Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 4

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Paxen har tid över

Jag kan motivera mina misstankar mot KK igen, sure, men det är lättare att gå tillbaks till R2 och kolla. Min röst på KK har redan gett utdelning och i ärlighetens namn kan jag nog lägga en ordentlig röst nu, för OBD har gjort bort sig (igen) iom sin röst på KK.

Röst: OBD
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Paxen har tid över

Mukwa said:
OBD har gjort bort sig (igen) iom sin röst på KK.
Hur menar du här då? Varför skulle han gjort bort sig mer än du med en dylik röst?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Paxen har tid över

Mukwa said:
Så det jag vill se är att du förklarar mer ingående varför Konrad ligger på din topp tre
Framförallt för allt som jag har redogjort för, men också för att det finns tillräckligt många gröna, och KK är inte en av dem. Anledningen till att min röst ligger där och inte på OBD eller Elmrig är för att !Paxen prioriterade KK framför dem. KK stärker inte sin position genom att utvärdera hur värt det är att smutskasta !Paxen och Sap heller.
Jag ser det så här Mukwa..

Vi har ingen aning om hur Vic verkligen lagt upp det hela och som SL är det väl rätt kul att fucka upp för spelarna? Jag själv har ingen erfarenhet av spelledare men det har ju du Mukwa. Det måste ju vara det allra bästa när spelarna blir rövad på sängen lixom. Det hade då jag tyckt och troligen strävat efter då jag gjort ett lir.

Men men. Nu har jag även som du ett gäng med misstänkta utöver de som i skall vara gröna. Tänker då främst på !Paxen och Sap.

!Paxens vidare spel är rätt avgörande för byn också. Han må ju fundera en extra gång innan han väljer vem han skall skydda. I denna fundering är det ju bra att räkna in sig själv för offrar han sitt skydd på sig själv den här rundan och ulvarna väljer nån annan ser det brunt ut i rundan därpå. !Paxen är vår livlina om vi bybor trasslar till det med hängningen.

Sen ser jag den här rundan som rejält kritisk. Du åh andra sidan tycks främst jobba för att klara dig ända in i mål. Är inte K.K-Elmrig-OBD ulv ( vem vi nu väljer att hänga ikväll eller what ävvers) så är garanterat dom andra två det. Jag köper ju inte det om man säger så. Jag vet ju att jag är bybo och skulle det gynna byn genom att haka på och gå till galgen den här rundan för att garanterat fälla de två kvarvarande ulvarna så skulle jag göra det. Nu är jag inte så värst säker på vilket alternativ som gynnar oss mest.

OBD eller Elmrig skall dingla i mitt tycke och nu på slutet har då jag fått sämre fealings för Elmrig. OBD gör dock det rätt lätt för sig att haka på ditt drev gentemot mig och det talar återigen mot honom tycker jag. Han var lika snabb på Robbans drev mot mig och rätt snabb bort från det också. Sen är ju hans motivering till det hela under all kritik. OBD hakar på och ber mig kolla igenom på vilket vis han misstänker mig. Slött.

Jag inväntar fortfarande lite snack från Elmrig men det tycks inte komma. OBD är här men han är inte så värst produktiv så jag väntar gärna med hängning tills Elmrig dyker upp.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Paxen har tid över

Mukwa said:
Jag kan motivera mina misstankar mot KK igen, sure, men det är lättare att gå tillbaks till R2 och kolla. Min röst på KK har redan gett utdelning och i ärlighetens namn kan jag nog lägga en ordentlig röst nu, för OBD har gjort bort sig (igen) iom sin röst på KK.

Röst: OBD
Det här kan jag ju hålla med om Mukwa. OBD gör det lite titt som tätt. Spider också..

Men jag är fortfarande rätt öppen för att kolla av vart Elmrig står innan hängning.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Paxen har tid över

Brynte said:
Jo, gröne Cassius var först att hoppa av drevet. En ulv lär inte våga vara först att göra det, så OBD och Elmrig bör ha kommit ut ur den situationen som ännu rödare än Cass, som vi hängde på stubben sen.
Har någon redogjort hur det såg ut i slutet av rundan? Jag kikade på Cassius vs. OBD och deras reaktioner är rätt annorlunda fast de drar undan rösten av samma anledning.

Tror jag letar upp det jag skrev och postar. Det ser ut som skit men jag gört ändå.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Paxen har tid över

Som sagt. Inte det snyggaste, men så här ser Cassius respektive OBD´s 8 sista inlägg efter Tyr outning ut. Kursiverat är signerat Kung Kuk

Cassius inlägg efter det att Tyr går ut med att han är siare:

1. Men WTF! Hur fan gör vi nu?!
Känns väl byboigt nu när vi vet att han var grön.
2. Det är bra mycket bättre att nacka mig i såfall! Är en helt meningslös bybo! (Röstar: Ingen)
Lite udda att offra sig för ulv-Tyr. Han var ju rätt ulvig och att gå ut med att han är siaren 20min? från slutet är lixom det sista draget. (Men jag var ju inte där så jag skall inte gå in så djupt på det)
3. Men hur fan ska vi göra då. 20 minuter kvar... Ska vi eller inte? Recca tycker du vi ska köra ändå?
Frågar grön-Recca efter råd, är väl okay.
4. Okej då. Jag lägger väl tillbaka min röst då (Röstar: Tyr)
Röstar Tyr igen. Utan Reccas inblandning.
5. Jag frågar dig för att du är grön i min bok och för att du har erfarenhet av detta. Du skrev dessutom något.
Svarar Recca varför hon tillfrågades. Inget knas med det. Spelar vidare helt enkelt.
6. Inte mina heller. Det syns ganska tydligt i mina senaste inlägg.
Erkänner att han har dåliga nerver precis som OBD. Den syns på inläggen, mmm absolut.
7. HÄNG DEN JÄVLEN!
Bybo frenesi!
8. FY FAN VAD SPÄNNANDE DET HÄR BLEV!
Helt till sig och kör med CAPS. Jag tycker sånt är ulvigt, men han var ju grön så det är okay.

