Nekromanti Viktigast att komma ihåg när man skriver sci-fi

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Vad tycker Du är viktigast att hålla i minnet när man skriver sci-fi-berättelser och -settings?
 
Det finns inga ljud i rymden. Låter löjligt men så många glömmer det.
 
Mycket bra! Och näst efter det: en människa som utsätts för vakum exploderar inte. Såvida man inte håller andan, men även då är det bara lungorna som exploderar i bröstkorgen. Inget som upptäcks föränn det är dags för obduktion.
 
Oh och om du har med sci-fi vapen som plasma eller laser så vet jag inte hur de fungerar men se till att de fungerar likadant varje gång. Om hjälten i kapitel ett kan skydda sig från en laser med ett soptunnelock så känns det skumt om samma trick inte funkar i kapitel tre om du inte ger en förklaring till varför.
 
Rymdhamster said:
Mycket bra! Och näst efter det: en människa som utsätts för vakum exploderar inte. Såvida man inte håller andan, men även då är det bara lungorna som exploderar i bröstkorgen. Inget som upptäcks föränn det är dags för obduktion.

Men man fryser till is blixsnabbt? Såg det i en film... :gremwink:
 
Buzz-K%C3%A4nslor-Likgiltig.png
 
Att färdas fortare än ljuset går inte ihop med en av fysikens grundpelare - relativitetsteorin.
 
Re: Viktigast att komma ihåg när

kloptok said:
Att färdas fortare än ljuset går inte ihop med en av fysikens grundpelare - relativitetsteorin.

Ja men det är en tråkig begränsning och det finns lätta sätt att gå runt den. Maskhål eller warp drift är klassiker. Sakerna som ljud i rymden och att folk exploderar är saker som är dumma, färdas snabbare än ljuset är coolt. Det ska inte handla om att göra sci-fi tråkigt.
 
Re: Viktigast att komma ihåg när

Plus att det bara är en teori. Visst är det teori som verkar hålla rätt bra, men sist jag hörde trodde de att de lyckats få en partikel att färdas just snabbare än ljuset.

Inget ljud i rymden är liksom inte en teori utan mer av ett faktum :gremwink:
 
Re: Viktigast att komma ihåg när

Tråkigt och tråkigt. För mig förstör det och blir tråkigt när man slänger in sådana uppenbara förakt för (numera inte speciellt modern) vetenskap. Tycker personligen att det blir mer spännande när man använder sig av andra lösningar som exempelvis hopp-lösningen, se på t.ex. Coriolis där jag tycker det fungerar på ett spännande sätt. Det här med warp har jag aldrig köpt, blir lätt illamående när jag ser strecken i Star Wars. Sci-fi kan vara kul även utan warpdrift.

Men i allmänhet tror jag det är i princip omöjligt att enbart hålla sig till vedertagen kunskap. Tvärtom kommer sci-fi förr eller senare introducera saker som inte stämmer med vad vi känner till idag. Och det är helt okej, så länge du kan ge någon form av förklaring. Det är ju trots allt fiktion och inte en forskningsartikel. Mina tankar är då: 1) "ju större lögn, desto viktigare med en förklaring" och 2) det är viktigt att vara konsekvent/logisk.
 
Re: Viktigast att komma ihåg när

Ledsen att behöva säga det, men i slutändan är ju all vetenskap "bara en teori". :gremwink: I just den här situationen (fortare än ljuset) skulle jag sätta relativitetsteori i samma fack som "det finns inget ljud i rymden".

Jag tror vi får nöja oss med att vi tycker olika när det gäller hårdheten på den sci-fi vi föredrar.

PS. Det finns ingen partikel som färdats fortare än ljuset, det jag tror du syftar på berodde på ett fel i mätningen (Wikipedia,forskningsartikel).
 
Re: Viktigast att komma ihåg när

kloptok said:
Ledsen att behöva säga det, men i slutändan är ju all vetenskap "bara en teori". :gremwink: I just den här situationen (fortare än ljuset) skulle jag sätta relativitetsteori i samma fack som "det finns inget ljud i rymden".

Det är inte riktigt sant. Ljudvågor har vi rätt bra koll på hur de fungerar och att kontrollera detta mot verkligheten är inga som helst problem.

Hastigheter som ens kommer i närheten av ljuset är vi inte ens i närheten av idag så vi har ingen möjlighet att kontrollera hur väl teorin stämmer överens med verkligheten.
 
Re: Viktigast att komma ihåg när

Rymdhamster said:
Plus att det bara är en teori. Visst är det teori som verkar hålla rätt bra, men sist jag hörde trodde de att de lyckats få en partikel att färdas just snabbare än ljuset.

Det visade sig vara en felkalibrering av mätutrustningen, den färdades i mer väntade hastigheter.
 
