Vi spelar Polytopia!

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Det där är skitskumt. Jag brukar disabla alla utom den som jag vill ha som mirror och välja "random" för att säkerställa att just det där inte skall kunna hända. Känns som en bugg.

Ber om ursäkt. Cymanti vs Oumaji känns inte helt rättvist :\

(Bara för det lär jag väl åka på stryk nu)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nä, det här känns motigt :D
Jag misslyckades även att få till en 1v1 Oumaji med en rando. Men det blev rätt kul ändå, då hen körde Vengir. Blev lite gladiator-känsla där mina snabba kameler fick dansa runt långsamma svärdsgubbar.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nä, det här känns motigt :D
Ja, i Cymanti vs Cymanti gick det ju bättre :D.

Jag gillar ju verkligen att köra på ekonomi framför snabb aggro, men inser att det kan vara rätt kämpigt mot din 3-pool-ling-build...
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
@Vimes jag testade att skapa en till 1v1 Cymanti-match. Om det skiter sig med val av tribe igen så declina! (Och även om du tröttnat på att spöa mig i 1v1 :) )
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Ja! Tror inte man kan spela mer aggro än jag gjorde här...

1. (5) Riding (0)
2. (2) Spindel (0)
3. (2) bosta spindeln, scouta dig, få 5 stjärnor (7) odla svamp (2)
4. (2) uppgradera, workshop, ny spindel (0)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Ja! Tror inte man kan spela mer aggro än jag gjorde här...

1. (5) Riding (0)
2. (2) Spindel (0)
3. (2) bosta spindeln, scouta dig, få 5 stjärnor (7) odla svamp (2)
4. (2) uppgradera, workshop, ny spindel (0)
Bussigt att få se dina builds! Fattar jag rätt, fick du fem stjärnor av att scouta TR?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Eftersom det är en mirror får man ju alltid 5 stjärnor när man upptäcker motståndaren i början. Men det är klart att det finns en risk att man inte scoutar motståndaren i drag 3, och då blir det ju inga stjärnor.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Bussigt att få se dina builds! Fattar jag rätt, fick du fem stjärnor av att scouta TR?
ja! När man upptäcker en annan tribe får man en slumpmässig tech som de har ELLER 5 stjärnor.

Eftersom jag (ofta) spelar på att bygga en stabil ekonomi så kan Vimes räkna med att casha in 5 stjärnor när han springer på mig. Och jag kan räkna med att få tech "äckliga hästspindlar".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Det här är mina två "tidiga spindeln"-builds:

Tidig spindel med workshop
1. (5) Riding (0)
2. (2) Spindel (0)
3. (2) Boosta spindeln, scouta (7), svamp (2)
4. (4) Staden levlar: workshop, ny spindel (2)

Tidig spindel med explorer
1. (5) Svamp (0)
2. (2) Staden levlar: Explorer (7), Riding (2), Spindel (0)
3. (3) Ny spindel (1)

Båda förutsätter alltså att jag antingen med den tidiga spindeln eller med explorern hittar min motståndare. Fördelen med explorern är att den täcker mer yta, medan fördelen med spindeln är att jag faktiskt får välja vart den ska. Jag tror dock att chansen till 5 stjärnor är högre med explorer. Vad som händer senare (efter 4 respektive 3) beror ju på läget. Det kan vara ta ny stad, techa eller odla mer svamp. Faktum är att, lite motsägelsefullt, builden där jag köper riding i första rundan, är mer girig än den där jag köper riding i andra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
jag kan räkna med att få tech "äckliga hästspindlar".
Just det! Det är också en skillnad mellan buildsen. I den där jag scoutar med spindeln får du min spindeltech, med explorer-scout får du 5 stjärnor. Undra vad som är mest fördelaktigt för mig.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag vet faktiskt inte hur jag ska knäcka din build (utan att anamma den själv), men jag ser det som en rolig utmaning!

Ett tag var jag inne på att rusha till sköldar - boostade Cymanti-sköldpaddor borde vara rätt bra mot spindlar.

Grejen är att om du får fatt på mig med dina boostade spindlar så är partiet över innan jag lyckats köpa frukt -> sköld.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag funderade ett tag på att köra en fuling och välja triben som har shields från början. men det kändes inte helt gentlemannamässigt...
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
haha, nä, där var det kokta fläsket rökt för mig igen.

Kanske skulle testa en cymanti vs sköldgubbe-triben @Vimes ?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
haha, nä, där var det kokta fläsket rökt för mig igen.

Kanske skulle testa en cymanti vs sköldgubbe-triben @Vimes ?
Ja... Även om du räddade huvudstaden lär väl uppförsbacken vara brant.

Jag tycker absolut vi kan testa Cymanti mot sköld-gänget!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Hoppas vi får kommentarer och analys!

Jag hejjar på Quetzaqua... Quetzatla.. Quetzali!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nä, det där gick ju inte så bra heller.

Det finns säkert utrymme för mig att spela bättre, men såhär kändes matchen (1v1 Cymanti vs Quetzalalizza):

Sköldisar erbjuder förvisso ett skydd mot att bli 1-shottad. Det fungerar till och med OK att anfalla spindlar med - bara 1 anfall, men spindlar har bara 1 i försvar, och lägre liv.

Däremot blir man sjukt långsam. Spindlarna kan ligga och lurpassa utanför en stad, och smita in och erövra när man lämnar den. Alternativt, springa runt hela kartan och loota ruiner/erövra neutrala städer.

Deras "sneak"-förmåga gör det också svårt att blockera dem.

Slutligen så är det stor sannolikhet att motståndaren får din tech, vilket innebär att du får svårt att vara aggresiv.

Det finns säkert ett smart sätt att spela på här, men jag kan inte riktigt klura ut hur
 
Top