Verkliga händelser som hade varit intressant som rollspelsscenario

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Ett kriminalfall som jag tycker hade varit intressant att bygga ett scenario kring är mordet på skådespelaren David Bacon.

"On September 12, 1943, Bacon was seen driving a car erratically in Santa Monica, California, before running off the road and into the curb. Several witnesses saw him climb out of the car and stagger briefly before collapsing. As they approached he asked them to help him, but he died before he could say anything more. A small puncture wound was found in his back; the weapon had punctured his lung and caused his death. A weapon was never found, though the wound was suggested to be from a stiletto. Keller, who was then five months pregnant, collapsed when she heard of her husband's death.[3] She was inconsolable and was given sedatives by Bacon's brother, a doctor. On September 20, eight days after Bacon's death, Keller went into labor and delivered a stillborn.

When he died, Bacon was wearing only a swimsuit, and a wallet and camera were found in his car. Also in his car was a small sweater not belonging to Bacon. Allegedly, the film from the camera was developed and found to contain only one image, that of Bacon, nude and smiling on a beach. The case attracted publicity for a time and remains unsolved."
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag råkade vid något tillfälle stöta på wikipediaartikeln om D B Cooper:
Länk till wikipedia

1971 var det en man som kapade ett inrikesplan i USA. Han påstod att han hade en bomb, och begärde att få en hög med pengar och några fallskärmar. Planet landade i Seattle och han fick det han begärde. Han släppte passagerarna och tvingade besättningen att flyga vidare. Efter 30 minuter öppnade han bakdörren och hoppade ut med en av fallskärmarna.

Han har aldrig återfunnits, eller identifierats.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Välj en valfri punkt i livet hos någon av frankrikes mest kända/ökända fäktare.

Julie d'Aubigny: bisexuell kvinnlig fäktare och operasångare. En av hennes tidiga eskapader är när hon befriar sin älskarinna från ett kloster och "råkar" bränna ner det för att dölja deras flykt.
Chevalier d'Eon: Spion, kapten för ett dragoonkompani, mästerfäktare, ambassadör och transvestit/transsexuell.
Chevalier de Saint-Georges: Sonen till en aristokrat och en slav, mästerfäktare, mästerviolinist, dirigent för en av paris främsta orkestrar, tillfällig rival till Mozart, krigshjälte.

Liksom i princip vilken punkt i deras liv som helst.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Ett kriminalfall som jag tycker hade varit intressant att bygga ett scenario kring är mordet på skådespelaren David Bacon.

"On September 12, 1943, Bacon was seen driving a car erratically in Santa Monica, California, before running off the road and into the curb. Several witnesses saw him climb out of the car and stagger briefly before collapsing. As they approached he asked them to help him, but he died before he could say anything more. A small puncture wound was found in his back; the weapon had punctured his lung and caused his death. A weapon was never found, though the wound was suggested to be from a stiletto. Keller, who was then five months pregnant, collapsed when she heard of her husband's death.[3] She was inconsolable and was given sedatives by Bacon's brother, a doctor. On September 20, eight days after Bacon's death, Keller went into labor and delivered a stillborn.

When he died, Bacon was wearing only a swimsuit, and a wallet and camera were found in his car. Also in his car was a small sweater not belonging to Bacon. Allegedly, the film from the camera was developed and found to contain only one image, that of Bacon, nude and smiling on a beach. The case attracted publicity for a time and remains unsolved."
Detta känns som hämtat ur en roman av James Ellroy. Hans mamma blev för övrigt också mördad på ett sätt som närmast känns fiktivt. Även det fallet är, vad jag vet, fortfarande olöst. Det hade varit en högst märklig meta-grej att skriva ett rollspelsscenario om det, men det är förmodligen möjligt, även om det verkligen är Ellroys egen historia.
 
Last edited:

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos

Attachments

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
191
Location
Stockholm
Det finns ju hur många som helst historiska händelser att inspireres av och det finns många fina spel redan.

