Nekromanti Varulvsspel:UA - Första drinkrundan

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Röster

Men det är ju klart att du "åmade" dig, det är ju vad jag vill ha fram från första början. Alla börjar med att skjuta lösa skott i hopp om att skrämma fram vettig information, vilket jag absolut gjorde. Att jag sedan inte genast ändrade min röst vid första bästa bandvagn är för att man får skifta runt en himla massa gånger för att ha en chans att hänga på.

Nu är det förvisso rätt lugnt, men första dagen kom det in en 12 sidor meddelanden innan jag ens loggat in vilket gör att man liksom dunkar huvudet i en vägg av information där folk genast slänger ut den ena anklagelsen efter den andra. Nu tog jag mig sedan tid att läsa igenom en hel del och tyckte att bandvagnen mot Rising var en god idé, samtidigt som jag fortfarande vill mena på att rösta ut Vandraren är rätt meningslöst eftersom jag inte tror det tjänar något till.

Att folk nu börjat vända sitt intresse mot Måns kan vara ännu en god sak, men jag är osäker på om vi hinner ändra spår i tid för kvällens utröstning. Däremot skulle jag gärna vilja veta vad Måns har för förmåga nu när Rising sagt sin.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: ALLA är misstänkta

Men enligt ditt resonemang så är jag supermisstänkt.
Och då är det ju lite konstigt att du vill gröna mig? Jag menar, du kan ju inte veta om jag är grön eller inte. :gremconfused:

Jag förstår i och för sig hur du menar, men du utgår från idealsituationer hela tiden. Titta här tex:

Rising said:
De vill ju ogärna se att det finns några gröna öht (om det inte är dem själva, men hela poängen med att lista gröningar är ju att man ska vara så selektiv att det inte skall finnas någon risk att man råkar välja någon överklassare) [...]
Hur är man så selektiv? Alltså i de flesta varulvsspel jag spelat så har byn misslyckats med att vara selektiv.
:gremconfused:

Rising said:
Dessutom begår de förvånansvärt ofta misstag i stil med att först gröna någon och sedan ta första bästa chansen att hoppa på ett drev emot denna. (Precis som de ofta säger att någon är misstänkt men ändå inte röstar på denna)
Ett resonemang som kräver varulvar som glömmer bort vilka de har grönat. Den här omgången kan jag svära på att vi har med skickliga varulvar att göra (eller kanske nybörjare som spelar så osystematiskt att vi blir bortkollrade av det).

Den grundläggande problematiken infinner sig när byn inte vet vem de ska tro på. Om det då börjar dyka upp listor som grönar folk är det lätt hänt att vi förbiser med deras handlingar. Tvärtom brukar diskussionerna oftast handla om de som är röda/misstänkta.

Det är sådana missar som gör att man går bet på tex en så slug taktik som krank använde sig av.

---

Utifrån mina erfarenheter så vet jag att det absolut jobbigaste för varulvarna är att motivera misstankar mot folk. Det är det värsta, för varulvarna vet ju vem som är skum och vem som är oskyldig. Därför är det dubbelt jobbigt att behöva "röda" folk.

Jag vet inte om du verkligen spelar så här eller om du är skum Rising. Faktum är att jag börjar tycka att du verkar konstigare och konstigare.

Hm.

Din förmåga tex, den är ju jättebra om man vill hålla tillbaka en Väktare som bara kan agera vid en viss alkoholhalt. Så...jag vet inte men min radar låter hest just nu.

/Basse
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Röster

Det konstiga med ditt spel, vildkatt, är att du kommit med motiveringar för att rösta på någon, och sedan röstat på någon helt annan.

Först ville du rösta på Vimes för att han var den ende som var fullare än du; varpå du förstås menade Vandraren egentligen.

Sedan märkte du att Vimes - åtminstone trodde du att det var Vimes - hade ifrågasatt din röst och velat att du skulle motivera varför du röstade på Vimes och inte på Vandraren, eftersom du hade sagt att du ville rösta på den som var fullare än du. Du tyckte att detta var skumt, och angav det som en anledning att fortsätta hålla din röst på Vimes. Men personen som sade detta var ju Vicotnik. Så om du nu tyckte att Vicotnik var skum, varför flyttade du då inte din röst till honom? Du fortsatte att hålla rösten på Vimes.

Det är detta - att du säger en sak och sedan röstar på någon helt annan - som känns flummigt. Och försvaret "men du då?!" är inte så bra, när någon påpekar sådana saker för dig. Du har använt "men du då?!"-försvaret ett par gånger nu, och det är inte så produktivt.

