Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 1

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Mukwa´s anklaga idé låter klockren och väldigt sund.
Det här med "anklagelse"-idén är nog sunt rent spontant, men känns lite som ett regelkryphål om jag ska vara ärlig, och öppnar upp för regelfrågor. Hur blir det tex rent tekniskt, om alla bara anklagar i godan ro hela dan och en ulv (eller bybo för all del) sedan lägger en "riktig" röst tio sekunder i tio... 1 av 1 röst är mer än 50%, så då kan en enda röst räcka för hängning?

Alltså: räknas olagda röster inte alls, eller räknas de som "blankröster" (om ni hajar)? Normalt när vi spelar ulvaspel kör vi med den förstnämnda varianten, annars hade man ju kunnat låta bli att rösta ut folk genom att bara rösta blankt.

Detta inlägg må vara lite rules-lawyering, men vi måste ju också tänka på hur vårt agerande påverkar och påverkas av spelmekaniken (som ju trots allt finns även i denna speltyp).

Ser ni problemet, eller är jag bara sönder-Civ:ad?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Söndercivad, Brynolf. Läs reglerna i startinlägget igen. Utröstning vid majoritet av deltagarna, oavsett om de röstat eller inte. Runda ett behövs alltså sju röster för att ryka.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Brynolf said:
Ser ni problemet, eller är jag bara sönder-Civ:ad?
Det är lite luddigt skrivet, det kan jag medge, men nyckelmeningen är denna:

Har någon spelare mer än 50% (första runda 7 av 12 röster) av rösterna så kommer nattfasen inledas och rundan avslutas.

Så man kan skriva om den regeln så här:

Om fler än 50% av spelets deltagare har röstat på samma person så kommer denne att hängas, nattfasen inleds och rundan avslutas.

Så om en varulv fliker in en röst i slutet så spelar det ingen roll (förutom att vi tagit en ulv på bar gärning).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Dåligt med tid, men jag håller helt med Mukwa på röstpunkten. Att !Paxen är lite halvröd är en dålig anledning att hänga honom ikväll, skärper han inte upp sig så kanske jag ändrar mig tills imorgon.

Röst: Ingen

Återkommer kring tolvslaget!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vimes said:
Söndercivad, Brynolf. Läs reglerna i startinlägget igen. Utröstning vid majoritet av deltagarna, oavsett om de röstat eller inte. Runda ett behövs alltså sju röster för att ryka.
Jo, du har nog rätt. Det GÅR att tolka på båda sätten, men exemplet Vic ger gör det hela ganska uppenbart vad andemeningen är. Sorry, man blir så här av alltför stort intag av Games Workshops "regeldesign".

Röst: Ingen
Anklaga: !Paxen


Jag tror jag förstår hur Paxen tänkte, eller inte gjorde det, i sina två inlägg. Fast han bör förstås förklara sig ändå.

Nu går jag och lägger mig. I morgon ser jag gärna lite grillning av Spider, som har pingat till.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Alright. Jag har läst igenom vad som skrivits nu och har väl tänkt att försöka producera ett vettigt inlägg.

(Alternativt åker jag till Örebro och sköter alla Mukwas åtaganden medan han ägnar sig heltid åt varulvsspelet. Med tanke på hur spot on hans långa inlägg var är det kanske det bästa jag kan göra för byn :gremsmile: )

Nå. Vi börjar i rätt ände:

1. Det här spelet kommer bli något helt annat mot tidigare spel. Det är inte ens samma spel liksom. Så att vi är grymma på fluffspelen (för det är vi) säger inget om huruvida vi kommer vara vassa här. (Innan spelet var det nästan så att jag önskade att jag skulle bli ulv på grund av det.) Det här är liksom något annat. Öppet sinne! De gamla sanningarna som råder i fluffspelen får ställas i diskhon under det här spelet.

Är det någon som har erfarenhet av att spela maffia utan fluff? Börja snacka i så fall.

2. Sen behöver vi hitta något vettigt att diskutera. Jag tycker det finns två saker:
A: Hur vi ska agera kring utröstningen, och hur aktiva vi kommer vara.
B: På ett mer principiellt plan hur vi menar att byn kan vinna en sån här match.

