Verkliga händelser som hade varit intressant som rollspelsscenario

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Jag tänker att belägringar i största allmänhet skulle kunna bli fint drama. Jo, man kan så klart låta rollfigurerna vara de militära ledarna som ska bekämpa belägrarna, men det tror jag missar mycket av det dramatisk intressanta i belägringar. Tror det är mer intressant att gestalta 1) konflikter mellan militära och civila ledare och/eller 2) vanliga människors kamp för att överleva. 1) Bör handla kring det faktum att militären har i uppdrag att slåss till sista kulan, medan de civila helst vill att belägringen ska ta slut igår. Den europeiska medeltida/tidigmoderna kutymen att en stad som kapitulerar skonas, medan ett stad som tas med våld får soldaterna plundra spetsar till detta. 2) Här finns ju stoff för mörka frågor, hur långt är du beredd att gå när pengarna sinar, maten tar slut, etc.

Tänker att belägringen Ostend 1601-1604 med drygt 100 000 döda skulle vara en (mycket mörk) belägring att använda. Men det finns ju hur många som helst att välja mellan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
What!?!? Finns detta?
Javisst! Skrivet av Kim Nolemo. Inte utgivet ännu, eftersom han är lika snabb som jag på att skriva spel, men speltestat under flera år i Indierummet. Det är typ Montsegur 1244, fast alla har specialförmågor och personliga mål, en mekanik där man delar ut synd och dygd till varandra, och det ballaste av allt: Profeten kan göra proklamationer i början av varje sekvens som kan ändra mekaniken i spelet. Han kan bokstavligen skriva sina egna regler!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Jag tänker att belägringar i största allmänhet skulle kunna bli fint drama. Jo, man kan så klart låta rollfigurerna vara de militära ledarna som ska bekämpa belägrarna, men det tror jag missar mycket av det dramatisk intressanta i belägringar. Tror det är mer intressant att gestalta 1) konflikter mellan militära och civila ledare och/eller 2) vanliga människors kamp för att överleva. 1) Bör handla kring det faktum att militären har i uppdrag att slåss till sista kulan, medan de civila helst vill att belägringen ska ta slut igår. Den europeiska medeltida/tidigmoderna kutymen att en stad som kapitulerar skonas, medan ett stad som tas med våld får soldaterna plundra spetsar till detta. 2) Här finns ju stoff för mörka frågor, hur långt är du beredd att gå när pengarna sinar, maten tar slut, etc.

Tänker att belägringen Ostend 1601-1604 med drygt 100 000 döda skulle vara en (mycket mörk) belägring att använda. Men det finns ju hur många som helst att välja mellan.
Ja, vi har ju en hel tråd om det!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Jag tänker att belägringar i största allmänhet skulle kunna bli fint drama. Jo, man kan så klart låta rollfigurerna vara de militära ledarna som ska bekämpa belägrarna, men det tror jag missar mycket av det dramatisk intressanta i belägringar. Tror det är mer intressant att gestalta 1) konflikter mellan militära och civila ledare och/eller 2) vanliga människors kamp för att överleva. 1) Bör handla kring det faktum att militären har i uppdrag att slåss till sista kulan, medan de civila helst vill att belägringen ska ta slut igår. Den europeiska medeltida/tidigmoderna kutymen att en stad som kapitulerar skonas, medan ett stad som tas med våld får soldaterna plundra spetsar till detta. 2) Här finns ju stoff för mörka frågor, hur långt är du beredd att gå när pengarna sinar, maten tar slut, etc.

Tänker att belägringen Ostend 1601-1604 med drygt 100 000 döda skulle vara en (mycket mörk) belägring att använda. Men det finns ju hur många som helst att välja mellan.
Belägringen av Malta skulle jag gärna spela på nått sätt. Varierande miljö och intressant bakgrund. Riddare mot janissarer i något som nästan känns anakronistikt. Kanoner, galärer och sandsten. Precis i skarven mellan modern tid och medeltid. Och så fanatism såklart!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Eftersom jag läser en bok om Brasiliens historia: As santidades da Bahia i andra hälften av 1500-talet. En religiös rörelse bland förlsavade indianer i Bahia, ledda av en man som påstår sig vara den sanna påven, och vars hustru är Jungfru Maria. Den blandar kaloticism med stora mängder tupi-indiansk religion, och påven är dessutom en reinkarnation av Tamandaré, tupi-folkets legendariske schaman. Enligt en gammal legend ska han leda dem till "Landet utan ondska" och han predikar nu att detta är på väg, att portugiserna ska dö ut eller förslavas under indianerna. Rörelsen innefattar eskatologi, kollektiv dans, intag av stora mängder droger, och rekrytering av alla runtomkring. Det finns flertalet sådana rörelser, men den största och den mest långvariga är den av Antônio, "den sanne påven", i Jaguaripe. Till och med vita och afrikaner ansluter sig till kyrkan, och det underligaste av allt är att den huserar på ett sockerplantage fullt av slavar som har en kyrka med en "avgudabild". Ägaren till plantaget är en ganska vidrig man som en gång brände en gravid slavkvinna levande för att hon skvallrat till hans fru att han legat med en annan av sina slavar. Han är portugis och slavägare, men inte nog med att han inte gör något för att stoppa den antiportugisiska kyrkan på hans land, han går själv dit och visar respekt. Ingen vet riktigt varför. Och allt detta mot en bakgrund av ett fruktansvärt utbrott av böldpest i området, där folk dör i massor, grisar äter liken på gatorna, och präster döper döende indianer mot deras vilja.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,013
Å
Belägringen av Malta skulle jag gärna spela på nått sätt. Varierande miljö och intressant bakgrund. Riddare mot janissarer i något som nästan känns anakronistikt. Kanoner, galärer och sandsten. Precis i skarven mellan modern tid och medeltid. Och så fanatism såklart!
I boken Religionen. Är huvudpersonen en fd janissar som slagit sig ihop med en tysk legoknekt och skapat ett handelshus. Han har av kärlek till en italiensk adelsdam tagit sig till Malta precis innan belägringen tar sin början. Kanonkulor av marmor. Plåtrustning och massa intriger i riddarorden. Så himla bra bok
 
Top