Din röst på mig är nog det vettigaste du gjort i spelet så här långt (även i mina ögon, vilket säger en del), och jag skulle gärna höra om du har någon tanke eller något resonemang bakom detta. Jag har ju redan blivit pressad att avslöja min förmåga (jag väljer en person, och får reda på alkoholgränsvärdena för dennes eventuella förmågor). Om du är bybo så borde du vara en av de spelare som tjänar mest på min förmåga (det verkar inte vara en särskilt stark förmåga i övrigt) eftersom jag kunde hjälpa dig att avgöra om du behöver bli fullare/nyktrare för att återfå ditt minne. Så att just du vill lyncha mig låter som att du har någon anledning att vilja stoppa mig från att undersöka dig; som om min förmåga kunde visa att du inte alls var för full/nykter för tillfället, utan att du befann dig mitt i din förmågas tillåtna alkoholspann.

Det känns oerhört (och egentligen alltför uppenbart) skumt. Jag förstår inte hur du tänker.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Röster

Lite tankar kring rundan och dess deltagare såhär långt.

Jag kan känna igen mig i Zebulons sätt den här rundan. Rising har fått en rätt framträdande roll, och de största diskussioner som har varit har varit på en rätt teoretisk nivå mellan honom, Basenanji och BDG. Det har inte varit helt lätt att delta i denna teoretiska diskussion annat än på enskilda detaljer.

Jag tycker alltså att Zebulon verkar rätt grön, för jag kan känna igen mig i att man känner sig lite lost inför det hela. Dessutom har han ju uttryckligen sagt att han inte skulle vara outningsradikal i det här spelet, vilket jag kan tänka mig har gjort att han har haft lite svårt att finna sig.

Basenanji uppfattade jag till en början som mycket, men menlös text. Det klarnade lite i och med att han berättade lite om sin förmåga, men med tanke på hur tongivande han var under förra spelet förväntar jag mig fortfarande mer av honom.

En spelare som per definition känns svårbedömd är Björn den Gode. Han spelar på ett rätt annorlunda sätt i det här spelet än förra (där han var varulv). Detta talar för honom. Dock får man nog anta att han är en tillräckligt slick varulvsspelare för att inte agera på samma sätt som varulv två spel efter varandra.

HJK agerar mer självsäkert än förra spelet (där han var varulv). Är mer närvarande i diskussionen. Detta gör kanske att han känns lite grön, men man kan också tänka sig att han helt enkelt känner sig säkrare som varulv efter att ha smakat på det i förra spelet.

Glom och Kefka har gjort en del skumma saker. Ingen av dem har känts helt närvarande i diskussionen. Jag får lite samma känsla av dem som jag fick av HJK förra spelet, d.v.s. varulvar som ligger lågt. Jag tror att det kan vara intressant att pressa dem i nästa runda.

Måns verkar många misstänka, men jag har inte fått några dåliga vibbar. Möjligtvis är han mindre framträdande än under förra spelet, men jag har hitintills inte upplevt att exempelvis BDGs argument för att han är en skummis har övertygat.

Krank är helt klart småskum. Till en början uppfattade jag hans försvar som passivt-aggressivt och dåligt, men han har presterat bättre ju längre rundan gått.

---

Det ska bli väldigt intressant att se vem varulvarna plockar med tanke på att det finns flera högprofilspelare med i leken.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Vicotniks lista 4/3-10

VildKatt said:
Nargh! Irriterande att man inte kan öppna Xxls här borta... Undrar om jag kan göra det hemmma. Är det bara rena sammanfattningar du har där, Vicotnic?
Det innehåller röststatestik, allas röstflyttar med motiveringar samt det folk har gått ut med om sig själva.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Röster

Fast att jag inte skiftade min röst till Vicotnic är enkel. I allt förvirrande daltande med alla dessa v-namn (vilket jag borde kunnat hantera med tanke på att jag själv är del av dem) gjorde att jag blev jävligt osäker på vem som gjort vad och varför. Lägg då dessutom till att jag, först efter ditt tips, lade om inställningarna på forumet till platt visning och med ett större antal inlägg per sida så att jag faktiskt numera kan få lite ordning på meddelandena i samband med att dem kommer in.

