Vem gör nästa vikingspel?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Skulle en lösning kunna vara att man har ett spel där det i grundreglerna är tvetydigt om troll och onyttigt verkligen finns. Men sen finns en modul som beskriver dem närmare om man vill att de ska förekomma mer i ens kampanjer?
Jag tycker inte att det vore konstigt. När jag bläddrar igenom vilket monsterbok som helst så tänker jag inte att alla dessa monster måste finnas i min spelvärld.

Utöver själva det jordnära grundspelet, så kan det finnas moduler för Asar och Jättar, Irländska Druider, Väsen i skogarna, Uråldriga Ruiner, Korsfarare och Tempelriddare, Ishavens Hemligheter, Trollkarlar och Häxor, osv. Det kan såklart finnas moduler för icke-övernaturliga saker också.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag tror inte att vi är så långt ifrån varandra. Ju mer spänning och dramatik man kan skapa med så lite medel som möjligt, desto bättre.
Nä, jag menade i allmänhet. Jag har svårt att föreställa mig ett spel i min smak som har en "monsterbok". Men mina spelpreferenser är väldigt OT i den här tråden, så jag ska sluta med det här sidospåret.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Ja, jag nämnde ju bara vad jag hade velat ha. Men det är helt personliga preferenser och det vikingaspel jag hade gillat hade ju ingen annan i den här tråden velat spela, såklart. Utom @Henke. :gremgrin:
Jag köper det... direkt!!! 😀
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
- Mytologin är på riktigt
- Troll, Lindormar, alla andra varelser som skulle kunna funnits i vikingarnas föreställningsvärld
- Häxor och magi, runsvärd och runstenar, magiska växter, profetior
- Andra kulturer, och vad de tror på, kan också vara på riktigt (druider från Irland, kristna, muslimer) - och här börjar såklart PK-problemen
- Början till feudala strukturer i Norden
- Rester av Lovecraft/Howard-element, uråldriga gudar och ruiner - och här börjar såklart (C)-problemen
- Vem och vad finns under de skandinaviska bergen, och glaciärerna?
Det du beskriver är den kampanj jag spelat jättelänge.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det du beskriver är den kampanj jag spelat jättelänge.
Jag började en för ett år sedan, ungefär sådan... den dog i Covid-förvirring och svårighet att hålla ihop en grupp främlingar online. Vi spelade Titan Games D&D.

Vad kör du för spel? Är världen (bortsett från att det är vår värld) helt homebrew?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
System: od&d moddat till oigenkännlighet (klasslöst, grundegenskapslöst).

Värld: hemkokt (men monster och magiska effekter är från D&D). Receptet lyder:
Tag den plats där du befinner dig.
Drag bort 1500 år.
Kör!

Lite spelrapporter genom åren:
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
System: od&d moddat till oigenkännlighet (klasslöst, grundegenskapslöst).

Värld: hemkokt (men monster och magiska effekter är från D&D). Receptet lyder:
Tag den plats där du befinner dig.
Drag bort 1500 år.
Kör!
Vad roligt!!!

Jag noterar att dina poster är några år gamla, innan jag blev medlem här i forumet, så därför har jag missat dem!

Jag skulle nästan kunna säga: Jag förstår inte att detta inte är standardsättet att köra en fantasy-kampanj i Sverige. Vikingatiden är vår (som scandinaver) mest ... definierande tid. Vi kan alla börja med en viking och utforska världen. Och världen utanför kan vara vad som helst, som alla ändå kan relatera till. Feudala frankrike, Germaniska barbarer, Arthurianska legender och korståg. Och när man väl kommit till medelhavet kan till och med delar av antika Rom och Grekland finnas kvar för den som vill. Och så fort man gräver i jorden kan man hitta rester av Howards Aesir, Vanir och Cimmeria.

Och allt från Jorges Bestiarium till Trudvang är bara att kasta in, rakt av!
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
489
Skulle jag sätta mig med och spela någonting vikingit idag så skulle jag nog vilja ha det:

-historiskt "torrt" men häftigt, främmande och där man leker med alla skumma fynd som görs, slutna sällskap med blåmålade filade tänder, Hall och krigarkulter som häng-spjuts-blotar sina fiender, mumifierade hästkukar som placeras vid gårdens högsäte, oigenkänningsbara gudastatyer i grön ädelsten som förra från jarladömen vid världens kant. Jag tänker att världen skulle kunna vara precis lika fantastisk med som utan troll.

-en kulturspels-vänlig vikingavärld där det inte uttalar finns övernaturliga ting men man agerar som om det gjorde det. Jag minns att jag tyckte att "gudarnas både" var ett häftigt äventyr, det är missväxt så man måste hämta hem en frejasvuren gode innan midsommar. Det är kul för det är viktigt för vikingar i deras värld.

-kanske skulle det funka med något år-nolligt-aktigt. Men sandlådigt i alla fall. Med regler för resor och strappatser och kanske skötsel av gård. men något snygggt socialt system för att hantera status, gåvoutbyte och tinget.

