Vem/vilka äger Chronopia?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Regelböckerna verkar inte ha något försättsblad (i alla fall inte de digitala exemplar jag har), så jag undrar om ni skrev regelboken på svenska och fick den översatt till engelska eller skrev ni båda varianterna själva? Det är kul att höra mer om det oavsett, även om jag spelade Chronopia istället för Mutant Chronicles.
Vi skrev på engelska. Sedan översattes det till svenska när den svenska utgåvan skulle göras.

Just för att Target använde rollspelstexten som en setting bible som de kunde visa potentiella investerare i USA.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
...en skotte som spenderat många år i Nottinghams vilda krigsspelsscen ... Det går knappt att läsa en intervju eller krönika om Games Workshop glansdagar på åttiotalet utan att pubar nämns, och även långt in på nittiotalet tvekade man inte att nämna alkoholförtäring i samband med turneringar och liknande i White Dwarf.
...
Den andra halvan stod Matt Forbeck för, som också arbetade åt Games Workshop och var med och skrev Space Hulk. King och Forbeck delade till och med lägenhet i Nottingham ett tag.
När hängde Bill på Games Workshop? Eftersom du pratar om Nottingham, antar jag att det är senare, när Brian tagit över. Efter att de lämnat Hammersmith.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
När hängde Bill på Games Workshop? Eftersom du pratar om Nottingham, antar jag att det är senare, när Brian tagit över. Efter att de lämnat Hammersmith.
Han gick med 1989, så efter att Games Workshop och Citadel Miniatures blev synonyma med varandra. Om man tycker detta var Games Workshops glansdagar eller inte beror väl på om man föredrog White Dwarf när den var en rollspelstidning eller om man inte har något emot att den istället blev språkröret för Warhammer. Den här intervjun på den utmärkta Oldhammer-bloggen RealmofChaos80s har en bra sammanfattning av hans tid där.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Vi skrev på engelska. Sedan översattes det till svenska när den svenska utgåvan skulle göras.

Just för att Target använde rollspelstexten som en setting bible som de kunde visa potentiella investerare i USA.
Det var väldigt välskrivet vill jag minnas. Det brukar märkas rätt tydligt när även en svensk skriver på engelska, men jag kan inte komma ihåg att det fanns några sådana giveaways, vilket är särskilt imponerande med tanke på när den skrevs.
 
Top