Att jag sedan röstade på dig var, som sagt, för att bandvagnen var på dig. Först nu har den börjat byta spår till Måns, men innan dess var den på Krank, som jag tror är grön. Krank är fruktansvärt tjurskallig som spelare, vad han än är, och jag vill inte ha ut honom så här kvickt om han så vore del av en tredje part eftersom han ger så mycket för spelet. Nu finns det en chans att bandvagnen byter spår och du kan rädda mig från min fylla, men då vill jag avar säkrare på att folk inte hoppar omkring igen innan jag byter. Nog för att man pressar runt folk med röster, men det är faktiskt enormt onödigt att byta röst för varje gång vinden vänder - speciellt när det blåser så mycket som nu.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: ALLA är misstänkta

Men enligt ditt resonemang så är jag supermisstänkt.
Nä. Jag tycker bara att du har fel.

Hur är man så selektiv? Alltså i de flesta varulvsspel jag spelat så har byn misslyckats med att vara selektiv.
I min mening är det betydligt vanligare att det är tvärtom; att många bybor fortsätter att vara misstänksamma mot spelare som de borde ha fattat var gröna. Det tror jag att jag har sett i alla spel där jag deltagit.

Men okej; jag kan köpa att vi skall vara försiktiga med att gröna spelare.
 

Glom

Veteran
Joined
8 Feb 2010
Messages
136
Location
Kungsladugård, Västergötland
Re: ALLA är misstänkta

Vandraren och vildkatt är ju rätt lika, vi vet inget om dem (inte ens vildkatt kan veta något om sig:).

Vildkatt tillhör ju säkert någon av grupperna, så antagligen räknas hon mot vinstvillkoret. Det är ju läskigt att det inte går att ta reda på vems sida hon kommer räknas till.

Mitt förslag är att vi försöker ta reda på mer, rimligtvis genom att sänka alkoholnivån. Det känns otroligt att någon har en sådan förmåga så då får man vänta på att tiden går. Om rising inte har något annat han vill kolla så vore det intressant att veta var alkoholgränsen går.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: ALLA är misstänkta

Vandraren, vill jag dock påpeka, är ju ett än mer osäkert kort än mig. Jag har postat än hit och än dit i alla fall, men av honom vet vi väl..inte ett dyft?

Men som sagt, jag vill inte gärna rösta ut honom, eftersom jag vill ha honom som ett försöksdjur...
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Röster

Håller med om Glom och Kefka. Det är den passiva varulvsstilen som jag kan känna igen från min egen tid som varulv. Man har svårt att säga något om vad man tycker eftersom man egentligen vet vem som är varulv och inte. Istället verkar man osäker och misstänker de alla andra är på eller talar lite löst om att den och den verkar lite skum.

Den andra stilen är den mera aktiva de som gärna gör nytta och tipsar noobs. Här tror jag det syns bäst i överreaktioner att de är varulvar. Typ att de hänger upp sig på nån liten grej lite för länge, eller reagerar lite för starkt på nån småsak. I förra partiet tror jag det var bdg och krank främst som spelade så.

Såna här grejer är inte tydliga, så jag tror det är här "magkänslan" kommer in.
 

Glom

Veteran
Joined
8 Feb 2010
Messages
136
Location
Kungsladugård, Västergötland
Re: ALLA är misstänkta

Åh, jag trodde din karaktär var så full att hon inte visste om hon var överklass eller inte, men det har du ju faktiskt inte sagt. Det var ju förmåga o ras du inte visste, det hade varit intressant att vara du annars :)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lite tankar så här i slut skedet.

Nu närmar det sig slutet av runda 1. Jag vet inte om jag kommer överleva till runda 2 (och plockas jag så är det på grund av mina listor skulle jag gissa på), och tänkte därför nämna att jag har en dålig känsla över både Rising och Björn den Gode, jag får känslan av att de är väldigt samspelta. Det enda som jag hindrar mig från att klassa dem båda som överklass är det faktum att de båda hade kvar sina röster på krank långt efter att det tåget stannat och att det inte är först nu i slutskedet som de har flyttat sina röster vidare.

Jag har inget konkret som jag kan basera det på utan det är mest en känsla jag får som sagt. Trots Risings försvar mot mitt inlägg mot honom så kan jag inte släppa tanken på att han är en varulv. Och Björn den Gode agerar inte riktigt som han brukar. Neadan stående citat är något jag reagera på.

Björn den Gode said:
Jag har faktiskt funderat på det där, och jag har kommit fram till att du har fel. Ett annat vanligt argument som brukar framföras mot att säga vilka man litar på är "Om vi gör gröna listor så hjälper vi ju bara varulvarna att välja mål på natten"
Kan mycket väl ha fel, men jag har för mig att Björn brukar hävda att det är en dålig ide att göra listor med gröna personer, kan mycket väl vara någon annan stark profilspelare som sagt detta (orkar inte kolla upp det) och frågan är hur mycket han har funderat på det egentligen. Och när en spelare väl blir grön så är det något man kommer märka, man behöver inte nämna det. Jag anser det då bättre att nämna vilka man misstänker och lägga ner krut på det än att tala om vilka man anser vara gröna.