OBD´s inlägg efter det att Tyr går ut med att han är siare:

1. Röst: Ingen
Panik? Gäller att vara snabb av?
2. Vad gör vi nu? Vi kan ju inte gärna rösta ut vår siare, om han nu talar sanning.
Kommer med förklaringen efter borttagandet av rösten. Det var trots allt 20 minuter kvar så jag förstår inte varför man inte riktigt tar sig tid att göra det på stört i samma inlägg. När jag drog tillbaka rösten från Vimes (tiden var mer knapp då..) hann jag dock förklara mig. (och visst jag har inga snäll glasögon på mig..)
3. Fast vad hjälper det en ulv att säga sig vara siare? Det krävs ju 7 röster för att nån ska åka, inte som annars där nån hängs.
Det här känns ulvigt. Kollas upp av Brynolf? Borde vara när Tyr inte längre har 7 röster på sig. Eller så har han 8 och OBD vill få bort nån till?
4. Nej, det kom för sent för att vara trovärdigt (Röstar: Tyr)
Dumt att vara kvar utanför ulv-drevet nu. Ej trovärdigt av Tyr (inte så trovärdigt av OBD heller. Kolla nästa post..
5. Snyggt! Mina nerver fixar inte sånt här haha Upptäcker Vimes os sökande och det hade i ärlighetens namn varit bättre som ulv att byta tillbaka rösten nu istället för innan med motiveringen: Inte så trovärdigt.
6. De här utröstningarna är det roligaste och stressigaste med varulsspel.
Håller med! Rock n´roll
7. lol!
LoL:ar åt Mukwas kommentar tror jag. Eller åt Tyrs *biter* Mukwa. Kul grej ulvar emellan? Observera Mukwas anländande 21:58 där han vill att Tyr erkänner sig som ulv. Han dyker upp från ingenstans där efter en lång frånvaro.
8. *Släpper lös ulven för han bad så snällt*
Snackar lite med ulv-Tyr.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Paxen har tid över

Brynolf said:
Mukwa said:
OBD har gjort bort sig (igen) iom sin röst på KK.
Hur menar du här då? Varför skulle han gjort bort sig mer än du med en dylik röst?
För det första finns det fler personer att starta drev mot, åtminstone en till i Elmrig. För det andra var inte OBD på KK särskilt mycket i R3, eller åtminstone inte första halvan, och i andra halvan ville han ha ut honom men försvarade honom mot Robban. Mitt case finns mot KK, och det vet alla om, men OBD har inget. OBD tar rygg på mig, och har gjort det sedan starten av R3 egentligen. Det är ingen autotell, men han är väldigt sugen på att hoppa på befintliga drev, och det är inte ett bybotecken direkt.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Paxen har tid över

Konrad Konvalj said:
Mukwa said:
Jag kan motivera mina misstankar mot KK igen, sure, men det är lättare att gå tillbaks till R2 och kolla. Min röst på KK har redan gett utdelning och i ärlighetens namn kan jag nog lägga en ordentlig röst nu, för OBD har gjort bort sig (igen) iom sin röst på KK.

Röst: OBD
Det här kan jag ju hålla med om Mukwa. OBD gör det lite titt som tätt. Spider också..

Men jag är fortfarande rätt öppen för att kolla av vart Elmrig står innan hängning.
Ja, jag vill att alla ska komma med i matchen innan vi går till hängning. Framförallt saknar jag Sap och !Pax. Men alla ska komma med i matchen. Nu är helgen slut, så nu tutar och kör vi!

En bra idé kan vara att göra rösträkningar varje gång vi röstar nu, för det ligger ett par röster ute och vi vill inte hänga nån för tidigt av misstag.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Paxen har tid över

KK said:
LoL:ar åt Mukwas kommentar tror jag. Eller åt Tyrs *biter* Mukwa. Kul grej ulvar emellan? Observera Mukwas anländande 21:58 där han vill att Tyr erkänner sig som ulv. Han dyker upp från ingenstans där efter en lång frånvaro.
Jag hann se att alla var på Tyr, att han inte verkade bry sig nämnvärt och jag visste sedan länge att det var honom jag ville ha ut. Jag kommer inte ihåg om jag hade sett att han försökte outa sig som siare. Alla verkade vara asglada över att vi tagit en ulv, och då tyckte jag att Tyr kunde få bekänna färg innan hängningen. Hade jag följt med ordentligt hade jag ju sett att han redan gjort det, både i siarclaimandet iom Vimes-spurtläsande, och i nån post innan där det står nåt i stil med "det hjälper inte att jag ber snällt va?". Jag vet ju att kl 22:00 är helig tid, och därför kikade jag in, men jag hann inte sätta mig in i något direkt. Efter det satt jag och uppdaterade R1-tråden i 10 min (rekommenderas inte), och sedan var jag tvungen att dra/sova, kommer inte ihåg. Så jag fick det aldrig helt bekräftat att han var ulv innan jag kikade in och hittade R2 dagen efter/senare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Paxen har tid över

STOPP!

