Nekromanti Varulvsspel:UA - Tredje drinkrundan

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Sorry hjk, missade din fråga. Det är inget jag vet, jag bara drog till med något.

Just nu tror jag att det finns:

IMM 4
MM 4

MD 3
MMD 2
PSI 2

RBT 3

Och jag tror att Vandraren,Zebulon var IMM och att BDG var PSI.

Men det kan förstås vara så att folk har ljugit om sin ras, tex för att undkomma att vi siktar in oss på IMM eller MM.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Jag har bestämt mig.

hjk said:
Det ser helt klart ut som ett safe-byte av Krank. Frågan är varför han inte röstar på mig?
För att det inte är ett jäkla "safe-byte". Jag röstar inte på dig eftersom jag ser dig som mindre misstänkt än Glom. Inte omisstänkt - men jag är villig att betrakta dig som en bybo som är dum i huvudet för tillfället.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Jag har bestämt mig.

Basenanji said:
Vem var det som sa att han/hon var MD eller MMD?
Fast det ger ju inte ett skvatt; jag får ju bara veta om nån har mutation eller inte. Jag kan bara avgöra huruvida någon är "IMM/RBT" eller "nåt annat".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Jag har bestämt mig.

Nej, Krank kommer nog inte bli utröstad, inte den här rundan i varje fall. Och det är bra.

hjk(5): Pilzeman Glom, Vicotnik, Persson, Vildkatt

Glom(4): Vimes, Krank, Basenanji, Hjk

krank(3): kefka, Måns, Rising

kefka(2): Purgatory, Paxen
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Jag har bestämt mig.

hjk said:
Röst: Glom

Kan lika gärna rösta ut honom som Krank, vilket inte verkar bli av.
Gott strategiskt, och väldigt safe, val =)
Det är större chans att du lyckas rädda dig genom att rösta på Glom just nu än att rösta på mig, helt enkelt...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Jag har bestämt mig.

Jaha, då har det ändrats...Jag ser hellre att Glom åker än hjk, så jag flyttar min röst.

Röst: Glom

Vimes said:
Nej, Krank kommer nog inte bli utröstad, inte den här rundan i varje fall. Och det är bra.

hjk(5): Pilzeman Glom, Vicotnik, Persson, Vildkatt

Glom(5): Vimes, Krank, Basenanji, Hjk

krank(): kefka, Rising

kefka(2): Purgatory, Paxen
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag har bestämt mig.

Vi är alltså på väg att rösta ut antingen Glom, som hade ungefär samma förmåga som den Zebulon hittade på, vilket var en av anledningarna till att vi så tydligt kunde förstå att Zebbe var en skurk, eller hjk, för att han - som Vimes påstått - "ligger lågt" - vilket man måste vara en lobotimerad chimpans för att kunna tycka. Och ingen annan på hjk-tåget tycks ha någon vettig motivering.

Suck.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag har bestämt mig.

Well, om det är upp till antingen Glom eller hjk så är det uppenbart för mig att det är Glom som måste åka.

Röst: Glom

Jag motiverar detta ytterligare snart, i den genomgång över samtliga deltagare, som jag håller på att skriva.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Jag har bestämt mig.

jag tycker att alla tåg suger. När jag kikar tillbaka på inläggen och hjk så ser jag inget märkligt, krank verkar inte vara varulv, kefka har "kommit ut".
Kuken vem ska jag rösta på då?!

Röst: Ingen
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Jag har bestämt mig.

Rising said:
Well, om det är upp till antingen Glom eller hjk så är det uppenbart för mig att det är Glom som måste åka.

Röst: Glom

Jag motiverar detta ytterligare snart, i den genomgång över samtliga deltagare, som jag håller på att skriva.
Bra då kan jag gå på ditt omdöme om det låter smart.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Jag har bestämt mig.

Ja, skärp er. Har ni inga argument för att rösta på mig så rösta på nån annan. De som lagt sina röster på mig kommer få en hel del att förklara nästa runda om jag åker ut. Vildkatt och Persson kan knappast komma undan med att vara amatörer hur länge som helst. Vicotnic har jag för mig påstod att han eventuellt inte kunde ändra sin röst. Så ytterst lämpligt... Ge mig några argument att bemöta åtminstone.