Jag tänker inte spekulera i den tredje fraktionen än då vi inte vet någon om den och det är bara slöseri med tid att försöka fundera kring den innan något händer som är förknippat till den.

Sen vill jag åter igen trycka på att jag anser det vara dumt att skicka ut vandraren utan att han haft chansen att försvara sig och att jag tror att vi kan finna minst två överklassare bland de lite senare rösterna, troligvis är inte hellzon och paxen överklassare då överklassen inte skulle tjäna något på att rösta ut en inaktiv spelare, de skulle där emot tjäna på att skicka ut en mer aktiv spelare och därför tror jag inte att de skulle försöka starta ett drev på en inaktiv spelare.

Över lever jag till runda 2 så ska jag ta mig en närmare titt på både kefka och Glom, ingen av dem har gjort särskillt mycket väsen av sig även fast de har postat en del, och har hamnat i det klassiska lagom aktiv fältet för att inte bestraffas för att vara inaktiv eller att dra till sig för mycket uppmärksamhet.

För övrigt så kommer jag strax innan slutet lägga upp mitt dokument för att någon ska kunna ta efter det utan att behöver gå igenom runda ett för att uppdatera det.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Lite tankar så här i slut skedet.

Alltså, jag skulle vara mycket förvånad om du åkte ut nu. Vad jag vet har du bara samanfattat vad som pågått och då och då skickat ut dokument med uppdaterade röstupplägg.

Skulle vara om den där teorin med att "varulvar hjälper noobs" skulle vara sann, men annars skulle jag nog sjuton ta dig också för grön. Lite väl neutral emellanåt, men för all del, alla kan ju inte vara med i diverse fraktioner trots allt.

Försvinner du däremot ska jag anstränga mig för att ta hem ett program som kan läsa av din lista för då måste det finnas någon uppenbart avslöjande där.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Lite tankar så här i slut skedet.

En sak jag gärna skulle vilja se att folk pressades på är vilka de tror är varulvar. Det är lite konstigt att man bara uppger vilken förmåga man har för att slippa drevet. Visst vissa förmågor kanske är typiska varulvsförmågor, men mja. Lite dumt känns det att bara släppa folk som uppger förmåga. Det ger oss inte mer än varulvarna att det blir offentligt.

Bättre vore om de tvingades uppge vilka de tror är varulvar. Då får mer information och tvingar folk att ta ställning. Första rundan är kanske lite tidigt iofs. Varulvar som inte är så aktiva kommer få problem när de måste motivera vilka som är skumma samtidigt som de riskerar att åka ut. Inte bara det att de redan vet sanningen, de måste också peka ut sina kompisar. sånt skulle jag ha svårt för som varulv iaf.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Lite tankar så här i slut skedet.

VildKatt said:
Alltså, jag skulle vara mycket förvånad om du åkte ut nu. Vad jag vet har du bara samanfattat vad som pågått och då och då skickat ut dokument med uppdaterade röstupplägg.

Skulle vara om den där teorin med att "varulvar hjälper noobs" skulle vara sann, men annars skulle jag nog sjuton ta dig också för grön. Lite väl neutral emellanåt, men för all del, alla kan ju inte vara med i diverse fraktioner trots allt.

Försvinner du däremot ska jag anstränga mig för att ta hem ett program som kan läsa av din lista för då måste det finnas någon uppenbart avslöjande där.
Vad kan du läsa för format? Kan lägga upp den i andra format också, har mest .xls för att kunna jobba med det på jobbet också
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Lite tankar så här i slut skedet.

Här vet jag inte. Jag är inte hemma nämligenoch vill inte installera för mycket saker på en dator som inte är min. Microsoft word 2007 har jag i alla fall tillgång till, är det någon hjälp?

Hemma tror jag att "Open office" tar xls och jag ska hem i morgon, så det kanske duger?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Lite tankar så här i slut skedet.

VildKatt said:
Här vet jag inte. Jag är inte hemma nämligenoch vill inte installera för mycket saker på en dator som inte är min. Microsoft word 2007 har jag i alla fall tillgång till, är det någon hjälp?

Hemma tror jag att "Open office" tar xls och jag ska hem i morgon, så det kanske duger?
Open office klarar .xls utan problem, har det själv hemma.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Lite tankar så här i slut skedet.