-möjlighet att vara på olika platser i hierarkin i samhället utan att det blir skittråkigt vare sig för jarlen eller trälen
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
-historiskt "torrt" men häftigt, främmande och där man leker med alla skumma fynd som görs, slutna sällskap med blåmålade filade tänder, Hall och krigarkulter som häng-spjuts-blotar sina fiender, mumifierade hästkukar som placeras vid gårdens högsäte, oigenkänningsbara gudastatyer i grön ädelsten som förra från jarladömen vid världens kant. Jag tänker att världen skulle kunna vara precis lika fantastisk med som utan troll.
Jag skulle nästan kunna säga: Jag förstår inte att detta inte är standardsättet att köra en fantasy-kampanj i Sverige. Vikingatiden är vår (som scandinaver) mest ... definierande tid. Vi kan alla börja med en viking och utforska världen.
Det jag landade i var att den spännande tiden var inte vikingatiden utan den tid som vikingarna berättade sagor om. Tittar man på en tidslinje verkar det som om det mytologiska Europa är vad folk på medeltiden (inklusive vikingarna) drömde om.

Så därför landade jag i att spela i tiden mellan Roms fall och medeltiden, och anta att sagor och sejd var sanna. Ett slags magisk/historisk realism.

Den här mixen mellan påhitt och verklig historia är det jag har utgått ifrån, kanske kan någon bli inspirerad därav:

 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
489
Det jag landade i var att den spännande tiden var inte vikingatiden utan den tid som vikingarna berättade sagor om. Tittar man på en tidslinje verkar det som om det mytologiska Europa är vad folk på medeltiden (inklusive vikingarna) drömde om.

Så därför landade jag i att spela i tiden mellan Roms fall och medeltiden, och anta att sagor och sejd var sanna. Ett slags magisk/historisk realism.

Den här mixen mellan påhitt och verklig historia är det jag har utgått ifrån, kanske kan någon bli inspirerad därav:

Jag är nog helt med på det, det känns ju häftigare med vendeltid eller i alla fall tidig vikingatid i stället för 1000-talet. Om inte annat så finns det ju mer luckor att ta sig kreativa friheter ju tidigare man är.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag är nog helt med på det, det känns ju häftigare med vendeltid eller i alla fall tidig vikingatid i stället för 1000-talet. Om inte annat så finns det ju mer luckor att ta sig kreativa friheter ju tidigare man är.
Vill här påminna om modulen Land of Giants som innehåller regler och fluff för att köra Pendragon i ett Beowulfiskt fantasynorden.

---

Jag har länge velat köra ett kulturgejmig rollspel på Island, väl rotat i den verkliga isländska kulturen men med lågfantasyelement som krydda. Fokus tänker jag skulle vara på en släkt och dess gård. Sagas of the Icelanders tänker kanske någon, men jag gillar inte systemet där och jag vill också ha ett system som är mer konkret och mindre slå tärningar och hitta på. Jag tänker mig snarare BRP eller kanske ett Pendragon-hack, med Book of the Manor/Estate som inspiration för gården. Saker som Glory, årsfasen och generationsspelet är som klippt och skuret för ett "vikinga"spel på Island. Till och med det dödliga stridssystemet känns rätt.

Jag brottas dock med hur gångbart det här konceptet är. Cool som settingen är så är den lite tunn. Man går på ting, har släkfejder, men sen då? Pendragon erbjuder en rikare, mer varierad kulturell miljö att utforska, känns det som (hov, fester, turneringar, slag, belägringar). Pendragon ger också möjligheter till mer intressanta äventyr/sök, känns det som, än vad Island erbjuder. (Man kan så klart ersätta Pendragons äventyr med vikingatåg men då måste man ju lämna Island, plus att kvinnliga rollfigurer blir helt sidelined).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
(Man kan så klart ersätta Pendragons äventyr med vikingatåg men då måste man ju lämna Island, plus att kvinnliga rollfigurer blir helt sidelined).
Är det ett problem att man lämnar Island, då? Rätt många av sagorna inkluderar ju att folk åker till Norge och ibland ännu längre, där man kan interagera med kungar och grejer. Angående kvinnoproblemet funderar jag på om det kanske hade kunnat funka att göra det på samma vis som i Ars Magica: alla spelare har en manlig och en kvinnlig rollperson, för att därigenom kunna delta i spelet i olika sociala sammanhang.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Är det ett problem att man lämnar Island, då? Rätt många av sagorna inkluderar ju att folk åker till Norge och ibland ännu längre, där man kan interagera med kungar och grejer. Angående kvinnoproblemet funderar jag på om det kanske hade kunnat funka att göra det på samma vis som i Ars Magica: alla spelare har en manlig och en kvinnlig rollperson, för att därigenom kunna delta i spelet i olika sociala sammanhang.
Det måste det ju inte vara, men om man vill utforska den sociala och kulturella miljön på Island och ha gården i fokus så blir det ett problem. Men om man snarare sätter fokus på individen och hens levandsöde så funkar det bra.

