Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 1

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag gör nog så här.

Röst: Elmrig

...och jag vill att Robert ställer frågorna. På så sätt sätts press på två spelare. Robert eftersom han är ny och Elmrig pga rösterna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Va? Är det varulvsspel? Är jag anmäld? Jösses!

Öh, hade helt glömt av det här.

Nå, jag har inte riktigt tid nu, men ska återkomma senare (innan potentiell deadline iaf), men vill bara säga en sak:

Håll lite i rösterna, eftersom rösterna bestämmer om rundan avslutas så riskerar slöröster på bybor att ge bollen till ulveriet.

Sen har kk en bra sak där vi ska snacka om aktivitet. Och vi ska också snacka om hur vi som by ska arbeta mot deadlines, spontant tycker jag att det är svårt att se hur byn tjänar på korta rundor, men det kanske finns argument för det.

Pååterhörande.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Okej, vi börjar med en fråga. En av KK:s otiveringar till varför vi ska misstänkliggöra !Paxen var:

* Prata inte om roller
Är det inte exakt det du gör här:

Elmrig said:
Motivationen: Det står står att jag är bybo i min roll :gremwink:.
Med den logiken borde du ju ha misstänkliggjort dig själv som varulv. Eller hur?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
!Paxen said:
Konrad Konvalj said:
Att Vico´s klassiker innehåller 3 ulvar är det nått vi kan räkna med?

Jag tippar på att det är så. Vicotniks upplägg brukar ju vara 25% ulvar så i en klassiker borde det absolut vara så.
Jag har inte läst startinlägget då jag är lite stressad och inte bhar tid just nu.

3 ulvar låter troligt. Det ska ju ändå vara en klassiker. ¨

1 väktare, 1 läkare och en siare. Ulvarna är 3 och har inga krafter.

Tills vidare prata inte om era roller. Var försiktiga att tala om roll-PM överhuvudtaget, för jag tror att möjligtvis 1 ulv kanske kan åka dit på det.

Återkommer så fort jag har tid.
Röst: !Paxen

Motivation: Först att du skriver att du tror det är en läkare med då Vic har sagt vilka roller som finns. Det andra är det som skrivits tidigare om att du tror att en ulv kommer åka ut på sitt roll pm då vi har fått se hur dom ser ut.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
!Paxen said:
...Skulle inte förvåna mig om Vic t om har fetstilat läkare/helare, siare eller väktare, bara för att göra det så enkelt och visuellt som möjligt....
Åter igen skriver du om Läkare/helare.

De roller som kommer finns i spelet är:
Bybor - Inga krafter & ingen extra info, med andra ord du vet inget utöver att du är Bybo och någonstans där ute finns det ett gäng ulvar.
Ulvar - Får prata sins imellan, kommer veta vilka som är de övriga ulvarna från start.
Siare (Bybo) - Kan granska en persons tillhörighet, dvs får reda på om den är Bybo eller Ulv.
Väktare (Bybo) - Kan skydda en person men får aldrig skydda samma person 2 gånger i rad.
Jag vet inte vad jag ska tro om dig men du är fan ute på djupt vatten när du håller på sådär. Snackar om roller som inte finns...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Brynolf said:
Det låter lite för uppenbart i mina öron, men å andra sidan är det ofta så ulvarna vill att vi ska tänka.
Och hela resonemanget mot !Paxen går inte ut på just den tesen? "Det är uppenbart att han är varulven?"
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Brynolf said:
Det låter lite för uppenbart i mina öron, men å andra sidan är det ofta så ulvarna vill att vi ska tänka.
Och hela resonemanget mot !Paxen går inte ut på just den tesen? "Det är uppenbart att han är varulven?"
Så sant så sant; principen går så klart åt bägge hållen. Bra där! :gremsmirk: Jag tyckte nog mest att det verkade väldigt riskabelt för två ulvar att börja mobba en bybo så fort spelet dragit igång. Jag tror det är rimligare att vi hittar nån ond jäkel bland dem som kommer lite senare på drevet; som jag eller Spider Jerusalem i detta fall.

