den lilla underdogen bra 🙂

Håller med om att hybrider som mantikoror, perytoner, sfinxar och hippokampos inte direkt fyllt någon funktion för mig. Inte heller dinosaurierna, som i och gör sig var en kul idé.

Förutom ankorna tycker jag att man kan skippa djurfolk, typ råttmän, vargmän, kattmän etc. Det känns som att sådant finns i Kopparhavets Hjältar och jag tycker det skulle vara kul om man särskiljde på dessa två spel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Dinosaurier tycker jag passar illa i en traditionell fantasyvärld. Annars ser jag ingen orsak till att vara exkluderande. Jättar, resar, troll, mantikoror, gripar, demoner, kattfolk, vargfolk, råttfolk och karkioner är välkomna. Ofta tycker jag att "less is more" men här måste jag säga som Yngwie, "more is more".
 
Top