Mogger
Hipsteranka
Absolut, jag tänkte mer på hur ditt spelande påverkas. Att man kan tycka att något är overkligt och hur man hanterar det tror jag det finns rätt mycket belägg för och exempel som illustrerar. Men jag förstår inte hur det motsatta förhållandet funkar när det blir problematiskt.Alltså det kommer ju landa i en spelgrupps reaktion, men det är väl hela frågans premiss. En klassiker är väl att ett fantasyspel inkluderar en badass och överdimensionerad stridsyxa och att någon i gruppen blir så pass störd av den inte passar in i den tidsera som spelet i övrigt hämtar sitt stoff ur. De dras alltså ur spelvärlden på grund av deras förförståelse.
Eller menar du att du då inte har med den där stora storyxan som du tror att folk kommer störa sig på och så blir det en form av självcensur som du inte uppskattar?
Obs, jag ser inga som helst problem med stora storyxor eller liknande. Vi har en fungerande stor storyxa (ser ut som en minoisk dubbelyxa som sannolikt var ceremoniell IRL om de ens fanns) i ett äventyr till Ereb Altor. Och det har höjts något kritisk röst om det. Men yxan är en gåva från en utomvärldslig makt så jag vet inte... Oavsett hade vi nog inte brytt oss.
Men fantasyvapen i en fantasyvärld är väl helt on brand?