Vilka är de bästa sandboxsupplementen?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Platsen utforskas eller Relationerna utforskas.
Tycker fortfarande att det är att förminska min sandlåda att säga att den bara utforskar platser. Du får ju relationer till de som bor på platserna. :)
Men varför är kartan så viktigt då? I sanningens namn vet jag inte det. Har sedan barnsben älskat en fin karta och än idag finns det få saker som sporrar min fantasi på samma sätt. Det är viktigt för min förståelse av världen hur fraktion X spatiellt är sammanlänkad med fraktion Y.
Utforskandet av platser också en stor del av det spännande såklart.

Kort och gott. Jag vill inte begränsa min sandlåda till det ena eller det andra, jag vill ha båda: platser och relationer.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Tycker fortfarande att det är att förminska min sandlåda att säga att den bara utforskar platser.
Inte alls mitt syfte. Jag tycker mest det är intressant. Väldigt många delar nog fascinationen för kartor, och jag använder också ofta kartor men mer för att styra samtalet än för att ha något att utforska eller undersöka.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
För mig är kartor en stor del av spelupplevelsen. Jag tycker att de flesta rollspel har för få kartor. Särskilt för få stora och detaljerade kartor. För mig var stadskartan grejen med Kandra. Texten om staden kom i andra hand (och har nog inte heller, antar jag, åldrats lika väl). Är det något jag skulle vilja se mer av, så är det kartpaket. Perfekt hjälpmedel för den som vill skapa nya sandlådor. Jag tycker alltså att kartorna kan vara grunden istället för texten. Det skulle gå att bygga en hel spelvärld utifrån ett bra kartpaket.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Perfekt hjälpmedel för den som vill skapa nya sandlådor. Jag tycker alltså att kartorna kan vara grunden istället för texten.
Jag tryckte upp en A0-plansch av största Doskvol-kartan när vi spelade Blades in the Dark, just därför.

Night Soil Road och diverse saker kopplade till det, samt ghettot, blev grunden för hela vår kampanj. En flukt och ett par namn, sen rock’n’roll. Passade ju extra bra i ett spel som vill att ni hoppar ned på poolens djupa sida direkt och lär er simma “live”. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Mina favoriter är:

Döda Skogen. Tajt äventyrsmiljö med sagostämning som går att köra helt öppen eller som en fetch quest (hitta nycklarna till Maktens portar).

Svavelvinter. Det förskrivna slutet (eller sluten, det finns ju flera) är kassa, men de kan man ju strunta i. Sandlådan är utmärkt, väldigt speciell setting, fantastiska SLPs, kluriga fällor, utmärkta skurkar.

Tomb of Annihilation. Jag är inte helt såld på detta med att man ska hitta rätt hex och tröska sig igenom slutdungen till sista rummet där det förplanerade Slutet på kampanjen (TM) står och väntar på spelarna, men! I övrigt en väldigt bra sandlåda, med massor av fräckt innehåll, bra stämning, som bildar en helhet - saker har en historia, hänger ihop, är kopplade till varandra. Det bästa äventyret till DnD5, om man står ut med slutet.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Mina favoriter är:

Döda Skogen. Tajt äventyrsmiljö med sagostämning som går att köra helt öppen eller som en fetch quest (hitta nycklarna till Maktens portar).

Svavelvinter. Det förskrivna slutet (eller sluten, det finns ju flera) är kassa, men de kan man ju strunta i. Sandlådan är utmärkt, väldigt speciell setting, fantastiska SLPs, kluriga fällor, utmärkta skurkar.

Tomb of Annihilation. Jag är inte helt såld på detta med att man ska hitta rätt hex och tröska sig igenom slutdungen till sista rummet där det förplanerade Slutet på kampanjen (TM) står och väntar på spelarna, men! I övrigt en väldigt bra sandlåda, med massor av fräckt innehåll, bra stämning, som bildar en helhet - saker har en historia, hänger ihop, är kopplade till varandra. Det bästa äventyret till DnD5, om man står ut med slutet.
Jag tycker definitivt att Svavelvinter fortfarande står sig väl. Även om upplägget kanske inte hade sett ut på precis samma sätt idag, så är settingen tillräckligt originell och varierade för att fungera. Jag gillar också många av karaktärerna. Döda skogen är en kul klassiker, men det har ju kommit väldigt mycket annat bra fantasymaterial sedan 80-talet. Om du ser till alla de verktyg och andra innovationer som har kommit sedan dess, tycker du verkligen att Döda skogen är en topprodukt i genren sandlådor? Det går ju att göra väldigt mycket mer än så av en skog...

