Vilka är de bästa sandboxsupplementen?

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ja, precis. Gör gärna en egen lista, topp tre eller topp fem eller vad du nu tycker funkar. Motivera gärna dina val - kort eller långt. Det är alltså sandboxar till bordsrollspel jag efterlyser här, inte datorspel.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
d30 Sandbox Companion
För OSR har jag haft mycket nytta av denna boken. En samling tabeller för klassisk fantasy.

Worlds Without Number
Den tjockaste boken i min hylla. Har inte läst reglerna, skaffade den specifikt för dess sandbox-tabeller.
Tack för bra tips! Jag slog till med d30 Sandbox Companion, men bytte till sci fi-varianten Stars Without Number (som dessutom är gratis).

När det gäller just sandlådor tycker jag att The Alexandrian fångar in en del bra lösningar.

 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Tack för bra tips! Jag slog till med d30 Sandbox Companion, men bytte till sci fi-varianten Stars Without Number (som dessutom är gratis).

När det gäller just sandlådor tycker jag att The Alexandrian fångar in en del bra lösningar.

Kul!

Köpte förresten precis denna boken som PDF. Helt sjuk resurs med otaliga tabeller.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Damnation City - Till Vampire the Requiem men fungerar till alla moderna spel, särskilt Urban fantasy men även till typ superhjälte eller crime grejer. Handlar om hur du bygger upp en stad med områden som folk konkurerar över. Flash fictionen är särskilt edge lordy (hundar slåss mot vampyr bebisar) men allt annat är amazing.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Tack för bra tips! Jag slog till med d30 Sandbox Companion, men bytte till sci fi-varianten Stars Without Number (som dessutom är gratis).
WWN har också en gratisversion.

I båda fallen, SWN och WWN, saknar gratisversionen bara det sista kapitlet med alternativa regler. Och om du bara är ute efter världs-tabellerna spelar ju inte det någon roll för dig.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Generatorer för att själv skapa sandlådor ger perspektiv på hur de är tänkta att skapas och fungera i spel. Det är lätt att få idéer. Men det jag tänkte på när jag skrev startposten var snarare färdiga sandlådor. Vilka är bra? Det slog mig att jag bara kände till ett par svenska - Marsklandet och Kandra (som inte presenteras som sandlådor) samt zonerna i År Noll (varav några är skrivna av mig). Det finns också något nu ganska gammalt till Coriolis (äventyrslandskap, vill jag minnas att det kallades). Men utöver detta? Städer verkar vara vanliga, men annat bör ju också finnas.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Generatorer för att själv skapa sandlådor ger perspektiv på hur de är tänkta att skapas och fungera i spel. Det är lätt att få idéer. Men det jag tänkte på när jag skrev startposten var snarare färdiga sandlådor. Vilka är bra? Det slog mig att jag bara kände till ett par svenska - Marsklandet och Kandra (som inte presenteras som sandlådor) samt zonerna i År Noll (varav några är skrivna av mig). Det finns också något nu ganska gammalt till Coriolis (äventyrslandskap, vill jag minnas att det kallades). Men utöver detta? Städer verkar vara vanliga, men annat bör ju också finnas.
Ah, ok. Då denna:https://save.vs.totalpartykill.ca/grab-bag/hexenbracken/
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Månens krigsherrar till Svärd och svartkonst verkar riktigt bra. Jag har dock bara läst de två första delarna. De innehöll många märkliga och intressanta platser och personer samt kändes lätta att använda i spel.


Mitt gäng hade också väldigt roligt med klassiska The Isle of Dread. Spännande miljöer och en rik historia att upptäcka. Jag har dock inte läst modulen så jag vet inte hur mycket av det vi upplevde som var spelledarens verk.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Svärdets Sång bör väl nämnas, har bara kört det som spelare men upplevelsen var att det var en sandlåda med öppen karta.

Första halvan av Tomb of Annihilation (till DnD 5e) kan spelas som en utmärkt hexcrawl/pointcrawl.

Har inte orkat fördjupa mig i Dolmenwood men det är ju en stor och detaljerad hexcrawl. Just nu finns olika hexagoner var för sig eller i mindre samlingar, men en tre feta böcker verkar vara planerade.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tycker att en bra och användbar sandlåda kännetecknas av ett par olika kriterier:

1. Poängen är förstås ett öppet spelsätt, motsatsen till det rälsade. Samtidigt tror jag att SL kan behöva en del krokar för att aktivera spelarna. En del men inte alla spelgrupper behöver det stödet.
2. Det räcker inte med en beskrivning av miljön. Det behövs även fraktioner och andra aktörer (ibland exempelvis monster). Åtminstone några av dem bör ha något med RP att göra. Att de bara intrigerar med varandra skapar inte nödvändigtvis spänning och drama i spel.
3. Sandlådan bör inte vara statisk, utan möjlig att påverka i spel. Spelarnas val i spel är viktiga och inte något som stör den ”färdiga” handlingen.
4. Det bör finnas saker att upptäcka, förmodligen någon form av hemligheter. Att komma åt dem bör inte vara för krångligt.
5. En sandlåda kan också beskrivas och utvecklas med hjälp av handouts. Kartor är det uppenbara men även brev, handskrifter, porträtt, tidningsartiklar, arkivdokument, dagböcker och polisrapporter kan vara användbara. Hur viktigt sådant blir beror ofta på spelstil (alltså om spelarna vill läsa mycket text).
6. Hantera mängden av information väl i texten. En lång och ”fet” beskrivning med många adjektiv är inte nödvändigtvis det mest effektiva. Särskilt inte när SL sitter vid spelbordet och bläddrar. Om han eller hon ofta tänker ”men vad ska ha det här till?”så är sandlådan förmodligen illa skriven.
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Generatorer för att själv skapa sandlådor ger perspektiv på hur de är tänkta att skapas och fungera i spel. Det är lätt att få idéer. Men det jag tänkte på när jag skrev startposten var snarare färdiga sandlådor. Vilka är bra? Det slog mig att jag bara kände till ett par svenska - Marsklandet och Kandra (som inte presenteras som sandlådor) samt zonerna i År Noll (varav några är skrivna av mig). Det finns också något nu ganska gammalt till Coriolis (äventyrslandskap, vill jag minnas att det kallades). Men utöver detta? Städer verkar vara vanliga, men annat bör ju också finnas.
Jag är inte helt säker på definitionen av sandlåda men mina settingar Sorgeveden (Hjältarnas tid) och Skymningshavet (DOD2016) är konstruerade utifrån samma tänk som Marsklandet (en av mina favoritmoduler till 80-tals-DoD).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om det är städer finns denna tråd:

Carcosa har redan nämnts.
Av samma författare (Geoffry McKinney) finns även Isle of the Unknow.

Den mest detaljerade rollspelskarta jag känner till är Wilderlands of High Fantasy (supplement till City State of the Invincible Overlord).
Jag har försökt lägga ut alla kartor EN gång.
De täckte HELA mitt vardagsrumsgolv, EFTER jag tagit bort ALLA möbler.

Jag vet INTE om detta är samma kartor
(någon annan får svara på det)

Gamla kartor till DnD-världarna Greyhawk och Forgotten Realms är ganska detaljerade.

Greyhawk

Forgotten Realms
 
Top