Nekromanti Viktigast att komma ihåg när man skriver sci-fi

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Vad tycker Du är viktigast att hålla i minnet när man skriver sci-fi-berättelser och -settings?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det finns inga ljud i rymden. Låter löjligt men så många glömmer det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Mycket bra! Och näst efter det: en människa som utsätts för vakum exploderar inte. Såvida man inte håller andan, men även då är det bara lungorna som exploderar i bröstkorgen. Inget som upptäcks föränn det är dags för obduktion.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Oh och om du har med sci-fi vapen som plasma eller laser så vet jag inte hur de fungerar men se till att de fungerar likadant varje gång. Om hjälten i kapitel ett kan skydda sig från en laser med ett soptunnelock så känns det skumt om samma trick inte funkar i kapitel tre om du inte ger en förklaring till varför.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Rymdhamster said:
Mycket bra! Och näst efter det: en människa som utsätts för vakum exploderar inte. Såvida man inte håller andan, men även då är det bara lungorna som exploderar i bröstkorgen. Inget som upptäcks föränn det är dags för obduktion.
Men man fryser till is blixsnabbt? Såg det i en film... :gremwink:
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Att färdas fortare än ljuset går inte ihop med en av fysikens grundpelare - relativitetsteorin.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Re: Viktigast att komma ihåg när

kloptok said:
Att färdas fortare än ljuset går inte ihop med en av fysikens grundpelare - relativitetsteorin.
Ja men det är en tråkig begränsning och det finns lätta sätt att gå runt den. Maskhål eller warp drift är klassiker. Sakerna som ljud i rymden och att folk exploderar är saker som är dumma, färdas snabbare än ljuset är coolt. Det ska inte handla om att göra sci-fi tråkigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Viktigast att komma ihåg när

Plus att det bara är en teori. Visst är det teori som verkar hålla rätt bra, men sist jag hörde trodde de att de lyckats få en partikel att färdas just snabbare än ljuset.

Inget ljud i rymden är liksom inte en teori utan mer av ett faktum :gremwink:
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Re: Viktigast att komma ihåg när

Tråkigt och tråkigt. För mig förstör det och blir tråkigt när man slänger in sådana uppenbara förakt för (numera inte speciellt modern) vetenskap. Tycker personligen att det blir mer spännande när man använder sig av andra lösningar som exempelvis hopp-lösningen, se på t.ex. Coriolis där jag tycker det fungerar på ett spännande sätt. Det här med warp har jag aldrig köpt, blir lätt illamående när jag ser strecken i Star Wars. Sci-fi kan vara kul även utan warpdrift.

Men i allmänhet tror jag det är i princip omöjligt att enbart hålla sig till vedertagen kunskap. Tvärtom kommer sci-fi förr eller senare introducera saker som inte stämmer med vad vi känner till idag. Och det är helt okej, så länge du kan ge någon form av förklaring. Det är ju trots allt fiktion och inte en forskningsartikel. Mina tankar är då: 1) "ju större lögn, desto viktigare med en förklaring" och 2) det är viktigt att vara konsekvent/logisk.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Re: Viktigast att komma ihåg när

Ledsen att behöva säga det, men i slutändan är ju all vetenskap "bara en teori". :gremwink: I just den här situationen (fortare än ljuset) skulle jag sätta relativitetsteori i samma fack som "det finns inget ljud i rymden".

Jag tror vi får nöja oss med att vi tycker olika när det gäller hårdheten på den sci-fi vi föredrar.

PS. Det finns ingen partikel som färdats fortare än ljuset, det jag tror du syftar på berodde på ett fel i mätningen (Wikipedia,forskningsartikel).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Viktigast att komma ihåg när

kloptok said:
Ledsen att behöva säga det, men i slutändan är ju all vetenskap "bara en teori". :gremwink: I just den här situationen (fortare än ljuset) skulle jag sätta relativitetsteori i samma fack som "det finns inget ljud i rymden".
Det är inte riktigt sant. Ljudvågor har vi rätt bra koll på hur de fungerar och att kontrollera detta mot verkligheten är inga som helst problem.

Hastigheter som ens kommer i närheten av ljuset är vi inte ens i närheten av idag så vi har ingen möjlighet att kontrollera hur väl teorin stämmer överens med verkligheten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Viktigast att komma ihåg när

Rymdhamster said:
Plus att det bara är en teori. Visst är det teori som verkar hålla rätt bra, men sist jag hörde trodde de att de lyckats få en partikel att färdas just snabbare än ljuset.
Det visade sig vara en felkalibrering av mätutrustningen, den färdades i mer väntade hastigheter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Datorer. Se upp med dem. Om du antar att utvecklingen fortsätter som den gjort hittills, så behöver spelarna inte tänka i ett spel några hundra år framåt, de behöver bara fråga datorn.