I början av rundan var allt super, vi hade precis röstat ut en varulv med kopplingar till både Krank och Glom och det kändes som att bara nysta upp alltihopa en varulv i taget, nu är det plötsligt så svårt att lista ut vem man ska rösta på att folk ligger kvar med röster på Kefka trots hans outning eller röstar omotiverat på mig.

Ett varulvsscenario är att Krank leder en grupp amatörvarulvar och att strategin är att spela var för sig för att inte kopplas ihop för mkt. Så gjorde vi sist när han och jag var varulvar. I så fall är min gissning just nu att det är Krank, Glom, Persson och Vildkatt som är varulvar. Persson och Vildkatt är de jag är minst säker på förstås, men om de inte skärper sig och kommer med svar tycker jag vi har ett bra case mot dem.

Vi spelar väldigt dåligt just nu.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Jag har bestämt mig.

Okej, det verkar som krank inte kommer àka. hjk har jag inget riktigt grepp om, och Glom har jag misstänkt förut. Därför,

röst: Glom
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Jag har bestämt mig.

Glom(6): Vimes, Krank, Basenanji, Hjk, Rising, Kefka

hjk(4): Pilzeman Glom, Vicotnik, Vildkatt

kefka(2): Purgatory, Paxen

Ingen (1)
: Persson
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Jag har bestämt mig.

Okej, jag erkänner att jag inte har någon motivering för hjk-rösten. Det hade jag nte riktigt när jag började heller. Jag spelade väldigt slött och tänkte att "okej, krank och kefka är inga vidare drev... men där är någon som vill dreva mot hjk! Det kan jag hoppa på." Dåligt av mig, speciellt eftersom jag nu kom på mig själv med att nästan göra samma sak med Glom-drevet. Jag börjar med
Röst: ingen
för att sedan kolla över de misstänkta jag har efter att det drevats den här rundan:
Paxen och Vimes - inget i deras beteende, men de är MM. En MM är varulv, och allt jag vet är att det inte är jag. Är det inte någon av dessa två så måste det ha varit Zebulon, eller så ljuger Glom.
Vildkatt - spelar fortfarande förunderligt. Känns som om hon kör sitt eget race lite vid sidan av.
Måns - var på tapeten i drinkdebaclet men försvann från radarn när det lugnade sig. Det vi vet är alltså att han inte är en smusslande DTF, men han kan vara scum på annat sätt för det.

Andra jag vill nämna utan att för den sakens skull misstänka:
Vicotnik känns lagom aktiv. Han har svarat på tilltal vid rasoutning och när folk har bett om hjälp till drev, men i övrigt har allt han gjort den här rundan varit att driva hårt mot krank i början. Typiskt ett sånt drev en varulv inte gör mot en annan varulv om det inte är väldigt välplanerat.
Glom - uppenbarligen misstänkt av många, men jag har ingen direkt uppfattning om henom.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag har bestämt mig.

Här är min lista över deltagarna, från de grönaste till de skummaste:

Basenanji Helgrön, dels för sin förmåga och dels får sin rös på Zebulon. Frånsett från det så tycker jag att han har totalt fel i allt han skriver, och hittar på konstiga anledningar att misstänka folk, som han kunde kollat själv är helt out of the blue. Dessutom försvarar han krank av helt pudas anledning.

Vimes Helgrön, för sin röst på Zebulon, för att Paxen använt sin trackerförmåga på honom och sett att han inte gjorde något, och för att han jagar skurkar på ett alert och förståndigt sätt. Han försvarar dock krank via anledningar som jag inte tror ett dugg på. Att Zebbe skulle ha förstått av det som skrivits i tråden att krank behövde alkohol, när Zebbe inte förstod någonting annat av vad som pågick i spelet, är uppenbart fel, och att krank påstås vara rassiare ligger ju inte nödvändigtvis i byns intresse om det nu stämmer att det var riskabelt för byn att outa raser.

Vildkatt Dels för att hennes förmåga står ut för mycket, och dels för att hon helt enkelt är för knasig för att vara överklass.

