Vem/vilka äger Chronopia?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Bleknande minnesbild, men visst var det William King som skrev Chronopia? Dvs samma snubbe som låg bakom de underhållande WFRP-böckerna om Felix och Gotrek; Trollslayer mm.?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Bleknande minnesbild, men visst var det William King som skrev Chronopia? Dvs samma snubbe som låg bakom de underhållande WFRP-böckerna om Felix och Gotrek; Trollslayer mm.?
Bill King skrev kampanjvärlden, men som jag minns det var det Michael Stenmark som låg bakom grundtanken och riktningen. Jag försökte nästla mig in där men det blev inte av att jag skrev något för Chronopia, på gott och på ont! :D
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Står det inget om Chronopias historia och nuvarande status i ”Äventyrsspel : bland mutanter, drakar och demoner”?
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Står det inget om Chronopias historia och nuvarande status i ”Äventyrsspel : bland mutanter, drakar och demoner”?
Chronopia behandlas väldigt styvmoderligt i boken. Är rätt tydligt att både författarna och de som de intervjuat inte gillar Chronopiaeran tyvärr. Förhoppningsvis gör de en ordentlig djupdykning i Fandrakes kommande DoD-bok istället!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Är rätt tydligt att både författarna och de som de intervjuat inte gillar Chronopiaeran tyvärr.
Det handlar nog mer om att det inte gick att få fram så mycket information om den eran tyvärr.
Jag hade för mig att Orvar sagt rakt ut att det var just brist på tillgänglig information som låg bakom, och att många av dem snarare hade positiva minnen av Chronopia.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det är väl Johan Sjöberg som skrivit alla moduler till Chronopia och han intervjuades ganska friskt i boken, så jag förstår inte riktigt hur information inte skulle kunnat vara tillgänglig?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
En ganska lätt sak vore att förstora upp omslagen något och ha några Chronopiauppslag som liknar exempelvis Härskarserieuppslaget på sida 80–81 i Äventyrsspelsboken. Om det går att få tag på Johan Sjöberg så skulle det vara kul att få en kommentar om respektive bok, och så lite extra om Altors baksida då det är en rätt speciell (och därmed kontroversiell) bok i Chronopiaserien.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Utan att nämna namn beskrev en av fandrakeförfattarna Bill King som nån "försupen eremit i tjeckien som inte ville ha nåt att göra med folk" när jag dryftade chronopias varande i boken, vilket följdes av en del negativa vibbar till chronopia som helhet. Min upplevelse, så ta det för vad ni vill.

Så jag håller inte andan för en nostalgiinducerad redemption arc ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Alla som intervjuades var inte så ... talföra ... kan man väl säga.
Nä det förstår jag, men tycker Johan Sjöberg var ett av de mer intressanta intervjuobjekten, dels för att han sa intressanta saker och dels att jag tycker att han tidigare fått ta oförtjänt mycket skit på gränsen till mobbing, så det var härligt att han fick positiv uppmärksamhet i boken 🙂 Men det kan ju tänkas att han helt enkelt inte kom ihåg så mycket om sin tid med Chronopia, det var ju en himla massa år sen 🙂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nä det förstår jag, men tycker Johan Sjöberg var ett av de mer intressanta intervjuobjekten, dels för att han sa intressanta saker och dels att jag tycker att han tidigare fått ta oförtjänt mycket skit på gränsen till mobbing, så det var härligt att han fick positiv uppmärksamhet i boken 🙂 Men det kan ju tänkas att han helt enkelt inte kom ihåg så mycket om sin tid med Chronopia, det var ju en himla massa år sen 🙂
Jag hoppas han får chansen igen i den kommande boken, för jag håller med om det du säger.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Fredrik Malmbergs ord om Chronopia i Äventyrsspelsboken sätter tonen för hela det avsnittet tycker jag. "Ingen av oss gillade Chronopia [...] Jag kan inte tänka mig att någon är stolt över det idag. Ingen kommer någonsin att bli nostalgisk över de här produkterna." Lite trist att läsa för mig som är Chronopianostalgiker. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Fredrik Malmbergs ord om Chronopia i Äventyrsspelsboken sätter tonen för hela det avsnittet tycker jag. "Ingen av oss gillade Chronopia [...] Jag kan inte tänka mig att någon är stolt över det idag. Ingen kommer någonsin att bli nostalgisk över de här produkterna." Lite trist att läsa för mig som är Chronopianostalgiker. :)
Jag förstår det. Jag gissar på att det har att göra med att de som gillar Chronopia har varit en liten minoritet och att majoriteten som avskyr Chronopia har varit rätt högljudd och flitigt använt sig av hyperboler som att spelvärlden är ett nån mot det "riktiga" DoD etc. Jag antar att Malmberg ville visa goodwill mot alla som varit så negativa genom åren, vilket jag kan ha förståelse för.