För att hålla mig till ämnet från OP, her är ett fint exempel vart ett gäng spelpersoner kan roa sig: Darien Scheme. Swashbuckling galore.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Utan någon stark wikipediaartikel i ryggen vill jag ändå tipsa om upplägget att rollpersonerna är frilansande journalister/skribenter med uppgiften att skaffa "content" till (mer eller mindre seriös) wwbbtidskrift.

I mina ögon en jättebra anledning till att människor från livets alla hörn samarbetar och upptäcker...

LÄS MER I INVESTIGATED, PRENUMERERA FRÅN 79:- , DU KAN ALDRIG TRO VAD SOM HÄNDE SEDAN!!!
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Utan någon stark wikipediaartikel i ryggen vill jag ändå tipsa om upplägget att rollpersonerna är frilansande journalister/skribenter med uppgiften att skaffa "content" till (mer eller mindre seriös) wwbbtidskrift.

I mina ögon en jättebra anledning till att människor från livets alla hörn samarbetar och upptäcker...

LÄS MER I INVESTIGATED, PRENUMERERA FRÅN 79:- , DU KAN ALDRIG TRO VAD SOM HÄNDE SEDAN!!!
Håller helt med. Journalist är en perfekt ingång till väldigt många scenarion och förklarar trovärdigt varför RP involveras.

En av rollpersonerna i min (numera avsomnade) MUA-kampanj var reporter på Polisgazetten. Eftersom vi lånade idén med att skapa egna löpsedlar med vad om hänt i världen sedan senaste spelmötet så var tanken att hans texter skulle finnas med där.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Operation Creek, Goa 1943: Ett team brittiska advokater och bankirer gör en listig räd mot tyska fartyg i en neutral hamn. Kunde varit mitt Travellergäng i Gbg för 40+ år sedan.

Matroserna från SMS Emden 1914-15: Deras märkliga färd från Indiska Oceanen hem till Tyskland, efter nederlaget i sjöslaget vid Cocosöarna, är rena rollspelskampanjen.
 
Last edited:

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Jag påbörjade en gång en fantasyversion av Spaniens erövring av Mexiko efter att ha lyssnat på Historiepoddens avsnitt om det. Jag kunde inte sluta förbryllas över hur en ganska liten grupp fick ett ganska stort rike på fall, och hur mycket av det som verkade ha varit rena tillfälligheter. Nåja, som många kampanjer så kom vi inte så långt. En spelare reagerade ganska starkt på att "men, om vi har samma roll som Cortés och gänget - är inte vi skurkarna då?", till vilket jag svarade "Ja, om inte ni gör andra val, antar jag. Historien går att förändra." Den stackars yngsta spelaren hade inte alls gjort kopplingen och tyckte mest det var kul att möta vilddjur i djungeln.

Jag tog också lite inspiration av skotten i Ådalen till ett äventyr i Eon.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag påbörjade en gång en fantasyversion av Spaniens erövring av Mexiko efter att ha lyssnat på Historiepoddens avsnitt om det. Jag kunde inte sluta förbryllas över hur en ganska liten grupp fick ett ganska stort rike på fall, och hur mycket av det som verkade ha varit rena tillfälligheter. Nåja, som många kampanjer så kom vi inte så långt. En spelare reagerade ganska starkt på att "men, om vi har samma roll som Cortés och gänget - är inte vi skurkarna då?", till vilket jag svarade "Ja, om inte ni gör andra val, antar jag. Historien går att förändra." Den stackars yngsta spelaren hade inte alls gjort kopplingen och tyckte mest det var kul att möta vilddjur i djungeln.
Det var extremt positivt att aztekerna förlorade - låt oss inte gå vilse i antikolonialism här, aztekerna var värre än det mesta som går att föreställa sig (och var själva de lokala imperialisterna). Och de förlorade för att de hade terroriserat, mördat, torterat och massakrerat sina grannar så länge de kunde, och de grannarna hjärtans gärna hoppade på möjligheten att störta dem

Jag citerar Cryptonomicon:

*

"Very funny." Avi is annoyed. He is baring his soul, which he does rarely. Also, he's in the midst of cataloging another small-h holocaust site, adding it to his archives. It is clear he would appreciate some fucking solemnity here. "I visited Mexico a few weeks ago," Avi continues.

"Looking for a site where the Spanish killed a bunch of Aztecs?" Randy asks.

