Nekromanti Varulvsspel:UA - Första drinkrundan

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Regler och rutiner
1. Endast deltagare med levande roller - samt spelledaren (jag) - får posta inlägg här. Utomstående och deltagare med utslagna roller får inte hjälpa till på något vis med gissningar, vare sig här eller någon annanstans. Spelare som blir utslagna får posta ett sista inlägg och tack för gott spel, men inte nämna någon spelinformation där.

2. Man får inte diskutera spelet med varandra utanför speltrådarna på forumet, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i vrållådan, diskutera det inte med varandra om ni träffas fysiskt. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligast och rättvisast så här.

3. Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka förmågor ni har om ni tror att det hjälper ert lag (eller ljuga er blå i ansiktet om ni tror att det är bättre), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord.

4. Man får -inte- editera det man skrivit i efterhand. Råkar du skriva något dumt - låt det stå kvar. Försök att göra det till en vana att förhandsgranska istället för att gå in och ändra stavfel och småfel i efterhand.

5. Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så letar jag upp en ersättare. Man behöver inte posta varje dag, men man bör ha det som målsättning. Inaktivitet gör ingen glad. Försvinner du iväg på tältsemester och saknar dator/internet i två dagar så skriv det i tråden. Om du inte skriver någonting på en hel runda så tas du ur spel.

6. Varje runda så ska ni rösta på vem ni vill ska lämna VIP-rummet. Skriv då Röst: Feuflux i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det. Vill ni inte rösta på någon så skriv Röst: Ingen. Att i inlägget där du lägger din röst göra en summering av röstläget är inget krav, men brukar uppskattas av övriga deltagare.

Man får byta vem man lägger sin röst på hur många gånger man vill. Det är enbart ens -senaste- röst som räknas!

När en runda slutar (sker klockan 21.30 varje måndag och torsdag, med start nu på torsdag) så kommer jag att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, och därefter skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vad som händer. Jag kommer då enbart att titta på varje enskild deltagares senaste röst, och inte att bry mig om röster som kommit in efter mitt STOPP!-inlägg.

De som försvinner ur spel kommer enbart att få sin fraktion avslöjade, inget mer.

7. Alla deltagare har en förmåga, aktiv eller passiv. Ni med aktiva förmågor ska skicka in hur ni vill använda dem till mig via PM (helst) eller epost. Min epostadress hittar ni i min profil och om ni skickas dit så var noga med att ert forumsnamn står med i meddelandet så att jag inte sitter med ett mail från Knut Knutsson och inte vet vem det är. Ni får skicka in hur många gånger som helst, det är enbart det senaste som gäller.

Ni som enligt er roll får prata med varandra utanför spelet bör inte använda er av PM (eftersom det märks på inloggade-sidan). Så se till att era medspelare hittar fungerande epost etc i era profiler.

8. Varje runda får varje spelare dessutom köpa en drink och ge till någon annan spelare (även detta anges i PM (eller mail) till mig. Förslagsvis ihop med förmågan så jag inte blir helt dränkt). En drink ökar Alkoholnivån hos mottagaren med 10%. Alkoholnivån påverkar förmågorna hos flera festdeltagare så det spelar roll vem du ger din drink till. Anges ingen mottagare (skickas som PM till spelledaren) så dricker du din drink själv.

9. Alla roller, etc, är slumpade med http://www.random.org helt utan hänsyn till erfarenhet, vem som känner vem samt vad för roll ni hade förra omgången.
---

Vad händer?
1/ Ny runda. Lista på deltagare (och om det är runda 2 eller senare så presenteras vem/vilka som försvunnit ur spel).
2/ Ni pratar med varandra och röstar på vem ni vill ha bort i forumstråden.
3/ Alla skickar hemligt PM till spelledaren med vem de skickar er drink till.
4/ De med aktiva förmågor skickar hemligt PM till spelledaren hur de vill använda den.
5/ Överklassen skickar hemligt PM till spelledaren om vem de vill psyka ut ur spel.
6/ En runda tar slut och ingen får posta mer.
7/ Alkoholnivån minskar för alla med 5%, och ökar sedan med 10% för varje drucken drink. Man kan inte få mindre än 0% eller mer än 100% (då kräks man i ett hörn och fortsätter sedan festa med 100% Alkoholnivå).
8/ Överklassen plockar bort en gäst (t.ex. Kalle Kanin) med subtil psykning.
9/ Den med flest röster (t.ex. Rostige Robert) blir ledsen och går hem.
10/ Förmågor används av de som är kvar i spel. Förmågor som används mot Kalle Kanin blir det inget alls av med. Förmågor som används mot Rostige Robert används istället mot spelarens andrahandsval, just för att röster kan svänga och förmågor ska inte missas pga att man inte hinner logga in efter att toppnamnet på röstlistan ändrats.

