Vi spelar Polytopia!

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Magical Lights:

Hörni, om man expanderar i en rak linje så man får gräns mot alla blir hela ens territorium en front. Då blir det lite spännande när det kommer slagskepp från guldfink, katapulter från Cogitare, ryttare från Basse och svärdisar från Stövelkatten. Men till slut stod Xin-xi som segrare.

Screenshot_20210425-195850_Polytopia.jpg

Screenshot_20210425-200047_Polytopia.jpg
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Alvtrams vs Alvtrams var en svår nöt att knäcka. På en "tiny" karta var det ofta över efter två rundor, beroende på vem som hade turen att få sina polytaurs i rätt ordning från motståndarens bas. På en "normal" karta känns det som för stort och segt.

Jag får inte riktigt grepp om hur man bör spela dem, man kan bygga en sak som skapar nya djur i skogarna. Det ger dig en källa till något ökad inkomst, men inte om du använder djuren till polytaurs. Dessutom fungerar det inte på en skog med lumber hut. Är tanken att man skall ägna sig helt åt åkrar och/eller gruvor för att få sina städer att växa, och balansera extra trupper mot inkomst i skogen?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Nu har jag bara tvpmatcher igång och det är bara en tidsfråga innan jag går under i dem.

Nån som vill dra igång nytt parti? Jag blir jätteglad för inbjudningar!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Nu har jag bara tvpmatcher igång och det är bara en tidsfråga innan jag går under i dem.

Nån som vill dra igång nytt parti? Jag blir jätteglad för inbjudningar!
Det är samma för mig. Jag drog i gång en del partier i början av veckan men har dött i de flesta och de som är kvar är ganska långsamma. Så jag är också på!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Nu har jag bara tvpmatcher igång och det är bara en tidsfråga innan jag går under i dem.

Nån som vill dra igång nytt parti? Jag blir jätteglad för inbjudningar!
Det är samma för mig. Jag drog i gång en del partier i början av veckan men har dött i de flesta och de som är kvar är ganska långsamma. Så jag är också på!
Då har jag bjudit in er till Butte of Pi-an 😂
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Profetior och annat:

Screenshot_20210501-210858_Polytopia.jpg

Lite intressant match. Jag gjorde min numera typiska spindel-explosion och tog 100 byar i början av mid-game. Men sen platåade jag på grund av att all tech blev svindyr. Det var lite köttigt ett tag, men mångsegmenterade kålmaskar och boostade spindlar är farliga grejer.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Fields of Dalo.

Oumaji tänkte: varför nöja sig med öknens skepp, när vi kan bygga riktiga skepp med kanoner och grejer. Och på det vägen var det.

Screenshot_20210502-201733.jpg
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Grattis, Tant, till din överlägsna seger på Daloslätterna. Jag missunnar dig inte. Men kunde du inte väntat en runda till så att jag åtminstone kunnat ta en stad från den sticksige finken...
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Grattis, Tant, till din överlägsna seger på Daloslätterna. Jag missunnar dig inte. Men kunde du inte väntat en runda till så att jag åtminstone kunnat ta en stad från den sticksige finken...
Oh de lally, det kan du tro! Visst såg den inbjudande ut! Men bakom kullarna fanns mina katapulter laddade med stenar till den store periklutzen. Ha! En fälla! De muntra männen med breda axlar skrattar åt ditt misstag!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Oh de lally, det kan du tro! Visst såg den inbjudande ut! Men bakom kullarna fanns mina katapulter laddade med stenar till den store periklutzen. Ha! En fälla! De muntra männen med breda axlar skrattar åt ditt misstag!
Min jätte Gigatlatl rapporterade faktiskt att han hade läget under kontroll :( sådeså

Nåja, alla de där bågisarna du spawnade måste ha kostat...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Strejt och Sprit:

Screenshot_20210503-145642_Polytopia.jpg

Tuff kamp mot @Martin3 och hans alvpajsare på slutet. Men var var drakarna? Jag tänkte varje runda att "ja, det här gick ju bra... men Åh Stora Insektsgudar skydda mig mot drakarnas vrede som helt säkert drabbar oss nästa runda!" ... men det hände aldrig.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Strejt och Sprit:

View attachment 6202

Tuff kamp mot @Martin3 och hans alvpajsare på slutet. Men var var drakarna? Jag tänkte varje runda att "ja, det här gick ju bra... men Åh Stora Insektsgudar skydda mig mot drakarnas vrede som helt säkert drabbar oss nästa runda!" ... men det hände aldrig.
Jag testade en ny taktik. Jag skaffade 9 städer istället för uppgradera städerna. Jag trodde nog jag skulle vinna fram till att mr @Hellzon bestämde sig för att göra för tufft motstånd och sen tror jag han brände sina farmar för staden han fick ut en drake ur var knallröd :D

Problemet blev att jag hamnade ganska tight i början och fick slåss tidigt. Jag hade med andra ord aldrig råd att techa nog för att nå upp till en super unit. När man har 9 städer blir det ruskigt dyrt :p

Jag fick faktiskt en möjlighet att få en drake men det var med 3 rundor kvar (jag uppskattade 4-5 rundor) och det hade inte gjort någon skillnad. Jag övervägde att strunta i AHellzon och istället gå mot dig direkt men valde att slå ut den enklare motståndaren först men det var nog dumt. Ett par drakar hade varit fint.

