Vilka moderna företeelser förstör din känsla i en standard fantasy värld?

Vilka av dessa företeelser tar dig ur känslan eller får dig att känna att vi inte längre befinner os

• Total voters
    64
Om du inte orkar spela det så finns det anime och manga med samma tema. En av mina favoriter på samma spår är Secret of Mana (också från Square, som Xenogears) där den högteknologiska slutdungeonen inkluderar en mer normalmodern tunnelbanestation, komplett med ett tåg och full av zombies.
Eftersom jag föredrar turbaserat framför action så kan jag väl säga att det är större sannolikhet att jag tar mig an Xenogears än Secret of Mana, även om det också finns på den långa (långa) listan spel jag tänkt ta mig an.

Men det är ganska OT, så jag släpper det här =) Om nån vill fortsätta diskutera ämnet videospel-med-inslag-av-scifi/modernt och startar en tråd i Övriga spel-forumet så deltar jag gärna däremot…

Inget tar mig ut ur fantasyn, men jag skulle inte kalla det standardfantasy om det innehöll de flesta av fenomenen i enkäten. Jag älskar ju kitchen sink-universum. Jaha, så det finns parallella universum, tidsresor, krutvapen, superhjältar, cyberimplantat och rymdskepp? Awesome! Lite extra gillar jag när nån högteknologisk civilisation gått under men det mesta är vad man förknippar med standardfantasy i den moderna eran man spelar i.

Eftersom jag föredrar turbaserat framför action så kan jag väl säga att det är större sannolikhet att jag tar mig an Xenogears än Secret of Mana, även om det också finns på den långa (långa) listan spel jag tänkt ta mig an.
Gamla Secret of Mana är lika actionbaserat som samtida Zelda-spel, så det ska man nog kunna spela hela vägen till ålderdomshemmet. Dessutom pausas spelet när man gör något som kräver lite extra tid och eftertanke, som att använda föremål eller kasta magi.

Modern slang skulle jag säga är det värsta, tätt följt av modern musik. Tåg passar heller inte in tycker jag. Jag är även skeptisk till elektriska maskiner och modern kommunikation men det kan väl eventuellt gå att dölja som magi. Resten har jag generellt inga problem med.

Jag är inte så intresserad av att min fantasy ska vara realistisk.
För vad betyder det ens när det inte är vår värld och magi finns?
Så jag accepterar allt i fantasy.

Men ska vi spela i en historisk setting så kan jag störa mig på allt det där.

Tusan, poängen med fantasy måste ju vara att det kan dras hur långt som helst — inget av detta skulle störa mig.
Tvärtom, skulle jag säga, så är tjusningen med fantasy att det finns tydliga ramar och förväntningar. Med brasklappen att jag föredrar låg-magi och kvasi-medeltid framför flygande berg och magiska maskiner. Eller som Patrick Rothfuss så fint uttryckte det:

"The great thing about fantasy is you can have giants that shoot lasers out of their eyes. The terrible thing about fantasy is you can have giants that shoot lasers out of their eyes."

Vad som helst kan hända. Men om vad som helst händer hela tiden överallt, så blir det inte bra.

Vad som helst kan hända. Men om vad som helst händer hela tiden överallt, så blir det inte bra.
Nej, men vad som helst som görs dåligt blir ju inte bra, tänker jag.

Jag tänker väl mer, om vi har en medeltidsvärld som fungerar som medeltidsvärldar gör (i vår fantasi), vad händer om vi lägger till TV eller radio? Om magi kan skapa mat ur tomma intet? Om drakar driver det säkraste bankväsendet? Eller vad vi nu kan komma på.

Varje punkt skulle ju vara en spännande grej att utforska.

Back