Nekromanti Viktigast att komma ihåg när man skriver sci-fi

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Re: Viktigast att komma ihåg när

rjonas said:
Varför flyga snabbare än ljuset om man kan kröka rymden? I Dune kan man lära sig detta om man missbrukar Melange.

Ta till exempel anti-gravteknik. Tanken är att man upphäver tyngdlagen och applicerar det på skateboards och motorbåtar. Det är ju helt orimligt! Man kan inte upphäva tyngdlagen.
Men varför inte bara teleportera stora mängder luft från ovansidan av fordonet och stöt ut det inunder? Förklara sedan teleportation.
Lite osäker på vad du vill säga här? Vill du att jag ska förklara teleportation? Eller menar du att en författare kan gå runt ett problem genom att hitta på nya kreativa lösningar?

Om det är det senare kan jag bara hålla med, och det är förmodligen det enda sättet man kan införa vissa moment på ett hyfsat respektabelt sätt.

---

När det gäller fortare-än-ljuset-resor (FÄL-resor) så är det största problemet för min del att man bryter mot kausaliteten. Händer händelse 1 före händelse 2 för mig kommer det för dig, om du färdas fortare än ljuset (på vilket sätt du vill, maskhål, Alcubierre drive, warp drive eller vad som), att kunna uppfattas som att händelse 2 inträffar före händelse 1. Och bryter man mot kausalitet är man ute på hal is. Helt plötsligt fallerar hela logiken vi är vana vid. En ond skurk sprängde din planet? Inga problem, vi slänger in en FÄL-resa och dödar skurken innan det hände. Ingen historia blir intressant utan kausalitet. Om en författare mot förmodan kunde göra något av det vore det genialiskt.

Vi kan självklart diskutera detta i detalj för de olika alternativ till FÄL-resor som kokats ihop ("hopp" m.h.a. maskhål, rumtidskrökande tekniker m.m.) men jag tror inte detta var vad trådstartaren var intresserad av.

Notera dock att jag också så klart är medveten om att för mycket begränsningar kan göra det tråkigt med sci-fi. Det viktigaste för mig att det märks att författaren tagit sig en funderare och faktiskt försökt få en bild av vad vetenskapen säger. Först då kan man göra avsteg från etablerad kunskap och på ett rimligt sätt motivera detta. Skulle jag läsa en bok där författaren beskriver ljushastigheten som en ljudvall som det "bara" var att komma förbi skulle jag nog lägga ifrån mig den boken. Den författaren har inte gjort läxan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,593
Location
Rissne
Re: Viktigast att komma ihåg när

kloptok said:
Först då kan man göra avsteg från etablerad kunskap och på ett rimligt sätt motivera detta.
Absolut! Det är lite som med språkkunskaper; det är skillnad på en högstadieelev som gör språkliga fel för att hen inte vet bättre och en kunnig, påläst författare som gör språkliga fel som en medveten stilistisk handling...


När jag läser soft scifi föredrar jag därför att författaren inte ens försöker grotta ner sig i precis hur saker funkar. Det blir bara fel.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Re: Viktigast att komma ihåg när

God45 said:
kloptok said:
Att färdas fortare än ljuset går inte ihop med en av fysikens grundpelare - relativitetsteorin.
Ja men det är en tråkig begränsning och det finns lätta sätt att gå runt den. Maskhål eller warp drift är klassiker. Sakerna som ljud i rymden och att folk exploderar är saker som är dumma, färdas snabbare än ljuset är coolt. Det ska inte handla om att göra sci-fi tråkigt.
Det kanske är viktigare att vara konceptuellt enhetlig än att vara korrekt? Beroende på vilken substil man skriver i, såklart. "Delarna ska avspegla helheten."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att, om man inte har specifika syften med att göra det annorlunda, är det viktigt att tänka på att skildra människans framtidskultur som jämställd och mångfacetterad, så att världen inte styrs av medelålders vita män.

Vill man ha med utomjordingar är det på samma vis, om man inte har specifika syften med att göra det annorlunda, viktigt att -inte- reducera hela planetära civilisationer till homogena kulturer, utan visa på diversitet. Det är en jävla märklig chauvinism i scifi varje gång berättelser tillåts understryka att mänskligheten somehow är unikt mångfacetterad jämfört med andra civilisationer.

Also, död åt planeter som bara har en biotop.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
kloptok said:
Att färdas fortare än ljuset går inte ihop med en av fysikens grundpelare - relativitetsteorin.
Ett stort problem, eller möjlighet, inom sci-fi. Motsatsen till rymdopera blir på något sätt skräcksci-fi där rymdresor tar månader och år, och plötsligt vaknar någon ur besättning för att ett system failat. Eller vad det kan vara.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Troberg said:
Datorer. Se upp med dem. Om du antar att utvecklingen fortsätter som den gjort hittills, så behöver spelarna inte tänka i ett spel några hundra år framåt, de behöver bara fråga datorn.

Så, något slags artificiell begränsning av datorerna (tex som i Dune) är nästan ett måste.
Varför ett måste? Vill du utveckla? Det kan väl vara ett intressant scenario där människor blivit andra rangens medborgare? Eller du menar att det blir som Bamse med sin dunderhonung, som aldrig finns till hands när den behövs (för då hade det varit för enkelt)?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Krille said:
stenhöna said:
Vad tycker Du är viktigast att hålla i minnet när man skriver sci-fi-berättelser och -settings?
Konsekvens. Sätt upp spelreglerna i din ståry och håll dig till dem. Kan rymdskepp åka snabbare än ljuset och svänga som spitfires? Då kan de det, jämt. Att plötsligt stoppa in rymdskepp med banmekanik och newtonsk tröghet bryter illusionen.