Spider Jerusalem said:
Jag vet inte vad jag ska tro om dig men du är fan ute på djupt vatten när du håller på sådär. Snackar om roller som inte finns...
Här får jag däremot lite ping. Spider kommer in lagom mitt emellan sent och tidigt i ett drev och angriper helt fel del av !Paxens tabbe. Jag vill minnas att Lu-Kaazh gjorde en likadan grej i Ankeborg, när han var ulv.

Jag ligger kvar på !Paxen tills vidare, men Spider får gärna läsa igenom tråden en gång till och se om han fortfarande står för sin röst på !Paxen.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Du har helt klart en poäng i det du skriver att det kanske är en poäng att peka ut dig eller Spider, men å andra sidan är ju förväntningar något som är till för att användas. Om ingen förväntar sig att ulvarna tidigt ska gå till attack, är det ju förstås just det ulvarna bör göra.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Mukwa läser ikapp

!Paxen said:
Konrad Konvalj said:
Att Vico´s klassiker innehåller 3 ulvar är det nått vi kan räkna med?

Jag tippar på att det är så. Vicotniks upplägg brukar ju vara 25% ulvar så i en klassiker borde det absolut vara så.
Jag har inte läst startinlägget då jag är lite stressad och inte bhar tid just nu.

3 ulvar låter troligt. Det ska ju ändå vara en klassiker. ¨

1 väktare, 1 läkare och en siare. Ulvarna är 3 och har inga krafter.

Tills vidare prata inte om era roller. Var försiktiga att tala om roll-PM överhuvudtaget, för jag tror att möjligtvis 1 ulv kanske kan åka dit på det.

Återkommer så fort jag har tid.
Eftersom roll-pm:en finns under "visa-dolt-innehåll-knapparna" i startinlägget så ska det mycket till att en varulv halkar dit på formuleringar. 50/50-paxen... Rödast hittills...
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Robban said:
Det var väl de frågor som jag har nu. Ska avvakta lite se vad andra skriver innan jag röstar.
Bättre att ta ställning direkt. Nu vet jag att jag är sent ute, men det här blir min nästa scum tell, förvisso vag, men jag gör ett litet bump-inlägg mest till mig själv i framtiden. Att börja dreva sin ulvpolare i början är ju sällan något man vill göra...
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Spider Jerusalem said:
!Paxen said:
...Skulle inte förvåna mig om Vic t om har fetstilat läkare/helare, siare eller väktare, bara för att göra det så enkelt och visuellt som möjligt....
Åter igen skriver du om Läkare/helare.

De roller som kommer finns i spelet är:
Bybor - Inga krafter & ingen extra info, med andra ord du vet inget utöver att du är Bybo och någonstans där ute finns det ett gäng ulvar.
Ulvar - Får prata sins imellan, kommer veta vilka som är de övriga ulvarna från start.
Siare (Bybo) - Kan granska en persons tillhörighet, dvs får reda på om den är Bybo eller Ulv.
Väktare (Bybo) - Kan skydda en person men får aldrig skydda samma person 2 gånger i rad.
Jag vet inte vad jag ska tro om dig men du är fan ute på djupt vatten när du håller på sådär. Snackar om roller som inte finns...
SJ är lite väl bitsk... läkare/helare... samma namn för väktare, bara det att väktare har blivit standard här... Nu känns det festligt fint... Nu kan jag ta ut !Paxen och visar det sig att han är bybo så står SJ högst på min lista.... tills jag läst fortsättningen vill säga...
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vore najs med ett förtydligande från Vicotnik på en punkt. Jag ser inget i startinlägget om vad som händer vid total inaktivitet. Eftersom rundornas längd är svårförutsägbara är det kanske en knepigare fråga än normalt. Aber doch, hur länge kan man hålla sig undan och gömma svansen i plurret innan man blir diskad/utbytt?

