Montseguriska situationer genom historien

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Montsegur 1244 av @Frederik J. Jensen är ju, som @Björn den gode brukar säga, "Världens bästa rollspel". För den som inte vet så handlar det om katarerna i Montsegur som är belägrade av katolska trupper. Spelet kretsar kring Montsegurs sista månader innan de till slut tvingas ge upp, och alla katarer ställs inför valet mellan att avsvära sig sin tro eller brinna på bål. Det är ett ruskigt bra spel, och om du inte har spelat det ännu så har du verkligen missat något.

Men i mina rundvandringar på historiens stigar har jag stött på lite tider och platser som bär distinkta likheter med Montsegurs öde. Jag har tre exempel här, och jag skulle gärna ta emot fler.

Pariskommunen
Min frankofili till trots har jag dålig koll på Pariskommunen, men snart kommer jag att ha bättre koll, då Cat Ramen har gjort ett Montsegur-hack på just denna situation, vid namn Red Carnations on a Black Grave, och då den är med i bunten av spel jag håller på att läsa igenom så kommer jag snart att läsa och antagligen spela det.

Tianking
Den här kom jag i kontakt med när jag gjorde efterforskningar för min generationskampanj över södra Kinas historia. Under taiping-upproret, det blodigaste inbördeskriget i mänsklighetens historia och en av de blodigaste konflikterna alla kategorier (fler döda än första världskriget, något färre än andra), intogs Nanking av rebellerna och utnämndes till himmelsk huvudstad. Upproret leddes av Hung Xiuquan, som efter en febervision påstod sig vara Jesus yngre bror och ha fått ett gudomligt uppdrag av sin far att kasta ut demonerna (manchurierna) ur landet. 1853 till 1864 var staden hem för den himmelske kejsarens palats, och drevs som en sorts teokratisk kommuniststat. Kvinnor och män skulle ha lika rättigheter, slaveriet avskaffades, jorden skulle omfördelas från de rika landägarna till folket, och i sann kommuniststatsanda hade kejsaren ett gyllene palats och ett harem fullt av konkubiner. :gremsmirk: Men 1864 belägrades och intogs staden av den manchuriske kejsarens trupper. Det som är riktigt montsegurskt med den här situationen är såklart den religiösa aspekten, men också att enligt en podcast jag lyssnade på så tvingades innevånarna i Tianking att välja mellan att avsvära sig sin tro eller dö, och många valde det senare. Jag har dock inte hittat något om detta i andra källor, så jag vet inte riktigt varifrån det kommer.

Fristaten Fiume
Det här är något jag så gärna skulle vilja göra något av. Kanske genom ett Montsegur-hack, kanske genom någon sorts alternativ europeisk historia där fristaten överlevde. Staten föds efter första världskriget, där en poet, äventyrare och krigshjälte med en egen armé och på eget initiativ beslutar sig för att inta en Jugoslavisk stad och donera den till Italien. Italien vill inte ha den, och Fristaten Fiume skapas. En stat styrd av en excentrisk anarko-fascist tillika poet, där regeringens roll består av att läsa poesi, arrangera konserter och skjuta fyrverkerier, vars uniformer inspireras av pirater och är svarta med dödskallar på (senare snott av SS), och dit bohemer, poeter, äventyrare, homosexuella och uddafåglar flockas. Efter två år belägras staten av Italien och går under.

Vad finns det mer för intressanta historiska paralleller till Montsegur? Jag vet inte vad jag ska med dem till, men jag är nyfiken, och jag vet att det finns gott om historienördar här.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jag snodde den här texten från wikipedia men tycker att den kan vara en parallell.
Masada
Under det judiska upproret mot det romerska styret erövrades Masada år 66 e.Kr. från romarna. År 72 började en romersk armé på 15 000 man, tionde legionen, under ledning av prokuratorn Flavius Silva att belägra fästningen där det då fanns nära 1 000 män, kvinnor och barn. Männen i fästningen tillhörde seloterna, som var en judisk gruppering med oförsonlig inställning till romarriket. När romarna år 73 slutligen kunde inta Masada fann de alla döda utom två kvinnor och fem barn som hade gömt sig djupt nere i en grotta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Jag snodde den här texten från wikipedia men tycker att den kan vara en parallell.
Masada
Under det judiska upproret mot det romerska styret erövrades Masada år 66 e.Kr. från romarna. År 72 började en romersk armé på 15 000 man, tionde legionen, under ledning av prokuratorn Flavius Silva att belägra fästningen där det då fanns nära 1 000 män, kvinnor och barn. Männen i fästningen tillhörde seloterna, som var en judisk gruppering med oförsonlig inställning till romarriket. När romarna år 73 slutligen kunde inta Masada fann de alla döda utom två kvinnor och fem barn som hade gömt sig djupt nere i en grotta.
Absolut! Perfa. Jag visste inte att det var därifrån ordet "selot" kommer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jomsborg 1043. I årtionden har Jomsvikingarna härjat i norra Europa. Men tiderna ändras, och nu står Magnus den Gode utanför portarna med en övermäktig här. Ska du dö som en viking i en hopplös strid eller svära den kristne kungen trohet och inordna dig i systemet?