En hel del av det här har redan börjat luftas och mina favoriter bland de som vädrat sina åsikter är KK och Mukwa.

3. Jag tycker:
att vi verkligen ska undvika att slentrianrösta. Lägger du en röst på någon ska det vara för att du vill att den personen ska åka ut.
att byn inte tjänar på korta rundor. Det finns ingen anledning att stressa fram en utröstning.

Jag tror:
att vi vinner genom att metodiskt låta alla komma till tals och ta ställning till vem de helst röstar ut. Och därifrån börjar samla ihop röster för att få en utröstning: vilka vågar rulla med sina tidigare åsikter och bidra till utröstning och vilka fegar ur?

4. Jag kommer vara sådär lite halvaktiv. Dagtid kommer jag vara runt en del och då tittar jag väl in ipad-ledes. Så verkar jag korthuggen är det säkert därför. Kvällstid kommer jag ha möjlighet att skriva något längre inlägg (som det här). Men that's it. Dock kommer jag garanterat läsa vad som skrivs.

5. Angående Paxen är jag arg, ledsen och besviken. Och lite förväntansfull. Paxen är ju ett jävla fenomen. Hur lyckas man att alltid, alltid, alltid bli den förste att få misstankar riktade mot sig? Det är ett mirakel!

Jag tycker inte att Paxens märkliga inlägg (läkare/helare, prata om PM, fånga en ulv) är värsta pingen. För det första är det Paxen och vad gäller honom är jag beredd att svälja ganska mycket (hrrm), och för det andra kan jag inte förklara inlägget på ett vettigt sätt utifrån perspektivet att han är ulv. Den enda rimliga förklaringen till inlägget är att det är Paxen som skrivit det. Och det säger ju inget om han är ulv eller inte :gremsmile:

Däremot kan man ju tänka sig hans inlägg som en honungsfälla som ulvar dras till (osäker på om ulvar gillar hooooning iofs). "Hey! Bybo skriver konstiga saker! Kom igen, flocken, dags att verka aktiv!" I så fall tycker jag Spider skulle kunna kännas som en bov. och jag är nog mer benägen att tro att ulv-Spider hugger mot bybo-Paxen än att ulv-Paxen skrev inlägget.

6. Så:
Anklaga: Dr. Spider Snuggles

Jag är inte säker på att jag tycker det här "Anklaga"-systemet är så jävla skönt egentligen. Men för tydlighetens och senare rundors skull tänker jag spela med.

7. Nu vinner vi det här och visar att vi kan spela det här spelet också! Tjing!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
1. Det här spelet kommer bli något helt annat mot tidigare spel.
Jao, det verkar komma kretsa mycket kring hur vi röstar och varför. Det plus att siaren och väktaren kommer bli ENORMT viktiga. I fluffspel så är de rätt poänglösa.

Vimes said:
Jag är inte säker på att jag tycker det här "Anklaga"-systemet är så jävla skönt egentligen. Men för tydlighetens och senare rundors skull tänker jag spela med.
Jag är inte såld på det heller. Med detta systemet lägger vi lite mer tyngd på dreven men tar helt udden av slutröstningen. Men om vi ska komma någonstans så måste vi köra på samma metod, så jag får ge mig tills vidare och köra på anklaga.

Röst: Ingen

Anklaga: Elmrig (svara på Roberts fråga)

Sedan får gärna Robert ställa lite fler frågor.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
5. Angående Paxen
Allt du skriver är bra skit Vimes, men just nu väljer jag att kika närmare på dina !Paxen tankar.

Gällande !Paxen så står jag på samma sida som Vimes här. Det är inte oväntat att !Paxen är den första som får snaran ikring sin hals och att jag misstänker honom som ulv är inte heller oväntat.

Att !Paxen skall förklara sig en aning det tycker jag verkligen. Att veta hur han tänkte när han hafsade fram sina inlägg är av stor vikt för utgången av det hela, men det bör ju komma från !Paxen i så fall. Ingen annan.