Paxen Tracker är en av de starkaste förmågor som finns i spelet. Paxen använder visserligen inte denna förmåga superklokt (han berättar för tidigt i rundorna vem han har undersökt) och hittills har han inte lyckats rikta den mot särskilt bra personer, men det är en alltför svår förmåga att fejka för en överklassare och jag har enbart fått goda vibbar från honom.

Måns Gör inte så mycket väsen av sig, men bortsett från att han inte direkt misstänkte kefka när drinkdebaclet begav sig, så tänker han bra och röstar bra; och det har han gjort ända sedan början på spelet. Har tidigt varit på krank och pekat ut blunders från denne, exempelvis.

hjk Började riktigt dåligt, med en passiv stil och hakade på fel grejer (ansåg bland annat att Zebulons förvirrade lista över misstänkta var så bra att han höll med om det mesta). Men sedan dess har han tagit sig i kragen och nu tycker jag att han både röstar och tänker bra. Hjk har blivit min favoritvarulvsjägare av de nuvarande spelarna, tillsammans med Vimes. Jiddret med krank i början på drag tre kändes förresten inte som om de ägnade sig åt skådespeleri.

Purgatory
Djur-siare som hittills använt sin förmåga vettigt. Defensiv, avvaktande stil, och jag tycker att rösterna ofta hamnat fel. Förmodligen borgare, dock.

Hellzon/Pilzeman
Det här är min varken-eller-spelare. Jag har nog inget intressant att säga om Pilzeman i det här läget.

Persson
Claimar samma förmåga som Feuflux gått ut med i sin exempeltext, och gjorde åtminstone i början väldigt många små misstag och fumligheter. I övrigt; en avvaktande stil som jag har svårt att få grepp om.

Glom Glom's outande var en av anledningarna till att Zebbe åkte ut. Instinktivt känner jag att Glom snarast borde vara grön, men teorin om att varulvarna kan ha kommit överrens om en säker förmåga att claima, och sedan råkat avslöja denna två gånger är åtminstone rätt duglig. Jag ser inte direkt något skumt i gloms inlägg i övrigt.

kefka Vår drinksmusslare. När jag tittar tillbaka på kefkas inlägg så ser jag en spelare som agerat klokt och konsekvent utifrån den information han haft att tillgå. Om han skulle ljuga om sin förmåga så har han haft åtminstone en fyra-fem olika tillfällen då han hade kunnat göra bort sig och råka säga något som vi kunnat sätta dit honom för, men jag ser det helt enkelt inte. Dessutom tycker jag att han röstar förhållandevis klokt. Jag litar inte ett dugg på förmågan dock. Det är endast pga den som han hamnar så här långt ner på min lista.

Vicotnik
Ambitiös varulvsjägare, men jag tycker att hans misstankar konstant har riktats mot fel håll och snarare fungerat som distraktioner från de jag personligen ansett varit skumma. Driven stil; så här spelar jag själv när jag är varulv.

krank
Uppenbar Överklassare. Tydlig och självklar koppling till Zebulon (Som inte bara har med Zebulons klavertramp kring kranks alkoholtålighet att göra - som förresten absolut inte kan bortförklaras på något rationellt sätt. Att Zebulon skulle ha tolkat något breadcrumb är helt osannolikt. Men det är mer än så. Även när Zebbe har två tåg - krank och Vildkatt - att rösta på, så är han undvikande och velande, och när han väl till sist röstar på krank för att han så gärna vill cleara honom (så motiverade Zebbe det! "Krank tex rapade upp en förmåga och sen inget mer. Visst det var väl bra men jag ville ju cleara honom.") så visar han tydligt att han vill bort med sin röst från krank så tidigt som möjligt, och lägger ingen tyngd alls bakom sin röst utan bara "jag vet faktiskt inte ännu vem jag vill rösta ut. Den här rösten är för att skaka fram ett snack." Detta trots att Zebbe varit helt låst vid "de tre stora" (där den tredje pendlat mellan att vara krank/Basenanji) sedan början av spelet. Till och med när Zebbe röstar på andra personer (som mig) så har hans inlägg ofta handlat mer om krank istället.) Krank i sin tur gör små misstag hela tiden, och fullkomligen rykte av frustration i början på den här rundan över att Zebulon hade åkt ut - vilket syns tydligt i sättet som han försvarade sig mot anklagelser. Dessutom; går man tillbaka och läser de första rundorna så ser man en spelare som även om han håller en rätt hög profil i diskussionerna ändå har en avvaktande hållning i jakten på överklassare.