Röstläge:

Konrad Konvalj (1): Ond bråd död,
Ond bråd död (2): Brynolf, Mukwa,

START!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Paxen har tid över

Låt mig börja med att be om ursäkt för oplanerad inaktivitet (eller är det oplanerad utanför-aktivitet?) Ja ja, varken lördagen eller söndagen blev som jag tänkt mig iaf.

Spekulationer om spelupplägget:
Ja, det är ett dilemma. KK och Brynolf och jag har alla varit inne och nosat på det. Jag tänkte ägna det här inlägget åt att få ur mig mina spekulationer och tankar, så är det sagt sen.

Brynolf said:
Nej det är inte omöjligt att vic fuckar med oss, men i så fall måste ulvarna ha känt till att ingen väktare fanns, annars hade paxen aldrig ljugit om det.
Who knows? Det är liksom det som är det jäkliga. OM !Paxen är ulv och claimar väktare för att hey! liksom, och till sin otroliga förvåning inte blir hängd när det riktige väktaren kommer ut (för det finns ingen) så vet han ganska snart att han är så säker som ingen ulv i historien.

Hur sannolikt är det? Omöjligt att ta ställning till. Om Vic fuckar med oss, så är det ju väldigt sannolikt. Men annars är det ytterst osannolikt. Tom. Willhelm av Occham hade grubblat över den. :gremsmile:

Vidare, OM det nu är så att spelupplägget är fuckat, kanske det också gäller på andra punkter. En sådan sak är kanske att ulvarna inte vet vilka de andra ulvarna är? DET är en sak som skulle väga rätt mycket till byns fördel, som jag ser det. (Å ena sidan skulle ulvarna ha mindre risk att "försäga sig" pga. omöjligheten att göra upp planer, men å andra sidan skulle just omöjligheten att koordinera sig vara ett stort aber...)

I så fall kan vi också ha tre ulvar i spelet (varav två levande).

Men (för ett sånt måste det vara!), när allt kommer till kritan, tror jag inte så mycket på det. Jag håller det för mer sannolikt att Recca var siaren, men dels inte såg det som nödvändigt att komma ut med det när Tyr försökte vinna tid (antagligen såg hon det för vad det var, en fälla för att få ut henne) och dels hade hon ju ännu inte hade siat någon (det var ju första rundan) så chansen att det skulle avspeglas i hennes spel även innan hon kom ut med något är väl rätt liten.

!Paxens spel därefter må vara både fläckvis och outgrundligt (mht bla vilka han väljer att skydda osv) men uppenbarligen baserat på en genomtänkt strategi om hur ulvarna tänker och vad en väktare då bör göra. Det känns genuint, utom för det att han dessvärre då inte valde att skydda Recca, vilket redan påpekats.

Men framför allt känns det "ovärdigt" att börja grunna över spelupplägget, i runda fyra. Lite som en flykt från verkligheten. "Det här är jobbigt, låt oss hitta fel på spelet", typ. (Därmed inte sagt att det känns så för någon annan eller att någon annan borde känns så...)

Vi har ett val att spela spelet som vi ser det. Och visar det sig att vi har fel, så hej - livet är orättvist. George Meade fick inte officiellt äran av att ha vunnit slaget vi Gettysburg, så vad klagar vi på... :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Elmrig under lupp

Så, dags att komma till skott.

Skuggande av KK
Som sagt, denna del faller lite sönder då "skuggandet" ganska mycket kan ha varit en slump. I det jag redogjorde för tidigare finns inget som verkar direkt brunande. Möjligen att Elmrig bytte åsikt om utröstning/gruppdrevande - me det har redan KK och Elmrig stött och blött i runda ett, och det känns inte som det pingar.

Elmrig v Tyr
Jag utlovade också granskning av Elmrigs agerande i samband med utröstningen av Tyr.

Elmrig börjar med att lägga en mycket tveksam röst (#801019), fylld med brasklappar om varför Vimes egentligen har fel i sin anklagelse (så pass att Vimes tom. ryter till (i inlägg #801024).

Då var Elmrig röst nummer fyra.

Ett par timmar senare försöker Elmrig sig på att koppla ihop Tyr och Mukwa, genom att fråga dem båda vad de anser att byn skulle vinna på att hänga den andre (#801102) Upptäcker at Tyr loggat ut för kvällen, efterlyser OBDs och Cassius reaktioner, lovar fisk i "kopplingen Vimes-Mukwa" (#801104).

Senare återkommer han med ett inlägg som länkar diverse andra personers inlägg, och slutar med ett "har du något att tillägga Tyr?" (?) (Inlägg #801138)

(Om man vill kalla detta för drevande, så är det det slöaste drevandet i mannaminne... I övrigt deltar Elmrig inte i rundans diskussioner typ alls, förrän Vimes efterfrågar allas huvudkandidater. Då svarar Elmrig också märkligt (#801248) med att han vill "lyfta fram Mukwa för att han åtminstone ska diskuteras som kandidat" (!) och i en eftersläng räknar han upp "Cassius, OBD, Tyr." Inlägget försöker också koppla ihop Mukwa-Vimes och implicera att Vimes på något sätt mörkar Mukwas ulvighet, för egen räkning. Det inlägget förtydligas sedan också, med mer riktade frågor till Vimes.)

Alltså, så här långt kan man verkligen inte säga att Elmrig var på Tyr. Han ställer lama frågor och ägnar betydligt mer utrymme åt att försöka skjuta Mukwa i förgrunden och koppla ihop Mukwa och Vimes som ulvar.