Datorer. Se upp med dem. Om du antar att utvecklingen fortsätter som den gjort hittills, så behöver spelarna inte tänka i ett spel några hundra år framåt, de behöver bara fråga datorn.

Så, något slags artificiell begränsning av datorerna (tex som i Dune) är nästan ett måste.
 
stenhöna said:
Vad tycker Du är viktigast att hålla i minnet när man skriver sci-fi-berättelser och -settings?

Konsekvens. Sätt upp spelreglerna i din ståry och håll dig till dem. Kan rymdskepp åka snabbare än ljuset och svänga som spitfires? Då kan de det, jämt. Att plötsligt stoppa in rymdskepp med banmekanik och newtonsk tröghet bryter illusionen.

Drama. Du är här för att berätta en ståry. Det absolut största felet du kan göra är att berätta en tråkig ståry, eller ännu värre, ingen ståry alls. Ståryn kan mycket väl vara en what if-ståry med moral eller en hjälteresa fast med rymdskepp. Men den får inte vara tråkig!

Dra något till sin spets. Tiden, tekniken, samhället, vad som helst. Lös ett problem - svält, fattigdom, överljusfart, koloniseringen av Mars, transhumanismen, whatever - och dra det till sin spets och se vilka följdproblem du får. Fokusera på följdproblemet och hitta dramat där (se ovan). Eller dra själva problemet till sin spets - global ekonomi, underljusfart, de som blev kvar på Jorden - och fokusera på det.
 
Krille said:
Konsekvens. Sätt upp spelreglerna i din ståry och håll dig till dem. Kan rymdskepp åka snabbare än ljuset och svänga som spitfires? Då kan de det, jämt. Att plötsligt stoppa in rymdskepp med banmekanik och newtonsk tröghet bryter illusionen.

Drama. Du är här för att berätta en ståry. Det absolut största felet du kan göra är att berätta en tråkig ståry, eller ännu värre, ingen ståry alls. Ståryn kan mycket väl vara en what if-ståry med moral eller en hjälteresa fast med rymdskepp. Men den får inte vara tråkig!

Dra något till sin spets. Tiden, tekniken, samhället, vad som helst. Lös ett problem - svält, fattigdom, överljusfart, koloniseringen av Mars, transhumanismen, whatever - och dra det till sin spets och se vilka följdproblem du får. Fokusera på följdproblemet och hitta dramat där (se ovan). Eller dra själva problemet till sin spets - global ekonomi, underljusfart, de som blev kvar på Jorden - och fokusera på det.

+1
 
Troberg said:
Datorer. Se upp med dem. Om du antar att utvecklingen fortsätter som den gjort hittills, så behöver spelarna inte tänka i ett spel några hundra år framåt, de behöver bara fråga datorn.

Så, något slags artificiell begränsning av datorerna (tex som i Dune) är nästan ett måste.
Tja... Hade ångmaskiner fortsatt att utvecklas i den hastighet som skedde under 1800-talet skulle vi driva våra flygplan med dem. Så att utveckling stannar av eller saktar in är rätt vanligt förekommande.
 
Re: Viktigast att komma ihåg när

kloptok said:
Ledsen att behöva säga det, men i slutändan är ju all vetenskap "bara en teori". :gremwink: I just den här situationen (fortare än ljuset) skulle jag sätta relativitetsteori i samma fack som "det finns inget ljud i rymden".

Varför flyga snabbare än ljuset om man kan kröka rymden? I Dune kan man lära sig detta om man missbrukar Melange.

Ta till exempel anti-gravteknik. Tanken är att man upphäver tyngdlagen och applicerar det på skateboards och motorbåtar. Det är ju helt orimligt! Man kan inte upphäva tyngdlagen.
Men varför inte bara teleportera stora mängder luft från ovansidan av fordonet och stöt ut det inunder? Förklara sedan teleportation.
 
Lupus Maximus said:
Troberg said:
Datorer. Se upp med dem. Om du antar att utvecklingen fortsätter som den gjort hittills, så behöver spelarna inte tänka i ett spel några hundra år framåt, de behöver bara fråga datorn.

Så, något slags artificiell begränsning av datorerna (tex som i Dune) är nästan ett måste.
Tja... Hade ångmaskiner fortsatt att utvecklas i den hastighet som skedde under 1800-talet skulle vi driva våra flygplan med dem. Så att utveckling stannar av eller saktar in är rätt vanligt förekommande.

Tja, våra kärnkraftverk är bara ångmaskiner, och vi driver det mesta med dem, från äggvispar och tåg till städer.
 
Det viktigaste är också det svåraste: Hitta på en bärande idé som läsaren inte sett tidigare.
 
Back
Top