Krank är skurk. Jag är helt övertygad om det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Jag har bestämt mig.

hjk said:
Vicotnic har jag för mig påstod att han eventuellt inte kunde ändra sin röst. Så ytterst lämpligt...
Stämmer inte, jag kommer nog ändra min röst. Min nuvarande anledning för att rösta på dig är ungefär det jag tog upp tidigare när jag analysera dig närmare (vågar inte släppa dig fri från misstankar än).

Men tills jag har bestämt mig hur jag ska rösta:

Röst: Ingen
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Jag har bestämt mig.

Kom precis tillbaka från föreläsningar och ser att en hel del har hänt sedan igår kväll. Jag ska försöka göra en lista på misstänkta för att sortera mina tankar lite.


Vildkatt
Verkar spela lite för sig själv och clearar folk utan motiveringar. Dessutom är det i flera fall folk som ingen/få andra har clearat.

Vicotnik
Mest baserat på att han hela tiden tycks hålla sig i bakgrunden utan att dra allt för mycket uppmärksamhet till sig, men är ändå rätt aktiv i jakten på varulvar. jag får känslan av att han försöker hålla sig under radarn.

Krank
Pga hela Zebulon-affären förra rundna.

Glom
Spelade väldigt lågt till att börja med, rätt så aktiv i runda 2 men verkar ha försvunnit lite sedan dess. Inte så mycket konkret i hanns inlägg.

Helst skulle jag i detta läget vilja rösta på Krank, men om han kan börja använda sim förmåga inatt så kanske han kan cleara sig lite. Rösten få istället falla på Glom.

Röst Glom
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Jag har bestämt mig.

Paxen har hållt sig ganska dold för mig, eller så har jag bara lyckats missa henom. När man tittar tillbaka på runda 2 ser man att han röstade på Glom och Björn den Gode. Det intressantaste som hände då var dock att han gick ut med sin förmåga (tracker, vilket är intressant då det är en förmåga som passar både byn och maffian) nästan helt oprovocerat. Det som hände då var att Vildkatt grönade honom för att ha outat allting, och det har hon hållt fast vid ända sedan dess. Återigen ser jag hur hon spelar vid sidan av, med helt egna listor på både gröna och röda.
På det stora hela har Paxen inte gjort något vidare misstänkt, men inte så mycket annat heller. Det mest misstänkta är väl att han är MM.

Vimes: var på glom redan då. Ganska väldigt på faktiskt. Dock svarade Glom tillräckligt bra varpå Vimes bytte till Paxen tillsvidare. Ganska snart efter detta drog hen bort den och hann rösta på Purgatory och Måns innan han avslutade på Zebulon. Det har redan diskuterats mycket vilka röster som var mest avgörande i frågan, men den Vimes lägger, nummer 4, är ganska risky om hen skulle vara varulv. På det store hela misstänker jag inte Vimes för att vara vår scum-MM, det är snarare Paxen, eller så var det Zebulon.

Nej, jag avvaktar i den frågan faktiskt. Min röst faller istället på Vildkatt, som pressads tidigt och fick ur sig en fyllehistoria som mycket väl kan vara ett ÖK-knep att inte avslöja en uppenbar scum-förmåga. Även om det är sant är hon den enda som en förmåga som inte kan aktiveras förrän tidigast efter ett par rundor. Jag kan tänka mig att som SL vilja begränsa en varulvs- eller DTF-förmåga på det viset, men byboförmågor brukar begränsa sig själva iom att starkare förmågor blir otroligt attraktiva att plocka för varulvarna så fort de outats.
Röst: Vildkatt
Enligt mig mest misstänkt just nu, med reservation för att jag inte har någon vidare koll på Glom.

(hela det här resonemanget får ni andra såklart läsa med hänsyn till att jag vet att det inte är jag som MM-varulven)
 
Top