När Vimes bemöter detta, svänger också Elmrig och förklarar att "Jag tror att (Vimes) är bybo såhär långt och ganska långt upp på den gröna skalan. Mukwa är heller inte min favoritulvkandidat" (#801285).

Så varför då ta upp tid med dem och undvika att dreva Tyr (eller ge sig in i diskussionen om Mukwa, som låg brunt till)?

Men uppenbarligen känner Elmrig behov av att rätta in sig i ledet, så att säga, och ger i nästa inlägg (#801308, 9/8 kl 15:04) en "förstärkning" av sin röst.

Vi kan också notera att under hela den här tiden har det funnits en marginal på ett par röster mot att Tyr skulle röstas ut, och Mukwa har under övervägande del av tiden haft en röst mer än Tyr.

Nu kommer vi till den spännande delen. Klockan 15:16 hoppar Cassius på Tyr-drevet. (Visserligen hoppar Vimes av för att få igång ett parallellt Cassius-drev 15:17, vilket delvis neutraliserar Cassius röst, men det är uppenbart att det börjar hetta till för Tyr.)

15:37 är R.J. med på tåget.
15:48 hoppar K.K. på
15:49 Brynolf.

16:37 lägger Tyr sin röst på Cassius.

18:46 dyker Elmrig upp (inga inlägg i mellanperioden vad jag kan se.) Det resulterar i en röst på Cassius. Detta alltså i samband med att Tyr för första gången touchat 7-röstersgränsen.

(Det är inlägg #801378. Väldigt kort därefter uppmanar Elmrig Cassius att svara å frågor, #801381)

Lite drygt en timme senare, 19:52, är Elmrig dock tillbaka och lägger sin röst på Tyr (men anser att Cassius "tiger ihjäl" frågorna... Tom.- Tyr verkar tycka att detta är att ta i... :gremwink: )

21:01 lägger Ond Bråd Död sin röst på Tyr (nu uppe i 8 röster)
21:33 är då Tyr "kommer ut" som siare.
21:36 Cassius röst: ingen (7)
21:38 OBD röst: ingen (6)
21:41 resultatet av Vimes speedläsning presenteras, Vimes röst: Tyr (7)
21:42 Cassius röst: Tyr (8)
21:43 Elmrig (ej läst Vimes) röst: ingen (7)
21:44 OBD röst: Tyr (8)
21:46 Elmrig skriver att det vore "brådstörtat" att rösta ut Tyr, tror han är ulv men vill "hinna titta på det här". Vill skuta upp utröstningen 24 h.
21:52 Elmrig citerar Vimes och lägger den sista rösten (9) på Tyr

Så... Jag tycker att Elmrig verkligen inte kan använda utröstningen av Tyr för att gröna sig. Visst har han en röst där tidigt (nr 4) men den flyttas - och under hela inledningen till slutfasen försöker Elmrig med alla medel att så misstankar och hitta scumtells som ingen annan ser överallt utom hos Tyr.

Och mönstret att flytta rösten när det närmar sig den magiska gränsen 7 röster (vilket diskuterades till leda i rundan) är ju bara det något som i sammanhanget måste ses som att Elmrig inte kan misstänka Tyr särskilt starkt.

Och Elmrigs avgörande röst är ju allt annat än avgörande. Den är nummer nio. Den motiveras med citatet av Vimes speedläsning. Och det efter att Elmrig pläderat för uppskjutande av hängningen i 24 timmar (men "plötsligt" läser han Vimes...)

Nej, inte trovärdigt.

Efterspelet, Vimes hugger på Elmrig
Elmrigs senfärdighet med att vilja hänga Tyr passerade ju inte heller omärkligt förbi. I inlägg #801528 skriver Vimes:
Röst: Elmrig - han är den ende, vad jag kan se, som säger: vi kanske ska skjuta upp hängningen, Tyr kan vi hänga när den riktige siaren kommer ut.
I inlägg #801548 svarar Elmrig:
Nej, jag sa aldrig att siaren skulle outa sig, jag bad bara om mer tid. (...)
Omedelbart efter (#801562) klipper Vimes till med att citera Elmrigs inlägg #801432 (dvs. kl 21:43 ovan):
Skjuter vi på det här tills imorgon eller ska vi gå vidare med andra kandidater? Jag är nog för att vänta men en hängning av Cassius som andra alternativ om ingen mer grön kommer ut som siare.
Jag tycker detta är en uppenbar "vit lögn" om vad han (Ulvrig, alltså) egentligen sa. Men i inlägg #801576 förklaras det som bara en olycklig formulering (vilket tycks accepteras). Jag tror nu inte det, Oavsett den exakta innebörden, så tycker jag det verkar vara ett försök att ytterligare agna den desperata kroken som Tyr slängde ut, iom siar-outandet (alltså inte att gröna sig själv så mycket som att locka fram den verklige siaren). Och det var Elmrig så klart tvungen att förneka senare.

Jag tycker dock inte att bortförklaringen håller.

Elmrig fortsätter skriva om historien:
Något senare, i inlägg #801618, skriver Elmrig (som svar på Brynolf):
Jag var helt inne på Tyr tills han outade och då var jag helt för att vänta tills vi hunnit titta på saken. Det alternativ vi hade som jag såg som rimligt var att hänga Cassius om det var viktigt att hänga någon just då men jag sa aldrig att det var ett bra alternativ.
"I was for it before I was against it", eller hur det nu var...

"Helt inne" (min understrykning ovan) är verkligen inte med sanningen överensstämmande, med tanke på flip-floppandet av röster och att den ursprungliga rösten lades med en otrolig (uttalad!) motvilja. Rösten 19:52 innehåller ingen motivering överhuvudtaget (utan har råd till Tyr om hur han ska pressa Cassius hårdare...)

