Varulv [Varulvsspel7] - Spelet är över

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det hade varit fucking amazing att dra den switcharoon som bybo!
Ja, det var det här jag tänkte på. Men det slår mig nu att rätt spel för försteulven då blir att nattmörda den outade ulven som inte röstas ut. Är det en oskyddad bybo vinner ulvarna ändå. Enda scenariot byn kan vinna på i 2-2 är att det är försteulven som röstas ut.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Eller ja, hamnar nattmordet på en skyddad bybo kan byn också vinna, förstås.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Ja, det var det här jag tänkte på. Men det slår mig nu att rätt spel för försteulven då blir att nattmörda den outade ulven som inte röstas ut. Är det en oskyddad bybo vinner ulvarna ändå. Enda scenariot byn kan vinna på i 2-2 är att det är försteulven som röstas ut.
Ja, och som fejk-ulv så måste en ju snajpa försteulven eller andreulven.
 
Last edited:

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Bra tankar Vimes.

Denna gång tror jag ulvarnas misstag var att de inte hängde på Impetigos gräv mot Basse.
Faktiskt väldigt konstigt (vore kul att få nån förklaring) för jag tänkte att det inte alls var omöjligt och i R1 såg vi väl att det fanns potential.
Självklart vi var tokfel ute men Basse hade rykt och alla blickar hade sedan riktats på mig (ännu mer) eller Impetigo.
Fjodor och Martin kändes väl mer som 2a val just pga att de i mitt tycke inte lyckades hitta nåt starkare gräv.
Vidare tyckte jag också att det var konstigt att ni andra som alltså avfärdade Impetigos gräv på Basse inte då tittade lite djupare på just Impetigo.
Om hans gräv inte stämmer så…
Anledningen till att jag inte hängde på Impetigo var att jag inte trodde på det. Som basse sa,hade det varit en smulning hade det varit en sockerkakestor smula…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Anledningen till att jag inte hängde på Impetigo var att jag inte trodde på det. Som basse sa,hade det varit en smulning hade det varit en sockerkakestor smula…
Men om du nu verkligen inte trodde på det så betyder det ju att du tyckte att Basse var bybo.
Då hade det väl varit strålande som ulv att rösta bort Basse.
Och sen skylla på Impetigo och mig.
Jag och Impetigo hade tittat väldigt misstänksamt på varandra om så skett.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Men om du nu verkligen inte trodde på det så betyder det ju att du tyckte att Basse var bybo.
Då hade det väl varit strålande som ulv att rösta bort Basse.
Och sen skylla på Impetigo och mig.
Jag och Impetigo hade tittat väldigt misstänksamt på varandra om så skett.
Ja, om jag spelat för att vara ulv men min första tanke var att jag ska se till att vara bybo i allt jag gör. Jag övervägde det ett tag men jag hade inte kunnat försvara det på sikt tänkte jag.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Jag landade precis som Martin3 i bybofällan, ville spela bybo då jag inte kunde lita på nån av er. Andreulven kunde ju lika gärna rösta ut mig som någon annan. Som försteulven så hade jag en potentiell allierad men tills den var avslöjad för mig så var det mer ett hinder än ett bidrag. Jag gick som sagt hårt ut ur R1 med att Basenanji var bybo, och hoppa på tåget så tidigt i R2 att basenanji var ulv och sen det tåget skullle vända så skulle ju alla blickar landa på mig. Jag hade sett det som sjukt misstänkt om någon annan skyddat basenanji i R1 för att sen helt hoppa på tåget att sänka denna R2 .

@Vimes tror dock du har rätt att i denna lilla klunga så funkar det att vifta bättre än den stilen som både jag och Martin3 kör på, dvs lite mindre vifitigt. Att inte sticka ut är att sticka ut och alla hade en hammare denna runda som verktyg :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag börjar undra om "Snacket efter spel" är det riktiga varulvsspelet, för här knådas degen minsann! 😀

Jag kommer ingenvart i min analys och tror att det tyvärr handlar en hel del om tur och slump. Jag skriver "tyvärr" för jag vill ju helst kunna säga att jag är skicklig på det här spelet och inte bara tursam.

Men kanske ändå att man kan vara listig och skicklig ändå. Jag tycker att sådana som BDG, Vimes och Genesis flera gånger lyckats avgöra spelet genom att tänka listigt och logiskt. Dessutom har de klarat av den sociala biten till sin favör. (Därför kände jag mig listig när jag yrkade på att vi ulvar skulle nattmörda Genesis tidigt i det där spelet jag glömt namnet på).