Drama. Du är här för att berätta en ståry. Det absolut största felet du kan göra är att berätta en tråkig ståry, eller ännu värre, ingen ståry alls. Ståryn kan mycket väl vara en what if-ståry med moral eller en hjälteresa fast med rymdskepp. Men den får inte vara tråkig!

Dra något till sin spets. Tiden, tekniken, samhället, vad som helst. Lös ett problem - svält, fattigdom, överljusfart, koloniseringen av Mars, transhumanismen, whatever - och dra det till sin spets och se vilka följdproblem du får. Fokusera på följdproblemet och hitta dramat där (se ovan). Eller dra själva problemet till sin spets - global ekonomi, underljusfart, de som blev kvar på Jorden - och fokusera på det.
Tack. Kanske är karaktärisering och dramaturgi viktigast. Finns det karaktärer och berättartekniker som är mer lämpliga i rymden än någon annanstans? Lätt hänt att man drunkar i teknoporr, och pseudoförklaringar.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Lupus Maximus said:
Troberg said:
Datorer. Se upp med dem. Om du antar att utvecklingen fortsätter som den gjort hittills, så behöver spelarna inte tänka i ett spel några hundra år framåt, de behöver bara fråga datorn.

Så, något slags artificiell begränsning av datorerna (tex som i Dune) är nästan ett måste.
Tja... Hade ångmaskiner fortsatt att utvecklas i den hastighet som skedde under 1800-talet skulle vi driva våra flygplan med dem. Så att utveckling stannar av eller saktar in är rätt vanligt förekommande.
Bra poäng, teknisk utveckling är inte alltid linjär. Alla har ju inte ett eget rymdskepp, det är fortfarande sketadyrt att skicka upp något i rymden.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Arfert said:
Det viktigaste är också det svåraste: Hitta på en bärande idé som läsaren inte sett tidigare.
Jag vet inte, är orginalitet viktigt? Ibland handlar det bara om att sätta ihop rätt delar. Eller kanske ta bort mer än vad andra gjort.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Ymir said:
Att, om man inte har specifika syften med att göra det annorlunda, är det viktigt att tänka på att skildra människans framtidskultur som jämställd och mångfacetterad, så att världen inte styrs av medelålders vita män.

Vill man ha med utomjordingar är det på samma vis, om man inte har specifika syften med att göra det annorlunda, viktigt att -inte- reducera hela planetära civilisationer till homogena kulturer, utan visa på diversitet. Det är en jävla märklig chauvinism i scifi varje gång berättelser tillåts understryka att mänskligheten somehow är unikt mångfacetterad jämfört med andra civilisationer.

Also, död åt planeter som bara har en biotop.
Alltså, undvika genrens stereotyper? Ha ett utifrånperspektiv? Klyschor är något man alltid måste vara medveten om, i allt skapande. IMHO.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
stenhöna said:
Bra poäng, teknisk utveckling är inte alltid linjär. Alla har ju inte ett eget rymdskepp, det är fortfarande sketadyrt att skicka upp något i rymden.
Med den teknologi vi känner till idag, jupp... sketadyrt.

Om man omvandlar till motsvarande pengavärde, så finns det påståenden om att Columbus resa över Atlanten dyrare än att ta sig till månen. Idag kommer man till andra sidan Atlanten för några få tusenlappar, på några få timmar, och kan knappast räknas som ett äventyr längre. :gremwink:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Arfert said:
Det viktigaste är också det svåraste: Hitta på en bärande idé som läsaren inte sett tidigare.
Nyfiken på om du menar "skriv inte något som känns som samma gamla uttjatade berättelser" eller "skriv något helt nytt."

Det första är alltid bra att försöka uppnå. Då det gäller det andra såg jag en rekommendation någonstans som ungefär lyder "för varje helt ny sak du presenterar till publiken, grunda det med två välbekanta. Annars blir det för konstigt för publiken att ta till sig."
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Ymir said:
Att, om man inte har specifika syften med att göra det annorlunda, är det viktigt att tänka på att skildra människans framtidskultur som jämställd och mångfacetterad, så att världen inte styrs av medelålders vita män.
Jag håller helt klart med om man skall undvika att låta framtiden styras av medelålders vita män utan att ha givit det en enda tanke.

Men varför "är det viktigt att tänka på att skildra människans framtidskultur som jämställd"? Även om man har ett syfte ur genussynpunkt, så är det bara ett sätt att göra det på. I min erfarenhet så lär i alla fall jag sig mycket mer om sin egna kultur, speciellt dess brister, genom kontraster mot andra kulturer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
stenhöna said:
Troberg said:
Datorer. Se upp med dem. Om du antar att utvecklingen fortsätter som den gjort hittills, så behöver spelarna inte tänka i ett spel några hundra år framåt, de behöver bara fråga datorn.

Så, något slags artificiell begränsning av datorerna (tex som i Dune) är nästan ett måste.
Varför ett måste? Vill du utveckla? Det kan väl vara ett intressant scenario där människor blivit andra rangens medborgare? Eller du menar att det blir som Bamse med sin dunderhonung, som aldrig finns till hands när den behövs (för då hade det varit för enkelt)?
Visst, gör man en grej av det så kan datorerna få bli ohämmade, tex Terminator eller Butlerian Jihad.

Däremot, om datorerna bara är en bakgrundsgrej, då måste man dämpa dem.
 
Top