Vi spelar Polytopia!

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ja - 1v1 mirrors är inräknade, vilket såklart blir lite missvisande.

Lågplaceringar får jag fnula lite på. Det är lätt att räkna på plats 1-3 då de ligger på samma rad. Men botten 1-3 ligger på olika rader beroende på hur många som var med i matchen.

Det är också en issue - pga anledningar så har jag cappat hårt vid 8 deltagare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Ja - 1v1 mirrors är inräknade, vilket såklart blir lite missvisande
Ja, alltså. Hur många cymanti-1v1 har vi spelat? 5? Det är fem förstaplatser och fem andraplatser och totalt 25 poäng. Så det är ju inte en liten avvikelse i sammanhanget.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Det är dock inte riktigt så illa. Jag har 5 loggade 1v1 matcher, och två av dessa är cymanti-mirrors.

Det går såklart att exkludera dem, beroende på hur gärna man sitter och fipplar med datat :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Det är dock inte riktigt så illa. Jag har 5 loggade 1v1 matcher, och två av dessa är cymanti-mirrors.

Det går såklart att exkludera dem, beroende på hur gärna man sitter och fipplar med datat :)
Aha! Då är det inte så illa nej (bara 10 poäng). Men rimligtvis borde förstås mirrors tas bort, eftersom de inte säger något om balansen i spelet.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Efter @Vimes anklagelser om #spegelgate så har vi satt vår vassaste AI på att reda ut det här en gång för alla.

Såhär ser det ut med antal vinster per tribe om man tar bort spegelmatcher:
1619182382595.png

Slutsats: Bardur, Cymanti och kanske Kickoo OP!

Normaliserar man mot antal spelade matcher per tribe ser det ut såhär istället:

1619182453990.png

Slutsats: Quetzali OP (????). Här får man då tänka på att jag bara har med 2 spelade matcher med Quetzali i data-setet, och av dessa var det en vinst. Om man bortser från denna outlier så tycks Polaris och Cymanti vara OP. Återigen får man fundera på om vi har sett tillräckligt många matcher för Polaris för att dra några slutsatser - 9 st jämfört med 31 för Cymanti.

Jag funderar lite fram och tillbaka om man borde räkna med andra placeringar än vinst. Kickoo, exempelvis, har inte så många vinster att stoltsera med (7), men däremot ganska många andraplatser (10). Om man räknar två poäng för en vinst och en poäng för en andraplats, samt normaliserar mot antal spelade partier får man följande resultat:

1619182705101.png

Återigen poppar Quetzali upp, trots sin enda vinst, på grund av få spelade matcher. Cymanti och polaris verkar OP (precis som ovan), men Luxidor och Kickoo kommer ett par snäpp högre upp tack vare sina relativt många andraplatser.

TL;DR: Cymanti OP, nerf PLZZ!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
En sak som slår mig är att alvtramsarna verkar rätt o-poppis hos WRNUtopia, och har inte något vidare bra resultat på sina spel, jämfört med datat från utvecklarna.

Jag blir bra sugen på att börja köra dem lite mer för att se vad jag missat!

EDIT! Lite mer trivia från datat.

  • Xin-Xi och Quetzali är bäst på att undvika låga placeringar. Båda har som sämst blivit nummer 4 i något parti.
  • Kickoo är den bästa tvåan. Vill säga att Kickoo har flest andraplatser (10), följt av Luxidoor (9) och Bardur (8).
  • Cymanti är OP, plz nerf.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Tant Ragnar said:
En sak som slår mig är att alvtramsarna verkar rätt o-poppis hos WRNUtopia, och har inte något vidare bra resultat på sina spel, jämfört med datat från utvecklarna.

Jag blir bra sugen på att börja köra dem lite mer för att se vad jag missat!
I min jakt på "tre stjärnor" eller 50 000 poäng i single player har jag kommit som närmast med Elyrion (42000 ca). Deras förmåga att göra om valar till argtuggiga bestar är s u p e r. Så åtminstone värt att testa! :D
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Tyvärr så säger de här staplarna inte så mycket om vi inte viktar dem mot vem som spelar stammen. Det finns ju, trots allt, en ganska tydlig tendens i vilka som vinner mest. Och att t.ex. Cymanti får goda resultat här är ju inte oberoende av det faktum att Tant Ragnar spelar dem. Tant Ragnar har tagit en massa vinster med cymanti, men han tar å andra sidan vinster med en massa andra stammar också, så vi behöver ha analysverktyg som visar vilken variabel av spelare och stam som egentligen är betydelsefull.

TL;DR: Ragnar OP, plz nerf
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
hm, kanske "tiny" är för liten för mirrors med Alvtrams? 🤔 det känns som det avgörs redan på de första dragen?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Jag köpte faktiskt också precis Alvtramsarna och de är tyvärr lite tråkiga för att vara en specialras, de har ju nästan identiska tech och enheter.

Men...

Drakarna (Alvtramsarnas jättar) är ju fantastiska, de är ju riktigt roliga att använda på många sätt. Deras enda nackdel är ju givetvis att det tar 5-6 rundor innan de är fullutvecklade och man kan få ut deras fulla potential men i en större karta med mycket vatten lär de vara rejält värdefulla.
Att alvtramsarna gängar sig med valar hade jag missat så det måste jag testa :)
 
Top