Så, kanske ändå att varulvsspel kräver skicklighet, fast på lite metanivå. Grumligt svar, men det bästa jag kan komma på just nu.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Så, kanske ändå att varulvsspel kräver skicklighet, fast på lite metanivå. Grumligt svar, men det bästa jag kan komma på just nu.
Metanivån är ett väldigt intressant ämne! Det är ju på sätt och vis dåligt för mig när jag är ulv att spela ett vasst bybospel när jag är bybo, eftersom det blir svårare att fejka. Ju mer svårtolkat mitt bybospel är, desto svårare blir jag att hitta som ulv.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Metanivån är ett väldigt intressant ämne! Det är ju på sätt och vis dåligt för mig när jag är ulv att spela ett vasst bybospel när jag är bybo, eftersom det blir svårare att fejka. Ju mer svårtolkat mitt bybospel är, desto svårare blir jag att hitta som ulv.
Det här tror jag det ligger mkt i!
Om man är lite yvig och härjig riskerar man att hängas ett par gånger som bybo, sen kommer folk tänka att det där är "Bybo-Bonker" och så kan man komma undan med det. Lite jobbigt när man hängs men på sikt kan man fp ulvfördelar för det är ju lättare att fejka allmänt viftande än vasst bybospel.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det här tror jag det ligger mkt i!
Om man är lite yvig och härjig riskerar man att hängas ett par gånger som bybo, sen kommer folk tänka att det där är "Bybo-Bonker" och så kan man komma undan med det. Lite jobbigt när man hängs men på sikt kan man fp ulvfördelar för det är ju lättare att fejka allmänt viftande än vasst bybospel.
Fast, om man tänker sig att man till exempel vill vinna så många partier som möjligt så är det en rätt dålig strategi att inte spela sitt absolut vassaste bybospel varje gång man är bybo, för trots allt så är du bybo cirka 3/4 av gångerna och att då medvetet spela 'dåligt' som bybo för att förbättra sina chanser som ulv låter ju inte smart.

Även om man bryr sig mer om att vinna som ulv (för att det känns roligare/svårare eller då ju varje enskild spelare spelar större roll på ulvlaget) så tror jag inte riktigt på strategin. För det är ju just att vara känd som en 'riktigt vass bybospelare' som gör att du kan få röster med dig och undvika bli utröstad.

Hade det inte varit så tråkigt och spelförstörande tror jag nästan att jag vunnit fler partier om jag gjorde tvärtom och varje gång jag var ulv gick ut och sa det dag 1 så att alla kunde lita på att jag inte var ulv alla andra partier och kunna vara trygga med att jag var bybo (men att jag nog skulle göra det beror ju också på att jag inte är särskilt vass ulv, allra bäst hade ju förstås varit att vara en riktigt vass bybo och en riktigt vass ulv).
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Fast, om man tänker sig att man till exempel vill vinna så många partier som möjligt så är det en rätt dålig strategi att inte spela sitt absolut vassaste bybospel varje gång man är bybo, för trots allt så är du bybo cirka 3/4 av gångerna och att då medvetet spela 'dåligt' som bybo för att förbättra sina chanser som ulv låter ju inte smart.

Även om man bryr sig mer om att vinna som ulv (för att det känns roligare/svårare eller då ju varje enskild spelare spelar större roll på ulvlaget) så tror jag inte riktigt på strategin. För det är ju just att vara känd som en 'riktigt vass bybospelare' som gör att du kan få röster med dig och undvika bli utröstad.

Hade det inte varit så tråkigt och spelförstörande tror jag nästan att jag vunnit fler partier om jag gjorde tvärtom och varje gång jag var ulv gick ut och sa det dag 1 så att alla kunde lita på att jag inte var ulv alla andra partier och kunna vara trygga med att jag var bybo (men att jag nog skulle göra det beror ju också på att jag inte är särskilt vass ulv, allra bäst hade ju förstås varit att vara en riktigt vass bybo och en riktigt vass ulv).
Helt rätt, klumpigt uttryckt av mig. Det jag menade var att den som är vass bybo kan ha svårare att fejka det när hen är ulv än en mer medioker bybo. Menade alltså inte att man ska försöka spela dåligt som bybo.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Helt rätt, klumpigt uttryckt av mig. Det jag menade var att den som är vass bybo kan ha svårare att fejka det när hen är ulv än en mer medioker bybo. Menade alltså inte att man ska försöka spela dåligt som bybo.
Ja. Eller, det är i varje fall mer ansträngande att vara ulv om man har ett väldigt... aktivt bybopersona. Jag tycker jag lyckats skådespela mig själv rätt väl de två senaste gångerna jag varit ulv (Minoiner och Showdown at Bad Pelt Gulch - sen har jag ju blivit siad direkt, men det är en annan story), och jag förväntas nog vara rätt aktiv som bybo.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ah! NU kom jag på en sak som jag faktiskt tänkte på under spel och skrev om i den här posten i R3. När vi pratar om "bra bybospel" så kanske det kräver en definition, för jag tror att vi tolkar det lite olika. Jag menade i posten ovan att bra bybospel inte enbart är att spela förnuftigt, utan också engagerat. Dvs: att jag skriver saker för att jag vill hitta ulvarna och gröna bybor.