Du behöver förstås inte tycks som jag, men jag undrar vad du jämför med. Om man tittar på många av de OSR-verktyg som finns idag, så går det att med enkla medel göra en sandlåda riktigt spännande. Ofta snabbt dessutom. Döda skogen innehåller egentligen ganska lite, men hade förmodligen gått att putsa upp till en mer användbar sandlåda.

Edit: Tomb of Annihilation har jag ingen koll på.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag tycker definitivt att Svavelvinter fortfarande står sig väl. Även om upplägget kanske inte hade sett ut på precis samma sätt idag, så är settingen tillräckligt originell och varierade för att fungera. Jag gillar också många av karaktärerna. Döda skogen är en kul klassiker, men det har ju kommit väldigt mycket annat bra fantasymaterial sedan 80-talet. Om du ser till alla de verktyg och andra innovationer som har kommit sedan dess, tycker du verkligen att Döda skogen är en topprodukt i genren sandlådor? Det går ju att göra väldigt mycket mer än så av en skog...
Ja, jag tycker det är en toppenprodukt. Inte minst har den en stämning, en känsla. Självklar finns det saker som går att förbättra. Och den borde ha varit större …

Sen kan jag tillägga att det finns inte så där jättemånga fler sandlådor som jag faktiskt har läst eller spelat.

Marsklandet? Också bra, men jag håller det lägre än de tre ovan.

Isle of dread? Fattar inte dess storhet. Keep on the Borderland? Samma sak. Horror on the Hill? Helt okej, men rälsningen till nivå två suger.

I reprilmännens klor? (Är väl en sandlåda?) Uppdrag i Mos Mosel? Det är bra, men jag tycker de tre ovan är bättre. Eller jag minns dem i alla fall bättre.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Sen värjer jag mig mot den kronologiska chauvinismen. Det finns massor med gamla äventyr från hobbyns barndom som är utmärkta. Och trots alla våra moderna verktyg och teoretiska insikter gör tex världens största rollspelsproducent äventyr som ofta är frapperande dåliga.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Uppdrag i Mos Mosel?
Jag kan inte se hur Mos Mosel skulle vara en sandlåda - om en by plus dungen man ska till för att göra uppdraget är en sandlåda, är The Village of Hommlet eller Dimön också sandlådor.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag håller ju faktiskt på att preppa Caverns of Thracia. (Är det en sandlåda? Det är i alla fall en äventyrsplats utan agenda). Vissa saker är väldigt bra i det, framförallt kanske kartan, själva geografin. Men i övrigt finns det mycket att förbättra. Många klyschiga fällor, till exempel. Och den har ingen riktigt känsla eller stämning heller, även om det kanske ger sig i spel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Sen värjer jag mig mot den kronologiska chauvinismen. Det finns massor med gamla äventyr från hobbyns barndom som är utmärkta. Och trots alla var moderna verktyg och teoretiska insikter gör tex världens största rollspelsproducent äventyr som ofta är frapperande dåliga.
Skulle säga att Sorgeveden är många gånger bättre än Döda skogen, för att jämföra två tematiskt lika svenska moduler från olika perioder.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Skulle säga att Sorgeveden är många gånger bättre än Döda skogen, för att jämföra två tematiskt lika svenska moduler från olika perioder.
Ja, det har jag ingen åsikt om och inte heller ids jag träta om ”hur många gånger bättre x är än y’.