Vilket för mig ser ut som "brödsmulande" för att kunna hoppa av igen (eftersom rösterna är uppe och tangerar den magiska 7-gränsen...)

Brynolfs granskning (#803326)
Brynolfs genomgång av OBD (/Spiders) och Elmrigs interaktion kan iofs. antyda att de två kretsat omkring varandra på ett lite ulvigt sätt under spelet.
- Spider ger Brynolf en grön röst inledningsvis, ("90% bybo")
- Elmrig har Spider i sikte, men gör liksom aldrig något av det. Drevar lite (men med förbehåll att det handlar om att få upp aktiviteten), röstar inledningsvis på OBD, men ändrar sig sen och vill låta den nye spelaren svara på anklagelser innan hängning.

Brynolf said:
Röstar OBD igen när denna postat lite, för att få fart på honom
Byter till en tveksam röst på Tyr
På Elmrigs ulvlista: Mukwa, OBD, Cassius, Tyr
Dvs. Elmrig har uppenbarligen inga misstankar - hans lista skulle vem som helst kunna duplicera vid den tidpunkten.
Brynolf said:
R2
Tycker OBD har spelat upp sig från Spiders tid
Mördades Recca för att hon var inne på att Spider var ulv?
R3
Ger OBD 4UP, men en 3:a om man betänker att Spider brukar spela kaotiskt. OBD har dock spelat bra.
OBD är en bra ulvkandidat, ty han flyger under radarn.
KK frågar vad Elmrig har på OBD. Elmrig lovar att svara senare, men "gissar" att det står att finna i några av hans tidigare inlägg.
Jag kommer till samma slutsats som Brynolf, Elmrig har alltid en ursäkt för att OBD egentligen inte är så skum, "har spelat upp sig" osv. Elmrig "helgarderar".
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Elmrig under lupp

Alltså - jag har grävt mycket skit om Elmrig. Risken finns att man då snöar in och försöker hitta saker som passar in i mönstret.

Det mest rödande jag kan se i min granskning är att Elmrig rätt uppenbart i efterhand försöker framställa sig som att han var den förste och främste i att vilja hänga Tyr.

Det är en ren och skär efterhandskonstruktion. Det har aldrig varit sant. Det första inlägget är som sagt fullt med brasklappar, aktiviteten senare är väldigt skum i sig, och flip-floppandet är märkligt. Men just tillrättaläggandet av detta, är - för mig - spiken i kistan. (Det finns dessutom ett par tillfällen till, senare i runda 3, om jag inte missminner mig.)

Röst: Elmrig

I övrigt är jag tveksam. Jag skulle vilja säga att jag har nästan lika starka misstankar mot någon mer - även om jag håller !Paxen för grön och Brynolf för 90%ig bybo - men det har jag inte just nu. (En del av mina inledande misstankar har försvagats under slutet av R3, en del bara grumlats av för många inlindade resonemang...)

Det kanske får bli fler grävjobb, innan jag bestämmer mig om vem den sista ulven är.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Elmrig under lupp

Sapient said:
Alltså - jag har grävt mycket skit om Elmrig. Risken finns att man då snöar in och försöker hitta saker som passar in i mönstret.

Det mest rödande jag kan se i min granskning är att Elmrig rätt uppenbart i efterhand försöker framställa sig som att han var den förste och främste i att vilja hänga Tyr.

Det är en ren och skär efterhandskonstruktion. Det har aldrig varit sant. Det första inlägget är som sagt fullt med brasklappar, aktiviteten senare är väldigt skum i sig, och flip-floppandet är märkligt. Men just tillrättaläggandet av detta, är - för mig - spiken i kistan. (Det finns dessutom ett par tillfällen till, senare i runda 3, om jag inte missminner mig.)

Röst: Elmrig

I övrigt är jag tveksam. Jag skulle vilja säga att jag har nästan lika starka misstankar mot någon mer - även om jag håller !Paxen för grön och Brynolf för 90%ig bybo - men det har jag inte just nu. (En del av mina inledande misstankar har försvagats under slutet av R3, en del bara grumlats av för många inlindade resonemang...)

Det kanske får bli fler grävjobb, innan jag bestämmer mig om vem den sista ulven är.
Du har grävt bra Sapient.

Jag själv har riktat misstankar mot Elmrig som ej besvarats ännu och nu när ditt feta inlägg dykt upp lär det bli svettigt för honom. Det tycker jag är jättebra! Försvarar han sig bybo mässigt är det klart att han skall ges en runda till.

Du åh andra sidan Sapient bör få fram en andra kandidat innan hängning och nattmord. Du är ju grön och !Paxen kan inte skydda dig så att ta med sig misstankar i döden är inte särledes bra.

Jag lägger min röst på Elmrig för att putsa till siffrorna lite. Jag har belägg för min röst till skillnad mot för OBD som har sin röst på mig..

OBD said:
Jag tänker inte rösta på mig själv. Min röst ligger kvar tills nåt bättre, typ elmrig duker upp.
Röst: Elmrig

Elmrig själv kommer ju att lägga sin röst på OBD om jag inte missförstått det hela och det tvingar OBD att lägga sin röst på Elmrig. Det ger oss 3-3 med ett smashupplägg för !Paxen.

!Paxen är ju alldeles precis lagomt random och kan dyka upp precis när som helst. Att ha press på två ulv kandidater samtidigt är inte alls fel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Re: Elmrig under lupp

Utan att läst ikapp, plockar lite russin ur bullen:

Sapient said:
Så, dags att komma till skott.

