Verkliga händelser som hade varit intressant som rollspelsscenario

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Har klurat kring en Delta Green-liknande aspekt av IB för skräckintriger i 70-talets spion-Sverige.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Började för ett antal år sedan göra ett äventyr baserat på grundstötningen av U137, men satt i en science fiction miljö, där då ett spionskepp kraschar i på förbjudet område i asterodibältet mellan Mars och Jupiter, i närheten av en hemlig jordisk militärbas. Men jag kommer nog inte göra färdigt det på många år om någonsin. Twisten var att man spelade de som motsvarade ryssarna. Det jag hade kvar var att göra olika aliens och ett stort gäng karaktärer (tanken var att man skulle switcha mellan 4 olika grupper: höga militära befälhavarna som insåg att det här var riktigt illa, befälhavare på räddningsflottan som skulle hämta skeppet med våld om så behövdes, delar av besättningen på spionskeppet, och ett gäng diplomater).

Hade gjort själva settingen, och en tidslinje för vad som skulle hända då jordens militärer och de som motsvarande amerikanarna gjorde saker i bakgrunden, och tänkt igenom ordentligt vad konskevenserna av olika handlingar skulle blivit.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,224
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Inte direkt mycket till historisk händelse, men det sker ofta. Ibland när jag ser flera bussar lämna centralstationen samtidigt tänker jag på hur det skulle varit om dessa var rymdskepp. Stora med små möjligheter att byta kurs snabbt, men som smidigt alla startar och svänger samtidigt. Alla litandes på att de andra gör rätt. Skulle vara snyggt på film. Kanske som illustrativ text i en bok … men hur göra spel av det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Åh, en till: När Brasilien 1993 höll folkomröstning om vilket statsskick de skulle ha i framtiden, och där monarki var ett av alternativen. Det gick rojalistisk reklamfilm på 90-tals-tv, liksom. Riktigt bra bakgrund till familjedrama.

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Det var extremt positivt att aztekerna förlorade - låt oss inte gå vilse i antikolonialism här, aztekerna var värre än det mesta som går att föreställa sig (och var själva de lokala imperialisterna). Och de förlorade för att de hade terroriserat, mördat, torterat och massakrerat sina grannar så länge de kunde, och de grannarna hjärtans gärna hoppade på möjligheten att störta dem
Jag tror att man ska akta sig för att använda termer som "extremt positivt" när man pratar om folkmord. Det ger en lite dålig smak i munnen. Historiska förlopp är komplexa, och konsekvenserna, som i det här fallet, fortsätter långt in i våra dagar. Långt ifrån alla av dessa är positiva, och kanske är många av dem värre än aztekernas övergrepp? En nyktrare syn på aztekernas välde är att det mycket riktigt, som i princip alla imperier i alla tider, byggde på att underlydande genom hot och våld, hölls i schack. Inklusive spanjorernas egna imperium.

Spanjorernas övergrepp är många och väldokumenterade och omfattar hur de "terroriserat, mördat, torterat och massakrerat" de sydamerikanska urinvånarna på sätt som som till och med chockade samtiden.

Jag vet att det här är OT och kommer inte fortsätta diskussionen, men historikern i mig reagerade. Ursäkta, cirkulera. Jag är klar :)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Vulkanutbrotten på 530-talen som förmörkade solen i åratal har jag alltid tänkt vore en fin fond för spel. Vi snackar liksom Mörk Borg IRL. Jorden går under, människans sista tid är nu. Fanatism, svält, krig, sjukdomar och Guds vrede. Lägg dessutom till Bysantiska rikets maktapparat och förfall, Konstantinopel och hotet från barbarer och du har den bästa settingen du kan tänka dig!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Vulkanutbrotten på 530-talen som förmörkade solen i åratal har jag alltid tänkt vore en fin fond för spel. Vi snackar liksom Mörk Borg IRL. Jorden går under, människans sista tid är nu. Fanatism, svält, krig, sjukdomar och Guds vrede. Lägg dessutom till Bysantiska rikets maktapparat och förfall, Konstantinopel och hotet från barbarer och du har den bästa settingen du kan tänka dig!
Wikipedia: ’In 2018, medieval scholar Michael McCormick nominated 536 as "the worst year to be alive"’
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Jag tror att man ska akta sig för att använda termer som "extremt positivt" när man pratar om folkmord.
Tja, jag skulle även säga att det var extremt positivt att nazisterna förlorade, trots att tyskarna utsattes för vad som är som minimum i gränslandet för folkmord som en konsekvens av det och trots att stora delar av Europa hamnade under kommunistiskt förtryck i årtionden efteråt. Det betyder inte att jag är för de konsekvenserna heller.