---

Alla har
--------
Fraktion: Överklass eller Borgare
Ras: IMM (ickemuterad människa), MM (muterad människa), MD (muterat djur), MMD (Mentalt muterat djur), PSI (psi-mutant) eller RBT (robot)
Alkoholnivå: 0-100% Vissa förmågor fungerar bara i rätt intervall (t.ex. att personen blir för full och glömmer bort sin förmåga) och det är i så fall angivet i din information. Finns inget intervall angivet så är det 0-100%, dvs förmågan fungerar alltid.
Förmåga: Kan vara de mest skilda saker och flera personer kan ha samma förmåga.


Välkomna

18 personer spatserar runt i VIP-rummet och låter sig väl smaka av de fria drinkarna. För några så är VIP-rummet det enda stället att husera på en fest av den här magnituden (det är verkligen en enorm fest), medan andra lyckats smita in här i skydd av sina dräkter. Det här är ju en maskeradbal och alla har kostymer som gör att man ej kan skilja den ene från den andre.

- Ser ut som om svinet i den blå paljettkostymen var tvungen att gå ut och få sig lite frisk luft.
- Var han en gris, ett muterat djur alltså?
- Jag vet inte, det stack fram ett tryne ur alla fjädrar på masken, men jag tyckte han hade hästöron.
- Var det en han? Tyckte jag såg bröst.
- Män kan också ha bröst. Se på älgen där borta som helt klart har en mansröst.
- Det där är ju löshorn. Ingen älg har så taniga ben.
- Bugningen var kass i alla fall så det var helt klart en Borgare som lämnade oss. Skönt!
- Ja det var skönt. Nu ska jag ta en till drink.
- Du njuter väl inte för mycket av att drinkarna är gratis? Du skulle väl lätt ha råd att betala för dig?
- Självklart. Se till att vara en duktig Överklassare nu och rösta ut en Borgare.
- Ha lite mindre latex i din dräkt nästa gång tror jag, det låter så läskigt när du går.

Minglet kan börja.

Följande festprissar befinner sig i rummet:
Vandraren (90%)
Vildkatt (75%)
Glom (10%)
Hellzon (10%)
Vimes (10%)
Basenanji (0%)
Björn den gode (0%)
hjk (0%)
kefka (0%)
krank (0%)
Måns (0%)
Paxen (0%)
Persson (0%)
Pilzeman (0%)
Purgatory (0%)
Rising (0%)
Vicotnik (0%)
Zebulon (0%)


Den här rundan slutar alltså 21:30 på torsdag!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Lågt till dem som står bredvid honom:
- Ser ni de där två, de ser redan rätt dragna ut? Vad för sorts människor... Ahem, varelser kommer in i ett VIP-rum redan på örat?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Party time och för att dra igång det hela så börjar jag med att lägga min röst på den sista i alfabetsordning, för att lätta lite på trycket på de som normalt brukar få ta första smällen, så min röst går på Zebulon.

Röst: Zebulon
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
"Baah, hela det där gänget, dom som raggar på hon i hörnet, det är säkert lite oheligt folk. Fy tusan vad dom ska samlas när fint folk träffas såhär. Förresten så måste jag leta reda på en domare. Jag har satsat pengar på matchen imorrn, och jag måste hitta någon att muta."
 

Glom

Veteran
Joined
8 Feb 2010
Messages
136
Location
Kungsladugård, Västergötland
Pilzeman said:
Lågt till dem som står bredvid honom:
- Ser ni de där två, de ser redan rätt dragna ut? Vad för sorts människor... Ahem, varelser kommer in i ett VIP-rum redan på örat?
- "Jo, så tidigt på kvällen. Det kan inte anses salongsfähigt." Svarar Glom tygtigern med luva
- "Skål på dig broder"
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lista över deltagare i namnordning

Basenanji (0%)
Björn den gode (0%)
Glom (10%)
Hellzon (10%)
hjk (0%)
kefka (0%)
krank (0%)
Måns (0%)
Paxen (0%)
Persson (0%)
Pilzeman (0%)
Purgatory (0%)
Rising (0%)
Vandraren (90%)
Vicotnik (0%)
Vildkatt (75%)
Vimes (10%)
Zebulon (0%)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Nu är det igång igen :gremsmile:

Dags att börja leta information grabbar, det är så vi kommer att vinna, och överklassen att förlora!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tre stycken - Glom, Vimes och Hellzon - är visst lite lagom salongsberusade; det skulle inte förvåna mig om en av dessa herrar var en nedrans överklassare som försökte passa in i gemenskapen.

