Vem gör nästa vikingspel?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Känns som det finns en oerhörd potential för en svensk rollspelsmakare att göra ett nytt vikingspel för den internationella marknaden.

Hur bör ett sånt spel se ut och vem bör göra den och med vilken regelmotor?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag hade för mig att det finns ett vikingarollspel som heter Blood Feud?

Annars tycker jag det vore kul med ett vikingarollspel som inte är så äventyrligt. Mer skitigt och dödligt med små lokala konflikter och färre plundringståg. Regler där en träff ofta betyder döden så att man tvekar att ge sig in i strid men anses modig om man så vågar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Jag känner att det görs vikingaspel hela tiden?

Bläckfiskarna gillar vikingar:
  • Blood Feud
  • Gudasaga
  • Fornsaga
Det fornnördas en del på annat håll också:
  • Fria Ligan har sitt Väsen
  • Bläckfiskarna (igen!) ger även ut Skrômt

Att däremot spela vikingar är ju redan gjort helt perfekt och historiskt korrekt i rollspelet Rune och behöver inga fler tolkningar.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Annars tycker jag det vore kul med ett vikingarollspel som inte är så äventyrligt. Mer skitigt och dödligt med små lokala konflikter och färre plundringståg. Regler där en träff ofta betyder döden så att man tvekar att ge sig in i strid men anses modig om man så vågar.
Det låter som att du letar efter vikingaspelet med det mest självförklarande namnet: "Viking"
Otroligt dödligt, Eon möter röde orm, möjlighet att slumpa fram hela släkten. 45% av alla äventyr handlar om att slå ihjäl avlägsna släktingar
Över arv, 45% om att slå ihjäl granfamiljen man ligger i fejd med. (eller jag vet inte riktigt hur det ser ut bland de utgivna äventyren men mitt allra första rollspelsgäng spelade mycket viking när vi gick högstadiet/gymnasiet och det var så vi spelade)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jänkarna verkar nästan besatta av vår forn kultur . Jag tycker det ges ut ett vikinga rollspel eller supplement med vikingatema till 5:e i tid och otid där bortifrån jänkeland.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Det låter som att du letar efter vikingaspelet med det mest självförklarande namnet: "Viking"
Otroligt dödligt, Eon möter röde orm, möjlighet att slumpa fram hela släkten. 45% av alla äventyr handlar om att slå ihjäl avlägsna släktingar
Över arv, 45% om att slå ihjäl granfamiljen man ligger i fejd med. (eller jag vet inte riktigt hur det ser ut bland de utgivna äventyren men mitt allra första rollspelsgäng spelade mycket viking när vi gick högstadiet/gymnasiet och det var så vi spelade)
Absolut, jag gillar det spelet väldigt mycket! Men jag tror att @Evokee efterlyste nyare spel med vikingatema. Men en idé skulle ju vara att göra en ny version av Viking.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Been there, done that. Jag har utvecklat två verklighetsnära vikingaspel: Viking och Ansgar. Om jag skulle få tid att göra ett tredje, skulle jag nog satsa på en fantasyvariant à la Jotunheim-artikeln i Sverox 24.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag skulle vilja ha ett vikingaspel från Fria Ligan med År Noll-motorn och kosmologin från Järn fast mer av allt: mer troll, jättar och alfer, mer att världen är mitt i ett jävla träd, mer runmagi, mer dolska öden, mer stundande ragnarök och fimbulvinter. Det känns dels som något som inte är riktigt gjort, dels som något som skulle kunna sälja internationellt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag var på väg att säga att det vore fint med ett OSR-spel om vikingar men kom på att Nordmenn, en världsbok skriven av @Ape of Wrath till Svärd & svartkonst, fyller den nischen. I och för sig skulle jag även kunna tänka mig en mer historiskt förankrad värdsbok med regler för hexutfroskande med drakskepp, fina slumptabeller för plundring och annat vikingaaktigt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Jag skulle vilja ha ett vikingaspel från Fria Ligan med År Noll-motorn och kosmologin från Järn fast mer av allt: mer troll, jättar och alfer, mer att världen är mitt i ett jävla träd, mer runmagi, mer dolska öden, mer stundande ragnarök och fimbulvinter. Det känns dels som något som inte är riktigt gjort, dels som något som skulle kunna sälja internationellt.
https://riotminds.se/product-category/trudvang-chronicles/ :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Nej, själva USP:n här är att en vikingafantasykosmologi skiljer sig extremt mycket från en standardfantasykosmologi.

Mer saker jag vill ha: pointcrawl för handelsresor (hej UVG), hexcrawl för vildmarken, allt är centrerat kring en by (lite klan från Järn plus arken från Mutant: År Noll), en nedräkning för metaplotten med annalkande ragnarök, samt möjligheten till generationsspel (Pendragon; även här finns en tydlig årstidsstruktur, där man kan ge sig ut på handelsresor/plundringståg endast på sommarhalvåret etc).

Och eftersom det är Fria Ligan som gör det har de naturligtvis köpt licensen (bara för att få använda namnet) och kallar det Viking.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Jag har på annan plats diskuterat en vikingatida horrorsetting i Gårdarike: en isolerande nordmannaby vid den stora floden, vintern kommer och hemskheter smyger i den gränslösa skogen.
 
Last edited:

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
The problem is that you can do it one of three ways right?

Straight historical game: Won't sell well internationally because it's viewed as "boring". Also, viking raids are not exactly good advertisement for the RPG industry what with all the murdering of random innocent people, raping and slavery.
You can of course do a bunch of cool stuff that isn't about that, I have in the past, but when you have to specifically make a Viking campaign NOT about going viking..it'd be like a game about the Foreign Legion and all you do is fill out paperwork :)

"Viking fantasy": What all the American companies making viking games do: Heavy metal album covers, big axes and some faux-nordic paint on a bog-standard D&D fantasy setup. I've made a formal vow to never buy one of these dreadful games again.

Fantasy game the way it ought to be done: Delve into whatever version of the mythology you prefer and create a game that feels like it takes place in the kind of world the norsemen thought they lived in. There's been some takes on this, but I don't think it has been done properly yet.
Ironically despite not actually being based on mythology, Trudvang feels that way to an extent, though the rules are a bit wonky.

A Nordic take on Maelstrom Domesday would be rather cool, for example.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag vill ha ett vikingaspel där bara trälar är spelbara roller och vikingarna är bad guys. Typ som den eminenta bokserien Trälarna av Sven Wernström.
Som jag läste i fyran.
Är det inte den som blev filmatiserad som tecknad film också?
 
Top