Skuggande av KK
Som sagt, denna del faller lite sönder då "skuggandet" ganska mycket kan ha varit en slump. I det jag redogjorde för tidigare finns inget som verkar direkt brunande. Möjligen att Elmrig bytte åsikt om utröstning/gruppdrevande - me det har redan KK och Elmrig stött och blött i runda ett, och det känns inte som det pingar.

Elmrig v Tyr
Jag utlovade också granskning av Elmrigs agerande i samband med utröstningen av Tyr.

Elmrig börjar med att lägga en mycket tveksam röst (#801019), fylld med brasklappar om varför Vimes egentligen har fel i sin anklagelse (så pass att Vimes tom. ryter till (i inlägg #801024).

Då var Elmrig röst nummer fyra.

Ett par timmar senare försöker Elmrig sig på att koppla ihop Tyr och Mukwa, genom att fråga dem båda vad de anser att byn skulle vinna på att hänga den andre (#801102) Upptäcker at Tyr loggat ut för kvällen, efterlyser OBDs och Cassius reaktioner, lovar fisk i "kopplingen Vimes-Mukwa" (#801104).

Senare återkommer han med ett inlägg som länkar diverse andra personers inlägg, och slutar med ett "har du något att tillägga Tyr?" (?) (Inlägg #801138)

(Om man vill kalla detta för drevande, så är det det slöaste drevandet i mannaminne... I övrigt deltar Elmrig inte i rundans diskussioner typ alls, förrän Vimes efterfrågar allas huvudkandidater. Då svarar Elmrig också märkligt (#801248) med att han vill "lyfta fram Mukwa för att han åtminstone ska diskuteras som kandidat" (!) och i en eftersläng räknar han upp "Cassius, OBD, Tyr." Inlägget försöker också koppla ihop Mukwa-Vimes och implicera att Vimes på något sätt mörkar Mukwas ulvighet, för egen räkning. Det inlägget förtydligas sedan också, med mer riktade frågor till Vimes.)
Kanske är det "slött" men det är så jag spelar. I det skedet av spelet talades det en hel del om vem som byn skulle tjäna information på att hänga och då jag under det här spelet har haft dåligt med tid ville jag få de personer som möjligen kände som att de befann sig i riskzonen att göra jobbet att försöka hitta kopplingar mellan spelarna åt mig.

Sapient said:
Alltså, så här långt kan man verkligen inte säga att Elmrig var på Tyr. Han ställer lama frågor och ägnar betydligt mer utrymme åt att försöka skjuta Mukwa i förgrunden och koppla ihop Mukwa och Vimes som ulvar.

När Vimes bemöter detta, svänger också Elmrig och förklarar att "Jag tror att (Vimes) är bybo såhär långt och ganska långt upp på den gröna skalan. Mukwa är heller inte min favoritulvkandidat" (#801285).

Så varför då ta upp tid med dem och undvika att dreva Tyr (eller ge sig in i diskussionen om Mukwa, som låg brunt till)?

Men uppenbarligen känner Elmrig behov av att rätta in sig i ledet, så att säga, och ger i nästa inlägg (#801308, 9/8 kl 15:04) en "förstärkning" av sin röst.
Jag tycker inte om när dreven snöar in för mycket på samma kandidat då jag upplever att det leder till tunnelseende där bevis vrids och vrids tills de passar i hålet "X är ulv!". Jag ville inte att vi skulle fastna i detta och att ha flera kandidater uppe på diskussion är i mina ögon sunt. Jag hoppas även att du själv inser hur orimligt och ologiskt uttalandet om att "ta upp tid" är i ett spel utan tidsgräns där vi tjänar på att inte stressa?

Sapient said:
Vi kan också notera att under hela den här tiden har det funnits en marginal på ett par röster mot att Tyr skulle röstas ut, och Mukwa har under övervägande del av tiden haft en röst mer än Tyr.

Nu kommer vi till den spännande delen. Klockan 15:16 hoppar Cassius på Tyr-drevet. (Visserligen hoppar Vimes av för att få igång ett parallellt Cassius-drev 15:17, vilket delvis neutraliserar Cassius röst, men det är uppenbart att det börjar hetta till för Tyr.)

15:37 är R.J. med på tåget.
15:48 hoppar K.K. på
15:49 Brynolf.

16:37 lägger Tyr sin röst på Cassius.

18:46 dyker Elmrig upp (inga inlägg i mellanperioden vad jag kan se.) Det resulterar i en röst på Cassius. Detta alltså i samband med att Tyr för första gången touchat 7-röstersgränsen.

(Det är inlägg #801378. Väldigt kort därefter uppmanar Elmrig Cassius att svara å frågor, #801381)

Lite drygt en timme senare, 19:52, är Elmrig dock tillbaka och lägger sin röst på Tyr (men anser att Cassius "tiger ihjäl" frågorna... Tom.- Tyr verkar tycka att detta är att ta i... :gremwink: )
Cass var sjukt slö i sina svar och tonen var oengagerad. Han kände inte att han behövde försvara sig och det är något jag beklagade mig över.

