Varulv [Varulvsspel7] - Spelet är över

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Bra spelat alla!

Jag hade lite dåligt med tid i R1 men har hängt med från sidan, kul spel och bra arrat @Vimes! Spännande att utmana grunderna utan att göra allt megaspexigt, mer sånt! :D
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Jag tror följande, men Fjodor får väl rätta mig.
Så fort jag läste att jag mördats misstänkte jag Fjodor eller Impetigo som båda grönade mig i R1. Lustigt nog gjorde det att jag började läsa Sidd som grön. Instinktivt kommer man titta på de som varit på och härjat med nattmordsoffret så att han grönade mig var ett sätt att smita undan uppmärksamheten.
Eller också tyckte han jag var jobbig som skrev hela tiden, lättare att lågflyga om byn är lite avslagen.
Min plan var att låta Basenanji få vara kvar för att vara en bra foil för byn och hoppas på att Sidd skulle dra på sig blickarna i R2.
Att rösta ut Basenanji hade varit optimalt men trodde det skulle ge för tydliga teckan på ulvighet från mitt håll.
Plockade bort dig för jag såg dig som största hotet just då i R1 och jag hoppades på att du kanske hade sått tillräckligt med tvivel för att ingen skulle skydda dig. I R1 trodde jag på att Sidd var min ulvkompis. Var sjuk nojjig att ni alla skulle gå all in på en och skydda en för det skulle ha begränsat valmöjligheterna till att rösta ut den personen troligvis. Om alla byborna hade valt ut en person så hade den personen garanterat blivit skyddad mot ett nattmord i R1. Enda risken byn tog var att det skulle vara på en ulv. Men det hade fortfarande troligvis gett mer saker att diskutera och mer smulor på bordet att reda i till R2.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag var som sagt andreulv så jag var den enda i spelet som inte hade några handlingar utanför spel :D

Förutom sista rundan då jag fick ange ett nattmord som inte skulle kunna bli av.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Vem nattmördade du i R2 eller missade du att göra det?
Vem tänkte du nattmörda I R3?
Jag satte mitt nattmord på Basse, min förhoppning var att han hade något lägre antal skydd på sig. Kändes som att alla skyddade Impetigo i runda 2 och Sidd ville jag ha rösta ut.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Och @Basenanji och @Impetigo , tack för era tips. Det var fullt ärliga frågor. Jag har spelat det här spelet precis som jag gjort förut men jag måste uppenbarligen lära mig att gräva ner mig i detaljer och liknande för att få fram argumentationer på ett helt annat sätt än jag gör idag för att kunna hjälpa byn tillräckligt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Skydden såg ut såhär:

Basse skyddar Impetigo
Rasmus skyddar Basse
Bio skyddar Sidd
Sidd skyddar Rasmus
Impetigo skyddar Bio

Det enda som faktiskt blev av var Basses skydd av Impetigo i R2.

Att det inte blev något nattmord i R2 berodde dock på att försteulven dog. Jag tänkte att det var givet att ni skulle tolka reglerna så, men där hade det kunnat vara tydligare kanske.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Skydden såg ut såhär:

Basse skyddar Impetigo
Rasmus skyddar Basse
Bio skyddar Sidd
Sidd skyddar Rasmus
Impetigo skyddar Bio

Det enda som faktiskt blev av var Basses skydd av Impetigo i R2.

Att det inte blev något nattmord i R2 berodde dock på att försteulven dog. Jag tänkte att det var givet att ni skulle tolka reglerna så, men där hade det kunnat vara tydligare kanske.
Nä, jag skyddade väl ändå Bio? :)
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Bra arrangerat @Vimes
Bra jobbat av byn, att följa smulgate i R2 från sidan var stor humor!
Själv var jag som Sidd var inne på lite för yvig och härjig. Är ändå nöjd med Osmo Vallo-LaMotte som jag hoppas blir en del av ordlistan för framtida spel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Funderingar om designen - så tänkte jag
Jag planerade först för ett femmannaspel som skulle se ut såhär: två ulvar som inte har kontakt med varandra, inget nattmord. Jag tror det hade varit ganska balanserat.

Nu blev det en annan variant. Det här med ulvar som inte känner till varandra är lite tveeggat. Det skapar en del spännande dynamik, i det här spelet (med regeln oavgjord röstning = ingen åker ut och vinstvillkoret "ulvarna vinner när byn inte kan vinna") var det ju inte självklart att ulvarna skulle vinna vid t.ex. 2-2, om de inte känner varandra. I R2 när det stod 3-2 var ju läget följande:
A. En ulv röstas ut, det blir nattmord -> 2-1
B. En ulv röstas ut, det blir inte nattmord -> 3-1 (det var det här som hände)
C. En bybo röstas ut, det blir nattmord -> 1-2 (ulvvinst)
D. En bybo röstas ut, inget nattmord -> 2-2 (eftersom ulvarna inte känner varandra kan byn fortfarande vinna)
E. En bybo röstas ut, inget nattmord men ulvarna får kontakt -> 2-2 (ulvvinst)

Så jag tyckte det fanns lite spännande utfall som var möjliga.

Samtidigt tar ju regeln om ulvar som inte känner varandra bort en av grejerna som är spexig med varulvsspel: analysen av interaktion mellan potentiella ulvar. Jag trodde att Fjodor och Martin skulle försöka smula lite till varandra för att eventuellt kunna agera samfällt, men det verkade inte hända.