Jämför det med att som ulv spela "förnuftigt" för att försöka se ut som en bybo.

Så jag menar inte att vi måste spela vimsigt och spretigt för att andra ska uppfatta oss som bybor, utan framförallt att det patos som bybor känner smittar av sig på hur de skriver, på vad de skriver om och hur de interagerar med andra spelare. Att uppbåda samma patos som ulv tycker jag är svårt och jag misstänker att det här handlar om psykologi: det går liksom inte att fullt ut emulera en bybo om du vet att du är ulv.

Martin och Fjodor spelade mycket bra – jag vill verkligen ha det sagt – men kanske att de ändå inte deltog i spelet på samma sätt som tex Impetigo, och Sidd? Vad ger ni för en sån analys?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Ah! NU kom jag på en sak som jag faktiskt tänkte på under spel och skrev om i den här posten i R3. När vi pratar om "bra bybospel" så kanske det kräver en definition, för jag tror att vi tolkar det lite olika. Jag menade i posten ovan att bra bybospel inte enbart är att spela förnuftigt, utan också engagerat. Dvs: att jag skriver saker för att jag vill hitta ulvarna och gröna bybor.

Jämför det med att som ulv spela "förnuftigt" för att försöka se ut som en bybo.

Så jag menar inte att vi måste spela vimsigt och spretigt för att andra ska uppfatta oss som bybor, utan framförallt att det patos som bybor känner smittar av sig på hur de skriver, på vad de skriver om och hur de interagerar med andra spelare. Att uppbåda samma patos som ulv tycker jag är svårt och jag misstänker att det här handlar om psykologi: det går liksom inte att fullt ut emulera en bybo om du vet att du är ulv.

Martin och Fjodor spelade mycket bra – jag vill verkligen ha det sagt – men kanske att de ändå inte deltog i spelet på samma sätt som tex Impetigo, och Sidd? Vad ger ni för en sån analys?
Det svåra med såna här definitioner är att det alltid blir subjektivt. Jag spelar bybo med hög aktivitet, och lite varierande grad på innehållet. Upplevde att det som ulv var svinjobbigt när byn var igång, lågflygande blir så utmärkande då. Det jag egentligen är ute efter är att jag tycker bra bybospel kan vara olika saker.
Sen kanske det å andra sidan passar in på din beskrivning ovan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ah! NU kom jag på en sak som jag faktiskt tänkte på under spel och skrev om i den här posten i R3. När vi pratar om "bra bybospel" så kanske det kräver en definition, för jag tror att vi tolkar det lite olika. Jag menade i posten ovan att bra bybospel inte enbart är att spela förnuftigt, utan också engagerat. Dvs: att jag skriver saker för att jag vill hitta ulvarna och gröna bybor.

Jämför det med att som ulv spela "förnuftigt" för att försöka se ut som en bybo.

Så jag menar inte att vi måste spela vimsigt och spretigt för att andra ska uppfatta oss som bybor, utan framförallt att det patos som bybor känner smittar av sig på hur de skriver, på vad de skriver om och hur de interagerar med andra spelare. Att uppbåda samma patos som ulv tycker jag är svårt och jag misstänker att det här handlar om psykologi: det går liksom inte att fullt ut emulera en bybo om du vet att du är ulv.

Martin och Fjodor spelade mycket bra – jag vill verkligen ha det sagt – men kanske att de ändå inte deltog i spelet på samma sätt som tex Impetigo, och Sidd? Vad ger ni för en sån analys?
Ja, det var exakt den här grejen jag var ute efter.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
@Basenanji tycker det var en bra analys.

Hur kommer man då ur lågflygandet om det är ens spelstil?
Känner inte att jag spelat alls annorlunda denna gång jämfört med de övriga gångerna jag deltagit och alla gångerna blir man anklagad för lågflygande. Något jag försöker gör är att vara tydlig med intentioner och att försöka ställa frågor och pressa fram svar. Ska man jobba mer aktivt vem man lägger rösten på? Upplevs man inte som att man flänger runt och sprattlar då?
 
Top