Eller är det helt enkelt så att den biten är avsedd att vara helt oreglerad?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Mukwa said:
Bättre att ta ställning direkt.
Men det har jag ju gjort! (Till skillnad från dig. :gremwink: )

Anledningen jag inte ville ta ställning direkt var för att:

a) jag ville se hur det gick till och var bekväm med formalian
b) det fanns inte allt för mycket att gå på då
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Brynolf said:
Spider Jerusalem said:
Jag vet inte vad jag ska tro om dig men du är fan ute på djupt vatten när du håller på sådär. Snackar om roller som inte finns...
Här får jag däremot lite ping. Spider kommer in lagom mitt emellan sent och tidigt i ett drev och angriper helt fel del av !Paxens tabbe. Jag vill minnas att Lu-Kaazh gjorde en likadan grej i Ankeborg, när han var ulv.

Jag ligger kvar på !Paxen tills vidare, men Spider får gärna läsa igenom tråden en gång till och se om han fortfarande står för sin röst på !Paxen.
Jag kom in då för jag läste tråden då. Jag anser att han fortsätter skriva om läkare då det inte är något som finns med är jävligt konstigt. Om du läser min andra post så skriver jag att jag tycker det är konstigt att vi ska hitta en ulv genom att hålla på våra roll pm's som finns utskrivna.

Mukwa said:
SJ är lite väl bitsk... läkare/helare... samma namn för väktare, bara det att väktare har blivit standard här... Nu känns det festligt fint... Nu kan jag ta ut !Paxen och visar det sig att han är bybo så står SJ högst på min lista.... tills jag läst fortsättningen vill säga...
Detta är varför jag reagerar på det.
!Paxen said:
1 väktare, 1 läkare och en siare. Ulvarna är 3 och har inga krafter.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Mukwa tycker till om spelet

Ok. det gick fort att läsa igenom allting. Här kommer mina åsikter om hur det här spelet ska spelas och hur min aktivitet kommer se ut.

Aktivitet
Den kommer vara väldigt dålig. Jag har saker att göra, både högt och lågt... På jobbet har jag för mycket att göra för att surfa runt och på kvällarna är jag relativt uppbokad. Tackade t o m nej till rollspel idag :gremfrown: Med det sagt kommer jag givetvis kika in och vara så aktiv som jag förmår mig.

Spelupplägget
12 deltagare varav
7 Vanillabybor
3 varulvar
1 väktare
1 siare

Rundorna (Kritiska rundor i rött)
Runda 1: 12/3
Runda 2: 10/3
Runda 3: 8/3
Runda 4: 6/2
Runda 5: 4/1


Easy peasy. Inget snack, inga kanske. Det är så det ser ut. 25% är ulvar. It's the law. Vi får ha fel två gånger.

Angående att kontrollera rösterna varje IRL-dygn innebär att ulvarna har världens fördel här. Det kommer bli korta rundor om vi röstar, därför vill jag att alla som har röstat lägger ned sina röster. Nu. Inte snart och definitivt inte efter 22:00. Sedan tar byn ett kollektivt beslut om när vi ska rösta. Ju längre rundor vi får, desto bättre är det för byn. Fler inlägg -> mer text -> mer material att analysera = bättre för byn.

För att lätt kunna stämma av hur byn ser på olika kandidater skulle vi kunna använda oss av samma finess som #Röst:, men byta ut ordet så att "rösten" blir ogiltig. Mitt snabba, enkla förslag är (och det här är också min nuvarande anklagelse):

Anklaga: !Paxen

På så sätt kan vi söka på "Anklaga:" och göra röstsammanställningar precis som vanligt utan att behöva bekymra oss om att vi får för korta rundor.

Märk väl att röstningsmönstren mer eller mindre är det enda vi kommer kunna analysera i det här spelet och risken finns att ulvarna i det här partiet har lika mycket is i magen som jag, Vimes och Lu-Kaazh hade i Maffia-liret. En sån strategi är nästan helt förödande för byn när upplägget är så här vanilla. Men bara nästan...

Press
Vi kommer inte kunna pressa varandra på hård information och då är det alltså det andra vi måste gå på. Någon som är pressad borde ta för vana att börja anklaga och bygga ett ordentligt case (läs: motivera) mot någon annan. På så sätt är alla fortfarande byn till gagn.