Balansmässigt tror jag ulvarna nog hade en fördel mot standard-spel, men inte så farligt? Stabilitetsmässigt var det här var hyfsat. Jag ville inte ha med någon siare för det hade blivit pajigt på så få spelare, och jag ville inte ha en ulv enbart, för det hade riskerat avslut direkt i första rundan (vilket hade varit trist). Syftet med att sprida ut väktandet på alla bybor var att inte knyta väktarfunktionen till en särskild spelare (vilket ju ger mer instabilitet i och med att hen kan grönas eller råka dö direkt i början). Sen var min lösning på väktandet kanske inte världens mest eleganta.

Det är en intressant utmaning att designa små spel! (Min erfarenhet är att det är runt 9 spelare som det inte längre är ett litet spel: då börjar liksom standard-designparadigmet att gälla.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ulvstrategi i små spel - och en inpass i slump-debatten

En annan grej jag tänkte på var att Fjodor och Martin spelade tämligen fläckfritt. Det var liksom inga tabbar alls som ulvar. Och det som slog mig sen (och som jag tror att ni har varit inne på också) var att det nog var "fel" strategi i ett litet spel. Jag såg att någon i spelet skrev om "lågflygande". Jag skulle nog inte säga att ulvarna lågflög i det här partiet. De var tillräckligt aktiva, tycker jag det såg ut som. Däremot stack de inte ut alls i diskussionen. Inläggen var lite för kyliga, förnuftiga och väldesignade. Och i ett sådant här litet spel tror jag inte det håller. Det är så pass få spelare med att var och en i tråden kommer få en relation med övriga deltagare. Att då vara förnuftig och inte sitta och veva vid middagsbordet (som Impetigo, Sidd och Basse gjorde) kommer sticka ut. När Martin blev utröstad kändes det mycket som att det inte alls handlade om att han hade ulvat sig, utan mer om att han "inte är en av oss". Det här kyliga och förnuftiga ulv-spelet hade säkert varit mer effektivt i ett större spel.

Det här hänger ihop med diskussionen om slump i varulvsspel. Jag brukar ju mena att man har två uppgifter som bybo: fånga ulvar och visa att man är bybo. I det här spelet (och jag menar alltså att det är typiskt för ett litet spel) blev Fjodor och Martin utröstade inte för att de blev fångade, utan för att alla kvarvarande bybor (Impetigo, Sidd, Basse) hade lyckats med uppgiften att visa varandra att de var bybor.

Resonemanget om slump i varulvsspel handlar ju om att de här casen och analyserna vi gör kan vara nog så logiska och genomtänkta - men de kan lika gärna visa sig vara fel alldeles oavsett. Det ligger helt visst något i det! (Jag har gjort massor av fantastiskt genomtänkta och logiska cases som visat att bybor varit ulvar i mina dar!). Men den här uppgiften - att visa att man är bybo - den är ju interpersonell och känslomässig snarare än logisk och analytisk. Den sociala delen av "social deduction". Jag tror den är mindre slumpmässig. På något vis. @Basenanji , hjälp mig här!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Bra tankar Vimes.

Denna gång tror jag ulvarnas misstag var att de inte hängde på Impetigos gräv mot Basse.
Faktiskt väldigt konstigt (vore kul att få nån förklaring) för jag tänkte att det inte alls var omöjligt och i R1 såg vi väl att det fanns potential.
Självklart vi var tokfel ute men Basse hade rykt och alla blickar hade sedan riktats på mig (ännu mer) eller Impetigo.
Fjodor och Martin kändes väl mer som 2a val just pga att de i mitt tycke inte lyckades hitta nåt starkare gräv.
Vidare tyckte jag också att det var konstigt att ni andra som alltså avfärdade Impetigos gräv på Basse inte då tittade lite djupare på just Impetigo.
Om hans gräv inte stämmer så…
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Intressant! Nu fullt upp med middagsbestyr så mitt svar dröjer, men jag skulle i korthet säga att ja, någon form av social dimension handlar det om. Men jag hade i det här fina spelet (elegant igen Vimes!) faktiskt svårt att vara helt säker. Mycket slump för min del.

Tror dock att det är som du säger, skillnaden i argumenten avgjorde.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
i det här spelet (med regeln oavgjord röstning = ingen åker ut och vinstvillkoret "ulvarna vinner när byn inte kan vinna") var det ju inte självklart att ulvarna skulle vinna vid t.ex. 2-2, om de inte känner varandra.
Men då är det väl bara att ge sig tillkänna? Båda ulvarna vet ju att det är två ulvar kvar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Det hade varit fucking amazing att dra den switcharoon som bybo!
Hepp Hepp Stop å belägg här nu.
Jag måste erkänna att det är faktiskt jag som är varulv!
…men ni får inte rösta på mig…

Hade det inte blivit en väldigt unik slutrunda där de två ulvarna skulle försöka bevisa för övriga att de är scummare än mig?
Lycka till😆
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Hepp Hepp Stop å belägg här nu.
Jag måste erkänna att det är faktiskt jag som är varulv!
…men ni får inte rösta på mig…

Hade det inte blivit en väldigt unik slutrunda där de två ulvarna skulle försöka bevisa för övriga att de är scummare än mig?
Lycka till😆
Det hade varit så jäkla ball!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Hepp Hepp Stop å belägg här nu.
Jag måste erkänna att det är faktiskt jag som är varulv!
…men ni får inte rösta på mig…

Hade det inte blivit en väldigt unik slutrunda där de två ulvarna skulle försöka bevisa för övriga att de är scummare än mig?
Lycka till😆
Du skulle ju liksom övertala försteulven att du är andreulven, rösta för oavgjort och sen snajpa på slutet! Bam!
 
Top