Oscar Silferstjerna
Mörk materia
Ja, precis. Gör gärna en egen lista, topp tre eller topp fem eller vad du nu tycker funkar. Motivera gärna dina val - kort eller långt. Det är alltså sandboxar till bordsrollspel jag efterlyser här, inte datorspel.
Tack för bra tips! Jag slog till med d30 Sandbox Companion, men bytte till sci fi-varianten Stars Without Number (som dessutom är gratis).d30 Sandbox Companion
För OSR har jag haft mycket nytta av denna boken. En samling tabeller för klassisk fantasy.
Worlds Without Number
Den tjockaste boken i min hylla. Har inte läst reglerna, skaffade den specifikt för dess sandbox-tabeller.
Kul!Tack för bra tips! Jag slog till med d30 Sandbox Companion, men bytte till sci fi-varianten Stars Without Number (som dessutom är gratis).
När det gäller just sandlådor tycker jag att The Alexandrian fångar in en del bra lösningar.
![]()
Advanced Gamemastery: Running the Sandbox
https://www.youtube.com/watch?v=mDpoSNmey0cThis week's Advanced Gamemastery takes a first look (and then a much closer look!) at what it's like to run a sandbox campaign. I use a D&D-esque campathealexandrian.net
WWN har också en gratisversion.Tack för bra tips! Jag slog till med d30 Sandbox Companion, men bytte till sci fi-varianten Stars Without Number (som dessutom är gratis).
Ah, ok. Då denna:https://save.vs.totalpartykill.ca/grab-bag/hexenbracken/Generatorer för att själv skapa sandlådor ger perspektiv på hur de är tänkta att skapas och fungera i spel. Det är lätt att få idéer. Men det jag tänkte på när jag skrev startposten var snarare färdiga sandlådor. Vilka är bra? Det slog mig att jag bara kände till ett par svenska - Marsklandet och Kandra (som inte presenteras som sandlådor) samt zonerna i År Noll (varav några är skrivna av mig). Det finns också något nu ganska gammalt till Coriolis (äventyrslandskap, vill jag minnas att det kallades). Men utöver detta? Städer verkar vara vanliga, men annat bör ju också finnas.
Ok, men vilken av de Carcosa som finns menar du? Chaosiums eller någon annans?Oh, Carcosa är awesome men weird också!
Den här: https://www.goodreads.com/book/show/18130643-carcosaOk, men vilken av de Carcosa som finns menar du? Chaosiums eller någon annans?
Jag är inte helt säker på definitionen av sandlåda men mina settingar Sorgeveden (Hjältarnas tid) och Skymningshavet (DOD2016) är konstruerade utifrån samma tänk som Marsklandet (en av mina favoritmoduler till 80-tals-DoD).Generatorer för att själv skapa sandlådor ger perspektiv på hur de är tänkta att skapas och fungera i spel. Det är lätt att få idéer. Men det jag tänkte på när jag skrev startposten var snarare färdiga sandlådor. Vilka är bra? Det slog mig att jag bara kände till ett par svenska - Marsklandet och Kandra (som inte presenteras som sandlådor) samt zonerna i År Noll (varav några är skrivna av mig). Det finns också något nu ganska gammalt till Coriolis (äventyrslandskap, vill jag minnas att det kallades). Men utöver detta? Städer verkar vara vanliga, men annat bör ju också finnas.