Dubbla rollfigurer är en uppenbar lösning, absolut. En annan är att köra spelet med en tydlig scen-struktur (min referens här av Svavelvinter, men många spel gör ju så) och låta de kvinnliga rollfigurerna sköta familj och gård mellan männen horar och festar i London och Miklagård vikingatågar i öster- och västerled. Det senare kan dock skapa problem om man som jag vill ha en ganska konkret tid, dvs det kan då hände att männen befinner sig i ett härläger på Irland under vintervila medan det händer något viktigt socialt på Island som kräver mycket speltid.

Dubbla rollfigurer känns som en bättre lösning för det spel jag vill spela.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det måste det ju inte vara, men om man vill utforska den sociala och kulturella miljön på Island och ha gården i fokus så blir det ett problem. Men om man snarare sätter fokus på individen och hens levandsöde så funkar det bra.

Dubbla rollfigurer är en uppenbar lösning, absolut. En annan är att köra spelet med en tydlig scen-struktur (min referens här av Svavelvinter, men många spel gör ju så) och låta de kvinnliga rollfigurerna sköta familj och gård mellan männen horar och festar i London och Miklagård vikingatågar i öster- och västerled. Det senare kan dock skapa problem om man som jag vill ha en ganska konkret tid, dvs det kan då hände att männen befinner sig i ett härläger på Irland under vintervila medan det händer något viktigt socialt på Island som kräver mycket speltid.

Dubbla rollfigurer känns som en bättre lösning för det spel jag vill spela.
Jag skulle mena att den sociala och kulturella miljön på Island har en ständig växelverkan med den norska politiken och resor utåt. Statusekonomin är i hög grad avhängig att man kan distribuera lyxvaror man har skaffat annorstädes, så att några ger sig ut i viking hänger liksom ihop med dynamiken inom Island.

Om man ska jämföra med Pendragon antar jag att "den stora islandskampanjen" tar sin början vid kolonisationen 874, men var tar den slut? Kristnandet? Sturlungaeran?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag skulle köpa ett historiskt vikingaspel på direkten.
Vad jag hade önskat var att man gjorde som gamla Vikingmen att man gavs verktyg för att bättre kunna spela intressanta kampanjer och scenarion plus massor av moduler som just Västerled, Österled, Miklagård osv.
Så någon borde köpa rättigheterna till Viking och göra en andra edition, för det är precis vad jag vill ha, men med utvecklade spelledarverktyg om hur man spelleder.

Själv skulle jag nog köra en alternativ tidslinje som börjar några år innan plundringen av Lindisfarne och sedan låta spelarnas karaktärer få spela så stora roller de själv önskar i historiens utveckling.
Oj, blev en väldigt nyvaken post. Jag hoppas den är förståelig!

EDIT: Vem äger egentligen rättigheterna till gamla Viking?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag skulle mena att den sociala och kulturella miljön på Island har en ständig växelverkan med den norska politiken och resor utåt. Statusekonomin är i hög grad avhängig att man kan distribuera lyxvaror man har skaffat annorstädes, så att några ger sig ut i viking hänger liksom ihop med dynamiken inom Island.
Absolut, så vitt jag kan avgöra har du helt rätt i detta. Jag tror jag börjar tänka om kring den här punkten.

Viktingatåg ger ju spelet flera saker. Något radikalt annorlunda från det vanliga livet på Island att göra. Intressanta beslut - risk kontra belöning, öster eller västerled, följa med Halvdan eller Orm-i-öga, etc.

Also, handelsresor till Norge var rätt vanliga, och de kan man säkert spinna en del kring. (I några av sagorna dyker fiender från Island upp i Norge, om jag mins rätt).

Om man ska jämföra med Pendragon antar jag att "den stora islandskampanjen" tar sin början vid kolonisationen 874, men var tar den slut? Kristnandet? Sturlungaeran?
Det spel jag vill spela tror jag ska fokusera på en rätt kort tidsperiod, säg två generationers liv, typ som Pendragon, så att man spelar igenom åren, kanske tom årstiderna, relativt detaljerat.

Man kan så klart göra ett spel som tar stora hopp i tid, och på så sätt täcka in hela den isländska medeltiden från kolonisationen till republikens fall.

Jag tror åren innan kristanandet är en bra startpunkt, det finns en färdig kultur och en tydlig samhällsstruktur med en stor fråga, kristen eller hedning, som alla måste förhålla sig till. Ett spel under kolonistationsperioden eller mot slutet av fristatsepoken kunde också vara intressanta dock.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag vill ha ett vikingaspel där bara trälar är spelbara roller och vikingarna är bad guys. Typ som den eminenta bokserien Trälarna av Sven Wernström.
Som jag läste i fyran.
Slutmålet borde vara att man ska blir en fri man, och kan skaffa sig en egen träl.

Den nya trälen blir din ny RP, och din gamla RP är skurken för din nästa!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Wernström vänder sig i sin grav! Slutmålet är självklart att man krossar det rådande samhället i en revolution och inför ett klasslöst, kommunistiskt samhälle
Hade en ortodox marxist som Wernström accepterat att tidigmedeltida Island utvecklat de erforderliga materiella omständigheterna för det kommunistiska samhället? Det var ju knappt ens fullständigt integrerat i det feodala produktionssättet.
 
Top