Sapient said:
21:01 lägger Ond Bråd Död sin röst på Tyr (nu uppe i 8 röster)
21:33 är då Tyr "kommer ut" som siare.
21:36 Cassius röst: ingen (7)
21:38 OBD röst: ingen (6)
21:41 resultatet av Vimes speedläsning presenteras, Vimes röst: Tyr (7)
21:42 Cassius röst: Tyr (8)
21:43 Elmrig (ej läst Vimes) röst: ingen (7)
21:44 OBD röst: Tyr (8)
21:46 Elmrig skriver att det vore "brådstörtat" att rösta ut Tyr, tror han är ulv men vill "hinna titta på det här". Vill skuta upp utröstningen 24 h.
21:52 Elmrig citerar Vimes och lägger den sista rösten (9) på Tyr

Så... Jag tycker att Elmrig verkligen inte kan använda utröstningen av Tyr för att gröna sig. Visst har han en röst där tidigt (nr 4) men den flyttas - och under hela inledningen till slutfasen försöker Elmrig med alla medel att så misstankar och hitta scumtells som ingen annan ser överallt utom hos Tyr.
Tyr var på väg ut och en onyanserad utröstning med bara en kandidat är mina ögon midnre intressant ur informationssynpunkt än en med två eller tre kandidater. Jag var hela tiden inne på att Tyr var den som skulle hänga men om ingen annan pressats hade vi inte fått någon information från dessa.
Sapient said:
Och mönstret att flytta rösten när det närmar sig den magiska gränsen 7 röster (vilket diskuterades till leda i rundan) är ju bara det något som i sammanhanget måste ses som att Elmrig inte kan misstänka Tyr särskilt starkt.

Och Elmrigs avgörande röst är ju allt annat än avgörande. Den är nummer nio. Den motiveras med citatet av Vimes speedläsning. Och det efter att Elmrig pläderat för uppskjutande av hängningen i 24 timmar (men "plötsligt" läser han Vimes...)

Nej, inte trovärdigt.
Jag ser fortfarande inte stressfaktorn i det här spelet som Sapient verkar se, att vänta med att rösta ut Tyr hade inte gett mindre, troligen mer. I ett läge där osäkerhet råder kring Tyrs siarskap är det IMO bättre att vänta även om det bara är en 5 % chans. Vad jag tycker ligger uppenbarligen inte i linje med normen, men jag tyckte och tycker att det är en konstig reaktion att itne flyta sin röst för att köpa tid när ett sådant läge uppstår


Sapient said:
Efterspelet, Vimes hugger på Elmrig
Elmrigs senfärdighet med att vilja hänga Tyr passerade ju inte heller omärkligt förbi. I inlägg #801528 skriver Vimes:
Röst: Elmrig - han är den ende, vad jag kan se, som säger: vi kanske ska skjuta upp hängningen, Tyr kan vi hänga när den riktige siaren kommer ut.
I inlägg #801548 svarar Elmrig:
Nej, jag sa aldrig att siaren skulle outa sig, jag bad bara om mer tid. (...)
Omedelbart efter (#801562) klipper Vimes till med att citera Elmrigs inlägg #801432 (dvs. kl 21:43 ovan):
Skjuter vi på det här tills imorgon eller ska vi gå vidare med andra kandidater? Jag är nog för att vänta men en hängning av Cassius som andra alternativ om ingen mer grön kommer ut som siare.
Jag tycker detta är en uppenbar "vit lögn" om vad han (Ulvrig, alltså) egentligen sa. Men i inlägg #801576 förklaras det som bara en olycklig formulering (vilket tycks accepteras). Jag tror nu inte det, Oavsett den exakta innebörden, så tycker jag det verkar vara ett försök att ytterligare agna den desperata kroken som Tyr slängde ut, iom siar-outandet (alltså inte att gröna sig själv så mycket som att locka fram den verklige siaren). Och det var Elmrig så klart tvungen att förneka senare.

Jag tycker dock inte att bortförklaringen håller.

Elmrig fortsätter skriva om historien:
Något senare, i inlägg #801618, skriver Elmrig (som svar på Brynolf):
Jag var helt inne på Tyr tills han outade och då var jag helt för att vänta tills vi hunnit titta på saken. Det alternativ vi hade som jag såg som rimligt var att hänga Cassius om det var viktigt att hänga någon just då men jag sa aldrig att det var ett bra alternativ.
"I was for it before I was against it", eller hur det nu var...
Att kunna omvärdera en åsikt i ljus av nya förutsättningar är alltså ulvigt? Du är medveten om att jag hade Tyr som ulv även innan sista timmen före utröstning?

Sapient said:
"Helt inne" (min understrykning ovan) är verkligen inte med sanningen överensstämmande, med tanke på flip-floppandet av röster och att den ursprungliga rösten lades med en otrolig (uttalad!) motvilja. Rösten 19:52 innehåller ingen motivering överhuvudtaget (utan har råd till Tyr om hur han ska pressa Cassius hårdare...)
Jag tror att du blandar ihop "åsikt" och "röst" här. Det ena är et verktyg som kan användas för att sätta press på spelare och det andra är vad en person tänker och tycker. Att jag flyttar min röst för att sätta press på folk, försöka påverka flytet i spelet samt skapa förhoppningar bland Tyrs medulvar för att det kanske finns en möjlighet att rädda Tyr om de bara sticker fram nosen en aning betyder inte att jag inte är av åsikten att Tyr är ulv.

Sapient said:
Vilket för mig ser ut som "brödsmulande" för att kunna hoppa av igen (eftersom rösterna är uppe och tangerar den magiska 7-gränsen...)

