Vem/vilka äger Chronopia?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Det här är ju lite extra roligt/sorgligt eftersom att en förklaring i boken till att Chronopia "inte blev bra" var att King "gift sig och slutat dricka absint" och därför inte längre hade samma kreativa förmåga.
Rollspelens svar på Jim Morrison?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Finns Åke Rosenius serieruta om klassiska rollspel som Chronopia och Mutant Chronicles i The Handbook anthology? Om inte, vet någon var denna seriepärla finns?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Om nu Fredrik Malmberg har den åsikten om Chronopia, att han inte gillar den osv, så borde ju liscensen vara tämligen enkel samt billig att förvärva.

Jag tillhör en skara som gärna skulle se att någon plockade upp och blåste nytt liv i staden. Fick tack vare @Minimoni uppleva en hel del riktigt roliga timmar i den här staden.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Om nu Fredrik Malmberg har den åsikten om Chronopia, att han inte gillar den osv, så borde ju liscensen vara tämligen enkel samt billig att förvärva.

Jag tillhör en skara som gärna skulle se att någon plockade upp och blåste nytt liv i staden. Fick tack vare @Minimoni uppleva en hel del riktigt roliga timmar i den här staden.
Jag har hört i intervjuer från diverse olika spelskapare att Fredrik Malmberg ska vara supertrevlig och positivt inställd till kreativa projekt så om ingen använder licensen nu (har dock för mig att någon gör det, att Chronopia är ett brädspel numera) så kan ju den som vill slänga ihop en pitch 🙂
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag har hört i intervjuer från diverse olika spelskapare att Fredrik Malmberg ska vara supertrevlig och positivt inställd till kreativa projekt så om ingen använder licensen nu (har dock för mig att någon gör det, att Chronopia är ett brädspel numera) så kan ju den som vill slänga ihop en pitch 🙂
Låter ju lovande.
Att ett brädspel finns borde väl inte inverka på om någon vill skriva ett rollspel, det borde inte vara exakt samma licens väl? :)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Bill King bor sedan många år tillbaka i Prag med sin familj, när han inte är ute och reser vilket också är ett av hans främsta intressen. Vad gäller övriga rykten som tydligen sprids om honom i svenska kretsar så kan jag tänka mig att det kan ha skett en kulturkrock mellan en skotte som spenderat många år i Nottinghams vilda krigsspelsscen och stockholmarna som drev Target Games. Det går knappt att läsa en intervju eller krönika om Games Workshop glansdagar på åttiotalet utan att pubar nämns, och även långt in på nittiotalet tvekade man inte att nämna alkoholförtäring i samband med turneringar och liknande i White Dwarf. Det unga gardet blev dock det gamla gardet med tiden och lugnade ner sig, och inga verkar ha lidit några men av sin vilda ungdoms utsvävningar.
King har såvitt jag vet inte varit aktiv som spelskribent sedan nittiotalet då han gick över till att skriva skönlitteratur på heltid, och han ger numera ut sina böcker i egen regi vilket man kan läsa mer om på hans hemsida. Han spelar dock fortfarande rollspel, vilket han gjort sedan Dungeons & Dragons kom ut på sjuttiotalet, och han har nämnt flera svenska rollspel som Symbaorum och Trudvang i sitt nyhetsbrev.

Trivia: Förutom världskapitlet i Chronopias regelbok (och Hyrsvärdets handbok?) skrev Bill King ungefär hälften av första utgåvan av Mutant Chronicles, inklusive manus till serietidningen Golgotha. Den andra halvan stod Matt Forbeck för, som också arbetade åt Games Workshop och var med och skrev Space Hulk. King och Forbeck delade till och med lägenhet i Nottingham ett tag.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Chronopia var som bekant också namnet på ett figurslagsspel som Target Games gav ut inte bara i Sverige utan internationellt, och utgivningen fortsatte även efter att Target Games försattes i konkurs och Paradox tog över dess rättigheter. Just nu verkar varumärket och alla tillhörande rättigheter ha licensierats av tyska Uhrwerk Verlag som laddar inför en ny utgåva med nya miniatyrer och en utlovad Kickstarter.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Trivia: Förutom världskapitlet i Chronopias regelbok (och Hyrsvärdets handbok?) skrev Bill King ungefär hälften av första utgåvan av Mutant Chronicles, inklusive manus till serietidningen Golgotha. Den andra halvan stod Matt Forbeck för,
Andra utgåvan av MC.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Om man pratar om Chronopia så tycker jag att Johan Sjöberg förtjänar att nämnas. Hans material kanske led en del av "svenska sjukan" (d.v.s. socialrealism och byråkrati) jämfört med Bill Kings briljant anarkistiska Sword & Sorcery-metropol, men han var bara strax över 20 år gammal när hans första moduler släpptes och han lyckades skriva en rejäl trave med dem på bara några år. Inte illa alls, inte illa alls faktiskt.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Om man pratar om Chronopia så tycker jag att Johan Sjöberg förtjänar att nämnas. Hans material kanske led en del av "svenska sjukan" (d.v.s. socialrealism och byråkrati) jämfört med Bill Kings briljant anarkistiska Sword & Sorcery-metropol, men han var bara strax över 20 år gammal när hans första moduler släpptes och han lyckades skriva en rejäl trave med dem på bara några år. Inte illa alls, inte illa alls faktiskt.
Precis - och det vore kul om Fandrake skriver mer om hans arbete i sin DoD-bok!
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Andra utgåvan av MC.
Jag trodde att utgivningen gick i ordningen Mutant RYMD -> Mutant Chronicles regelbok, 1:a utgåvan -> Modulerna -> Andra utgåvan av regelboken -> ? (Mer fokus på Warzone och Doomtrooper?)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag trodde att utgivningen gick i ordningen Mutant RYMD -> Mutant Chronicles regelbok, 1:a utgåvan -> Modulerna -> Andra utgåvan av regelboken -> ? (Mer fokus på Warzone och Doomtrooper?)
ja det stämmer. Jag skrev den första utgåvan tillsammans med Henrik Strandberg.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
ja det stämmer. Jag skrev den första utgåvan tillsammans med Henrik Strandberg.
Regelböckerna verkar inte ha något försättsblad (i alla fall inte de digitala exemplar jag har), så jag undrar om ni skrev regelboken på svenska och fick den översatt till engelska eller skrev ni båda varianterna själva? Det är kul att höra mer om det oavsett, även om jag spelade Chronopia istället för Mutant Chronicles.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Fan, jag har nog aldrig tidigare tänkt på att det är Sword & Sorcery som står för en rätt avsevärd del av det unika med original-Chronopia. Tillsammans med cyberpunkvibbarna. Intressant perspektiv, tack för det!
Det var lätt att missa om man växte upp med den svenska fantasyutgivningen på åttio- och nittiotalet. Bill King växte däremot upp i Storbritannien med böcker som Conan, Elric och Kane, för att inte tala om all science fiction som kom ut då, och ingår i en liten skara med författare som fortfarande skriver fantasy i den gamla andan.
Till exempel Tempelbackarna är ett direkt homage till Lankhmars Street of the Gods.
 
Top