Hittills har vi kört att figurerna har någon sorts medelutrustning när de börjar (yxa eller sax, sköld, hjälm, lätt rustning modell läder, ränsel med rimlig uppsättning av prylar).
Edda äger ju rum i en fornnordisk hedersbaserad gåvoekonomi, så istället för att byta "upphittade" gp mot plåtrustning i stadens diversehandel skänker man den upphittade guldringen till hövdingen, mot att man kan räkna med stöd i form av utrustning när så krävs.
Nu skriver jag en regelsida där spelarna kan skapa en ätt de tillhör, och jag tänker att ättens rikedom ska vara ett attribut (2t6) som påverkar chansen att spelarna har tillgång till vissa föremål.
Tanken är att dela in föremål i fyra kategorier: enkla man i normalfallet kan komma över utan problem (rep, säck, färdkost för en dag); vanliga man kommer över nån gång ibland (lätt rustning, spjut, snygga kläder, välsydd ränsel); svåråtkomliga (brynja, hjälm, sköld, yxa eller sax, häst); samt mycket sällsynta (svärd, romerskt bröstharnesk).
När en figur behöver något annat än inom kategorin enkla föremål, gör man ett prov: 1t20 lika med eller över 16 (vanligt), 20 (svåråtkomligt), eller 24 (mycket sällsynt). Tärningsslaget kan justeras för ättens rikedomsnivå (2-12, medelvärde 7).
Vad tror ni? Finns det enklare eller mer passande system? Jag är betydligt mer van vid rena köpesystem a la D&D, men vill komma bort från gnetigheten + ha något som passar heders- och gåvoekonomin.
Edda äger ju rum i en fornnordisk hedersbaserad gåvoekonomi, så istället för att byta "upphittade" gp mot plåtrustning i stadens diversehandel skänker man den upphittade guldringen till hövdingen, mot att man kan räkna med stöd i form av utrustning när så krävs.
Nu skriver jag en regelsida där spelarna kan skapa en ätt de tillhör, och jag tänker att ättens rikedom ska vara ett attribut (2t6) som påverkar chansen att spelarna har tillgång till vissa föremål.
Tanken är att dela in föremål i fyra kategorier: enkla man i normalfallet kan komma över utan problem (rep, säck, färdkost för en dag); vanliga man kommer över nån gång ibland (lätt rustning, spjut, snygga kläder, välsydd ränsel); svåråtkomliga (brynja, hjälm, sköld, yxa eller sax, häst); samt mycket sällsynta (svärd, romerskt bröstharnesk).
När en figur behöver något annat än inom kategorin enkla föremål, gör man ett prov: 1t20 lika med eller över 16 (vanligt), 20 (svåråtkomligt), eller 24 (mycket sällsynt). Tärningsslaget kan justeras för ättens rikedomsnivå (2-12, medelvärde 7).
Vad tror ni? Finns det enklare eller mer passande system? Jag är betydligt mer van vid rena köpesystem a la D&D, men vill komma bort från gnetigheten + ha något som passar heders- och gåvoekonomin.