VildKatt said:
Hemma tror jag att "Open office" tar xls och jag ska hem i morgon, så det kanske duger?
Jag använder OpenOffice och jag kan öppna .xls filer så det borde du också kunna :gremsmile:

Det börjar dra ihop sig nu och Vandraren är ju i princip körd. Jag är inte riktigt nöjd med det eftersom han inte kan försvara sig. Jag är dessutom säker på att vi hittar flera varulvar bland de som röstar på honom. Mest troligt är det nog att hitta en bland de som röstar på honom "i mitten" eftersom de som hoppar på sent kanske är lite för uppenbara. Särskilt eftersom det är erfarna spelare som Basenanji och Rising.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: ALLA är misstänkta

Björn den gode said:
Vad som däremot förstås aldrig ska sägas (vilket ju är självklart men som inte kan upprepas för ofta) är vem man tror har en viktig roll för byn, inte ens meta-resonemang kring detta är ok vilket också är en av anledningarna att min röst ligger på Måns som borde veta bättre.
Huh, du tänker så du. Jag håller så klart med om det första att man aldrig ska säga vem man tror har en viktig förmåga, men jag menar tvärtom att information om spelet bara är borgarna till godo. Att diskutera generella strategier är något som vi måste ägna oss åt, för att förklara en del grundläggande koncept. Att du tycker tvärtom tycker jag är märkligt. Hur ska vi förklara för ex. Persson att det är en dålig idé att säga saker i stil med "jag är oviktig, det här är min förmåga" om vi inte också säger varför? Jag tror att du, kanske pga av din erfarenhet, överskattar festdeltagarnas spelinsikt. Eller så finns det en annan orsak...

Jag vill påstå att ditt beteende just nu är väldigt likt Bearnies i Cthuluspelet. Precis som dig lyfte han fram en detalj och började älta den. Det är väl det tredje inlägget som du tjatar om det här på nu va? Du försöker dra igång ett drev på väldigt lösa grunder. Jo, Bearnie gjorde alltså just det. Gissa vad? Bearnie var varulv. Det är en smidig taktik för varulvar nämligen, att plocka upp en detalj och sedan börja älta. Det ser ut som att man säger mycket men i själva verket säger man inget alls.

Och för att klargöra så ingen börjar tjata om det med. Nej, jag röstar inte på dig nu. Rundan är slut om en halvtimme. Jag vet inte om du är värd en röst. Vi får se imorgon vad som händer. Men du poppade iaf upp på min radar nu.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Lite tankar så här i slut skedet.

Jag blev inspirerad av Vimes så nu gör jag också en lista.
Ja ja, nån annan kanske var först, whatever.

Glom & Kefka
Kanske helt livsfarligt att bunta ihop dom men dom har betett sig ganska lika.
Dom här kan jag tänka mig att rösta på längre fram för att få fram lite svar. Jag tror faktiskt att de två kan vara skumma.

De Tre Stora (Rising, krank, BDG)
De här lirarna kommer aldrig avslöja sig.
Det har varit min poäng hela spelet. Om de skulle bajsa på köksbordet, vilket alla tre nästan har gjort(! Kolla deras inlägg, det är en hel del knäppa grejer som en annan blivit avrättad för) men de kommer undan med det. Jag vet inte om det är för att de är på en annan nivå än oss eller om de verkligen är skumma, jag kan bara konstatera: Vi kommer aldrig kunna sätta dit dom.
Så enkelt är det.
Nu har vi pressat både krank och Rising och de har, kliniskt, meddelat sina förmågor.
Ja, jag har fan ingen aning om hur man skall tolka det.
Jag håller bara järnkoll på dom, hoppar gärna på bandvagnar men håller fingret på exit-knappen om de börjar närma sig en utröstning.

Vildkatt
Men är hon varulv äter jag upp min hatt! Hade hon haft kompisar hade hon snackat henne tillrätta. Jag tror hon är en noob. Är hon dessutom enda tjejen? Ingen aning om det spelar in.


Basenanji

Han är ju egentligen en av De Tre. Jag tror inte vi kommer kunna komma på honom med nånting han inte kan bortförklara. Jag saknar liksom vapen mot såna här så jag är med på ett tåg, även om jag inte vill ha ut honom. Än.

Vandraren
Kanske är han varulv men oddsen talar emot det. Jag tycker inte vi borde rösta ut honom utan istället välja någon annan.
En sån utröstning går att analysera i efterhand, nu blir det bara blaj.
Vi tappar ju en runda.

Jag hinner inte fler, nu måste jag posta innan det blir för sent!
Hmm, tog bort några extremt entusiastiska omdömen. Tror inte det hade hjälpt dom :gremsmile:
 
Top