Nu i och med Vimes luftande av honungsfällor får !Paxen det gratis, och det tycker jag är lite synd. Jag själv hade en hunsh om att !Paxen körde med en klassisk; spela ulvigt för att få ulvarna visa sina hårnosar. Alltså, honungsfälla var även min första tanke, men om man har en sådan tanke är det väl bättre att hålla den för sig själv tillsvidare eller vad tycker du Vimes?

Nu har du visserligen redan luftat honungstankarna och du är ju en erkänt skicklig bybo. Det betyder ju att du tycker att det är en bra plan att redan nu gå ut med dessa tankar innan !Paxen fått stå till svars. Svaret är kanske redan givet, men i så fall ändrar vi lite på frågan bara..

Tycker du att det var bra för byn att ge !Paxen honungsfilosofin i näven?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
STOPP!

För att besvara Brynolfs fråga om total inaktivitet:
Brynolf said:
Vore najs med ett förtydligande från Vicotnik på en punkt. Jag ser inget i startinlägget om vad som händer vid total inaktivitet. Eftersom rundornas längd är svårförutsägbara är det kanske en knepigare fråga än normalt. Aber doch, hur länge kan man hålla sig undan och gömma svansen i plurret innan man blir diskad/utbytt?

Eller är det helt enkelt så att den biten är avsedd att vara helt oreglerad?
Vid total inaktiviet (dvs ingen postar) så kommer jag efter 1 vecka att stänga ner spelet helt, då intresset för det tydligen inte finns.
Att en spelare håller sig dold och inte svarar på era frågor får ni lösa genom att antingen rösta ut eller sia spelaren.
Så länge majoriteten är aktiva så kommer ni kunna få fram ett avslut av en runda dagligen om så krävs.

Då ingen har 50%+ av rösterna så fortsätter rundan tills imorgon kväll (22:00).

START!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Elmrig said:
För att rösten ska räknas måste du skriva den på formen "Röst: X" och det uppskattas om du fetstilar den så att det blir överblickbart och bra :gremsmile:

Motivationen: Det står står att jag är bybo i min roll :gremwink:. Förutom det kan jag nog inte ge dig så mycket mer just nu, har du några mindre specifika frågor så svarar jag gärna på dem också så gott jag kan!
Okay.

Svara på den här Elmrig.

Vad menar du med: "och det uppskattas om du fetstilar den så att det blir överblickbart och bra :)"

Det är lag att skriva rösten i fetstil annars räknas den inte. Du har tidigare lagt en röst på !Paxen och i samma veva skrivit: "Haha, ja särskilt som startinlägget explicit skriver att "hur rollerna ser ut ser ni nedan" och ger dem alla."

Det står explicit i startinlägget att rösten skall fetstilas också och det räcker inte med att skriva "Röst: X"

Jag är inne och petar lite här det vet jag, men du har själv uttryckligen gått in för att !Paxen inte riktigt läst igenom vad som står, och sedan formulerar du dig själv som en rätt sladdrig ost i mitt tycke.

För att förtydliga så hade jag ju så klart velat att det stått något i stil med:

För att rösten skall räknas måste du skriva den: "Röst: X" och det skall vara skrivet i fetstil.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hej allihopa. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag är sen in i spelet. Jag har inte hunnit skriva något idag på grund av att tisdagar är rollspel för mig.

Nu har jag lite tid över och tänker mig sätta in i det här spelet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Robert Jonsson said:
Okej, vi börjar med en fråga. En av KK:s otiveringar till varför vi ska misstänkliggöra !Paxen var:

* Prata inte om roller
Är det inte exakt det du gör här:

Elmrig said:
Motivationen: Det står står att jag är bybo i min roll :gremwink:.
Med den logiken borde du ju ha misstänkliggjort dig själv som varulv. Eller hur?
Ett litet förtydligande till R.J

I min motivering på varför jag röstar på !Paxen listar jag en del som:

* Prata inte om roller

Med det menar jag alltså att !Paxen tar upp just det.
!Pax said:
Tills vidare prata inte om era roller
Vilket jag tycker är fullkomligt bös.