Jag svarade på TS fråga, utifrån vad jag själv har läst och i förekommande fall spelat.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Sen värjer jag mig mot den kronologiska chauvinismen. Det finns massor med gamla äventyr från hobbyns barndom som är utmärkta. Och trots alla var moderna verktyg och teoretiska insikter gör tex världens största rollspelsproducent äventyr som ofta är frapperande dåliga.
Jag håller med om att det finns ett antal gamla guldkorn. Flera har ju redan nämnts i den här tråden. Men nog har det hänt en hel med rollspelen sedan Döda skogen kom? Är det något jag vänder mig mot, så är det denna ständiga nostalgi. Det blir lätt väldigt konservativt. Självklart går det att utveckla nytt med nya verktyg. Att det kommer dåliga produkter till världens största rollspel betyder inte att andra inte gör bra saker.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Jag håller med om att det finns ett antal gamla guldkorn. Flera har ju redan nämnts i den här tråden. Men nog har det hänt en hel med rollspelen sedan Döda skogen kom? Är det något jag vänder mig mot, så är det denna ständiga nostalgi. Det blir lätt väldigt konservativt. Självklart går det att utveckla nytt med nya verktyg. Att det kommer dåliga produkter till världens största rollspel betyder inte att andra inte gör bra saker.
Håller med. Nästan allt är bättre nu. Vi har lärt oss saker sedan åttiotalet.

Kom Döda skogen idag skulle ingen tycka att det var något särskilt, annat möjligen än att det hade en intressant stämning.

Nostaligi är ett gift.

Inom SF-fandom finns uttrycket "the Golden Age of Science Fiction is twelve."
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Ja, det har jag ingen åsikt om och inte heller ids jag träta om ”hur många gånger bättre x är än y’.

Jag svarade på TS fråga, utifrån vad jag själv har läst och i förekommande fall spelat.
Jaha, jag antog att din aversion mot det du kallar "kronologisk chauvenism" var grundad i nått. Men dåså!

Jag tycker också att bra grejer är bra, oavsett när de skapats.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag håller med om att det finns ett antal gamla guldkorn. Flera har ju redan nämnts i den här tråden. Men nog har det hänt en hel med rollspelen sedan Döda skogen kom? Är det något jag vänder mig mot, så är det denna ständiga nostalgi. Det blir lätt väldigt konservativt. Självklart går det att utveckla nytt med nya verktyg. Att det kommer dåliga produkter till världens största rollspel betyder inte att andra inte gör bra saker.
Jag håller inte med om att det är ”konservativt” att påpeka att folk kunde göra bra äventyr (sandlådor) på 80-talet och jag tycker det är rätt billigt att komma dragande med ”nostalgi” i en diskussion om kvalitet.

Om jag ska provocera tillbaka kan jag ju säga att det är historielöst att göra sin egen tid till bättre än allt som kommit före.

Slutligen vill jag ta till protokollet att ett av mina tre exempel bara är några år gammalt.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag håller inte med om att det är ”konservativt” att påpeka att folk kunde göra bra äventyr (sandlådor) på 80-talet och jag tycker det är rätt billigt att komma dragande med ”nostalgi” i en diskussion om kvalitet.

Om jag ska provocera tillbaka kan jag ju säga att det är historielöst att göra sin egen tid till bättre än allt som kommit före.

Slutligen vill jag ta till protokollet att ett av mina tre exempel bara är några år gammalt.
Öh... Jag skrev ju just att det finns ett antal gamla guldkorn. Och jag påstår inte att vår tids rollspel är bättre än allt som har kommit tidigare. Tillskriv mig inte åsikter som jag inte har.

I Sverige (som man verkligen inte måste ha som utgångspunkt) tycker jag att särskilt Erik Granströms produkter har tålt tidens tand anmärkningsvärt väl. Det är jag inte ensam om att tycka. Men Äventyrsspel gav också ut mycket som inte var bra. Nostalgin och återutgivningen av gamla spel som Mutant har bidragit till att hålla branschen vid liv, men emellanåt har det också inneburit att det har blivit väl konservativt. En del verkar inte ha förstått att det har hänt saker. Ofta först i andra länder, sedan i Sverige.

Det är talande att Fria Ligan, den största aktören i dagens svenska rollspelsbransch, fyller sina varumärken med massor av inspiration från särskilt amerikanska spel. De använder sig visserligen av gamla varumärken, men mycket av innehållet i spelen är nytt. Annars skulle de inte nå ut till en bredare internationell publik. Jag tror till exempel inte att Äventyrsspels version av Döda skogen skulle bli en hit i USA idag. Den har blivit mossig.
 
Last edited:
Top