Så, något slags artificiell begränsning av datorerna (tex som i Dune) är nästan ett måste.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
stenhöna said:
Vad tycker Du är viktigast att hålla i minnet när man skriver sci-fi-berättelser och -settings?
Konsekvens. Sätt upp spelreglerna i din ståry och håll dig till dem. Kan rymdskepp åka snabbare än ljuset och svänga som spitfires? Då kan de det, jämt. Att plötsligt stoppa in rymdskepp med banmekanik och newtonsk tröghet bryter illusionen.

Drama. Du är här för att berätta en ståry. Det absolut största felet du kan göra är att berätta en tråkig ståry, eller ännu värre, ingen ståry alls. Ståryn kan mycket väl vara en what if-ståry med moral eller en hjälteresa fast med rymdskepp. Men den får inte vara tråkig!

Dra något till sin spets. Tiden, tekniken, samhället, vad som helst. Lös ett problem - svält, fattigdom, överljusfart, koloniseringen av Mars, transhumanismen, whatever - och dra det till sin spets och se vilka följdproblem du får. Fokusera på följdproblemet och hitta dramat där (se ovan). Eller dra själva problemet till sin spets - global ekonomi, underljusfart, de som blev kvar på Jorden - och fokusera på det.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Krille said:
Konsekvens. Sätt upp spelreglerna i din ståry och håll dig till dem. Kan rymdskepp åka snabbare än ljuset och svänga som spitfires? Då kan de det, jämt. Att plötsligt stoppa in rymdskepp med banmekanik och newtonsk tröghet bryter illusionen.

Drama. Du är här för att berätta en ståry. Det absolut största felet du kan göra är att berätta en tråkig ståry, eller ännu värre, ingen ståry alls. Ståryn kan mycket väl vara en what if-ståry med moral eller en hjälteresa fast med rymdskepp. Men den får inte vara tråkig!

Dra något till sin spets. Tiden, tekniken, samhället, vad som helst. Lös ett problem - svält, fattigdom, överljusfart, koloniseringen av Mars, transhumanismen, whatever - och dra det till sin spets och se vilka följdproblem du får. Fokusera på följdproblemet och hitta dramat där (se ovan). Eller dra själva problemet till sin spets - global ekonomi, underljusfart, de som blev kvar på Jorden - och fokusera på det.
+1
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Troberg said:
Datorer. Se upp med dem. Om du antar att utvecklingen fortsätter som den gjort hittills, så behöver spelarna inte tänka i ett spel några hundra år framåt, de behöver bara fråga datorn.

Så, något slags artificiell begränsning av datorerna (tex som i Dune) är nästan ett måste.
Tja... Hade ångmaskiner fortsatt att utvecklas i den hastighet som skedde under 1800-talet skulle vi driva våra flygplan med dem. Så att utveckling stannar av eller saktar in är rätt vanligt förekommande.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: Viktigast att komma ihåg när

kloptok said:
Ledsen att behöva säga det, men i slutändan är ju all vetenskap "bara en teori". :gremwink: I just den här situationen (fortare än ljuset) skulle jag sätta relativitetsteori i samma fack som "det finns inget ljud i rymden".
Varför flyga snabbare än ljuset om man kan kröka rymden? I Dune kan man lära sig detta om man missbrukar Melange.

Ta till exempel anti-gravteknik. Tanken är att man upphäver tyngdlagen och applicerar det på skateboards och motorbåtar. Det är ju helt orimligt! Man kan inte upphäva tyngdlagen.
Men varför inte bara teleportera stora mängder luft från ovansidan av fordonet och stöt ut det inunder? Förklara sedan teleportation.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Lupus Maximus said:
Troberg said:
Datorer. Se upp med dem. Om du antar att utvecklingen fortsätter som den gjort hittills, så behöver spelarna inte tänka i ett spel några hundra år framåt, de behöver bara fråga datorn.

Så, något slags artificiell begränsning av datorerna (tex som i Dune) är nästan ett måste.
Tja... Hade ångmaskiner fortsatt att utvecklas i den hastighet som skedde under 1800-talet skulle vi driva våra flygplan med dem. Så att utveckling stannar av eller saktar in är rätt vanligt förekommande.
Tja, våra kärnkraftverk är bara ångmaskiner, och vi driver det mesta med dem, från äggvispar och tåg till städer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det viktigaste är också det svåraste: Hitta på en bärande idé som läsaren inte sett tidigare.
 
Top