Ett lästips är Norman Davies lysande bok Vanished Kingdoms, som handlar om just det: stater som i förekommande fall en gång var lika självklara och till synes naturgivna som våra, men som sveptes bort och i många fall glömdes bort. Tex har det funnits (beroende på definition) nio till femton stater med namnet Burgund. Man behöver bara tweaka det förflutna lite lite så finns ett av alla dessa Burgund kvar in i modern tid och hela Europas historia blir helt annorludna. Jag tänker framförallt att på riket som utplånades av hunnerna 437 och som senare blev en del av legenden om Nibelungenlied hade kunnat bli coolt som ett hack till M1244.

Wounded Knee 1890. Välj mellan att en säker död i strid eller reservatet.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Snyggt! Tänkte både på Masada och Wounded knee när jag såg rubriken men snabbare hjärnor hann före.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
A good character driven drama requires an ensemble cast, a unity of time, and unity of place, such as provided by a siege.

Here are some events that I know of that smell a bit of Montsegur:

Roanokee 1587

Stonewall riots 1969

Jonestown 1978

Waco 1993

Other games that have been published or made widely available and that made a shout-out to Montsegur 1244 for inspiration are:

Mars 244

Masada AD 74

Witch - The Road to Lindisfarne (The Black Plague)

Marquis of Ferrara (Renaissance Italy)

(By the way, I should check out Cat Ramen's game!)

Another good place to look for inspiration is opera.

I'm currently playtesting a new game for release in 2021 inspired by one or more of the above :)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Kwangju-upproret, 1980
Jag håller just på att läsa Han Kangs roman Levande och döda som utspelar sig under och efter militärens massaker av medborgare i Kwangju som gjorde uppror med krav på demokrati. Dessa spända dagar kan absolut spelas: https://en.wikipedia.org/wiki/Gwangju_Uprising

Medina 625, omkring tiden för slaget vid Uhud
Den unga islamiska umman som har växt i Medina har hamnat i krig med de meckanska stammarna, som vill utplåna islam. Inför detta slag tågar en större här från Mecka och Muhammed blir motarbetad av somliga muslimska hövdinga och judiska stammar i Medina. Själva slaget förlorar muslimerna i verkligheten, men Meckas trupper utnyttjar inte sitt övertag för att inta Medina. Dessa dagar hade kunnat förändra islams historia.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Roanokee låter ju fantastiskt, iom att det är ”dö pga vår kristna europeiska kultur inte klarar av denna miljö” vs. ”överleva genom att omfamna ursprungsbefolkningens kultur och livsstil”, istället för ”dödas av övermakten” vs. ”överleva genom att överge våra politiska/religiösa ideal och därmed inte dödas av övermakten”.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,689
Location
Värnhem, Malmö
Medina 625, omkring tiden för slaget vid Uhud
Den unga islamiska umman som har växt i Medina har hamnat i krig med de meckanska stammarna, som vill utplåna islam. Inför detta slag tågar en större här från Mecka och Muhammed blir motarbetad av somliga muslimska hövdinga och judiska stammar i Medina. Själva slaget förlorar muslimerna i verkligheten, men Meckas trupper utnyttjar inte sitt övertag för att inta Medina. Dessa dagar hade kunnat förändra islams historia.
Tappar inte det lite stinget av att man som spelare vet att den egna sidan i sinom tid kommer segra, massakrera Banu Qurayza och växa till en världsreligion?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Sista tsaren i Ryssland (med familj och vänner)
Överger du landet eller är du kvar tills revolutionärena dödar dig.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Tappar inte det lite stinget av att man som spelare vet att den egna sidan i sinom tid kommer segra, massakrera Banu Qurayza och växa till en världsreligion?
Absolut! Därför får man väl öppna för att det kan bli andra utfall, beroende på vad rollpersonerna gör. Där lämnar man Montsegur-mallen, men det behöver ju inte göra något.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,689
Location
Värnhem, Malmö
Hur viktigt upplever ni att det är att man kan sympatisera med offersidans synsätt i den här typen av scenarion? Till exempel, i Roanoke-scenariot känner jag att mina personliga känslor är "doy, överge den kristna koloniala ideologin och överlev i ett mer egalitärt samhälle". Det finns liksom inga nackdelar från min synvinkel med det, så jag har svårt att uppleva det som ett känslomässigt engagerande val.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur viktigt upplever ni att det är att man kan sympatisera med offersidans synsätt i den här typen av scenarion? Till exempel, i Roanoke-scenariot känner jag att mina personliga känslor är "doy, överge den kristna koloniala ideologin och överlev i ett mer egalitärt samhälle". Det finns liksom inga nackdelar från min synvinkel med det, så jag har svårt att uppleva det som ett känslomässigt engagerande val.
sant, men det är något jag aldrig fattat med det hyllade Montsegur-spelet? Valet "dö för min tro" är liksom totalt världsfrämmande för mig, så även i det scenariot blir det andra alternativet det självklara valet. Jag antar att tanken är att immersion i kulturen ska kompensera för det, och om det är så, då bör det väl lika gärna kunna göra det i Roanoke-scenariot?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,689
Location
Värnhem, Malmö
sant, men det är något jag aldrig fattat med det hyllade Montsegur-spelet? Valet "dö för min tro" är liksom totalt världsfrämmande för mig, så även i det scenariot blir det andra alternativet det självklara valet. Jag antar att tanken är att immersion i kulturen ska kompensera för det, och om det är så, då bör det väl lika gärna kunna göra det i Roanoke-scenariot?
Men du borde väl å andra sidan besjälas av en kraftfull drift att stå upp för det occitanska mot de nordliga barbarerna?
 
Top