Powerrollerna ska absolut inte gå ut med info under drev. Inte den här rundan och inte i nästkommande runda heller. Den enda gången jag vill se någon skriva om sin förmåga är när den personen vet att den kommer åka ut. En trängd ulv kan komma att chansa i de sista rundorna, och då är det bättre att informationen om att vi inte har någon powerroll kvar är öppen. Ta inte med er något i graven.

Kanske har jag en av powerrollerna, kanske inte. Så vill jag att alla ska förhålla sig till förmågorna. Siaren är den absolut viktigaste vi har i det här partiet, viktigare nu än i något annat parti här på rollspel.nu. Gå inte ut med att ni är vanilla för då får ulvarna en person mindre att ta hänsyn till när de ska bestämma sig för sina nattmord.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Robert Jonsson said:
Mukwa said:
Bättre att ta ställning direkt.
Men det har jag ju gjort! (Till skillnad från dig. :gremwink: )
Ja, sorry... jag började med att gå igenom inlägg för inlägg och tänkte skriva nåt snabbt om vad jag tyckte, mest för egen del... men sedan såg jag att det bara var 20-30 inlägg att gå igenom så jag lade ned den idén och slängde iväg vad jag tyckte så fort som möjligt... är dessutom stressad, inte bara för att det snart har gått en hel varulvsdag :gremsmile:

Du kommer komma in i spelet allteftersom, Robban men här får du svar på tal:

a) jag ville se hur det gick till och var bekväm med formalian
Att vara passiv och se hur de andra röstar och agerar är precis vad ulvarna vill göra. Det är alltså en scum tell att avvakta när något skumt uppenbarar sig, och:
b) det fanns inte allt för mycket att gå på då
Jodå, det gjorde det. Det är ett väldigt suspekt inlägg från !Paxen (tyvärr är det lite mindre suspekt just för att det är !Paxen som skrev det), inte världens bästa scum tell, men tillräckligt för att reagera på det. Ulvar är inte lika uppmärksamma som bybor, för de har mycket mer att tänka på, och smågrejer kan passera en ulv obemärkt. Därför är det bra om alla bybor är på hugget om det kommer nåt halvdant.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Så... nu måste jag dra mig tillbaka för annat. Om någon blir utröstad kl 22:00 ikväll kommer jag vara jävulskt förbannad och se till att samtliga som röstat blir utröstade.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Mukwa tycker till om spelet

Håller i stort sett med Mukwa. Men jag förstår inte varför folk dillar om korta rundor. Om jag inte missförstått något så måste vi i första rundan ha 7 röster på samma person för att denne ska åka ut. Hur sannolikt är det att det att det händer om inte vi kommit överens om att vi ska hänga någon? Vet inte om jag håller med om att ulvarna har fördel här. Vi i byn kan ju dra ut på rundorna så länge som vi vill. Det viktiga är inte att vi håller igen på rösterna. Det viktiga är att vi inte låter en röst ligga vid 22:00 om vi inte verkligen vill hänga personen i fråga. Med bra lagarbete så är ju detta systemet alldeles lysande för byn.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mukwa tycker till om spelet

Gahh! Hinner egentligen inte...

Med röster ute låter vi ulvarna vara vågmästare. Med anklagelser låter vi hela byn vara med och påverka. Och med drev finns alltid en risk att det helt plötsligt är 7+ röster på en person och sedan hinner inte folk lägga ned dem. Det får inte hända, för då hänger vi någon som många kanske egentligen bara vill pressa. Vi köper oss mer tid och spelar mer säkert om vi inte röstar alls förrän vi har skapat oss en uppfattning om vem vi vill ha ut.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mukwa said:
Så... nu måste jag dra mig tillbaka för annat. Om någon blir utröstad kl 22:00 ikväll kommer jag vara jävulskt förbannad och se till att samtliga som röstat blir utröstade.
Korrekt och medhåll.

Ingen skall röstas ut ikväll.

Mukwa´s anklaga idé låter klockren och väldigt sund.

Röst: Ingen
Anklaga: !Paxen

Jag återkommer lite senare ikväll med lite tankar och sånt, men just nu har jag det brunt.

De som ännu inte postat ett ända inlägg kan pallra sig ur vagnen och slinka in.
 
Top