Eftersom jag har för vana att inte lägga någon röst på nybörjare i de första omgångarna, så riktar jag således min udd mot Röst: Hellzon preliminärt, så här inledningsvis.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
"Skål, broder", svarar Pilzemanlite disträ, rättar till det stora huvudet på sin tigerdräkt och ställer ifrån sig sin drink.
"Hörs..." säger han och går iväg för att se över vilka de andra gästerna verkar vara. Drinken står kvarglömd på bordet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ja, Purg, dags att leta information, har du några förslag?

För att få bollen i rullning: ras-outning? Vad tror ni om det? Spontant känns det förstås som att överklassen alla är IMM. Fast det duger förstås inte speltekniskt antar jag. Jag tänker mig vidare att det finns borgare som kan ha passiva förmågor (som i Star Warulvsspelet) med riktigt bra info kring raserna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Vimes said:
För att få bollen i rullning: ras-outning? Vad tror ni om det? Spontant känns det förstås som att överklassen alla är IMM. Fast det duger förstås inte speltekniskt antar jag. Jag tänker mig vidare att det finns borgare som kan ha passiva förmågor (som i Star Warulvsspelet) med riktigt bra info kring raserna.
Jag tror att det är en jättedålig idé. jag tror till exempel att PSI kan ha förmågor som är bra för oss, och samma sak med RBT. Då vore det direkt superstenkorkat att outa dessa, för då kommer de att åka ut fortare än kvickt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Tidigare har det gjorts en poäng av att ha builds som gör outning av något slag, i alla fall tidigt, ineffektivt eller rent kontraproduktivt. Om samma sak gjorts denna omgång, eller om Feu tyckte att det räckte att vi visste att det skulle kunna vara så, är det ingen som vet, men jag håller mig skeptisk till idén. Kan mycket väl tänka mig någon överklass-förmåga som t ex anger någon som robot, varpå denne åker ut om den verkligen är robot. Eller något liknande.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Rising said:
Tre stycken - Glom, Vimes och Hellzon - är visst lite lagom salongsberusade; det skulle inte förvåna mig om en av dessa herrar var en nedrans överklassare som försökte passa in i gemenskapen.
Och vad tusan pågår med Vildkatt och Vimes? De är ju färdigmarinerade.

Nåja, står det mellan mig, Zebulon och Basenanji (först i alfabetet även om han inte har röster än) så tycker jag vi kan peta på Zebulon lite mer.

Röst: Zebulon

Feuflux said:
När en runda slutar (sker klockan 21.30 varje måndag och torsdag, med start nu på måndag)
Ey spelledaren, är det copypasta från förra omgången eller är första rundan en vecka lång?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Överklassen kan nog ha vilken ras som helst, fast Feus stämningstext antyder ju att överklassen består av icke-djur-mutanter i alla fall. Jag vet absolut ingenting om M:UA så jag kan inte dra några slutsatser baserade på världskunskap.
Personligen tror jag att en rasoutning kan vara bra, det ger i alla fall information och det är alltid nyttigt. Ifall fler ställer upp på en rasoutning så är jag på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Pilzeman said:
Tidigare har det gjorts en poäng av att ha builds som gör outning av något slag, i alla fall tidigt, ineffektivt eller rent kontraproduktivt. Om samma sak gjorts denna omgång, eller om Feu tyckte att det räckte att vi visste att det skulle kunna vara så, är det ingen som vet, men jag håller mig skeptisk till idén. Kan mycket väl tänka mig någon överklass-förmåga som t ex anger någon som robot, varpå denne åker ut om den verkligen är robot. Eller något liknande.

Om jag vore onding skulle jag nog kunna gissa att RBT hade nåtslags skyddsförmåga medan PSI passar bra som siare; ingetdera känns som bra grejer att outa.

Oavsett om det stämmer eller inte.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
krank said:
Jag tror att det är en jättedålig idé. jag tror till exempel att PSI kan ha förmågor som är bra för oss, och samma sak med RBT.
Baserat på vad? Världskunskap möjligen, om det är fallet kan du tänka tig att dela med dig till en som inte vet ett skvatt om världen?
 
Top