Vem/vilka äger Chronopia?

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Känns som ett varumärke och setting som tyvärr bara ligger och samlar damm. Hade varit kul med ett nytt rollspel i den världen.
Vilka eller vem äger rättigheterna? Finns det någon marknad för en ny release?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Om jag förstår det rätt: IPt ägs av Funcom genom att de köpte Cabinet Licensing. Genom min länk ovan kommer du till en sida som låter dig fråga om att licensiera ip:t.

Det finns ett brädspel som kör på Chronopia-ipn. Verkar vara rätt levande (deras sida pratar om en kickstarter för något 2022), och jag utgår från att de betalar funcom för licensen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Conan t.ex. trodde det skulle vara public domain nu men jag trodde fel.
Conan är ett komplicerat kapitel. Howards noveller är väl numera public domain, men inte serietidningarna, exempelvis.

Så det gäller att hålla tungen i rätt mun!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Vad gäller marknad för ny release: åtminstone fem personer på det här forumet skulle bli sjukt glada! Tyvärr verkar vi fem ha minst sju olika visioner om vad vi skulle vilja att nya Chronopia var. Jag lutar själv åt Chronopia men med blades in the dark-reglerna.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Conan är ett komplicerat kapitel. Howards noveller är väl numera public domain, men inte serietidningarna, exempelvis.

Så det gäller att hålla tungen i rätt mun!
Det blir ännu mer komplicerat med trademarks. Så du får göra Conan, men då får inte lägga dig för nära Frazetta- eller Marvel-looken.
 

Janke

Lagen
Joined
6 Feb 2015
Messages
35
Location
Skåne
Det intressantaste sättet att få reda på vem som äger ett varumärke är att säga att man ska ge ut något som omfattas av varumärket och sen se vem som hör av sig med skadeståndskrav och andra hot om rättsliga åtgärder.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Ni kommer inte att tro det, men…

Det har visat sig att jag äger varumärket Chronopia! Hittade precis det här i min bokhylla!

271730278_702010557626292_8403194491111935788_n.jpg

Min plan är nu att:

1. Göra spelet tillgängligt för alla.
2. Producera ett nytt rollspel i kampanjvärlden, och sälja det till ett förlag.
3. Stötta community-skrivna derivatprojekt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Ni kommer inte att tro det, men…

Det har visat sig att jag äger varumärket Chronopia! Hittade precis det här i min bokhylla!

View attachment 7983

Min plan är nu att:

1. Göra spelet tillgängligt för alla.
2. Producera ett nytt rollspel i kampanjvärlden, och sälja det till ett förlag.
3. Stötta community-skrivna derivatprojekt.
Hmmm lätt värt minst €2.66m.

Eller ännu mer! Den ser ju ut att ha en hel rygg! Helt unikt. Nästan ett brott mot naturlagarna!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Det är, såvitt jag kan se, fortfarande Fredrik Malmberg som genom cabinet äger varumärket Chronopia (och bla Conan). Dock lite osäker på hur Heroic Signatures funkar som bolag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det är, såvitt jag kan se, fortfarande Fredrik Malmberg som genom cabinet äger varumärket Chronopia (och bla Conan). Dock lite osäker på hur Heroic Signatures funkar som bolag.
"Fredrik Malmberg, co-founder and CEO of Cabinet Group, will remain onboard as President of Heroic Signatures.

“We took Cabinet Group as far as we could as an independent studio, but in order to achieve further growth, we were in need of bigger financial investments and infrastructure,” Malmberg said."

 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Ligger inte Chronopiarollspelet under Drakar & Demoner-licensen?

Höll på med ett blades in the dark-hack till chronopia men har lyckats växa till nånting mycket större, tanken är lite alphatest med när å kära snart för lite baseline reality check. Har mest varit ett projekt för min egen skull :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ligger inte Chronopiarollspelet under Drakar & Demoner-licensen?

Höll på med ett blades in the dark-hack till chronopia men har lyckats växa till nånting mycket större, tanken är lite alphatest med när å kära snart för lite baseline reality check. Har mest varit ett projekt för min egen skull :)
Nä, Chronopia är en egen grej. Så fria ligan kan inte börja snyta ut Chronopia-grejer utan en licens från Paradox.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Ja inget ont om Ligan, men fan att de laddat kulsprutan :D

Jag gjorde en något rörig hemsida i Google Sites som du gärna får ta en kik i, materialet där är direkt anpassat för att spelas med BITD (något förändrade egenskaper/färdigheter, men samma mekaniker). Jag gjorde det i detta format för lättillgänglighet för spelarna, men används bevisligen lättast med nån form av handledning (något jag gärna kan hjälpa till med nån kväll :) )

Med det sagt så kom jag fram till att tweaka reglerna ytterligare, ett än så länge otestat mishmash av 2d20, bitd, brp och D&D, ett projekt som nu ligger å väntar på att bli realitycheckat :) Dessvärre valde jag att gå ifrån att presentera det som en rörig hemsida till idel röriga dokument istället, något du också kan få kika på när jag vågar visa det :O

@Tant Ragnar Check ur DMs, vågar inte lägga ut till allmänheten för jag räds kritiska ögon :(
 
Top