"This is exactly the kind of thing I'm fighting," Avi says, even more irritated. "No, I was not looking for a place where a bunch of Aztecs were massacred. The Aztecs can go fuck themselves, Randy! Repeat after me: the Aztecs can go fuck themselves,"

"The Aztecs can go fuck themselves," Randy says cheerfully, drawing a baffled look from an approaching Nipponese tour guide.

"To begin with, I was hundreds of miles from Mexico City, the former Aztec capital. I was on the outer fringes of the territory that the Aztecs controlled." Avi scoops his GPS off the boulder and begins to punch keys on its pad, telling it to store the latitude and longitude in its memory. "I was looking," Avi continues, "for the site of a Nahuatl city that was raided by the Aztecs hundreds of years before the Spanish even showed up. You know what those fucking Aztecs did, Randy?"

Randy uses his hands to squeegee away sweat from his face. "Something unspeakable?"

"I hate that word 'unspeakable.' We must speak of it."

"Speak then."

"The Aztecs took twenty-five thousand Nahuatl captives, brought them back to Tenochtitlan, and killed them all in a couple of days."

"Why?"

"Some kind of festival. Super Bowl weekend or something. I don't know. The point is, they did that kind of shit all the time. But now, Randy, when I talk about Holocaust-type stuff happening in Mexico, you give me this shit about the mean nasty old Spaniards! Why? Because history has been distorted, that's why."

"Don't tell me you're about to come down on the side of the Spaniards."

"As the descendant of people who were expelled from Spain by the Inquisition, I have no illusions about them," Avi says, "but, at their worst, the Spaniards were a million times better than the Aztecs. I mean, it really says something about how bad the Aztecs were that, when the Spaniards, showed up and raped the place, things actually got a lot better around there."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Kejsaren av Kowloon. En man som på 50-talet fick för sig (oklart om det stämde eller inte) att hans familj ägde Kowloon innan britterna tog över det. Han blev besatt av detta och klottrade ned hela Hongkong med texter som proklamerade hans ägandeskap, som förbannade britterna och ibland svor om drottningen. Han var noga med att bara klottra på offentliga platser och aldrig vandalisera privat egendom. Hans verk tvättades bort och målades över gång på gång, och han bara fortsatte, år ut och år in, decennie efter decennie. Folk träffade honom och pratade med honom och intervjuade honom, och han slutade aldrig att helt oironiskt säga att han var kejsare, att andra borde lyda honom och visa respekt. Hans familj ville inte veta av honom. När Hongkong överlämnades till Kina 1997 gick han över till att förbanna kommunistregeringen med sin grafitti. Han var ensam och fattig, och hade ett fåtal följeslagare som tillsammans med hans släktingar såg till att han fick mat. Han dog 2007, mot slutet av hans liv ställdes hans verk ut på biennalen i Venedig och något auktionerades ut på Sotheby's, och de av hans verk som lyckats bevaras är nu värda jättesummor. Han var Banksy innan Banksy, och de som växt upp i Hongkong har ofta en nostalgisk känsla runt hans klotter, som var en konstant men ständigt föränderlig företeelse under 50 års tid.

Jag finner det en otroligt gripande historia och det känns som en väldigt bra rollspelsomgång, att spela igenom detta liv, relationerna med folk runtomkring, dramat med mydigheterna. Alltså inte att spela igenom honom som verklig person, men hade han inte funnits så hade detta kunnat vara en riktigt bra spelomgång, och någon gång kommer jag att basera en rollperson på honom.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sedan kan jag tycka att det finns oerhört mycket bra potential i AI. Dels AI som en fiende och dels alla spionthrilleruppslag kring jakten på "det perfekta AIet".

Eller i en framtidssetting? Cy_Borg borde vara ett perfekt spel för detta!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Sedan kan jag tycka att det finns oerhört mycket bra potential i AI. Dels AI som en fiende och dels alla spionthrilleruppslag kring jakten på "det perfekta AIet".

Eller i en framtidssetting? Cy_Borg borde vara ett perfekt spel för detta!
Genreskaparen Neuromancer handlar ju faktiskt just om detta.
 
Top