Nekromanti [Edda] Rikedomsnivåer och tillgång till utrustning

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Hittills har vi kört att figurerna har någon sorts medelutrustning när de börjar (yxa eller sax, sköld, hjälm, lätt rustning modell läder, ränsel med rimlig uppsättning av prylar).

Edda äger ju rum i en fornnordisk hedersbaserad gåvoekonomi, så istället för att byta "upphittade" gp mot plåtrustning i stadens diversehandel skänker man den upphittade guldringen till hövdingen, mot att man kan räkna med stöd i form av utrustning när så krävs.

Nu skriver jag en regelsida där spelarna kan skapa en ätt de tillhör, och jag tänker att ättens rikedom ska vara ett attribut (2t6) som påverkar chansen att spelarna har tillgång till vissa föremål.

Tanken är att dela in föremål i fyra kategorier: enkla man i normalfallet kan komma över utan problem (rep, säck, färdkost för en dag); vanliga man kommer över nån gång ibland (lätt rustning, spjut, snygga kläder, välsydd ränsel); svåråtkomliga (brynja, hjälm, sköld, yxa eller sax, häst); samt mycket sällsynta (svärd, romerskt bröstharnesk).

När en figur behöver något annat än inom kategorin enkla föremål, gör man ett prov: 1t20 lika med eller över 16 (vanligt), 20 (svåråtkomligt), eller 24 (mycket sällsynt). Tärningsslaget kan justeras för ättens rikedomsnivå (2-12, medelvärde 7).

Vad tror ni? Finns det enklare eller mer passande system? Jag är betydligt mer van vid rena köpesystem a la D&D, men vill komma bort från gnetigheten + ha något som passar heders- och gåvoekonomin.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Varför inte ge varje pryl ett eget värde istället för att dela in dem i fyra grupper? Svärd kanske är lite vanligare än romerskt bröstharnesk. Så då får svärd 23 och harnesk får 25.

Det fungerar bra i svavelvinter. Man slipper gnetandet med småsummor hit och dit. Verkar passa som hand i handske med din setting.

Var det bara en slump att du kom på det just nu? Jag har absolut inget emot det om du blev inspirerad av mig. Jag har ju själv snott det från svavelvinter. :gremsmile:
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Det här har varit i pipen länge. Jag och medskaparen Robert har dealat fram och tillbaks, men ingen av oss har riktigt vetat hur man kan göra.

Tack!Jag kollar gärna Svavelvinter. Spontant känns 25 och 23 som en för liten skillnad att notera.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Intressant! Även till Fafnir är just gåvoekonomin en grundbult. Ungefär så här tänker jag för hur föremål fungerar:

Items är vanliga föremål - sadlar och yxor och mantlar och dylikt. Varje föremål är viktigt. Tänker mig att rollpersonerna får välja en 3-5 föremål från start, och sedan plockar upp nya under äventyrens gång.

Nästa nivå är Treasures. Dessa är värdeföremål - från malmtackor till silverringar till guldbroscher eller förgyllda hjälmar. En treasure fungerar som "valuta" för gåvoekonomin. Hjältar får Treasure av sin härskare efter fullgjord plikt och uppdrag. Treasure kan användas för att få audiens, för att be om tjänster och öh navigera kungahallens ekonomi.

Sista nivån är Named Items. Dessa legendariska artefakter är ofta magiska, eller mästerligt smidda. Ett named item kan användas inom treasureekonomin, och är värd flera Treasures. Alla named items har ett namn, som avgör dess specialegenskap. Min arbetshypotes är att RP kan tänkas vilja ge Named Items till sina härskare, men aldrig får något annat än Treasures tillbaka.

Om något måste bytas eller handlas (vilket inte är default, karaktärerna är kungafölje och hjältar, inte krämare) så är tumregeln att Items antingen är gratis, förklaras ingame eller kostar en Treasure.

Ett väldigt grovt system, även jämfört med det du arbetar på till Edda.

Dessutom
Nothing is mass produced. Every Item is unique. Every Treasure is unique. Every Named item is unique. Describe everything.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Cool. Skälet till att jag vill ha det lite mer finindelat är att jag vill att man ska sukta efter bättre vapen och pansar i början av sin karriär.

Men alla regler är ju modulära i Edda och System-16, så jag kanske testar en variant av Fafnirsystemet också. Hoppas kunnna provspela igen nu om nån vecka.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
olaberg said:
Cool. Skälet till att jag vill ha det lite mer finindelat är att jag vill att man ska sukta efter bättre vapen och pansar i början av sin karriär.
Tanken i Fafnir är att rp suktar efter Named items. Varje namn ger föremålet en specifik förmåga

Men alla regler är ju modulära i Edda och System-16, så jag kanske testar en variant av Fafnirsystemet också. Hoppas kunnna provspela igen nu om nån vecka.
Om du gör det vill jag gärna hörs. Lycka till med provspelandet
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
De legendariska namnade föremålen är ypperligt fornnordiska och en bra kampanjdrivare.

Kan man tänka sig att spelarna först suktar efter vanliga bra föremål (i nivåer), och sedan efter mer legendariskt gods?

Dock att jag inte vill att varje kampanj ska drivas så här, lika lite som jag vill att varje D&D-kampanj ska handla om att slakta XP och på så sätt tjäna XP.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Definitivt. Även vanliga föremål är värdefulla. Det finns inget överflöd under Roms fall.

Kan man tänka sig att spelarna först suktar efter vanliga bra föremål (i nivåer), och sedan efter mer legendariskt gods?

Dock att jag inte vill att varje kampanj ska drivas så här, lika lite som jag vill att varje D&D-kampanj ska handla om att slakta XP och på så sätt tjäna XP. [/QUOTE]

Definitivt. Även vanliga föremål är värdefulla. Det finns inget överflöd under Roms fall. Sedan är inte Fafnir tänkt att vara ett progressionsspel utan RP börjar kapabla från början, och ger sig ut på dramatiska äventyr lika mycket för ära och för ätteband som för gåvor och ynnest. Det är tom så att två karaktärstyper (Gift of Nobility, Gift of Mastery) börjar med namngivna föremål. De drivs då också av att skaffa ytterligare namn (och förmågor) åt sina föremål.
 
Top