Brynolfs granskning (#803326)
Brynolfs genomgång av OBD (/Spiders) och Elmrigs interaktion kan iofs. antyda att de två kretsat omkring varandra på ett lite ulvigt sätt under spelet.
- Spider ger Brynolf en grön röst inledningsvis, ("90% bybo")
- Elmrig har Spider i sikte, men gör liksom aldrig något av det. Drevar lite (men med förbehåll att det handlar om att få upp aktiviteten), röstar inledningsvis på OBD, men ändrar sig sen och vill låta den nye spelaren svara på anklagelser innan hängning.
Jag tror att din åsikt här formas av min brist på tid. Jag har gjort det som min tid tillåtit mig för att anklaga OBD.

Sapient said:
Brynolf said:
Röstar OBD igen när denna postat lite, för att få fart på honom
Byter till en tveksam röst på Tyr
På Elmrigs ulvlista: Mukwa, OBD, Cassius, Tyr
Dvs. Elmrig har uppenbarligen inga misstankar - hans lista skulle vem som helst kunna duplicera vid den tidpunkten.
Åter igen så anser jag att en öppen dörr är bättre än en stängd, att utesluta någon för att någon annan i det ögonblicket verkar vara en bättre kandidat är inget jag anser vettigt.

Sapient said:
Brynolf said:
R2
Tycker OBD har spelat upp sig från Spiders tid
Mördades Recca för att hon var inne på att Spider var ulv?
R3
Ger OBD 4UP, men en 3:a om man betänker att Spider brukar spela kaotiskt. OBD har dock spelat bra.
OBD är en bra ulvkandidat, ty han flyger under radarn.
KK frågar vad Elmrig har på OBD. Elmrig lovar att svara senare, men "gissar" att det står att finna i några av hans tidigare inlägg.
Jag kommer till samma slutsats som Brynolf, Elmrig har alltid en ursäkt för att OBD egentligen inte är så skum, "har spelat upp sig" osv. Elmrig "helgarderar".
Jag vet inte riktigt vart ni ser att jag skulle försvara OBD. Jag är inte säker på att han är röd men det är min bästa kandidat. Att jag ger argument i båda riktningar är för att jag vill vara säker på att inte göra en höna av en fjäder, och när vi ändå talar om det:

Både Cassius och RJs hängninar är i mina ögon just hönor av fjädrar. Bevis har skruvats på och bearbetats tills de tycks passa in i mallarna "Cassius och RJ är ulvar" och detta är precis vad Sapient gör i inlägget jag svarar på här. Om vi alla bara subjektivt lyfter fram de argument som talar för vår sak och struntar i de argument som talar emot dem så kommer vi ständigt att få felaktiga resultat. Det här är inte politik och det finns ingen anledning att låta känslor och envishet stå ivägen för ett försökt till att inta ett objektivt synsätt på bevisen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Brynolf said:
Att Elmrig så uppenbart gick emot strömmen och röstade på OBD i stället för RJ sticker faktiskt i ögonen. Han måste varit medveten om att det skulle uppmärksammas. Och hade RJ varit ulv, hade det sett oerhört illa ut för Elmrig. Men en ulv VET ju att RJ var bybo och därmed är det ingen risk. Ulv-Elm VILL så klart ha ut Robert men det ser ut att fixa sig av sig självt och dessutom tror han sig kunna gröna sig själv lite extra genom att inte vara med i lynchmobben. Men han gör ju såklart inte mycket för att rädda RJ. Utan det känns mer som hela syftet med att stå utanför är just "vad var det jag sa".

Nä, det luktar lite pink, tycker jag.
Jag såg aldrig logiken bakom argumenten mot RJ, jag såg bara en frustrerad bybo som tänkt ut en plan som gick i stöpet och drog ner honom i djupet. Argumenten mot honom var minst sagt svaga och baserades som jag förstod det mest på känsla.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Re: Elmrig under lupp

Sapient said:
Alltså - jag har grävt mycket skit om Elmrig. Risken finns att man då snöar in och försöker hitta saker som passar in i mönstret.

Det mest rödande jag kan se i min granskning är att Elmrig rätt uppenbart i efterhand försöker framställa sig som att han var den förste och främste i att vilja hänga Tyr.
Jag vill minnas att jag aldrig påstått mig vara den främste där men jag var dock med och mina misstankar stärktes under drevet. När jag går tillbaka och läser mina inlägg så ser jag att min tankeprocess under det tidiga drevet som ledde till Tyrs utröstning kanske inte är så transparent, jag var fortfarande inne på att hänga SJ och svängde på grund av spelarbytet för att ge OBD lite tid om till andra kandidater som jag ännu inte hade något riktigt case emot, något som speglas i min ursprungliga tveksamhet rörande rösten på Tyr. Drevet stärkte min misstanke och även om jag hellre letar efter bevis för att fria än att fälla så var min intention att sänka Tyr på slutet.

Sapient said:
Det är en ren och skär efterhandskonstruktion. Det har aldrig varit sant. Det första inlägget är som sagt fullt med brasklappar, aktiviteten senare är väldigt skum i sig, och flip-floppandet är märkligt. Men just tillrättaläggandet av detta, är - för mig - spiken i kistan. (Det finns dessutom ett par tillfällen till, senare i runda 3, om jag inte missminner mig.)
Länka eller citera gärna!
Röst: Elmrig

I övrigt är jag tveksam. Jag skulle vilja säga att jag har nästan lika starka misstankar mot någon mer - även om jag håller !Paxen för grön och Brynolf för 90%ig bybo - men det har jag inte just nu. (En del av mina inledande misstankar har försvagats under slutet av R3, en del bara grumlats av för många inlindade resonemang...)

Det kanske får bli fler grävjobb, innan jag bestämmer mig om vem den sista ulven är.
Just det här med att "bestämma sig" är en fälla, gör inte det utan behåll alla möjligheter öppna.
 
Top