Aztekerna var rätt exceptionella även med historiska grymheter som måttstock. Under en lång period ritualmördade man tiotusentals människor av en befolkning på kanske sex miljoner i Mexiko årligen - siffran kan lätt bli en procent eller två av befolkningen varje år. I årtionden i följd - demografiskt måste det ha varit en av de vanligaste dödsorsakerna i Mexiko.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Tja, jag skulle även säga att det var extremt positivt att nazisterna förlorade, trots att tyskarna utsattes för vad som är som minimum i gränslandet för folkmord som en konsekvens av det och trots att stora delar av Europa hamnade under kommunistiskt förtryck i årtionden efteråt. Det betyder inte att jag är för de konsekvenserna heller.

Aztekerna var rätt exceptionella även med historiska grymheter som måttstock. Under en lång period ritualmördade man tiotusentals människor av en befolkning på kanske sex miljoner i Mexiko årligen - siffran kan lätt bli en procent eller två av befolkningen varje år. I årtionden i följd - demografiskt måste det ha varit en av de vanligaste dödsorsakerna i Mexiko.
Ca 80% av Sydamerikas ursprungsbefolkning strök med iom européernas intåg. Men jag tycker att det är osmakligt att ställa folkmord mot folkmord. Som sagt, jag ville mest utvidga perspektivet. Att färga historien ideologiskt är vanskligt. Jag föredrar fakta.

PS. Jag skulle inte använda beskrivningen "extremt positivt" för något under WW2. Varken krigets utgång eller något annat skeende. Jag anser inte att det går att summera krig, folkmord eller liknande på det viset. Oavsett utgång.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Vulkanutbrotten på 530-talen som förmörkade solen i åratal har jag alltid tänkt vore en fin fond för spel. Vi snackar liksom Mörk Borg IRL. Jorden går under, människans sista tid är nu. Fanatism, svält, krig, sjukdomar och Guds vrede. Lägg dessutom till Bysantiska rikets maktapparat och förfall, Konstantinopel och hotet från barbarer och du har den bästa settingen du kan tänka dig!
Har läst någon spekulation om att myten om Fimbulvintern byggde på nordbornas upplevelser åren efter de där vulkanutbrotten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Ca 80% av Sydamerikas ursprungsbefolkning strök med iom européernas intåg
Fullständigt överväldigande sjukdomar som ingen faktiskt hade någon kontroll över. Det var oundvikligt så fort kontakten med européerna uppstod.

En av mina favorit what-ifs är om islänningarna faktiskt introducerat det europeiska paketet av smittsamma sjukdomar i Nordamerika under 1000-talet. Epidemin hade varit lika oundviklig och dödlig då, men befolkningen skulle ha hunnit hämta sig till 1500-talet, med dramatiska effekter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Har läst någon spekulation om att myten om Fimbulvintern byggde på nordbornas upplevelser åren efter de där vulkanutbrotten.
Ja, det sägs det och är ju en tilltalande tanke men vill minnas att den är debunked. Oavsett så är det ju mumma för rollspel med apokalypser, uppenbarligen. Lägger man till religiös fanatism så är det en bubblande häxkittel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
En väldigt intressant händelse hittar vi i Munster, 1534. Ideologiskt kan man dessutom göra rätt mycket kul av det. Proto-kommunism och fanatism:
Upproret i Münster är ett av mina favoritrollspel. Jag har dock tyvärr aldrig lyckats bli profet. :gremfrown: Titta förbi i Indierummet på nästa GothCon så lirar vi!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Fullständigt överväldigande sjukdomar som ingen faktiskt hade någon kontroll över. Det var oundvikligt så fort kontakten med européerna uppstod.
Alltså, det var ju inte en moralisk straffexpedition som orsakade detta. Det var helt vanlig girighet.

Det sagt, och för att komma tillbaka till ämnet, så hade det varit intressant att spela med detta som fond. Rasism, ritualmord, lokala intriger, guld och djungler. För egen del hade jag lämnat de moraliska pekpinnar utanför, men vill man ha sådana kan man nog använda typ vilka som helst för att rättfärdiga vad man vill. Att utrota hela folk är dock iaf för mig alltid en oerhörd tragedi.

Var aztekerna värre än Mesopotamiens riken? Mongolernas? Stalins eller Hitlers? USA massmord på ursprungsbefolkningen? Ottomanska rikets assyriska folkmord? Korstågen? Etc etc etc. Människans grymhet är oändlig och vi har inte sett det sista av den. Alla ansåg sig ha rätten på sin sida, av en eller annan orsak. Vissa av dem har vi enklare att förstå än andra. Inga har varit extremt positiva. Men nog om detta nu.
 
Top