I vår spelgrupp hade vi aldrig något särskilt emot spelvärlden Chronopia, även om det aldrig blev av att vi spelade i den. Däremot tyckte vi inte om reglerna, vi ansåg att de framförallt med hjälp av alla moduler gjorde så att man kunde skapa löjligt mäktiga rollpersoner. Minns en spelare som på något sätt utnyttjade reglerna så att hans nyskapade rollperson fick FV 107 i Långsvärd! :LOL: Men vi hade aldrig något hat mot Chronopia på det sätt som jag i efterhand förstått att andra spelare känt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag förstår det. Jag gissar på att det har att göra med att de som gillar Chronopia har varit en liten minoritet och att majoriteten som avskyr Chronopia har varit rätt högljudd och flitigt använt sig av hyperboler som att spelvärlden är ett nån mot det "riktiga" DoD etc. Jag antar att Malmberg ville visa goodwill mot alla som varit så negativa genom åren, vilket jag kan ha förståelse för.

I vår spelgrupp hade vi aldrig något särskilt emot spelvärlden Chronopia, även om det aldrig blev av att vi spelade i den. Däremot tyckte vi inte om reglerna, vi ansåg att de framförallt med hjälp av alla moduler gjorde så att man kunde skapa löjligt mäktiga rollpersoner. Minns en spelare som på något sätt utnyttjade reglerna så att hans nyskapade rollperson fick FV 107 i Långsvärd! :LOL: Men vi hade aldrig något hat mot Chronopia på det sätt som jag i efterhand förstått att andra spelare känt.
Jag tror inte det finns en majoritet som är mot Chronopia. Det finns en majoritet som helt enkelt inte bryr sig. Sen finns det en högljudd minoritet som ogillar stan, och en (numera) rätt högljudd, men mindre, minoritet som gillar den.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag tror inte det finns en majoritet som är mot Chronopia. Det finns en majoritet som helt enkelt inte bryr sig. Sen finns det en högljudd minoritet som ogillar stan, och en (numera) rätt högljudd, men mindre, minoritet som gillar den.
Jo alltså, mängden folk som inte bryr sig är helt klart störst, jag var kanske lite otydlig 🙂 Men i de som har en åsikt är i alla fall min uppfattning att de flesta varit negativt inställda till Chronopia, eller att de som är negativt inställda åtminstone har haft ett större behov av att uttrycka detta 🙂
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Om nu Bill King är en försupen eremit i Tjeckien (vilket väl i sig låter som en historia värd att berätta) kanske det skulle kunna gå att få fram lite mer om hur diskussionerna gick från Michael Stenmark, utifrån vad Magnus Seter skrev ovan? Det skulle vara intressant att se just hur det tänktes kring vad som skulle behållas från tidigare versioner av DoD, vad som skulle vara nytt, varför det är så horribla icke-översättningar ("Soulstealer" i ett svenskt spel?!), etc, etc.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Utan att nämna namn beskrev en av fandrakeförfattarna Bill King som nån "försupen eremit i tjeckien som inte ville ha nåt att göra med folk"
Det här är ju lite extra roligt/sorgligt eftersom att en förklaring i boken till att Chronopia "inte blev bra" var att King "gift sig och slutat dricka absint" och därför inte längre hade samma kreativa förmåga.
 
Top