Kånrad Kånkel said:
Kvalificerad gissning från min sida är att roll-PM inte innehåller ett dyft. Det här är Vicotniks klassikern. Det kommer inte finnas någon vikt i någons roll pm oavsett bybo eller ulv.
Så R.J (Sleepwalker?), du har misstolkat mig helt och hållet, men använt det för att rikta lite brunt ljus mot Elmrig.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Min lista över mest misstänkta ser ut så här:

1. !Paxen
2. SJ
3. Brynolf/Samtliga inaktiva
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Sen har kk en bra sak där vi ska snacka om aktivitet. Och vi ska också snacka om hur vi som by ska arbeta mot deadlines, spontant tycker jag att det är svårt att se hur byn tjänar på korta rundor, men det kanske finns argument för det.

Pååterhörande.
Eftersom vi inte har nått att dreva efter så som kön, påk, eller penisfodral så är snack om aktivitet en rätt bra lösning. Ännu mer intressant är nog snacket om hur långa/korta rundor vi vill köra.

Jag är intresserad av en purgatorisk ordningsföljd på just den frågan. Vimes har här klunkat ut att han tycker långa rundor är bra (rent spontant så vill Vimes ändra så sig varssego). Stället övriga upp på att låta Vimes snacka saken vidare till nästa aspirant?

Förutom just lång/kort runda bör det ju finnas någon motivation till det också så klart. Vad man ser för fördelar för byn genom att köra just det man tycker.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mukwa said:
Min lista över mest misstänkta ser ut så här:

1. !Paxen
2. SJ
3. Brynolf/Samtliga inaktiva
Okay. Jag tycker den är rätt kass Mukwa.

Du vågar inte riktigt sticka ut här och nämner 2+1 rätt givna alternativ just i detta nu. Det är mycket luft och ingen text här.

Hade jag inte varit Konrad Kånkelben utan någon annan spelare, exempelvis Mukwa hade jag inte listat K.K eller Vimes på denna lista efter några futtiga inlägg mest på grund av att det skulle ge mig själv (alltså, jag som Mukwa) dålig cred och en del att jobba med.

Som ulv är det rätt lugnt att peka ut 2 "uppenbara" och en Brynolf mest för att få det gjort.

Dina första inlägg var tung Mukwa. Det här är inte spot on eller så värst hjälpande för fem öre.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Konrad Konvalj said:
Mukwa said:
Min lista över mest misstänkta ser ut så här:

1. !Paxen
2. SJ
3. Brynolf/Samtliga inaktiva
Okay. Jag tycker den är rätt kass Mukwa.

Du vågar inte riktigt sticka ut här och nämner 2+1 rätt givna alternativ just i detta nu. Det är mycket luft och ingen text här.

Hade jag inte varit Konrad Kånkelben utan någon annan spelare, exempelvis Mukwa hade jag inte listat K.K eller Vimes på denna lista efter några futtiga inlägg mest på grund av att det skulle ge mig själv (alltså, jag som Mukwa) dålig cred och en del att jobba med.

Som ulv är det rätt lugnt att peka ut 2 "uppenbara" och en Brynolf mest för att få det gjort.

Dina första inlägg var tung Mukwa. Det här är inte spot on eller så värst hjälpande för fem öre.
Nä... det är klart att det inte är givande... Jag började med vilka jag misstänkte och sedan tänkte jag fortsätta med motiveringar, men insåg att jag redan har skrivit allting förutom det mot Brynolf, men han kan få svettas lite till... och när jag insåg att jag inte hade nåt att komma med, samtidigt som jag kikade på Duncans otroligt coola EON-Monopol så fick jag hjärnsläpp och postade inlägget med tanken att det kanske skulle göra nånting åtminstone. Men nä... Så, ja... det är ett skitinlägg. Jag kunde ju inte direkt ta bort det när jag hade tryckt på skicka :gremsmile:

Sedan ville jag få ut en topp 3 för att sedan kunna säga: "Aha! Vad var det jag skrev i runda 1? Jag nailade allihop!" :gremsmile: ... men framförallt är jag trött och ska nanna kudde nu.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Okej, vi börjar med en fråga. En av KK:s otiveringar till varför vi ska misstänkliggöra !Paxen var:

* Prata inte om roller
Är det inte exakt det du gör här:

Elmrig said:
Motivationen: Det står står att jag är bybo i min roll :gremwink:.
Med den logiken borde du ju ha misstänkliggjort dig själv som varulv. Eller hur?
Jag tror att du misstolkade KK's inlägg, om jag inte har helt fel så ger han anledning till att rösta på !Paxen.