Sen har jag inte riktigt förstått när jag får gå runt enheter och när jag inte får gå runt. Vid flera tillfällen trodde jag att jag skulle få gå runt och slå ut dina larver bakifrån med mina riddare men det slutade alltid med att jag inte nådde dit. Det blev ju ett problem när jag bara kunde slåss mot huvudet på larverna (samt att du kom störtande med typ 5-6 stycken). Kul och jämn match men att grabba många städer tidigt var inte lika smart som jag tänkte men jag måste säga att jag gillar alvtramsarna mer och mer. Kunde dom sänka spawntiden på drakar något tror jag dom skulle vara riktigt bra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kul och jämn match men att grabba många städer tidigt var inte lika smart som jag tänkte men jag måste säga att jag gillar alvtramsarna mer och mer. Kunde dom sänka spawntiden på drakar något tror jag dom skulle vara riktigt bra.
2+2 vore kanske rimligt istället för 3+3

Det är en spännande balansgång det där med att ta städer kontra tech. Jag upplever ofta att man platåar när man expanderar hårt. Då blir det ju nödvändigt att ha lite lugn och ro så att man kan lägga pengarna på tech istället för dödsmaskiner.

Nä, jag måste erkänna att jag inte heller är helt klar på när man får gå förbi och inte. @Tant Ragnar ?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Gällande gå runt och inte gå runt:

Alla enheter har ett värde på förflyttning, som visar hur långt de får gå. Det värdet påverkas av vad truppen går på - går du på väg kommer du längre, medans viss terräng gör att du kommer kortare bit. Skog (utan väg) och berg stoppar din förflyttning även om du har "steg kvar". Det vill säga, du kan bara gå in i en skog/upp på ett berg, men inte ut från den/ned från det, oavsett din förflyttning.

Dessutom fungerar rutor som angränsar till fiendetrupper på samma sätt: du kan ställa dig bredvid en fiende, men inte ta ytterligare steg efter det.

Vissa Cymanti (men inte andra) enheter har egenskaperna "creep" samt "sneak". Dessa förmågor låter dig att gå över terräng, respektive förbi fiendetrupper, utan hinder.

Flygande enheter skiter glatt i hinder på marken (men får å andra sidan ingen bonus från vägar heller).

Dash (dvs förmågan att du får anfalla en ruta bort efter din förflyttning) påverkas inte av terräng eller omgivande fiender.

Se även Movement | Polytopia Wikia | Fandom
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag testade en ny taktik. Jag skaffade 9 städer istället för uppgradera städerna. Jag trodde nog jag skulle vinna fram till att mr @Hellzon bestämde sig för att göra för tufft motstånd och sen tror jag han brände sina farmar för staden han fick ut en drake ur var knallröd :D
Haha, jo jag insåg att jag kunde ta bort byggnader (måste ha fått Free Spirit av nån) så jag bjöd på lite orörd natur innan jag dog.

Jag vet fortfarande inte hur man spelar alvpajsare. Börjar gissa att man ska vara mer offensiv med polytaurerna istället för att klämma dem på pengar.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Nånting med Tundra och Monument? Det är ju fan att man inte ens får se spelets namn när det är över.

Guldfink är ju stjärnan här. Själv började jag på en halvö som jag inte kom ifrån till fots. Då sadlade jag om mina alver till havsalver och tog ett grepp om vattnet runt mig. Men inte hjälpte det när Guldfink och Xyas höll land i ett järngrepp.

Många hamnar blev det.

Screenshot_20210503-172713_Polytopia.jpg

20210503_223358.jpg
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Så kom den dagen då en munter man med breda axlar gick sjungande genom Björnskogen.
”Det är jag som är Björnen!” sa en björn.
”Oh de lally!” sa den muntra mannen.
”Din fjäder i hatten är fånig och pilbågar går inte att äta”, sa Björnen. ”Ta av dig din hatt och jaga björn med påk i min skog. Och sluta sjunga.”
Och den muntre mannen blev nedstämd, men gjorde som Björnen sa. Han tog av sin hatt och tog istället på sig en hjälm med horn. Och han slängde sina pilar och tog upp en påk. Och han jagade Björnen och åt tacksamt upp den. Och under måltiden viskade han:
”Jag är Hoodrick no more. Jag är Bardur for sure.”

Jag vann Tundra of Monuments till slut! Mycket kul, även om jag var oerhört dålig på att stänga matchen.

DF87866A-ADFF-4152-B52F-E8CAD43FB6A3.jpg
 
Top