Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
Gåtan Bartleby är inte så gåtfull. Den handlar om omställningen från en typ av penna till en annan."
Sorry för OT, men det verkar ju inte som om författaren läst Bartleby. (Resten, om pennors utveckling och musarm, stämmer säkert, det har jag ingen aning om.)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Enligt den här artikeln - View of 'man as hunter, woman as gatherer' upended by new study : NPR - så har iden om att jägar-samlar samhällen var könsuppdelade i sina roller med männen som jägare och kvinnorna som samlare blivit motbevisad och vi har haft informationen väldigt länge, det är bara att vi inte har samlat informationen och sexism har gjort att man har ignorerat de gravfynd som visat att kvinnor också kunde vara jägare. Och inte bara jägare av mindre byten utan var med på storviltsjakt, likså kunde männen lika gärna vara samlare och jägare av småvilt.

Ser det som intressant ur ett världsbyggarperspektiv när vi rör oss i jägar-samlar samhällen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Enligt den här artikeln var grottmålningarna mycket mer avancerade än vad i alla fall jag hade förstått. Att om man istället för starkt, elektriskt ljus som avslöjar allt på en gång använder ljuskällor mer lika vad som användes på den tiden de målades (mer begränsast och flackande ljus), så skiftar och ändras bilderna beroende på hur du håller ljuskällan; vad som i elektriskt ljus är en hjort med två huvuden blir i fackelskenet en hjort som växlar mellan att äta gräs och spana efter vilddjur.

Jag fann det mycket inspirerande och vill nu lura ner äventyrare i mörka grottor och beskriva hur bilderna på väggarna rör på sig och förändras när de går genom de mörka salarna.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Enligt den här artikeln var grottmålningarna mycket mer avancerade än vad i alla fall jag hade förstått. Att om man istället för starkt, elektriskt ljus som avslöjar allt på en gång använder ljuskällor mer lika vad som användes på den tiden de målades (mer begränsast och flackande ljus), så skiftar och ändras bilderna beroende på hur du håller ljuskällan; vad som i elektriskt ljus är en hjort med två huvuden blir i fackelskenet en hjort som växlar mellan att äta gräs och spana efter vilddjur.

Jag fann det mycket inspirerande och vill nu lura ner äventyrare i mörka grottor och beskriva hur bilderna på väggarna rör på sig och förändras när de går genom de mörka salarna.
Jag har gått på en fackelvisning av antika statyer, som antagligen var i alla fall en del av vad man tänkte sig. Fackelskenet ger mer animerade effekter på statyerna.
 

EinAxe

Veteran
Joined
1 Jun 2023
Messages
4
Jag har gått på en fackelvisning av antika statyer, som antagligen var i alla fall en del av vad man tänkte sig. Fackelskenet ger mer animerade effekter på statyerna.
Detta föranleder det historiska faktat att facklor som ljuskälla har sällan använts eftersom det är oerhört ineffektivt. De brinner upp för snabbt. Oljelampor och ljus var vanligare.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Detta föranleder det historiska faktat att facklor som ljuskälla har sällan använts eftersom det är oerhört ineffektivt. De brinner upp för snabbt. Oljelampor och ljus var vanligare.
1. Nu handlar det om att visa upp sina statyer, och då är inte det en invändning.
2. Effekten torde bli densamma med andra flackande ljuskällor.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Men… De byggde ju ett vägnätverk över hels imperiet? Behöver man en karta om man bara ska följa E22:an?
Inte om man bara skall göra det, nej.
Men om man tar fel avfart, hamnar mitt i Teutoburg skogen, och är för stolt för att stanna och fråga någon om vägen - ja, då hade det kunnat vara väldigt bra med en karta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Inte om man bara skall göra det, nej.
Men om man tar fel avfart, hamnar mitt i Teutoburg skogen, och är för stolt för att stanna och fråga någon om vägen - ja, då hade det kunnat vara väldigt bra med en karta.
Hur tusan ritar man en vettig karta över över total vildmark när man inte har tillgång till satelitfoton? Bättre att hålla sig på vägen och kolla på vägmarkörerna. Hamnar man fel vändar man bara om och följer vägen tillbaka till närmsta karavanseraj och frågar vad tusan som gick fel.

DO NOT STRAY FROM THE PATH!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Fler äventyr borde skippa kartan och köra med romersk stil…
Jag har försökt flera gånger. Men har man inte spelare som går igång på konceptet kan det leda till mycket frustration och upprepade frågor om var saker ligger.

Många verkar ha svårt att släppa moderna översiktskartor med noggrant specad skala.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Men… De byggde ju ett vägnätverk över hels imperiet? Behöver man en karta om man bara ska följa E22:an?
Min första tanke, givet att vägarna var raka och målinriktade, var: men hur bar sig de romerska vägbyggarna sig åt?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Inte om man bara skall göra det, nej.
Men om man tar fel avfart, hamnar mitt i Teutoburg skogen, och är för stolt för att stanna och fråga någon om vägen - ja, då hade det kunnat vara väldigt bra med en karta.
Det blev väl bråk när de gjorde just detta?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag har försökt flera gånger. Men har man inte spelare som går igång på konceptet kan det leda till mycket frustration och upprepade frågor om var saker ligger.

Många verkar ha svårt att släppa moderna översiktskartor med noggrant specad skala.
Men om inte rollpersonerna har kartor (i någon form av äldre fantasy setting t ex) så är det väl konstigt att spelarna måste ha det? Jag brukar uppmana dem att rita egna kartor i så fall. Annars är ju mycket av resandet (eller att sätta upp en resväg åtminstone) att fråga någon spelledarperson som gjort den resan hur man tar sig till målet och svaret blir någon variant av "från A till B till C" och sedan är det upp till spelarna att följa den instruktionen bäst de kan.

Det brukar vara roligare än att peka på en anakronistisk "sann" satellitkarta och säga vi åker dit och vips är man framme.

Deras egenritade kartor brukar snabbt bli av varianten punkter med linjer emellan eftersom det är svårt att rita "moderna" kartor på det viset.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
593
Location
Göborg
Hur tusan ritar man en vettig karta över över total vildmark när man inte har tillgång till satelitfoton?
De kommer förvånansvärt nära, se alla gamla medeltida världskartor…

Har för mig att det finns en artikel i något fanzie som beskriver kartor förr (och det kan ha varit uppe i tråden tidigare) och det var vanligt att många kartor var färdbeskrivningar i form av ett mer eller mindre rakt streck med markeringar längs vägen på städer, byar och andra landmärken som resenären passerade. Jag har funderat på att göra en sådan karta inför något äventyr men aldrig blivit av.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
det var vanligt att många kartor var färdbeskrivningar i form av ett mer eller mindre rakt streck med markeringar längs vägen på städer, byar och andra landmärken som resenären passerade. Jag har funderat på att göra en sådan karta inför något äventyr men aldrig blivit av.
Vetenskapsradion Historia hadde ett program om skärgården för ett tag sedan och vad jag minns så var "kartorna" som folk använde sådan vägbeskrivningar.
 
Top