Jag är ganska ambivalent inför om !Paxens spel är konstigt eller inte men jag ser gärna att han går in med en lite djupare analys av vad som hänt, börjar man så skumt och brådstörtat vill jag gärna ha något för att "förbise" det hela.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Elmrig said:
Robert Jonsson said:
Okej, vi börjar med en fråga. En av KK:s otiveringar till varför vi ska misstänkliggöra !Paxen var:

* Prata inte om roller
Är det inte exakt det du gör här:

Elmrig said:
Motivationen: Det står står att jag är bybo i min roll :gremwink:.
Med den logiken borde du ju ha misstänkliggjort dig själv som varulv. Eller hur?
Jag tror att du misstolkade KK's inlägg, om jag inte har helt fel så ger han anledning till att rösta på !Paxen.
Varför tar du upp det här nu? Du har ju läst det här tidigare utan att påpeka det och nu efter mitt klargörande till R.J påpekar du exakt samma sak.

I mina ögon finns det ju några alternativ till det, men det är ju mer intressant om du själv svarar på det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Konrad Konvalj said:
Alltså, honungsfälla var även min första tanke, men om man har en sådan tanke är det väl bättre att hålla den för sig själv tillsvidare eller vad tycker du Vimes?
Jo. Alltså, jag tycker det där är en svår balansgång. Här drar jag kanske lite åt Basenanjis boy scout-håll här: ingen taktik, alla tankar på bordet.

Å andra sidan har flera redan skrivit om !Paxens inlägg, så att börja diskutera det som en honungsfälla i nuläget känns inte så katastrofalt, taktiskt sett.

Jag ser gärna hur det här utvecklar sig. Folk som misstänker Paxen får gärna skriva mer om honom, och Paxen själv får gärna skriva mer (konstigheter).

(Sen är det ju förstås så att flera som reagerat på Paxen är bybor, oavsett Paxens fraktionstillhörighet. Men mer surr från de inblandade kan vara upplysande.)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Nu har jag läst igenom tråden. Suck... Klassiskt spel ger inte mycket att använda sig av för byn.

Min aktivitet kommer vara mer sporadisk än i föregående spel. Lite för att jag spelar rollspel onsdag och torsdag den här veckan, men också för att jag förutser att jag inte kommer ha lika mycket att bidra med i ett klassiskt spel. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka i ett flufflöst spel. :gremfrown:

Tror dock att Vics tanke är att vi ska lära oss massor från röstandet, men då vi bestämmer själva när rundorna avslutas måste vi nog fundera lite på hur vi ska hantera röstningen.

Mukwas idé om att "Anklaga" folk istället för rösta ser ju bra ut på pappret men jag ser ett potentiellt problem med taktiken. Det vi gör då är att förhala rundorna tills hela byn kan vara 'ense' om en hängning. Då kommer det inte vara lika lätt att se ulvarna i röstmönstret, tror inte jag. Alltså, ponera att byn blir ense om att ta ut en person och alla röstar på den personen, då har ju inte vi något att analysera sedan... Eller? Det blir iaf jävligt otydligt hur vi ska analysera röstandet. Då får man börja kika på hur folk har resonerat kring en utröstning... Då blir vi beroende av spelare som K.K som grottar ner sig i föregående rundor. Jag är i varje fall inte så intresserad av att lusläsa runda 1 och 2 när vi är inne i runda 3 i hopp om att hitta nån vag jävla scum tell.

Om vi kör med Röst: X och riskerar att rundan tar slut så kör vi ett högre spel, men vi har möjlighet att analysera rösterna å andra sidan. Röster är Hard Facts om vi hanterar det rätt.
 
Top